Toyota gør klar til at springe el-bilen over

Toyota gør klar til at springe el-bilen over

Sådan ser Toyotas kommende brændselscellebil FCV-R ud. Udenpå har Toyota forsøgt at tøjle det futuristiske designudtryk – det skulle jo stadig gerne ligne en bil. (PR-foto)

Netop som el- og hybridbiler for alvor ruller ud på bilmarkedet, retter Toyota i stedet fokus mod brændselsceller.

Er Toyota ved at overhale resten af bilbranchen indenom? Lige nu har den japanske bilgigant i hvert fald mere end 500 ingeniører ansat i udviklingsafdelingen for brændselscelle-biler, og det er mange – selv for verdens største bilproducent.

Det første resultat af brændselscelleafdelingens bestræbelser vil kunne ses på Tokyo Motorshow fra 22. november til 1. december: en blå firepersoners bil af sedan-typen kaldet Toyota FCV-R. Designet er futuristisk uden dog at være alt for fremtidsagtigt, for det skal signalere noget, som faktisk er på vej – Toyota forventer nemlig at levere de første eksemplarer til private kunder i 2015.

Kun få data er sluppet ud om bilen, men brændselscellestakken skulle være på 100 kW. Den forsynes fra to tanke med brint under et tryk på 70 MPa. Der skulle være nok brint til at køre 500 km, og en påfyldning tager ifølge Toyota cirka tre minutter.

Det er data, der ikke afviger synderligt fra de brændselscellebiler, der tidligere er blevet præsenteret af Hyundai og Honda, så hvorfor satser Toyota så stort på brint? Elbiler er jo netop begyndt at få momentum, og lige præcis Toyota har om nogen været med til at drive den udvikling. Som de første sendte de en hybridbil på markedet i midten af 1990’erne, og de fastholdt positionen som verdens førende inden for teknologien i mere end ti år. Med over seks millioner solgte hybridbiler er de stadig milevidt foran.

Det ville derfor være oplagt at gå all in: skrue op for batterikapaciteten og ride med på den begyndende elbilbølge – men det er det ikke, hvis man skal tro Toyotas chefudvikler, Koei Saga, der for nylig gav et interview til det tyske Spiegel Online. Her fremhæver han, at Toyota med hybridbiler med små batterier kun er nået halvvejs til målet, og at elektriske biler baseret på dagens batteriteknologi er en taberforretning, også selv om man ser på succesfulde producenter som Tesla:

»Tesla er et specielt tilfælde. Deres målgruppe er rige kunder, og der er mange rige kunder i Californien,« siger Koei Saga. Han tror, at elbiler kun vil overleve som et nichelegetøj for økosnobber, for elbiler fungerer ikke til massemarkedet.

Indenfor giver Toyouta den fuld skrue med digitale displays og app-lignende knapper på instrumentbrættet i brintmodellen FCV-R. (PR-foto)

Udfordringer og muligheder

Hos Toyota er man klar over, at brændselscellebiler på brint står foran substantielle udfordringer, når det gælder om at skaffe miljørigtig brint til forbrugerne. For selv om brændselscellerne kan omsætte energien i brinten til el med en relativt høj virkningsgrad sammenlignet med en forbrændingsmotor, så skal der være et overskud af grøn el til katalytisk fremstilling af brint, før miljøregnskabet går bare nogenlunde op.

Udviklingen går dog også i den retning, i hvert fald i Europa, hvor der satses målrettet på at udvikle et energisystem baseret på vedvarende energi i form af sol og vind. Og direktør i Partnerskabet for brint og brændselsceller Aksel Mortensgaard vurderer, at det netop er europæernes villighed til at satse ‘grønt’, der har fået bilproducenter som Toyota til at fokusere på markedsintroduktion med brintbiler i Europa.

Hvad infrastrukturen – altså tankstationer til brint – angår, er der også tegn på fremskridt i Europa. Norge har allerede fået et netværk af brinttankstationer, og herhjemme er det planen, at der i 2015 skal stå 10-15 brinttankstationer klar i de større byer. I Tyskland har seks store private virksomheder besluttet at investere 2,4 mia. kroner i 400 brinttankstationer, som skal være i drift i 2023.

Når man hertil lægger brændselscellebilens evne til at køre 500 km på en optankning og en påfyldningstid på omkring tre minutter, så vurderer Toyota altså, at kunderne kan overbevises om brintens store fortrin i forhold til batteribiler.

Prisen den store joker

Måske har de andre bilproducenter også lugtet lunten, for i disse år indgås der alliancer på kryds og tværs af producenter og kontinenter for at sikre sig et teknologisk forspring. Daimler har indgået en aftale med Ford og Nissan. Her regner man med at sende en bil på markedet i 2017. GM er gået sammen med Honda og Hyundai, og som de eneste har de allerede en bil ude at køre: Hyundai ix35 FCEV med brændselsceller. Vågne københavnere vil snart kunne spotte den i bybilledet, da Københavns Kommune som den første i verden har købt 15 styk.

På trods af sin betydelige satsning på el- og plugin-hybridbiler holder VW sig heller ikke tilbage. VW har gennem de seneste 10-15 år eksperimenteret med brændselsceller og brint i prototypebiler og har nu indgået en alliance med Ballard, en canadisk producent af brændselsceller.

Som det har været tilfældet med elbilerne, bliver prisen på brintbiler afgørende, og her kan Toyota have den helt store trumf: en foreløbig pris på den nye Toyota FCV-R før afgifter ligger på mellem 275.000 og 550.000 kroner, hvilket er væsentligt under prisen for København Kommunes 15 Hyundai ix35 FCEV, som har kostet en lille million kroner stykket uden afgifter. Med andre ord: Hvis Toyota allerede nu er i stand til at producere en brændselscellebil til den pris, så må det give resten af verdens bilproducenter noget at tænke over. Ellers bliver de kørt bagud – igen.

Kommentarer (50)

http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY...

70 Mpa svarer til 700 bar, altså mere end dobbelt op i forhold til CNG bilerne der nøjes med 200-250 bar, tankstationernes lager tanke skal op over 875 bar.

Man kan ikke som i artiklen sige at man med brintbilerne dropper el-bilerne, det er trods alt en variant af en el-bil, altså ingen brændselscelle bil uden pænt stort batteri.

Den nuværende pris på brint er fiktiv, regnet baglæns så energi indholdet koster det samme som benzin ækvivalenten, men det er stadig meget dyrere at fremstille og distribuere, specielt per bil når der kun er 15 styk.

USA vil støtte udviklingen så brintbilen kommer ned på 1$ per mile, 2-4$ per gallon ækvivalent.
http://www.greencarcongress.com/2013/11/20...

Det kommer stadig til at koste da det stadig er før afgifter, om ikke andet vil det koste i form af afgift tab, men vi må se hvad politikerne vil.

  • 7
  • 0

Er det brændselscellens evne til at omdanne kemisk energi til elektrisk, der får dig til at sidestille den med et batteri? Eller anvender man rent faktisk også et "traditionelt" batteri, i en brændselscellebil?

Rent definitorisk ved jeg ikke hvor meningsfuldt det er at betragte en brændselscelle som et batteri, da den jo netop er interesant, idet den kræver optankning frem for opladning? correct me if i'm wrong :-)

  • 0
  • 0

For selv om brændselscellerne kan omsætte energien i brinten til el med en relativt høj virkningsgrad sammenlignet med en forbrændingsmotor, så skal der være et overskud af grøn el til katalytisk fremstilling af brint, før miljøregnskabet går bare nogenlunde op.

Oversat til almindeligt sprog, så siger de, at bare det er grøn el kan man svine med det som man vil.
Er der virkelig ikke andre steder man kunne bruge grøn el til erstatning for "sort" el hvor det ikke er så kostbart med omstillingen.

  • 2
  • 6