Touren under mistanke for motordoping: Se, hvordan det virker

Illustration: Stade 2

Det amerikanske nyhedsmagasin 60 Minutes bragte i aftes en historie om mekanisk doping, eller motordoping, under Tour de France i 2015. 12 unavngivne ryttere skulle angiveligt have benyttet sig af den tekniske snyd, fortæller en tidligere fransk antidopingchef. Fænomenet - der måske retteligt burde kaldes 'mekanisk snyd' - dækker over små elmotorer skjult i cykelstellet, der giver cykelryttere et ekstra 'skub'. Programmet slår dermed ned på en mistanke, der længe har hvilet på professionel cykelsport, og som Ingeniøren har skrevet om tidligere.

Læs også: Termiske kameraer skal standse motordoping i Tour de France

Det eneste kendte tilfælde af teknologisk doping stammer fra cross-disciplinen, hvor den belgiske ungdomsrytter Femke Van den Driessche blev mistænkt for at have brugt en motor ved et løb i 2016, hvorefter der blev fundet ledninger i rytterens saddelpind og en motor i kranken.

Læs også: Professionelle cykelryttere bruger motordoping

To typer mekanisk doping

Det franske forskningsorgan CEA, der ellers primært beskæftiger sig med atomenergi, har udviklet et termisk kamera, der kan afsløre varmeudviklingen fra motorerne, selv hvis de er slukket. Kameraerne kan både benyttes fra motorcykler og fra vejkanten. De termiske kameraer er rettet mod den mest udbredte form for mekanisk doping, som benytter en lille motor placeret i stellet umiddelbart over kranken. Motoren forsynes med energi fra et batteri, der er skjult et andet sted på cyklen, og er styret ved hjælp af en knap på styret. Se grafikken herunder.

Den type system vil kunne levere omkring 200 W til kranken.

Derudover findes der en type mekanisk doping, der indebærer magneter i fælgen og elektromagneter i stellet, hvor hjulet passerer forbi. Denne type elektromagnetisk motor vurderes at være teoretisk mulig, men den er fortsat dyr og kun i stand til at levere 20-60 W til hjulet i kort tid.

Illustration: MI Grafik
Emner : El-cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor udvikle et specielt kamera, ethvert standard termisk kamera kan bruges?

Slukket motor er nok lidt besværlig for ikke at sige umuligt, selvfølgelig afhængig af hvor hurtigt stellet køler.

  • 7
  • 0

Selv om navnene ikke kommer frem, så må tour-ledelsen vel kunne tjekke om de pågældende 12 ryttere, har bedre tider end de plejer at have og også sammenlignet med andre ryttere. Er der nogen blandt de 12, der har ekstraordinære gode tider, evt. vundet etaper el. lign. Eller er det bare en teoretisk mulighed?

  • 1
  • 0

Den mest sikre løsning var at alle deltagere fik samme fabrikat cykel, hvor der kun kunne ændres parametre som tilpassede cyklen til cykelrytteren. Men så forsvinder der jo nok nogle sponsorkroner fra cykelfabrikanterne. Så den løsning har næppe nogen gang på jord.

  • 2
  • 0

Vil en motor ikke udsende i hvert fald et minimum af elektromagnetisk støj, som kan detekteres? Hvor godt afskærmer kulfiber for den slags?

  • 2
  • 0

Der skal nok være flere ingeniører med viden om elektroniske skiftere, så hermed et spørgsmål: Kan varmeudviklingen ikke skyldes et batteri der forsyner forskiftet på cyklen (der sidder en fastspændingsbøjle til den), enten fordi det lige er blevet ladet op, eller at gearskiftet bliver brugt flittigt?

En nem måde at sikre bevismateriale på var vel at lade alle top 20 placerede cykler dopingteste, både på Sherlockmåden, termografisk eller andet.

  • 1
  • 0

Nej. Di2 batteriet er IKKE inde i stelet. Ej heller gear skifterne. Det kan på ingen måde give varme så koncentreret inde i stellet. Prøv også at forstille dig effekten af de 2 motorer. Godt nok er jeg ikke superflittig med oliekanden, men jeg har trods alt ikke brug for 200W til at skifte gear! Så varmeudviklingen er noget nær 0 på Di2. Ps: Jeg er ikke ingenør. Men jeg har en racer med Di2.

  • 1
  • 0

Keep it simple..... kan man ikke bare lade en official godkende det grej der bruges i et løb? Det virker som en overkommelig opgave, frem for at opfinde kameraer og hvad ved jeg til lejligheden. En effektiv motor vil være nem at finde med et simpelt magnetometer.

  • 0
  • 0

Di2 batteriet er IKKE inde i stelet

Jo! I de nye udgaver af Di2 er det internt. Og også for Campy EPS for den sags skyld. Billed

Med det er kun få Wh og holder de flere mdr, så det bliver næppe varmt.

Iøvrigt så "scanned" ASO (TdF arrangøren) el var det UCI, alle cykler før hver etape sidste år. Med en ipad med en ekstra sensor dims på. En lille metal detektor af en slags, vil jeg tro... Kan ikke lige finde youtube'en, hvor man ser de gør det, men fandt denne artikel om teknikken de bruger. Og så var det nok UCI....

  • 0
  • 0

2011 brugte en sprinter lige omkring 500 watt i slutfasen

Nu det ikke for at sige de 200 watt ikke en en hjælp, men en sprinter laver MEGET mere en 500 watt i en spurt. Husk på han/hun kun lukker helt op i 30-40 sek. Så nok nærmere 1500-2000 watt. Den gode Fabian C kørte for en et par år siden en prolog på 9 minuter, men 800w avg! Og han vejede vel ca det samme som Geibel og de andre "store" sprinter...

  • 2
  • 0

God idé. Selvfølgelig vil folk så finde andre måder at snyde, men det vil i det mindste blive gjort mere besværligt.

  • 0
  • 0

Som en af dem der faktisk er uddannet til det job; tro mig, Kristian: Det er hverken kiss eller særlig overkommeligt. Det er i praksis en ret besværlig sag at tjekke 200+ cykler (husk vi skal have reservecyklerne med i tjekket) i alle ender og kanter. De skal tjekkes for UCI-Compliant-sticker, de skal måles ud (samtlige rør hvis de ikke har en UCI-sticker), de skal vejes. Vi skal tjekke dunke, tøj, motor, hjelme, numre, hjul, radiosendestyrke o.m.a. hvis du vil have det hele med. Og bagefter skal vi så sikre at cyklerne så ikke bliver "fikset" efter tjekket. I praksis bliver det til en gylden middelvej og stikpøver, men det kunne tage længere tid en at køre en 200 km etape.

  • 2
  • 0

Termisk som vist, RF meter, røntgen og måske ultralyd. Røntgen er nok den nemmeste. Det er teknisk set muligt at lave et monolitisk system der ikke kan ses i et simpelt røntgenbillede men det er ret avanceret teknologi. Det er også teknisk set muligt at assistere med ekstern energi via mikrobølger. Evt fancy resonanskobling.

  • 0
  • 0

Slukket motor er nok lidt besværlig for ikke at sige umuligt, selvfølgelig afhængig af hvor hurtigt stellet køler.

Jeg gætter på, at en krankmotor der er slukket via en knap på styret stadig er mekanisk koblet til kranken og dermed stadig vil blive opvarmet en smule mere end stellet pga. mekanisk friktion og dette måske er nok til at give anderledes varmeprofil end hvis der ingen motor er? Måske nogen her ved hvor lavt et friktionstab en "professionel" krankmotor kan præstere i friløb?

  • 0
  • 0

Se det positive ved motordopingen, så kan vi andre få nogle effektive og elegante el-cykler

  • 1
  • 0

Et halvt kilo af Teslas bedste moderne batteri indeholder 0,125 kWh. En god hjælp i et kort stykke tid, med ikke voldsomt. Regerativ energigenvind kan umuligt komme på tale når det er en krankmotor. Kæden såvel som kranken kan jo ikke bruges til at trække motoren baglæns på en racercykel. Desuden må afsløring være ret nemt med thermografi, eller endda en simpel vejning af cyklerne.

jan

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten