Toyota i Norge: Elbiler koster staten mindst 6.000 kr. per ton CO2
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Toyota i Norge: Elbiler koster staten mindst 6.000 kr. per ton CO2

Elbilen er i modsætning til herhjemme blevet en regulær succes i Norge, hvor salget nærmest er eksploderet.

Men nu sprøjter den norske division af den japanske bilfabrikant Toyota så malurt i bægeret med en beregning, der viser, at det koster de norske myndigheder mindst 6.000 danske kroner pr. ton sparet CO2 at give afgiftsfordele til elbilen. Det skriver Aftenposten.

Det er overordentligt højt beløb, særligt da Norge længe har debatteret, om det er samfundsøkonomisk forsvarligt at skære i drivhusgasser ved at drive oliefelterne på Utsirahøyden med strøm fra land. Her lød kritikken, at omkostningerne kunne komme helt op på 1.800 danske kroner pr. ton sparet CO2.

Elbilsejere har det (for) godt

Toyotas globale direktør for forskning og udvikling var for nylig ude med en udtalelse, hvor han nedgjorde og undsagde elbilen og dens miljøpotentiale.

Det er måske også i det lys, man skal se de nye beregninger fra Toyota i Norge, hvor elbilerne pibler frem på vejene som følge af en række fordele, som ejerne nyder godt af sammenlignet med ‘normale’ bilister.

Afgiftsfritagelser, gratis parkering og bompassage samt fri benyttelse af busbaner er eksempelvis nogle af de tiltag, som de norske myndigheder har sat i verden for at lokke nordmændene over i elbilerne.

Og det har hjulpet. 20 procent af nye biler i marts var elbiler, og elbilerne udgør nu over 1 procent af den samlede norske bilpark, skriver Aftenposten.

»Elbilejerne nyder godt af tidens gavepakke fra myndigheder,« siger informationschef i Toyota Norge, Espen Olsen, til Aftenposten.

Selskabet har kun regnet på statens indtægtstab ved engangs-, merværdi- og årsafgifter, og tallene varierer, alt efter hvilken biltype elbilen erstatter.

De forskellige regneeksempler viser, at det koster den norske stat ned til godt 6.000 danske kroner, men også helt op til næsten 10.000 danske kroner pr. ton sparet CO2. Desuden er indtægterne fra parkering og bomafgifter ikke regnet ind.

Toyota mener, at de mange goder rammer skævt. Det har eksempelvis betydet, at hybridbiler, som Toyota selv producerer og sælger, ikke er udbredte i Norge.

»Elbilsatsingen er ikke nødvendigvis dårlig klimapolitik, men vi mener, man har brugt vældig mange af initiativerne på elbiler, og ikke gjort så meget for at gøre det mere attraktivt at købe andre lavudslipsbiler,« siger informationschef Espen Olsen til Aftenposten.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man vil gerne sparke gang i salget af Elbiler. Derfor poster man en masse penge i goder - og det virker. Det er jo ikke noget man skal og kan blive ved med. Det er jo bare i startfasen.

Jeg har svært ved at se problemet, ude over at Toyota åbenbart er ked af, at de ikke får solgt nogle Prius'er (en hybridbil som kører kortere på literen end mange rene benzin og dieselbiler).

  • 16
  • 4

At regne på hvor meget staten har givet i rabat på diverse afgifter og dividere med CO2-udslippet siger jo intet om teknologien og dens perspektiver. Norge har besluttet de vil forsøge at sparke gang i alternativer til fossiler og så har de valgt at give nogle rabatter og fordele.

Og husker jeg ikke korrekt at Toyota for nyligt har ned-prioriteret el-biler til fordel for brint? Kan det undre at Toyota er ved at bygge op til at forklare os hvor fantastiske deres fremtidige biler er i forhold til el-biler?

Ikke at jeg har noget imod brint-biler, men jeg kan ikke bruge et partsindlæg til ret meget.

  • 16
  • 4

Og husker jeg ikke korrekt at Toyota for nyligt har ned-prioriteret el-biler til fordel for brint?

Toyota har ikke nogen elbil til salg. De har solgt nogle få tusinde RAV4 EV i Californien, men kun fordi de nærmest var tvunget til det.

De har Prius Plugin, som den eneste bil er der kan køre på strøm fra elnettet. Den er ikke særlig populær fordi den er dyr og alligevel kan den kun køre 18 km på en opladning.

Man skal tage alt om elbiler fra Toyota med et gran (eller ton) salt. De forsøger forsvare deres egne valg, som inkluderer et fravalg af elbilen.

Toyota satser på brintbilen, men de har ikke nogen bil klar som kan sælges. Brintbiler er formodentlig også fritaget for afgift i Norge. Men hvad hjælper det, når den typiske brintbil koster en million før afgifter men alligevel er tam som en billig mellemklassebil? Hvis de lavede en brintbil, der kan måle sig med en Tesla, så havde de måske en chance for at sælge den. Men sådan en bil findes ikke.

Der er formodentlig flere Superchargere end der er brinttankstationer i Norge. Da elbilen til dagligt lades derhjemme, så vil folk nok hurtigt opdage at brint slet ikke er nogen fordel overfor batterier.

  • 18
  • 3

Toyota har solgt over 1000 biler med el-motor i Danmark i første halvår af 2014. Der er jo tale om hybridbiler, som ikke er afgiftsfritaget i hverken Norge eller Danmark, men i Danmark findes reglen om nedslag i registreringsafgiften ved god brændstofsøkonomi, og det betyder at især Toyota Yaris Hybrid er kommet ned i et prisleje til at betale i modsætning til Toyota Prius.

Der er intet økonomisk rationelt i Norges afgiftsfritagelse af el-biler. Kun fordi de svømmer i oliepenge har de råd til på den måde at skyde sig selv i foden.

  • 6
  • 11

@Per - jeg kører selv rundt i en Toyota Yaris Hybrid. Fortæller du mig lige hvordan jeg lader den op med strøm fra vindmøller?

En elmotor eller et batteri gør det ikke alene. Det kritiske er at bilen skal kunne køre på vedvarende energi, og det kan Toyotas biler ikke. Kun Toyota Prius Plugin kan lades fra elnettet og det er en bil til over en halv million kroner.

  • 9
  • 3

Jeg hader at man bruger udtrykket "koster" om indtægt man ikke længere får. Det bliver ikke bedre når det er en oliestat der har problemer med at bruge alle deres indtægter fornuftig!

  • 8
  • 3

Jamen, hvad gør du så i en debat som denneher, der kommer vel ikke stort andet end partsindlæg?

Din logik fejler. En diskussionstråd formodes at indeholde holdninger (underbygget med argumenter). Så hvad havde du ellers regnet med at finde her.

Toyota forsøger derimod at fremstille deres indspark i debatten som et upartisk objektivt samfundsøkonomisk regnestykke. Hvad det på ingen måde er.

Og bortset fra det så vejer et partsindlæg fra verdens største bilfabrikant nok tungere end dine og mine partsindlæg!

Det har du ret i. Sådan forstået, at da Toyotas økonomisk incitament er langt, langt større, så er der langt mere tungtvejende grund til at antage, at Toyotas argumenet er alt andet end objektivt.

  • 12
  • 4

Det er naivt at forestille at der findes andet end indlæg der er farvet af en agenda - alle har sin agenda. Toyotas er åbenlys og i og med at de har underskrevet indsparket, kan man jo forholde sig til rapporten på den baggrund (modsætning mange andre rapporter).

Derfor bør man efter min mening i stedet forholde sig til om rapporten er korrekt udført og bygger på nogle rigtige antagelser. Det ser jeg ingen betvivle.

Toyota vil ikke bygge elbiler - hvorfor må de vide i Japan, men de har vel flere elmotorer og flere batterier i kundebiler end nogen anden producent, så det vil være mærkeligt at antage at de handler på uoplyst grundlag. Jeg kan ikke se at Toyota påstår at elbiler er en dårlig miljømæssig løsning, blot at den er dyr for samfundet - det er vel logik for enhver der betragter Norges fordelspakke til elbilsbrugere.

Toyota vil gerne have en del af kagen (fordelene). Selvfølgelig og fred være med det. Det synes jeg ikke man kan bebrejde dem.

  • 8
  • 2

Din logik fejler. En diskussionstråd formodes at indeholde holdninger (underbygget med argumenter). Så hvad havde du ellers regnet med at finde her.

Jeg havde nok regnet med at finde en forståelse af teknologi, herunder en smule respekt for at de store bilfabrikanter må formodes at vide hvad de taler om!

Det er jo ikke IT det her, hvor man kan være glad amatør den ene dag og verdensfirma den næste, så jeg tror godt man kan glemme elbiler som andet end legetøj for amatører hvis ikke de store er med på ideen.
Og hvis de ikke er det må man formode at de har deres gode grunde til det, f. eks. at de ikke anser det for muligt at modne teknologien så den bliver konkurrencedygtig indenfor en overskuelig fremtid!

Naturligvis ønsker bilfabrikkerne også at have et produkt til det segment af markedet der kræver en slags religiøs renhed, men om det skal være brint eller el er dem nok ret underordnet.

  • 6
  • 8

Udover klimapåvirkning giver el-biler normalt også langt mindre luftforurening samt mindre støj i byerne. Betyder det ikke noget i Norges større byer?

Jeg kan ikke læse ud af ovenstående artikel eller aftenpostens artikel, om Toyota har indregnet ekstra indtægter vedekstra eksport af råolie som følge af et faldende indenlandsk forbrug af raffineret benzin og diesel.

Hvis fritagelsen for punktafgift og moms i Norge kun handlede om at reducere klimagasser, ville det naturligvis være et interessant regnestykke at fordele den fulde mistede indtægt til statskassen på CO2-besparelsen.

Bemærk også at Norges afgiftsfritagelse tilsyneladende foreløbigt kun gælder de første 50.000 solgte elbiler (eller til 2017)

Regjeringen har gjennom klimaforliket på Stortinget forpliktet seg til å videreføre elbilenes fordeler til 2017 eller til man passerer 50.000 elbiler på norske veier.

fra aftenpostens artikel. Så økonomisk kan de mistede indtægter ikke løbe løbsk for staten.

  • 0
  • 2

Man får altså ikke noget ved at blive fritaget for afgifter, for ellers får dem uden bil rigtig meget.

Øhhh?

Og man kan spekulere om staten ville få det fulde beløb for disse køretøjer så frem de blev beskattet på samme grundlag som brændstofbiler.

Synes det er langt ude at betvivle at en procentdel af de 20% som har valgt en elbil ville købe en anden bil (ICE = beskattet = indtægt) hvis incitamenterne var skruet anderledes sammen.

  • 4
  • 1

Din logik fejler. En diskussionstråd formodes at indeholde holdninger (underbygget med argumenter). Så hvad havde du ellers regnet med at finde her.

Jeg havde nok regnet med at finde en forståelse af teknologi, herunder en smule respekt for at de store bilfabrikanter må formodes at vide hvad de taler om!

Men du havde ikke regnet med at finde en forståelse af, at en bilfabrikants udtalelser vil være stærkt afhængig af hvilke afgørende teknologisk satsninger fabrikanten har valgt at putte pengene i?

Det er jo ikke IT det her, hvor man kan være glad amatør den ene dag og verdensfirma den næste, så jeg tror godt man kan glemme elbiler som andet end legetøj for amatører hvis ikke de store er med på ideen.!

Ja lige, som fladskærms-TV og vaksemaskiner ikke bliver andet end legetøj for amatører hvis ikke de store producenter er med på ideen.!

Og hvis de ikke er det må man formode at de har deres gode grunde til det, f. eks. at de ikke anser det for muligt at modne teknologien så den bliver konkurrencedygtig indenfor en overskuelig fremtid!

Lige som man må man formode at Renault, WV, BMW m.m har deres gode grunde til at satse på batteribilen, f. eks. at de anser det for muligt at modne teknologien så den bliver konkurrencedygtig indenfor en overskuelig fremtid

Naturligvis ønsker bilfabrikkerne også at have et produkt til det segment af markedet der kræver en slags religiøs renhed,

De der køber elbil gør det af langt mere prosaiske grund end ønsket om renhed. Lige som de der køber en dieselbil heller ikke gør de ud fra et religiøst ønske om at svine.
Men hvis du synes at der er på det niveau diskussion skal være, så kan jeg da godt begynde at tillægge købere af dieselbil den slags bevægegrunde.

  • 6
  • 5

Og hvis de ikke er det må man formode at de har deres gode grunde til det, f. eks. at de ikke anser det for muligt at modne teknologien så den bliver konkurrencedygtig indenfor en overskuelig fremtid!

Det skyldes nok nærmere, at det er dyrt at re-toole fabrikkerne til at bygge elbiler.

Derfor betragter Nissan det f.eks. som en fordel at deres Leaf produceres på de samme fabrikker som deres benzinbiler. Det gør så også, at man får biler som Nissan Leaf, som folk stiller spørgsmålstegn ved om de skal købe, pga. lidt for ringe rækkevidde, problemer i varme og kolde klimaer, osv.

Resten bygger tamme "compliance" biler, pga. lovkrav og for at vise at de er med på el- og brint-bølgen, og pga. at de kan holdes på lavt produktionsvolumen.

At bygge gode elbiler handler lige nu om at være kompromisløs på chassisdesign, motor, batteri og masseproduktion. Det er der kun én fabrikant lige nu, der kan gøre.

  • 4
  • 3

Det bedste Norge kunne gøre var at holde op med at producere olie. Det vil få prisen på verdensplan til at stige, og dermed formindske forbruget og have en CO2 gevinst der får elbiler til at lige en cigaretglød i en vandpytte. Alt det gylle de gør nu er ikke andet end politisk bavl, som har til formål at lukke munde på den menige forbruger der alligevel ikke fatter problematikken.
Man kunne sige det samme herhjemme. Hvorfor vil S-SF-EL-R ikke bare lukke nordsøen og gøre en masse for miljøet?

  • 5
  • 7

Man kunne sige det samme herhjemme. Hvorfor vil S-SF-EL-R ikke bare lukke nordsøen og gøre en masse for miljøet?


Meget simpelt. Samfundet ville gå i stå hvis man forsøgte at stoppe al forurening her og nu... Det bliver nød til at gå i et roligt tempo så de nye teknologier kan blive udviklet og økonomien kan hænge sammen. S-SF-EL-R er realistiske og tror ikke man kan ændre verden så drastisk...

  • 5
  • 1

Jeg vil hellere vide hvad det koster Norge at der bliver brugt valuta på at importere henholdsvis elbiler og brændstofbiler, end på hvad de mister af afgifter som er der af politiske grunde.
Eller om staten har nogle ekstraudgifter ved at folk vælger elbil, såsom elnettet skal udbygges og lignende.
Nogen der har de tal?

  • 1
  • 2

Hej.

CO-2-SKYGGEPRISER :

På ING.DK var der i 2013 en debat om, hvad prisen for forskellige grønne teknologier ville være ved reduktion af CO-2. Debatten kom efter, at den nuværende regering havde udtalt sig om emnet.

http://ing.dk/artikel/ny-klimaplan-skal-ka...

ER det rigtigt forstået, at CO-2-skyggeprisen for elbiler i Norge måske er mindst 6000 kr?? Eller er det mig, der roder begreberne sammen ?

SKODA VERSUS VW :

Selvom Skoda og VW begge tilhører VW-koncernen, overrasker det mig meget, at den mest grønne udgave af Skoda Octavia kører 31,25 km/ l diesel ifølge de teoretiske værdier. Det er jo stort set det samme, som VW Golf Blue Motion kører teoretisk set. Og det er overraskende set i lyset af, at Skoda Octavia -flåden er større/ længere end Golf - flåden.

Men det kan da selvfølgelig godt være, at den mest grønne Skoda Octavia er nøjagtig lige så lang som VW Golf Blue Motion. Der er jo forskellige længder af den Skoda Octavia. Og der er vist også forskellige længder af VW Golf.

Det er som sagt teoretiske værdier. I virkeligheden kører de måske 25 km / l diesel. Hvem ved ?

venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 2

Brødnid eller hvad skal man kalde det ? Javist, det er ikke Toyota's skyld at reg. afgift ikke er sænket/fjernet på hybridbiler, endnu ?
Ellers skulle de måske lige snuppe en tudekiks og se sig lidt omkring !! Nååååhh, det er det de har gjort ?? Flere mærker sælger bedre end Toyota nogensinde vil komme til hvis de (Toyota) holder fast i hybrider der kan køre ca. 2 km på el ?
Vi havde kig på Yaris Hybrid, men helt ærligt, hvad skal man med 2 km på el ? I en bil til ca. 200.000?

Toyota må være, skal vi sige, blevet en smule "sure" over at andre har succes ? Eller skal vi bare kalde det brødnid ?

Partsindlæg fra Toyota, 112 procent !!

Mvh Aksel Sørensen

  • 1
  • 3

Vi havde kig på Yaris Hybrid, men helt ærligt, hvad skal man med 2 km på el ? I en bil til ca. 200.000?

Misforstået. Yaris Hybrid er ikke en elbil, så hvor langt den kører på strøm er irrelevant. Den kan ikke lades op fra stikkontakten, og selv hvis den kunne, så ville der ikke være nogen der gad. Den har iøvrigt en tendens til at have fuld strøm på batteriet når du parkerer, fordi du lige har brugt bremsen.

Fidusen er at motoren aldrig kører tomgang eller ved lav last. Den er enten slukket eller kører minimum middelast. Dermed undgår man at bruge motoren i det belastningsområde, hvor den er mindst effektiv. Dertil kommer udnyttelse af bremseenergien, som gemmes i batteriet. Virker dog kun ved moderate opbremsninger, så kræver lidt træning at udnytte maksimalt.

Men Toyotas hybrider er absolut ikke elbiler. De er meget effektive benzinbiler og ikke andet. Yaris Hybrid udleder 82 gram CO2/km, hvilket er imponerende, men det er meget langt fra 0 gram CO2/km. Kun elbilen fører til den endelige løsning, hvor alt strøm er produceret på vedvarende energi. Det er også kun elbiler og brintbiler der kan bryste sig af 0 partikler i nærmiljøet.

Med venlig hilsen, en Yaris Hybrid ejer.

  • 6
  • 1

I artiklen henviser de til en vw 1.6 tdi 105 heste med et gennemsnitsforbrug på 26km/l
Her er 30 af disse golf blue motion biler med denne motor.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-...

De har et gennemsnits forbrug på 18.41 km/l

Ingen tvivl om at de teoretiske værdier kan være svære at opnå.
Ikke desto mindre kørte jeg 17,9 km/l i snit over mere end 140.000 km i min tidligere bil, en VW Passat 1,9 TDI. Hvilket var præcis hvad EURO normen også angav at bilen kunne køre.
Derfor tror jeg også at det er muligt at opnå de 25 km/l eller måske endda over 30 km/l, hvis bare kørestilen lægges lidt om.

  • 0
  • 1

534 Toyta Yaris hybrid gennemsnit 20.74km/l (obs benzin). meget godt gået. Det er dobbelt så langt som min 24 år gamle benzin limousine.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/49-...

"Ikke desto mindre kørte jeg 17,9 km/l i snit over mere end 140.000 km i min tidligere bil, en VW Passat 1,9 TDI. Hvilket var præcis hvad EURO normen også angav at bilen kunne køre.
Derfor tror jeg også at det er muligt at opnå de 25 km/l eller måske endda over 30 km/l, hvis bare kørestilen lægges lidt om."

Jo hvis du køre ud kl 6:00 en søndag morgen og holder hastigheden på 50 km/t i højeste gear og undlader at stoppe for de røde lys. :-)

her 253 passat 1.9 tdi diesel gennemsnit 15.94 km/l
http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-...

gennemsnitlige bil ejere, i gennemsnitlig trafik situationer.

  • 0
  • 1

Jo hvis du køre ud kl 6:00 en søndag morgen og holder hastigheden på 50 km/t i højeste gear og undlader at stoppe for de røde lys. :-)

her 253 passat 1.9 tdi diesel gennemsnit 15.94 km/l
http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-...

gennemsnitlige bil ejere, i gennemsnitlig trafik situationer.

Nu kender jeg så udmærket www.spritmonitor.de. Men der er stor spredning i de indberettede forbrug.
Og forudsenhed i trafikken er uden tvivl en forudsætning for at opnå et godt resultat. Og jo mindre trafik der er, jo nemmere er det selvfølgelig.

  • 1
  • 0

Hvis en Yaris Hybrid på batteriet kan køre 2 km på ren eldrift, hvor meget bidrager det så til at aflaste benzinmotoren så den kan køre i det mest effektive område ?
Udnyttelse af bremseenergien ! Batteriet er jo fyldt op når man parkerer fordi man "du lige har brugt bremsen" ?
Efter min bedste overbevisning er Yaris Hybrid en, ja hybrid, det er da i den grad relevant hvor langt den kan køre på ren el ? Er det ikke det alle "folk" skriger efter ? Kørsel på el i dagligdagen, og så overtager benzinmotoren p de længere ture. Er det noget jeg har misforstået?

Ud over det er en udledning på 82 gr/km vel ikke noget at råbe hurra for ?

Ellers må du gerne lige forklare nærmere :-)

Mvh
Aksel Sørensen

  • 0
  • 0

Hvis en Yaris Hybrid på batteriet kan køre 2 km på ren eldrift, hvor meget bidrager det så til at aflaste benzinmotoren så den kan køre i det mest effektive område ?
Udnyttelse af bremseenergien ! Batteriet er jo fyldt op når man parkerer fordi man "du lige har brugt bremsen" ?
Efter min bedste overbevisning er Yaris Hybrid en, ja hybrid, det er da i den grad relevant hvor langt den kan køre på ren el ? Er det ikke det alle "folk" skriger efter ? Kørsel på el i dagligdagen, og så overtager benzinmotoren p de længere ture. Er det noget jeg har misforstået?

Ud over det er en udledning på 82 gr/km vel ikke noget at råbe hurra for ?

Ellers må du gerne lige forklare nærmere :-)

Mvh
Aksel Sørensen

Yaris hybrid er en benzin bil med en "lille" elektrisk adon der forbedre benzin økonomien. 20.74km/l eller 112 G Co2/km er ok for en benzin bil i 2014.
De fabriks opgivede 29 km/l eller 80 G Co2 er ligesom alle andre moderne biler fri fantasi. Jo mere økonomiske de bliver på papiret, jo svære bliver det for den almindelige forbrugere at nå i nærheden af fabriks tallene.

Jeg hælder også til tanken om at næste fremskridt bliver hybrid biler med batteri nok til at køre de maks 20-50 kilometer pr dag det store flertal køre.
Men det kan ikke gøres billigt som det er nu så det bliver i det lidt dyre segment at blir aktuelt.
Så man køber en Almindelig bil, med noget ekstra... komfort...power....lade op der hjemme...flerhjuls træk...køre billigere og mere energi effektivt i hverdagen.
Opel ampere har godt nok lige valgt at trække stikket.
http://www.fdm.dk/nyheder/ampera-har-miste...

Men hvis man har nogle millioner til en sports bil så er fremtiden her.
BMW i8.
http://b.bilen.dk/biltests/2014/07/morgend...

Jeg gætter på der bliver mange "gammeldags" sportsvogne til salg indenfor ganske kort tid :-)
Det er da det vildeste der er set i lang tid.

Og Lillebror i3 med range extender er en el bil med uendelig rækkevide når man har brug for det.

  • 0
  • 0

Hele spørgsmålet er om den kan oplades fra stikkontakten, og dermed f.eks. udnytte overskud af vindenergi i nattetimerne.

Men skulle det ikke handle om elbilernes fremtidsmuligheder, herunder om bilfabrikkerne ser en ide i at satse på dem?

Mon ikke forklaringen på bilfabrikkernes skepsis kunne være at den hype der blev skabt omkring elbiler for år tilbage faktisk i virkeligheden ikke handlede om biler?
Som om nogen forestillede sig at verdensmarkedet for biler skulle indrettes på at løse vort selvskabte problem i elforsyningen, blot fordi nogen i vort lille land synes at vi skal gøre tingene på en helt anden måde end resten af verden?

  • 2
  • 0

Og Lillebror i3 med range extender er en el bil med uendelig rækkevide når man har brug for det.

Jeg er (var) helt enig i din optimisme på hybridbilernes fremtid, men hvis de 16km/l (fabriksopgivelser) er hvad man kan lokke ud af en fuld-hybrid giver konceptet jo ingen mening. Så er eldel kun til besvær når benzinmotoren kører og omvendt.

Hvis det er tilfældet er Toyotas proportionering af hybriddelen måske slet ikke så tosset. El-delen er begrænset til at være så lille ulempe som muligt alt den tid den kun kører på benzin. Genistregen i Toyotas hybrid ligger også nærmere i det epicycliske differentiale der tillader direkte fremdrift fra både el og ICE.

Toyota arbejder forøvrigt også på fuldhybrider hvis man skal tror deres seneste patent.
http://green.autoblog.com/2014/05/01/toyot...
Hvis de kan få virkningsgraden i nærheden af de 40% når BOP tab er regnet fra, kan det virkelige rykke for biler med BMW i3 lignende drivlinie.

  • 1
  • 0

Jeg er (var) helt enig i din optimisme på hybridbilernes fremtid, men hvis de 16km/l (fabriksopgivelser) er hvad man kan lokke ud af en fuld-hybrid giver konceptet jo ingen mening. Så er eldel kun til besvær når benzinmotoren kører og omvendt.

Hvis man ikke har mulighed for at lade op der hjemme, og skal køre mere end 150-200 kilometer hver dag, så skal man ikke købe en BMW i3 eller anden el-bil med "lille" rækkevide.
Man skal heller ikke gøre det hvis man gerne vil bruge sin bil til bil ferie. Dog kunne man køre til tyskland og leje hvilken bil man nu havde lyst til.

Men hvis distancer over 150 kilometer er sjældne i ens hverdag, så sker der da ikke noget som helst ved at køre 16 km/l,
jeg ville da ikke investere i en ren el-bil med "kort" rækkevide når jeg kan få en der kan køre i alle afkroge af landet bare der er en tankstation og noget 220 volt langsom opladning.

  • 0
  • 0

Hvis en Yaris Hybrid på batteriet kan køre 2 km på ren eldrift, hvor meget bidrager det så til at aflaste benzinmotoren så den kan køre i det mest effektive område ?

Det bidrager 100%. Benzinmotoren kører aldrig tomgang og aldrig ved lav belastning. Det er formålet med systemet.

Når man kører længere stræk ved lav belastning, f.eks. kø-kørsel på motorvej, så kører man skiftevis på strøm på batteriet og ved høj/middel belastning når benzinmotoren samtidig driver bilen frem og lader batteriet.

Udnyttelse af bremseenergien ! Batteriet er jo fyldt op når man parkerer fordi man "du lige har brugt bremsen" ?

Bilen lader aldrig batteriet mere end 80%, så der er altid plads til lidt bremseenergi. For at nå op i en fart, hvor der er noget bremsenergi at udnytte, så må du først gennemføre en acceleration hvor der bruges strøm fra batteriet.

Det kan lade sig gøre at snyde systemet til at komme op på mere end 90% strøm, men jeg har aldrig oplevet det andet end når jeg har gjort det med vilje.

Efter min bedste overbevisning er Yaris Hybrid en, ja hybrid, det er da i den grad relevant hvor langt den kan køre på ren el ? Er det ikke det alle "folk" skriger efter ? Kørsel på el i dagligdagen, og så overtager benzinmotoren p de længere ture. Er det noget jeg har misforstået?

Ud over det er en udledning på 82 gr/km vel ikke noget at råbe hurra for ?

Den er en hybrid men den er ikke en /plugin-hybrid/. Den kan ikke lades fra elnettet. Energien til fremdriften kommer udelukkende fra benzin. Langt størstedelen af de solgte hybrider er af denne type. De er effektive, men de er og bliver almindelig benzin eller diesel drevne køretøjer.

Et større batteri, som ikke kan lades fra elnettet, vil ikke gøre ret meget andet end at gøre bilen dyrere og tungere.

82 g/km er den laveste EU-norm for en ikke-plugin bil på det danske marked. Se det som grænsen for hvor godt man i praksis kan komme med den teknologi.

Fremtiden er plugin-hybrider og særligt rene elbiler. Toyota har som nævnt kun én plugin-in hybrid i modelprogramet: Toyota Prius+ og den kan kun køre 17 km på en opladning. HER kan du med rette kritisere at de har valgt et alt for lille batteri.

Når jeg skriver "misforstået" så er misforståelsen at tro at Yaris Hybrid er noget, som den ikke er. Den er den mest miljøøkonomiske rene benzinbil på markedet og ikke andet. Men til prisen er det også værd at tage med, hvis en elbil ikke er en mulighed lige nu. Det var derfor jeg købte den.

Husk også på at du får meget ekstraudstyr med, klimaanlæg og automatgear. Dieseludgaven er ligeså dyr hvis du skal have det samme.

  • 2
  • 0

En benzinmotor til at lade et batteri der kan skubbe bilen 2 km med en max fart på 50 km/t ?
det er vist ikke lige det verden efterspørger lige nu ?
Yaris Hybrid er uden tvivl en fin bil, men det må da være topmålet af ineffektivitet ?
Du kan jo selv gætte på effektiviten ved stop/go kørsel. der er dit "batteri" væk på ingen tid !!!

Udledning af co2 pr. km. er rent gætværk uden hold i virkeligheden. Kig på spritmonitor.de !

I mine øjne ! er Toyota bare sure over de ikke sælger biler i den grønne ende af skala'en, det er så deres valg....men helt ærligt: Kalde det en hybridbil ? En bil der kan køre 2 km med en max fart på 50 km/t ? Uden mulighed for at lade i stikkontakten ? Toyota, det er en ommer !!!
Der har været skrevet lidt om det på Elbilforum.no, læs selv videre :-)

Ekstraudstyr, host... kan du finde en elbil som ikke har det du nævner ? Det er jo laveste standardudstyr ?

Kan vi ikke bare være enige om at Toyota er lidt knotne over manglende markedsandel ?

Mvh Aksel Sørensen

  • 1
  • 5

Du får minus for overhovedet ikke at læse hvad der skrives i debatten. Jeg er nok en af de største fortalere for elbiler her på ing.dk, så det er totalt misforstået det du spytter ud der.

Men det nytter ikke at være fortaler for noget uden at sætte sig ind i sagerne og adskille begreberne. Hvad er en hybridbil? Eftersom at Toyota har produceret langt hovedparten af alle hybrider og nærmest opfandt begrebet med Toyota Prius i 1997, så er det dybt useriøst når du nu proklamerer at man ikke kan kalde millioner af Prius'er for hybridbiler. Ja Einstein, Prius kan ikke oplades fra elnettet og den har altid haft meget begrænset batteri.

Toyota har solgt over 5 millioner hybridbiler og kun omkring 50.000 er plugin. GM har solgt omkring 75.000 Volt og Ampera. Andre fabrikanter har solgt væsentligt mindre. Det er måske mindre end 2% af alle hybrider på gaden som er plugin, som har en rækkevidde på mere end få km og som kan lades fra elnettet.

Yaris Hybrid er ikke ringere end 98% af alle andre hybrider.

En plugin-hybrid er noget helt andet og er et meget nyere fænomen end de almindelige hybridbiler. Den første almindelige plugin-hybrid var GM Volt (Opel Ampera i Europa). Toyota har også lavet en plugin udgave af Prius, som der dog kun bliver solgt ganske få af.

Resten af dit indlæg... helt ærlig. Har du læst hvad jeg skrev i mit første indlæg i denne tråd? Ja, Toyota er sure over at 20% af markedet i Norge nu er en biltype, som de ikke producere.

Ekstraudstyr - Toyota Yaris er ikke en elbil og det er ikke en plugin-hybrid. Den er et alternativ til diesel Yaris med CVT som automatgear. Og den bil koster det samme. Til gengæld er der ingen seriøs elbil der fås til samme pris som Toyota Yaris Hybrid.

  • 1
  • 0

Yaris Hybrid er uden tvivl en fin bil, men det må da være topmålet af ineffektivitet ?
Du kan jo selv gætte på effektiviten ved stop/go kørsel. der er dit "batteri" væk på ingen tid !!!

Faktisk er det ved stop and go kørsel at Yaris Hybrid er mest effektiv. Ved nærmere gennemlæsning af dine kommenter er det åbenlyst at du stadig ikke har forstået konceptet. Det fungerer således:

Du kører et par km i kø-kørsel på strøm indtil at batteriet når cirka 20%. Herefter starter benzinmotoren og lader batteriet op til 80%. Dog sådan at den som oftest kun lader batteriet når bilen er i bevægelse. Og så kører du ellers et langt stræk igen på batteri.

Og denne metode er væsentlig mere effektiv end andre biler, hvor motoren kører i næsten tomgang hele turen. I hybridbilen kører motoren aldrig ved lav belastning. Når benzinmotoren er startet ved kø-kørsel, så skal den både trække bilen fremad og yde kraft til generatoren. Det er nok belastning til at motoren er effektiv. Jeg har opnået den beste benzinøkonomi ved kø-kørsel på motorvej.

Det fungerer også ret godt hvis man holder stille i længere tid. I biler med start-stop, hvor motoren stopper når man holder stille, har man problemer med at holde airconditionen i gang. Her har hybridbilen et meget større batteri, så man kan holde stille med fuld aircon i lang tid. Hvis batteriet løber tør, så starter den og lader batteriet op, hvilket klares på et minut eller deromkring, hvorefter der bliver stille igen.

I forhold til start/stop så stopper motoren også længe inden man holder stille. Hvis man da ikke i forvejen kører på strøm, så stopper motoren så snart man slipper speederen for at sænke farten. Dertil kommer at man får noget af bilens kinetiske energi tilbage i batteriet når man bremser.

  • 0
  • 0

Udledning af co2 pr. km. er rent gætværk uden hold i virkeligheden. Kig på spritmonitor.de !

Ok.

http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/e...

These lists show the top 50 most fuel efficient vehicles. The ranking is based on the fueling entries in our database. Please note that only representative entries are considered. The number of vehicles used to calculate the average consumption is given in parentheses.

Nummer 1: Toyota Yaris Hybrid (582)

Nej den kører ikke så langt som EU-normen påstår, men det er der ingen biler der gør. Det er stadig den mest benzinøkonomiske bil du kan købe, som ikke er plugin.

  • 0
  • 0

Nummer 1: Toyota Yaris Hybrid (582)

Nej den kører ikke så langt som EU-normen påstår, men det er der ingen biler der gør. Det er stadig den mest benzinøkonomiske bil du kan købe, som ikke er plugin.

Det er altså en sandhed med modifikationer.
Hvis man kun ser på benzinbiler måske.
Hvis man med regner dieselbiler, så er der i hvert fald 8 biler, som har bedre brændstofsøkonomi.
Og - der tages ikke højde for at f.eks. ved opgørelsen af VW Golf, ja så får du alle Golf siden 1974. Uanset motortype og brændstofstype.
Vælger du at begrænse søgekriteriene til VW Golf Bluemotion typen fra de sidste 2 år, ja så for du stort set samme gennemsnitsforbrug som Toyota Yaris Hybrid.

Der findes 3 slags løgne - almindelige løgne, forbandede løgne og statistiske løgne.

  • 1
  • 0

Det er altså en sandhed med modifikationer.
Hvis man kun ser på benzinbiler måske.
Hvis man med regner dieselbiler, så er der i hvert fald 8 biler, som har bedre brændstofsøkonomi.

Hvorfor er det MÅSKE en sandhed med modifikationer at det er den mest energi effektive BENZIN bil. ?

Det giver ikke mening at sammenligne diesel og benzin biler. Diesel biler egner sig ikke til at køre kortere ture, og vil derfor være et ubrugeligt alternativ for mange, med mindre man er interesseret i en højere total økonomi.

  • 0
  • 0

Vælger du at begrænse søgekriteriene til VW Golf Bluemotion typen fra de sidste 2 år, ja så for du stort set samme gennemsnitsforbrug som Toyota Yaris Hybrid.

Der findes 3 slags løgne - almindelige løgne, forbandede løgne og statistiske løgne.

Er min søgning korrekt ?
http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-...

Kun 9 biler men en tendens kan dog godt aflæse.....18.45 km/l.
Jo det er da "stort set det samme" som som toyotaens 20.74 km/l.
lidt over 2 km pr liter det er vel dårligt værd at nævne i brochuren for bilen...pfth!

  • 0
  • 0

http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-...

Kun 9 biler men en tendens kan dog godt aflæse.....18.45 km/l.
Jo det er da "stort set det samme" som som toyotaens 20.74 km/l.
lidt over 2 km pr liter det er vel dårligt værd at nævne i brochuren for bilen...pfth!

Nej din søgning er ikke korrekt. Du har valgt en Golf Plus, der som bekendt er noget højere, og med en noget dårligere brændstoftsøkonomi.

  • 0
  • 0

Det giver ikke mening at sammenligne diesel og benzin biler. Diesel biler egner sig ikke til at køre kortere ture, og vil derfor være et ubrugeligt alternativ for mange, med mindre man er interesseret i en højere total økonomi.

Se det ene argument giver mening. Diesel har det ikke godt med for korte ture. Sådan et kørselsmønster kan dog modvirkes ved særlig rens af bl.a. EGR ventil og turbo. Men det koster jo på værkstedsregningen (eller egen tid)
Hvilket leder til det andet argument. For hvis det er totaløkonomien der er interessant så findes der mange alternativer, som er 50-80.000 kr billigere end en Toyota Yaris Hybrid. (f.eks. Skoda citigo/Fabia eller Opel Corsa)
Og så må vi igang med regnearket og regne på hvor mange liter benzin, dyrere ejerafgift m.m. det kan betale for i hvor mange år.
Og så har vi endnu ikke taget hensyn til den største ubekendte i regnestykket - reparationsomkostningerne.
Min erfaring er at brændstoftsomkostningerne (for biler i cirka samme klasse) stadig er en mindre post i det samlede regnskab. Værditab og reparationer/vedligehold koster langt mere.

  • 0
  • 0

Hvis man med regner dieselbiler, så er der i hvert fald 8 biler, som har bedre brændstofsøkonomi.

Nej, det er kun de to 3L tvillinger der kan matche Yaris Hybrid. Diesel indeholder mere energi og mere kulstof, så de to 3L biler og Yaris Hybrid har cirka den samme CO2-udledning.

Diesel er da også dyrere end benzin før afgift.

Men da de to 3L biler udgik af produktion for længe siden, så er Yaris Hybrid den bil med lavest CO2-udledning, som kan købes fra ny, når man ser bort fra plugin-biler.

  • 0
  • 0

Ah! ..jeg troede + stod for mere økonomisk.
Jeg tror det er bedre du viser mig din søgning, for hvis jeg fjerner pluset, så bliver det være.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-...
= 17.3 km/l Diesel

Det er nok den igen med : almindelige løgne, forbandede løgne og statistiske løgne ? Nå men spøg til side.
VW laver flere modeller som de betegner bluemotion.
Hvis man "nøjes" med den mest brændstofsøkonomiske model, så får man et snit på lige lidt over 20 km/l (for typetallet)
http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-...
Men, men - alt afhænger jo i høj grad af "idioten" der sidder bag rattet.
Jeg kunne f.eks. godt overveje en bil der kører 31,3 km/l ifølge Euro snittet. http://b.bilen.dk/bilnyheder/2014/01/oeko-...
Og selv om jeg hidtil har kunne holde Euro snittet ved kørsel i mine biler, så tvivler jeg på at jeg vil kunne nå over måske 25 km/l i den type.

  • 0
  • 0

Hvis man med regner dieselbiler, så er der i hvert fald 8 biler, som har bedre brændstofsøkonomi.

Nej, det er kun de to 3L tvillinger der kan matche Yaris Hybrid. Diesel indeholder mere energi og mere kulstof, så de to 3L biler og Yaris Hybrid har cirka den samme CO2-udledning.

Det er ikke korrekt ! Som det er formuleret, så står der brændstofsøkonomi. Og der kan ikke herske tvivl om at de 8 dieselbiler der står i statistikken, ifølge oplysningerne kører længere pr liter og at brændstoffet (diesel i Danmark) er billigere pr. liter.
Skal vi snakke CO2 emission og afgifter, så bliver det langt mere kompliceret.

  • 0
  • 0

Politikerne kan ikke ændre de fysiske realiteter ved at vedtage mærkelige afgiftsregler. I betragtning af at diesel også giver anledning til flere skadelige partikler i nærmiljøet, så er det helt forkert at afgiften på diesel er lavere end på benzin.

Man køber næppe en hybrid eller bluemotion bil hvis økonomi er det eneste der betyder noget. Det kan ikke betale sig. Men hvis man tror at man får mere miljø i en Golf Bluemotion i forhold til en Yaris Hybrid, så er man altså blevet vildledt.

  • 0
  • 1

Det er mig der skrev sætningen og jeg tænkte ikke på penge. Hvad skulle jeg skrive, CO2 økonomi?!

Nej !
Jeg refererede til mit indlæg, hvor der ordret står:
"Hvis man med regner dieselbiler, så er der i hvert fald 8 biler, som har bedre brændstofsøkonomi."
Hvad du tænker på ved jeg ikke. Men jeg føler mig overbevist at størstedelen af den danske befolkning relaterer til "brændstofsøkonomi" i min tolkning.
Og som jeg skrev i et senere indlæg så bliver det langt mere kompliceret hvis der også skal blandes afgifter og CO2 emission ind i debatten.

  • 0
  • 0

Hvis jeg følger dit link, så står der altså et gennemsnit på 5,19 liter diesel. Yaris Hybrid har et gennemsnit på 4,82 liter benzin.

Golf Bluemotion: 5,19 liter diesel * 2620 g/CO2/liter = 137 gram CO2/km
Yaris Hybrid: 4,82 liter benzin * 2392 g/CO2/liter = 115 gram CO2/km

Det er helt korrekt, men det var ikke det jeg skrev vel ?
Ved statistik skal man også kunne anvende typetallet, median osv ikke kun gennemsnit.

  • 0
  • 0

Ved statistik skal man også kunne anvende typetallet, median osv ikke kun gennemsnit.

Så skal du lige huske at gøre det samme for Yaris Hybrid - det gjorde du ikke. Og det er ligemeget, for det ændrer stadig ikke ved konklusionen.

Det her startede ved at en debattør, Aksel Sørensen, som iøvrigt var så fin at navngive hele tråden efter mig, erklærede at Yaris Hybrid var "topmålet af ineffektivitet". Men han er helt forkert på den. Vi kan slås lidt om præcis hvilken bil der er nummer et, man at kalde hybriden ineffektiv viser vist kun at man ikke har forstået det.

  • 0
  • 0

"Ovenstående Figur 1 viser den samlede well-to-wheels CO2-udledning pr. kørt
kilometer for de seks konfigurationer i 2010. "

Det er nu 2014 og elnettet har allerede ændret sig væsentligt. Olie bliver derimod kun mere energitungt at udvinde efterhånden som man skal have fat i de sværere oliefelter.

Når man så ser Figur 2 så bliver det åbenlyst hvem der har skrevet rapporten. De forventer at benzin- og dieselbiler forbedres 30-40% men det er jubeloptimisme. De er 10 år siden at VW lavede 3L og ingen har slået den siden. Det er 17 år siden at Toyota lavede Prius og intet er der sket siden.

På den anden side, så ignorere de politikkernes plan om at lave elsystemet helt CO2-frit. Næh, det bliver også kun 30-40% bedre, på trods af det allerede er vedtaget at 80% af energien skal komme fra vedvarende energikilder allerede i 2020.

Husk altid et ton salt når du læser en rapport om elbiler skrevet af "Brancheforeningen Energi- og Olieforum".

  • 0
  • 0

"Ovenstående Figur 1 viser den samlede well-to-wheels CO2-udledning pr. kørt
kilometer for de seks konfigurationer i 2010. "

Det er nu 2014 og elnettet har allerede ændret sig væsentligt. Olie bliver derimod kun mere energitungt at udvinde efterhånden som man skal have fat i de sværere oliefelter.

Når man så ser Figur 2 så bliver det åbenlyst hvem der har skrevet rapporten. De forventer at benzin- og dieselbiler forbedres 30-40% men det er jubeloptimisme. De er 10 år siden at VW lavede 3L og ingen har slået den siden. Det er 17 år siden at Toyota lavede Prius og intet er der sket siden.

På den anden side, så ignorere de politikkernes plan om at lave elsystemet helt CO2-frit. Næh, det bliver også kun 30-40% bedre, på trods af det allerede er vedtaget at 80% af energien skal komme fra vedvarende energikilder allerede i 2020.

Husk altid et ton salt når du læser en rapport om elbiler skrevet af "Brancheforeningen Energi- og Olieforum".

Præcis som jeg skrev i et par tildligere indlæg. Hvis der skal blandes afgifter og CO2 emission ind i debatten så bliver det kompliceret.
Og den ene antagelse om fremtiden kan for så vidt være lige så god som den anden.

  • 0
  • 0

Præcis som jeg skrev i et par tildligere indlæg. Hvis der skal blandes afgifter og CO2 emission ind i debatten så bliver det kompliceret.
Og den ene antagelse om fremtiden kan for så vidt være lige så god som den anden.

Jeg var af den opfattelse af at vi snakkede om meget konkrette biler lige nu og her. Golf Bluemotion vs Yaris Hybrid. Politikkerne har vedtaget at Golfen skal være billigere at køre i. Men rent faktisk er det Yaris'en der er mest effektiv og mest økonomisk, både når man ser på kroner og på miljø, hvis man ser bort fra de afgifter som politikkere har vedtaget.

  • 0
  • 0

Ja de har simpelthen regnet med at strømmen til elbilen er produceret 100% på kulkraft. Det er det gamle "marginal energiproduktion"-trick.

Påstanden er at hvis jeg sætter en elbil til ladning lige nu, så er der et kulkraftværk et eller andet sted der må skrue op for produktionen, fordi vindmøller med mere ikke kan tilpasse produktionen.

Eneste problem er bare at kulkraften i Danmark lukker. Hvad gør de så, når de skal have elbilen til at se dårlig ud?

Rapportens tal er helt i skoven fordi de stadig regner med kulkraft længe efter at det sidste værk er lukket.

De har også lidt et problem, når man ser på at mange elbiler måske giver anledning til at der bygges flere vindmøller, for at producere strøm nok til alle. Hvad så?

  • 0
  • 0

Baldur du burde have lært at man ikke skal nævne det "unævnelige" i en teknisk bil debat.
Nu sovser det rundt i vindmøller /atomkraft / istid / global opvarmning / vugge til grav regnskab.

Partiklerne (og lugten) fra køretøjet er dog ikke uvæsentligt.

  • 0
  • 0

Jeg var af den opfattelse af at vi snakkede om meget konkrette biler lige nu og her. Golf Bluemotion vs Yaris Hybrid. Politikkerne har vedtaget at Golfen skal være billigere at køre i. Men rent faktisk er det Yaris'en der er mest effektiv og mest økonomisk, både når man ser på kroner og på miljø, hvis man ser bort fra de afgifter som politikkere har vedtaget.

Vi snakkede konkrete biler, fordi du omtalte "brændstofsøkonomi"
Nu erkender vi så begge at Golfen er billigere at køre i.
Hvorvidt det også betyder Yaris'en er mest effektiv og mest økonomisk hvis man ser på både kroner og miljø, er for så vidt en helt anden og langt mere kompliceret debat.
Og at se bort fra afgifter er vist lige som med strudsen"at stikke hovedet i jorden"
Afgifterne er der for alle os private, som køber og bruger biler.
Forøvrigt er Yaris Hybrid sikkert en udmærket bil. Jeg har kørt Auris, og det var i hvert fald en positiv oplevelse.
Men bilen er bare ikke økonomisk attraktiv med mit kørselsbehov.

  • 0
  • 0

Og at se bort fra afgifter er vist lige som med strudsen"at stikke hovedet i jorden"

Nej ing.dk er et teknisk forum. Vi kan IKKE bare acceptere politisk vedtagne afgifter som om de var NATURLOVE. Her debattere man meritten bagved sådanne ting.

Hvis du vil have en købsanbefaling så er du gået forkert.

Du kan ikke lægge ord i munden på mig ved at skrive "Nu erkender vi så begge at ..." - ingen her har påstået noget som helst om hvilken bil der er billigst. Før vi overhovedet kan komme derhen, så skal vi vi vist kigge på bilstørrelse og bilpriser, kombineret med en hel masse andre ting.

  • 0
  • 0

Du kan ikke lægge ord i munden på mig ved at skrive "Nu erkender vi så begge at ..."

Så må du sørme lære at udtrykke dig noget tydeligere for du skrev
" Golf Bluemotion vs Yaris Hybrid. Politikkerne har vedtaget at Golfen skal være billigere at køre i. "

Nej ing.dk er et teknisk forum. Vi kan IKKE bare acceptere politisk vedtagne afgifter som om de var NATURLOVE. Her debattere man meritten bagved sådanne ting.

Selvfølgelig skal vi udfordre, men vi må også forholde os til den virkelighed vi lever i.

  • 0
  • 0

Så må du sørme lære at udtrykke dig noget tydeligere for du skrev
" Golf Bluemotion vs Yaris Hybrid. Politikkerne har vedtaget at Golfen skal være billigere at køre i. "

Ok. Jeg må korrigere mig selv: De to biler koster det samme at køre i, hvis man kun ser på hvad man betaler for brændstoffet. Hvis man indregner prisen på bilen, så er Yaris næsten 100.000 kroner billigere. Den samlede omkostning er derfor væsentligt mindre ved at køre Yaris.

Tilfreds?

  • 1
  • 0

Hvis man indregner prisen på bilen, så er Yaris næsten 100.000 kroner billigere. Den samlede omkostning er derfor væsentligt mindre ved at køre Yaris.

Se det var jo ikke helt uvæsentligt. Og så kan man samtidigt slippe for diesel bilens ulemper, og ikke mindst køre elektrisk ved kø kørsel og stop and go kørsel.
Se det er et KÆMPE fremskridt, 5 kilometers rækkevide + plugin havde dog været perfekt.

Men det bliver nok svært for bil producenterne at reklamere for denne fremtidens komfort feature. Deres biler er altid helt alene på vejen og horisonten er uendelig...frihed.

  • 1
  • 0

Jeg refererede til mit indlæg, hvor der ordret står:
"Hvis man med regner dieselbiler, så er der i hvert fald 8 biler, som har bedre brændstofsøkonomi."


Javist - men du svarer jo på et indlæg, hvor Baldur besvarer følgende citat:

Udledning af co2 pr. km. er rent gætværk uden hold i virkeligheden. Kig på spritmonitor.de !

... og kalder det en "sandhed med modifikationer", når Baldur viser at spritmotor.de har Toyota Yaris Hybrid som den mest benzinøkonomiske.

Efter min mening grænser det til flueknepperi af værste skuffe, at kaste sig over den der bringer fakta på banen, og begynde at ordkløve begreberne, når man ganske udmærket ved at opfordringen til at kigge på spritmotor.de, drejer sig om CO2 pr km.

Hvis du gerne vil være dommer i Aksel's og Baldur's diskussion, skulle du så ikke starte med at kommentere Aksel's påstand om at "Yaris Hybrid må være topmålet af ineffektivitet" ?

... er det en "sandhed med modifikationer" ... eller er det bare en påstand grebet ud af den blå luft ???

  • 0
  • 1

Personligt tror jeg ikke på at plugin har en reel værdi hvis der ikke er mindst 50 km rækkevidde. Brugeren skal også gide sætte bilen til, og det gider man kun hvis man faktisk kan køre en del ture på ren strøm.

Ja til 5 kilometer er plugin nok ligegyldigt. Der skal man nok bare se det som en komfort ting.
Jeg vil dog mene at 20-30 kilometers range ville være ganske brugbart for mange der i blandt mig selv.
Når man køre i kø bruger man meget tid på få kilometer, hvis jeg kunne slukke motoren på min audi 100 og undgå at skulle koble ind og ud for at trille 10 meter frem så ville min lykke være gjort.
Eller det vil sige min lykke er jo gjort. jeg var ikke klar over at det var frihed jeg fik med i købet da jeg investerede i el-cyklen. Jeg havde kun regnet på økonomien.

  • 2
  • 0

Eftermin mening grænser det til flueknepperi af værste skuffe, at kaste sig over den der bringer fakta på banen, og begynde at ordkløve begreberne, når man ganske udmærket ved at opfordringen til at kigge på spritmotor.de, drejer sig om CO2 pr km.

Flueknepperi må det også være at benævne det fakta !
Man har forskellige beregningsmetoder og ingen officielt fastlagt.
Hvor er så fakta i beregningen af CO2 emissionen ?
Som du kan se af mit tidligere link, så har EA Energianalyse forsøgt at komme med forslag, som straks bliver skudt ned Baldur, til trods for at EA anvender de forudsætninger, som Energistyrelsen fastlægger.
Vi kan hver for sig sikkert komme med mange fantasifulde forslag til hvordan det ske kunne gøres, men så lang tid landets myndigheder ikke har ændret beregningsmetode, så er og bliver det kun forslag.

  • 0
  • 1

Som du kan se af mit tidligere link, så har EA Energianalyse forsøgt at komme med forslag, som straks bliver skudt ned Baldur, til trods for at EA anvender de forudsætninger, som Energistyrelsen fastlægger.

Det passer så ikke. Den officielle måde at beregne det på er at bruge den gennemsnitlige CO2 udledning ved produktion af en kWh strøm. EA bruger i stedet deres egen metode beregnet på marginaludledning ved produktion af en kWh på et kulkraftværk.

Det er en gammel rapport og den er blevet skudt ned mange gange. Konklusionerne i den holder ganske simpelt ikke.

Du finder den officielle miljødeklaration for strøm her: http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Mil...

Her kan du læse at der udledes 358 gram CO2 ved produktion af 1 kWh. Da en typisk elbil kører cirka 5 km på en kWh, så giver det 72 gram CO2 per km.

Det kan du så sammenholde med tabel 1 i EA's rapport, hvor de hævder at en elbil i 2015 vil udlede 118 gram CO2 per km.

Afstanden mellem de to tal fremkommer ved at EA har valgt at bruge alt andet end den officielle metode!

  • 0
  • 0

Afstanden mellem de to tal fremkommer ved at EA har valgt at bruge alt andet end den officielle metode!

@Baldur
Jeg kender selvfølgelig udmærket Energinet.dk's miljødeklaration for el.
Men der er faktisk i de nuværende samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger fra Energistyrelsen forskel på forbrug og et merforbrug.
Et merforbrug skal, som EA beregner det, opgøres som baseret på kulkondens. (Marginalbetragtning)
Men spørgsmålet er selvfølgelig om det er den mest rigtige måde at gøre det på i dagens Danmark.

  • 0
  • 0

Jeg har gravet et link frem til dig. Her har du hvad Energistyrelsen mener om elbilers CO2 udledning: http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/klima... (se punkt 8):

"Selvom vi i Danmark lader elbiler med strøm, der delvist kommer fra afbrænding af kul og gas, er CO2-udledningen per km allerede i dag under halvdelen af udledning fra en sammenlignelig benzinbil.

Udledningen fra elbiler bliver stadig mindre i takt med Danmarks omstilling til fossilfri elproduktion. Allerede i dag kan elbilejere vælge at købe grøn strøm. Elbilen har potentiale til at køre på 100% vedvarende energi".

(på grafen ses at udledning fra elbiler er 67 gram CO2/km i 2010 og forventes at være 4 gram CO2/km i fremtiden).

Der står meget mere i samme dur på Energistyrelsen side om elbiler: http://www.ens.dk/klima-co2/transport/elbiler

"Elbiler udgør et stort potentiale for indpasning af mere vedvarende energi (VE) el-systemet. I 2020 vil vindstrøm i Danmark udgøre 50 % af elproduktionen, og samlet 70 % af elproduktionen vil være baseret på VE. Det er regeringens mål, at den danske el- og varmeforsyning i 2035 er uafhængig af fossil energi. De elbiler, som anskaffes i dag, kommer dermed til at anvende stadig renere el i løbet af elbilens levetid og elbilen leverer således større CO2-besparelser dag for dag, i takt med omstillingen af elproduktionen".

Jeg tror roligt vi kan konkludere at de danske energimyndigheder ikke støtter konklusionen i EA-rapporten.

  • 1
  • 0

Jeg tror roligt vi kan konkludere at de danske energimyndigheder ikke støtter konklusionen i EA-rapporten

Det er fortolkning, som du ikke har belæg for, ud fra det du har fremlagt.
Men som jeg har skrevet flere gange før, så bliver det hvis der skal blandes afgifter og CO2 emission ind i debatten så bliver det kompliceret.
Pg der skal ikke herske tvivl om at Energistyrelsen i forudsætningerne for samfundskonomiske analyser på energiområdet, fastlægger marginalbetragtningen, som en af metoderne.
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/info/...

  • 0
  • 1

Det der står omkring marginalbetragtningerne i det link modsiger alt hvad du har fremført her i debatten.

@Baldur
Jeg tror simpelhen ikke, at du har fået læst mit link.
Så jeg må hellere citere direkte fra afsnittet under
" Korttidsmarginalbetragtningen" Citat :
Det marginale kraftværk er det dyreste værk, der er i drift på det aktuelle tidspunkt, og det vil som oftest være et brændselsfyret kondensværk, typisk helt eller delvist kulfyret. Denne betragtningsmåde leder til, at en ekstra kWh udleder relativt meget CO2 – typisk omkring 700-800 gram/kWh.
Citat slut !

  • 1
  • 1

Citat slut !

Nej citat slutter ikke der. Vi tager i hele:

"Det marginale kraftværk er det dyreste værk, der er i drift på det aktuelle tidspunkt, og det vil som oftest være et brændselsfyret kondensværk, typisk helt eller delvist kulfy-ret. Denne betragtningsmåde leder til, at en ekstra kWh udleder relativt meget CO2 – typisk omkring 700-800 gram/kWh. Og tilsvarende, at en kWh sparet el reducerer CO2-udlednignen med en tilsva-rende højt tal. Denne korttidsmarginalbetragtning ser bort fra, at en vedvarende øgning af CO2-udledningen umuliggøres af kvotesystemet. Når det marginale (”kulfyrede”) værk har udledt til-strækkelig meget ekstra CO2, begynder der at opstå mangel på CO2-kvoter et eller andet sted, kvote-prisen stiger, og en eller anden reducerer sin udledning".

De nævner også effekten af elbiler specifikt:

"Hvis nogen øger eller mindsker elforbruget på længere sigt, fx gennem en omfattende besparelses-indsats, udbygning med varmepumper eller introduktion af elbiler, vil CO2-udledningen bestemmes af det næste elværk, der sættes ind for at dække det ekstra elforbrug - eller alternativt: CO2-udledningen vil bestemmes af det elværk, som besparelsesindsatsen muliggør skrotning af. For at svare på, hvad en kWh el udleder, må man derfor have en mening om det næste elværk eller det første værk, der skrottes. Så længe man har en energipolitik, der tilstræber fossil uafhængighed, kan man argumentere for, at CO2-udledningen er tilnærmelsesvist nul fra ekstra elforbrug, fordi det første man vil bygge, er vindmøller, biomasseværker eller lignende. Man kan også argumentere for, at CO2-effekten af elbesparelser er stor, fordi det første man vil skrotte er gammel kulkraft".

Der står at på både langt og kort sigt er den marginale udledning ved ekstra forbrug et rundt nul!

Der står eksplicit at elbiler giver en anledning til nul CO2. Det er i direkte modstrid med din påstand om at EAs metode om kulkondens til beregning af elbilers CO2 udledning er den officielle. Myndighederne har overvejet argumentet og forkastet det.

Man kan så mene noget om hvorvidt kvotesystemet er effektivt sådan som der står beskrevet ovenfor, men det ændre ikke ved at det er en den officielle forklaring, som du selv har fundet frem til.

Argumentet bider iøvrigt sig selv i halen. Hvis man først begynder at erklære noget for marginalforbrug, så stopper spiralen aldrig. Alt er marginalforbrug. Det er nonsense argumentation. Det er den langsigtede betragtning der er relevant, ikke om hvor strømmen kommer fra i lige dette øjeblik når jeg tænder lampen.

  • 5
  • 1

@Baldur ?

Energiklagenævnet har faktisk taget stilling til en række sager hvor marginalbetragtningen er anvendt. (Bl.a. af undertegnede)
Og vel at mærke hvor landets højeste instans (uden for retssalene) har givet medhold.
Uanset hvordan du mener at kunne tolke det, så giver et merforbrug ved den betragtning ( der er også 3 andre : gennemsnitsbetragtningen, kvotebetragtningen og langtidsmarginalbeyragtningen) produceres ved kulkondens med en CO2 emission på 7-800 g/kWh.
Men da du (og jeg) nok er rimelig "argumentresistente" så må vi vel aht andre debattører hellere lade den ligge her.

  • 1
  • 3
...og du vil stadig ikke læse eller forstå hvad jeg skriver !!!

Det her startede ved at en debattør, Aksel Sørensen, som iøvrigt var så fin at navngive hele tråden efter mig, erklærede at Yaris Hybrid var "topmålet af ineffektivitet". Men han er helt forkert på den. Vi kan slås lidt om præcis hvilken bil der er nummer et, man at kalde hybriden ineffektiv viser vist kun at man ikke har forstået det.


Du kan slås så meget du vil, du kan ikke lade din bil/dit batteri med en benzinmotor ? jo jo, selvfølgelig kan man det :-) men er det effektivt ? Kan den ikke lades i en stikkontakt ?
Det ved jeg da udmærket !!! Hvorfor tror du jeg skriver "no go" :-)
Er det virkelig hvad Toyota har at byde på ? En, skal vi sige, sur kommentar over at de ikke sælger (elbiler) i, tjahh Norge ?
Husk nu lige starten af tråden som gik på at Toyota ikke sælger biler nok ?
?
Mvh Aksel

  • 0
  • 1

Artiklen går vist på at Toyota ikke sælger biler nok som i deres øjne er miljøvenlige ?
Det er Toyota så blevet "sure" over ? Især Toyota, Norge ? I kan jo kigge på Elbilforum.no
Som jeg skrev tidligere (og før den tid) så flytter Toyota's biler ikke noget som helst.
Yaris kan "angiveligt" ikke lades i stikkontakten, men skal lades af benzinmotoren ?
Prius kan vist køre (hvem sagde 17 km) på el? som plug-in hybrid. Fint nok, mange kan nøjes med det i deres daglige kørsel. Det er altså ikke alle der absolut skal til Paris hver dag...

Så kan det jo undre at der ikke udelukkende bliver solgt Prius :
Citat:
Eftersom at Toyota har produceret langt hovedparten af alle hybrider og nærmest opfandt begrebet med Toyota Prius i 1997, så er det dybt useriøst når du nu proklamerer at man ikke kan kalde millioner af Prius'er for hybridbiler. Ja Einstein, Prius kan ikke oplades fra elnettet og den har altid haft meget begrænset batteri.
Citat slut.

Præcis derfor er det dybt useriøs af Toyota Norge at tude over de ikke sælger biler nok ? Enig ?

Einstein ? Hvor får du det fra ? Er du virkelig så klog, kan du så ikke lige give Toyota et vink om hvad de skal gøre for at sælge biler i f.eks. Norge ? :-) så vi slipper for deres ynk...

Vil gerne understrege at jeg aldrig har kørt i nogen Toyota- hybrid. De er garanteret alletiders bil med komfort osv... men økonomiske ?

En hybridbil med en rækkevidde på 2-17 km bliver aldrig "økonomisk" ! når den ikke kan lades i en stikkontakt. Hæng mig ikke op på om det er en stikkontakt eller ladestander eller ?

Kig du hellere i retning af en ren elbil, f.eks. Renault Fluence ZE :-) Javel, begrænset rækkevidde men alligevel 50 gange så meget som en Yaris på ren strøm, til ca. den halve pris :-) og så får man en "lækker" bil.... :-) Den kører som sød sol og sommer....tung, komfortabel, kvik og...

Mvh Aksel Sørensen

  • 0
  • 0

Yaris hybrid kan ikke lades fra stikkontakten, eller på nogen anden måde, andet end via bremseenergi og fra bilens benzinmotor. Mærkeligt at du først har opdaget det nu, eftersom du "havde kig på Yaris Hybrid".

Prius kan heller ikke lades stikkontakten. Det er præcis det samme som Yaris Hybrid. Faktisk har Yaris hybrid det samme system som Prius.

Prius findes i flere modelversioner, og det er kun den dyreste udgave der har mulighed for at lade fra elnettet. Og den udgave bliver der kun solgt meget få af. Et godt gæt er at der er solgt tæt på 0 af den udgave i Danmark. På verdensplan er det kun 50.000 Prius biler ud af tæt på 5 millioner totalt, som er udgaven der kan lades.

Batteriets størrelse er irrelevant i den klassiske hybrid. Rækkevidden, som du forstår den, er 0. Bilen kan slet ikke køre på strøm. Den kan gemme energi, som er produceret af benzinmotoren og intet andet. Sådan er det for 99% af alle de biler der hedder "hybrid". Uanset hvem der har produceret dem. Den sidste procent kalder vi for "plugin-hybrid" for at kende forskel.

Yaris Hybrid er den mest effektive benzinbil der er til salg lige nu. Det tæller måske ikke som at være effektiv i din verden, men jeg er sikker på at de fleste andre er uenige med dig.

Toyota laver ikke elbiler, så de er sure. Men hvor mange gange skal vi skrive det, før at du forstår at alle her i tråden er enige i den pointe og har været det hele tiden?!

  • 0
  • 0

Hej.

NYESTE VERSION AF VW GOLF BLUE MOTION :

Den nye version af VW Golf er vist udgave nummer 7. Så det er VW Golf Blue Motion af UDGAVE 7, som vi skal se på. Det er jeg ikke klar over, om der er gjort i alle de relevante indlæg. Jeg ved ikke, om de nævnte værdier fra virkelighedens verden for Golfen er for udgave 6 eller 7.

VW Golf Bluemotion kører i omegnen af 31 km / l diesel, hvis vi ser på den teoretiske værdi. I den virkelige verden kan vi håbe, at den kører i omegnen af 25 km / l diesel.

BALDUR, TÆNK PÅ STØRRELSER AF BILERNE :

Baldur, du sammenligner VW Golf Blue Motion med Toyota Yaris Hybrid. Jeg vil her påpege, at Golfen er en del længere og større end Yaris Hybrid. Det bør man tænke over, når man laver sammenligningen.

Du snakker også om VW Lupo 3 L. Hvis jeg husker rigtigt, kørte Audi A 2 lige så langt. De havde - måske - også samme motor.

VW Lupo kørte ca 33 km / l diesel. Det er den teoretiske værdi.

Idag kan man få en langt, langt større VW Golf Blue Motion, som kører ca. 31 km / l diesel. Det er som sagt også den teoretiske værdi. Så nye biler kan også køre relativt langt.

Jeg er ikke klar over, hvor meget forskellene mellem de teoretiske værdier og værdierne i virkelighedens verden er ved VW Lupo, Audi A 2 og VW Golf Blue Motion.

FDM OM TOYOTA YARIS HYBRID :

FDM har lavet en glimrende artikel om de forskellige typer af Toyota Yaris. Linket er :

http://www.fdm.dk/biler-paa-vej/toyota-yar...

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Jan, det er såmænd ikke mig der sammenligner med en Golf. Det kommer fra en anden debattør. Jeg nævnte bare at Yaris Hybrid er den benzinbil, som er til salg på det danske marked, som kører længst på 1 liter benzin. Det uanset bilens størrelse. Hvis man ser på CO2 så er den også helt i toppen i forhold til dieselbilerne.

Hvis du vil have en større bil, så er der Toyota Auris Hybrid, som er nummer 5 på listen over biler der kører længst på en liter benzin. Hvis du omregner til CO2 og sammenligner med Golf, så er Auris Hybrid bedre. Benzinbilerne har desuden mindre problemer med partikler, også selvom dieselbilerne har fået filtre.

Og Toyota Prius der er endnu større og som er nummer 3 på listen over biler der kører længst på benzin.

Så helt generelt må man sige at Toyotas hybridbiler er rigtig fornuftige, hvis nu en elbil ikke er en mulighed. Og det uanset om man kigger på teorietiske EU-norm værdier eller om man kigger på spritmonitor.de, som viser brugernes praktiske erfaringer med bilerne.

Det geniale ved Yaris Hybrid er ikke teknikken, som er 17 år gammel efterhånden. Det er prisen. Det er første gang at hybridteknik bliver tilgængeligt for under 200.000 kroner. Det er som sagt ikke muligt at få en fornuftig elbil i denne prisklasse og slet ikke en plugin-hybrid. Så hvis dit budget siger max 200k, så er det ikke dumt.

Toyota Prius er til gengæld ved at være overhalet af Tesla. Hvem gider at betale 550.000 for en plugin Prius, når du kan få en Tesla Model S?

  • 1
  • 0

Til gengæld skriver du at jeg "først nu" har opdaget at Yaris Hybrid ikke kan oplades i en stikkontakt.. Forkert ! Kig tilbage i tråden ! Det er længe siden at jeg opgav Yaris "Hybrid" Hybrid :-) Netop fordi den ikke kan oplades via nettet !
Du læser åbenbart heller ikke tråden på elbil.no ! Undskyld at jeg først nævnte elbilforum.no Det gør nu ikke nogen forskel, forum er fyldt med Toyota N' beklagelser over manglende salg af deres "hybridbiler" i Norge og åbenbart også i andre lande ? Måske du lige skulle kigge på siden ?
Og ja, du har helt ret: i min verden er Yaris Hybrid ikke i nærheden af at være effektiv !!!! Igen læser du ikke hvad jeg skriver, "folk" vil have hybridbiler der kan klare de daglige gøremål og så på de længere ture lige køre på benzin ? Det er da ok ?
Det indebærer, stadig i min verden, at man ikke lader et batteri med en benzinmotor ! Regn selv på det, jeg gider ikke.

Kan vi ikke bare blive enige om at Toyota Norge er sure over ikke at få del i kagen ? Hvis ikke, så må du gerne lige kommentere...
Du må da også gerne kommentere mit valg af elbil, det hopper du let og elegant henover ? Bilen udleder ikke noget som helst... heller ikke under opladning ! Som sådan er den uendeligt mere energieffektiv ! Enig ? Det må du også gerne kommentere.

Skulle jeg nu, senere på året med færre solskinstimer, formaste mig til at lade fra elnettet, så er det vel også ok :-) Bilen er stadig renere end samtlige andre benzin/dieselbiler mht. co2 udledning og en masse andet ? Enig?

Og så kommer spørgsmålet nok ? Hvad gør du så når solen ikke skinner så der er strøm på elbilen ?
Klart nok, så kører jeg benzinbilen lige som så mange andre ?

Mvh Aksel Sørensen

  • 0
  • 1

I min nærmeste familie ejer vi en Toyota Yaris Hybrid, en Opel Ampera og en Tesla Model S P85+. Hvad tror du egentlig min holdning til elbiler er?

Jeg ved ikke hvad du kører rundt i, men du roder rundt her i debatten med irrelevante udsagn om hvor langt en traditionel hybrid kan køre på batteri og erklæringer om at den mest effektive benzinbil på markedet er topmålet af ineffektivitet. Undskyld mig men det giver et kraftigt indtryk af at du ikke aner hvad du snakker om.

  • 0
  • 0

Hej Baldur.

Mange tak for dit grundige svar. Det var gevaldigt spændende at læse.

Igår googlede jeg på Toyota Auris Hybrid. Så vidt som jeg husker var den 427 cm lang. Flere af VW Golf af udgave 7 er ca. 425 cm lang. Så det er Blue Motion udgaven måske også. Så måske er Toyota Auris Hybrid og VW Golf BLue Motion ca. lige lange.

Jeg har lige fundet Auris på Toyotas hjemmeside. Den skal jeg ind og nærlæse om lidt. Linket er :

http://www.toyota.dk/new-cars/auris/index....

Jeg har et enkelt spørgsmål til dig:

ER den teoretiske "km/l"-værdi for Auris Hybrid regnet ud på samme måde som ved benzin- og dieselbiler ?

Grunden til, at jeg spørger, er fordi, at jeg nogle gange ser teoretiske "km/l"-værdier , som er ufattelig høje.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

ER den teoretiske "km/l"-værdi for Auris Hybrid regnet ud på samme måde som ved benzin- og dieselbiler ?

Grunden til, at jeg spørger, er fordi, at jeg nogle gange ser teoretiske "km/l"-værdier , som er ufattelig høje

Det er EU der har bestemt hvordan bilerne bliver målt. Det er ikke specielt realistisk, men du kan sammenligne talene, da alle biler bliver målt på samme måde.

Hvis du vil vide hvor langt bilerne rent faktisk kører, så skal du søge på spritmonitor.de i stedet. Det er et site, hvor brugerne selv indrapporterer det forbrug de har haft.

  • 1
  • 0

Hvis du har læst hvad jeg skriver er du vel ikke i tvivl om hvad jeg kører i ?
Du skrev tidligere at jeg først for nyligt havde droppet Yaris Hybrid ! Stadig forkert !! du læser ikke hvad jeg skriver, det er længe siden jeg droppede Yaris Hybrid !

Hvis du nu havde læst tråden du skriver i kunne du "måske" se at mine udsagn ikke er irrelevante. Har du læst på elbil.no hvorfor Toyota.no er sure ? Nå ikke, du kommenterer det i hvertfald ikke. Nøjagtigt som før, du læser ikke hvad jeg skriver. Måske "Toyota ber for sin syke mor" ringer en klokke ?

Fra d. 22-7

Baldur, hvad din nærmeste familie "kører rundt i" (dit udtryk) siger ikke meget om hvad du mener om elbiler ?
du har da i hvertfald ikke valgt den optimale løsning ! ? ? Se trådstart, og ikke mindst, læs og forstå .-)

"Den mest effektive benzinbil på markedet" Ja, så kan jeg s'gu godt se der er langt igen...?
En Yaris der kan køre 2 km på el med max 50km/t til 200.000 ? Hvorfor tror Toyota så at de kan sælge biler af den slags ? Eller Prius, der godt nok kan køre en smule længere på el, men til gengæld koster 1/2 million ? Det er muligt du erToyota- fan, men så dum ! er jeg heldigvis ikke................

Du tror vel ikke at det er effektivt at lade et batteri med en benzinmotor ? Så skulle du måske læse noget mere ?

Baldur, kan du ikke lige læse noget mere og så vende tilbage hvis du mener der er noget jeg har misforstået ? Eller ikke ved hvad jeg snakker om ?
Mener du virkelig at jeg ikke aner noget om hybrid/elbiler ? Eller hvad jeg snakker om ?

God weekend, mvh Aksel Sørensen

  • 0
  • 0

Hej igen.

TOYOTA YARIS VERSUS TOYOTA YARIS HYBRID :

På følgende Toyota-link kan man sammenligne den almindelige Yaris med Yaris hybrid m.h.t. "Hvor langt på literen ", CO-2-udledning m.m.

http://www.toyota.dk/new-cars/yaris/index....

TOYOTA AURIS VERSUS TOYOTA AURIS HYBRID:

På følgende link til Toyotas hjemmeside er der en lille sammenligning mellem den almindelige Auris og Auris Hybrid. Her kan man sammenligne de 2 biler indenfor "Hvor langt på litteren" og CO-2-udslip.

PÅ denne hjemmeside står der, at Auris er 456 cm lang. Jeg er MEGET forvirret, da jeg fik en anden længde en anden dag. Så I skal måske ikke regne med, at Auris er 427 cm lang, som jeg skrev i sidste indlæg. Hvad ved jeg ? Undskyld roderiet. Jeg er som sagt meget forvirret.

Linket er :

http://www.toyota.dk/new-cars/auris-tourin...

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0