Toyota kalder 2.900 danske hybridbiler på værksted
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Toyota kalder 2.900 danske hybridbiler på værksted

Illustration: Toyota

En fejl i motorens ledningsnet i over en million Toyota-biler på verdensplan kan betyde, at bilerne går i stå eller i værste fald bryder i brand. Toyota har derfor onsdag tilbagekaldt de berørte biler for at reparere fejlen.

Det drejer sig om Toyota Prius produceret fra juli 2015 til maj 2018, Prius Plug-in produceret fra marts 2016 til maj 2018 og C-HR Hybrid, produceret fra maj 2016 til maj 2018. Det løber i Danmark kun op i 2900 biler, da det kun er biler fra de seneste år, der er ramt, oplyser Toyota Danmark til Ingeniøren.

»Da det udelukkende gælder de nyeste modeller, og fejlen er nogle år om at optræde, er der en meget lille risiko for, at man oplever det på sin bil, så man kan trygt køre videre,« siger pressechef i Toyota Danmark, Anders Tystrup, der også understreger, at Toyota i Danmark ikke har oplevet noget tilfælde.

De 2.900 danskere, der er ramt, vil blive kontaktet af Skats centralregister for motorkøretøjer inden for den nærmeste fremtid med besked om, at man bør kontakte et autoriseret Toyota-værksted.

Brandrisiko er overvurderet

Internationale medier fortalte tidligere på ugen, at fejlen kunne udgøre en brandrisiko. Den er dog overdrevet, mener Anders Tystrup:

»Det er der ikke grund til at bekymre sig om. Det skyldes, at indrapporterings-systemet i USA benytter brandrisiko som en af mange kategorier. Hvis der er bare en mikroskopisk risiko for ild eller brand, sætter man også kryds i det ved indberetningen,« siger Anders Tystrup.

Betyder det, at der i jeres øjne ikke er risiko for brand?

»Det er der lige såvel som i alle andre tilfælde, hvor der er elektricitet involveret. I den yderste teori er der,« siger han.

Anders Tystrup påpeger dog, at fejlen typisk først opstår, når bilen »har nogle år på bagen«. Derudover vil det næppe være så dramatisk, som det har lydt i medierne, påpeger han.

»Hvis det sker med ens bil, vil den typisk enten ikke kunne starte eller gå i stå og langsomt standse,« beroliger han.

Det er allerede nu muligt via Toyotas hjemmeside at kontrollere, om en konkret bil er blandt de tilbagekaldte. Reparationen er ikke påtvungen, men en del af, hvad Toyota kalder en »forebyggende sikkerhedskampagne«.

Anders Tystrup understreger imidlertid, at Toyota »meget gerne vil have, at folk kommer ind med bilerne«, da Toyota vil være helt sikker på, at ingen kunder på sigt kommer til at opleve den potentielle fejl.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan det have sin rigtighed at nogle bilmærkers ledningsnet tiltrækker gnavere, idet isoleringen åbenbart smager godt? Angiveligt skulle en TESLA i nærheden af Utterslev Mose have været udsat for sådan et gnaverangreb. Tyske bilmærker har åbenbart en anden "smag" i ledningerne, for disse skulle klare frisag. Enkelte tandmærker skulle være observeret i isoleringen på en OPEL, men længere kom dyret ikke. Det er næppe en "and".
JL

  • 2
  • 4

Min barndoms venindens mor havde samme problem med sin Nissan. Der var åbenbart benyttet en slags fiskeolie eller lignende i ledningsnettets isolering, som tiltrak rotter, som så ødelagde det hele.

  • 1
  • 0

"De 2.900 danskere, der er ramt, vil blive kontaktet af Skats centralregister for motorkøretøjer inden for den nærmeste fremtid med besked om, at man bør kontakte et autoriseret Toyota-værksted."

Var slet ikke klar over at tilbagekaldelser kunne ske via SKAT.

  • 0
  • 0

Det er ikke så mystisk...

Da biler kan handles frit, har bilimportørerne ingen change for at vide hvem der er ejer af bilerne.

Men det ved Motorregistret, som hører under SKAT. De må ikke give adresserne til bilimportørerne, men de kan skrive til ejerne at de skal henvende sig til en forhandler.

Importørerne bliver formentlig opkrævet et passende gebyr for denne service...

  • 7
  • 0

Der er en tråd på PRIUSchat der forklarer hvad problemet er.
På min C-HR er ledningen også presset mod kanten så der er mærker i isoleringen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten