Toyota og Mazda indgår aftale om udvikling af elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Toyota og Mazda indgår aftale om udvikling af elbiler

Toyota og Mazda skal i fremtiden samarbejde om udvikling af teknologier til elektriske biler. Det skriver de to bilproducenter i en fælles pressemeddelelse.

Det er den stigende efterspørgsel og forventninger til elbiler, som nu gør, at de to japanske bilproducenter vil »udveksle ekspertise frit og aktivt med hinanden«. Det skal gøre producenterne konkurrencedygtige, fleksible og i stand til hurtigt at reagere på lovgivning og markedstendenser i forskellige lande.

Illustration: Mazda
Øverst ses den kommende elbil fra Mazda, som muligvis ender med at blive en plugin-hybridbil. Nederst ses Toyotas seneste udgave af deres hybridbil Prius. Illustration: Toyota

Læs også: Tre elektriske bilnyheder fra den rullende revolution

Aftalen har været på vej siden 2015, og det er ikke overraskende, at de to japanske producenter nu vælger at indgå et samarbejde om elbiler. Især Mazda har nærmest været helt fraværende, når det gælder elbiler. Fabrikken har ingen el- eller hybridbiler på markedet. Senest blev det annonceret, at der først vil komme en Mazda-elbil på markedet i 2019, muligvis som en plugin-hybrid og sandsynligvis med Toyota-teknologi.

Toyota har længe været i stand til at bygge rene elbiler - de har bare ikke gjort det. Fokus har i stedet ligget på hybridbiler og brint. Først i 2020 skulle de først rene elbil fra Toyota komme på markedet. Omkring 2022 er det planen, at Toyota vil sende en elbil på markedet med solid state batteri. I nutidens lithiumionbatterier er elektrolytten flydende, men i et solid state batteri er både elektrode og elektrolyt i fast form.

Mazda kommer med design og motorteknologi

Så hvor Toyota er fuldt opdateret, når det gælder teknologien til el- og hybridbiler, hvad er det så lige Mazda, som forøvrigt er 20 gange mindre end Toyota, kan bidrage med til alliancen? Stil og design nævnes af flere kommentatorer. Mazda har i årevis været den mest stilbevidste japanske bilproducent, og hvis man ser på Toyotas hybridmodeller, kunne de sandelig godt bruge en mere sikker design-hånd.

Læs også: Volvo: Alle vores biler bliver elektriske fra 2019

Også på motorsiden har Mazda i en årrække stået i spidsen for nogle af de mest avancerede forbrændingsmotor med deres Skyative-teknologi. En af pointerne her er at øge kompressionen i benzinmotorer for at kunne øge effektiviteten. Dermed er Mazda gået imod den generelle trend, hvor bilfabrikker i stedet har reduceret motorens størrelse og antallet af cylindre.

Alliancen mellem Toyota og Mazda kommer også på et tidspunkt, hvor Nissan, i samarbejde med franske Renault, har sat sig på en meget stor del af verdensmarkedet for elbiler med deres model Leaf, der er den mest solgte elbil i verden.

Ny fabrik i USA

Foruden samarbejde om elbiler skal der udveksles viden om næste generation af multimedie-, connectivity- og sikkerhedsystemer.

Læs også: Første Tesla Model 3 ruller ud af fabrikken på fredag

De to producenter vil også samarbejde om en ny fabrik i USA, som skal fremstille 300.000 biler årligt. Der skal investeres 1,6 mia. dollars og ansættes 4.000 medarbejdere. Pengene til al denne udvikling kommer fra en kapitalforhøjelse, hvor fabrikkerne køber aktier hos hinanden.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Først i 2022 skulle de først rene elbil fra Toyota komme på markedet.

Jeg mener nu at 2022 er året for første Toyota elbil med solid state batteri. Den første Toyota elbil skulle være på markedet (i Kina) 2019.

  • 0
  • 0

"Toyota er fuldt opdateret, når det gælder teknologien til el- og hybridbiler"
Toyota bruger nikkel-metalhydrid, som er fremragende til hybridbiler (med benzin eller brint), men for tungt til rene elbiler, så Toyota skal bruge en Li-Ion batteripartner (samme som til elbil i Kina?). I modsætning ser bl.a VW og Mercedes ud til at ville bygge sine egne batterifabrikker. Omvendt har Nissan lige solgt sin batterifabrik.

  • 0
  • 0

Hej.

Efter min mening er Toyota en af de mest spændende bilproducenter. De arbejder jo med både fossilbiler, brintbiler, hybridbiler, der ikke kan oplades med el og plugin-hybridbiler, der kan oplades med el. Og snart kommer de nok med almindelige elbiler.

Der har været en eller flere artikler på internettet, som skriver, at Toyota måske vil komme med et nyt slags batteri til elbiler. Jeg kan desværre ikke finde artiklen.

Toyota er en af de førende producenter indenfor brintbiler. I forbindelse med VM i Atletik, som man i disse dage kan se på Eurosport, reklamerer Toyota for deres brintbil. Noget tyder på, at Toyota både vil satse på brintbiler, hybridbiler og almindelige elbiler. Det gør Toyota til en utrolig spændende producent.

Toyota har også været en af de førende producenter indenfor hybridbiler. En eller flere af versionerne af den relativ nye udgave af hybridbilen Toyota Prius, der ikke kan oplades med el, kan køre op til 22 km / l ved realistisk og fornuftig kørsel i virkelighedens verden. Det har flere tests vist.

Martin nævner Toyota Prius Prime. Man har i et længere eller kortere stykke tid kunne læse om Toyota Prius Prime. Så den bil kender jeg godt. Alligevel tror jeg, at det er de færreste mennesker, der kender Toyota Prius Prime. Derfor linker jeg her til denne spændende bil.

Linket til Toyota Prius Prime er her :

https://www.toyota.com/priusprime/

Venlig hilsen
Jan hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 4
  • 6

Hej Dan.

Du nævner 2564 styk almindelige Toyota Prius hybrider. Man bør - efter min mening - skelne mellem de forskellige versioner og udgaver af disse biler. På Spritmonitor kan jeg se, at ikke alle er versioner af den relativ nye udgave af Toyota Prius Hybrid, der ikke kan oplades med el. Jeg har gennem tiden set nok tests til at kunne skyde på, at denne kan køre op til 22 Km / l ved fornuftig og realistisk kørsel i virkelighedens verden. Derfor er 22 km / l et godt og kvalificeret bud.

M.h.t. den relativ nye udgave af Toyota Prius Hybrid har flere af de forskellige versioner lidt forskellige teoretisk brændstof-forbrug. Dette betyder, at versionerne muligvis har lidt forskellig forbrug ved realistisk og fornuftig kørsel i virkelighedens verden.

Der er da uden al tvivl andre udgaver af Toyota Prius Hybrid, som ikke kan køre lige 22 km / l. Tidligere udgaver af denne hybrid bil har ikke alle være effektive nok.

I øvrigt afhænger en hybridbils brændstof-forbrug jo også af kørselsmønster. Man kan derfor uden al tvivl finde eksempler på Spritmonitor, som viser, at den udgave, som jeg taler om, ikke kan køre 22 km / l. Og da folk kan have forskellig kørselsmønster, tror jeg heller ikke, at alle vil kunne spare brændstof i en Toyota Prius Hybrid fremfor en anden fossilbil.

Nu lider jeg desværre af dårlig hukommelse og distræthed. Og jeg kan ikke finde mine papirer. Men jeg er lige ved at tro, at flere versioner af Prius har indstillinger, så man kan vælge mellem "øko-indstilling" og andre indstillinger. Hvis nogle læsere ønsker det, kan jeg prøve at finde noget om disse indstillinger.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 3

Hej Dan.

Jeg har læst om hybrid-biler, der ikke kan oplades med el, som har et skuffende stort forbrug af brændstof. Disse er fra Toyota og andre producenter. Så det er ikke alle slags af disse hybridbiler, der er gode. Men jeg mener ikke, at tiden er løbet - eller bør været løbet - fra de mest brændstof-økonomiske hybridbiler, der ikke kan oplades med el. Tværtimod mener jeg, at afgifterne på flere af disse bør sættes ned. Nok om mine meninger om dette.

Selvom en eller flere plugin hybrider, der kan oplades med el, klarede sig dårligt i ADACs miljø-undersøgelse, tror jeg som tidligere nævnt , at man kan lave nogle gode og miljøvenlige plugin-hybrider.

I Klimarådets kendte rapport fra 2017 kan man læse, at en konventionel bil i gennemsnit kun kører ca. 43,8 km om dagen. Og i faktaark om pendling fra DTU kan man læse, at længden af den gennemsnitlige pendling-tur til og fra arbejde i 2014 var relativ kort. Så en del mennesker vil ofte kunne klare sig med en almindelig elbil . Eller de vil ofte kunne køre på ren el i en plugin-hybridbil. Men af og til skal disse mennesker jo nok ud på længere strækninger end disse korte ture. Disse personer bør jo så vurdere, om en almindelig elbil eller en plugin-hybridbil er bedst.

Jeg har ikke overblik over, hvor langt alle de nuværende plugin-hybridbiler kan køre på ren el. Men måske bør man stræbe efter, at fremtidens plugin-hybridbiler kan køre 150-200 km på ren el. Hvad siger I andre ? Hvor langt mener i, at plugin-hybridbiler bør kunne køre på ren el ?

Toyota og Mazdas samarbejde virker spændende. Toyota har erfaring med flere slags hybridbiler. Og Mazda har af og til nogle spændende ideer.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0