Totalt kaos bag hærens 420 mio. kr. dyre spionfly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Totalt kaos bag hærens 420 mio. kr. dyre spionfly

Der herskede kaos i den danske hær, som var ude af stand til at styre projektet med det ubemandede overvågningsfly Tårnfalken. Det skrottede fly kom til at koste skatteborgerne 420 mio. kr., fordi hæren ville have flyene urealistisk billigt og ikke havde teknisk indsigt i fly, samtidig med at kvaliteten var elendig.

Ingeniøren offentliggør i dag en omfattende liste over de tekniske fejl og mangler, som førte til, at Tårnfalken ikke kom på vingerne. Af den fremgår bl.a., at kameraet, som udgør halvdelen af flyets værdi, var ved at falde af, fordi monteringsskruerne var for korte. Hjelmen, der dækker flyets totaktsmotor, er fæstnet med små klips af så ringe kvalitet, at de går i stykker, og det er farligt, hvis pladen falder af i stor højde.

Der herskede kaos i den danske hær, som var ude af stand til at styre projektet med det ubemandede overvågningsfly Tårnfalken. Det skrottede fly kom til at koste skatteborgerne 420 mio. kr., fordi hæren ville have flyene urealistisk billigt og ikke havde teknisk indsigt i fly, samtidig med at kvaliteten var elendig.

Usund blanding. Tårnfalken er et teknologisk ambitiøst projekt med et alt for lille budget. [foto: Rene Hollmann Illustration: Rene Hollmann

]

»Jeg tror ikke, der har været flyingeniører involveret i projektet,« siger Lars Jützler, der som systemklarmelder er en af de få personer, som kan afgøre, om Tårnfalken kan gå på vingerne eller ej.

Alarmklokkerne ringede, allerede længe inden det stod klart, at den franske leverandør Sagem leverede komponenter af elendig kvalitet. Før kontrakten blev indgået, henvendte forsvaret sig til 70 potentielle leverandører, og kun seks af dem valgte at byde på ordren. To blev med det samme sorteret fra på grund af prisen.

»Vi kunne ikke købe hyldevarer, for dem vi havde råd til, var ikke færdigudviklede,« forklarer forsvarets kommunikationschef, oberstløjtnant Hans-Christian Mathiesen.

De danske budgetter var for små til at kunne honorere de teknologiske ambitioner. Det betød, at leverandøren Sagem ved anskaffelsen ikke havde en vedligeholdelsesplan, at reparations- og reservedelssituationen var utilfredsstillende, og at flyet stadig i dag ved sin dødsdom er afhængig af teknisk support fra Sagem.

Ingeniørens kulegravning viser, at forsvarsminister Søren Gade (V) var for hurtig til at lukke sagen, både da han først bad om en redegørelse, og da han tirsdag stærkt presset anmodede Rigsrevisionen om at gå ind i sagen. Efter den første opbakning på Christiansborg lyder der nu krav om at placere ansvaret for skandalen.

Den konservative statsrevisor og formand for forsvarsudvalget Helge Adam Møller, vil have Rigsrevisionen til at undersøge, hvorfor det er så vanskeligt at gøre ansvar gældende over for en leverandør, som alle er enige om, har leveret noget skrammel.

»Det er mere end beklageligt, at forsvaret øjensynligt har kastet 420 mio. kr. ud på et projekt, der i bogstaveligste forstand aldrig fik luft under vingerne,« siger Helge Adam Møller.

Han har dog ikke noget at udsætte på beslutningen om at stoppe projektet. Det kunne nemt have kostet yderligere en mia. kr. uden sikkerhed for succes.

Det er ikke lykkedes Ingeniøren at træffe en repræsentant for Sagem, som vil udtale sig i sagen.

––––-
Se nedstående link til artiklerne "Rigsrevision af Forsvarets største fejlinvestering" og "Den førerløse trussel", som ikke har været bragt i papiravisen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med den liste af mangler og deciderede konstruktionsfejl, er det da et held at vi fik stoppet dét projekt...!
Selv som udenforstående, er det da ikke svært at forstå, at de fly aldrig kommer til at virke efter hensigten, ja fejllisten simpelthen
så ubeskrivelig pinlig, at man som ingeniør efterfølgende må bruge weekenden på at rette tæerne ud igen..

Citat: »Jeg tror ikke, der har været flyingeniører involveret i projektet,«
-Gad vide om der overhovedet har været involveret ingeniører af nogen art?

Desuden må der være nogle enorme smuthuller i kontrakten med Sagem, hvis de kan slippe afsted med at levere så dårligt et produkt uden at det pr automatik udløser en eller anden form for kompensering.

med rystet hilsen
Søren Kjærsgaard

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten