Tosædet elbil fra Nissan smider sig ned i svingene

Japanske Nissan vil tage en særdeles parkeringsvenlig elbil med til det kommende store motorshow i Tokyo, når det løber af stablen senere på måneden.

Fidusen ved Nissan Land Glider er nemlig, at den kun har to sæder og er så smal, at den kan snuppe de p-pladser, hvor større modeller må give op og køre videre.

Desuden kan den også runde de helt skarpe hjørner, fordi computerstyringen er konstrueret til at læne bilen 17 grader til hver side og dermed give følelsen af at køre på motorcykel. Følelsen bliver også hjulpet på vej af, at passagersædet er placeret bag ved førersædet og at rattet har form som to joystick.

Læs også: Video: Ny elbil opfører sig som en motorcykel

Bakspejlet er blevet erstattet af kameraer og monitorer, mens sensorer sørger for, at bilen har tjek på andre bilister og automatisk viger for sammenstød.

Den rette hældning får bilen ved hjælp af en 'steer-by-wire-funktionalitet', som igen bruger sensorer, der måler på bilens hastighed og drejning.

Satser på trådløs opladning

Land Glideren er baghjulstrukket med to elmotorer ved baghjulene, og de energigivende lithiumbatterier er placeret under gulvet i bilen for at give et så lavt tyngdepunkt som muligt.

Planen er, at batterierne skal oplades trådløst ved dertil indrettede servicestationer, når der engang findes sådanne, skriver gizmag.com om bilen.

Tidligere på året blev en trehjulet bil præsenteret i Melbourne, som lagde sig ned i svingene med en 45 graders hældning. Denne bil havde dog kun et forhjul og havde derfor i højere grad form af en motorcykel, pakket ind i en skal.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

joystick vil jeg ikke ligefrem kalde den styremetode bilen bruger. der er tale om et rat som vi kender det, det er bare ikke helt rundt. det mangler toppen og måske også bunden. lidt i stil med den gamle kult-serie knight rider.

  • 0
  • 0

Mogens Theisen lavede en protoype, det gjorde nøjagtig det samme tilbage i 1960'erne (tror jeg det var). Man vil kunne læse om det i FDM's Motorblad fra tiden da Mogens Theisen vist var medarbejder der.

@Per Fidusen er, at du i snævre kurver ikke ryger sidelæns i sæderne hvilket vil sige at bilen kan have ganske fine kurveegenskaber - præcis ligesom motorcyklen. Bare der ikke ligger grus og sten i svinget :-)

  • 0
  • 0

I bogen "Bil og energi" af Mogens Teisen, udgivet på Politikens forlag 1979, skitserer forfatteren sin egen opfindelse, en "mikrobil" med et tilsvarende hjulophæng, der tillader bilen at krænge som en motorcykel når den drejer.

  • 0
  • 0

...

Fidusen er at bilen ikke vælter i sving, selv om den er meget smal. Jo større sporvidde, des bedre stabilitet i kurver. Ved sporvidde nul = en (motor)cykel er den eneste udvej at læne sig indad i svinget.

Første gang jeg læste om det var i FDM's "Motor", hvor civ.ing. Mogens Teisen skrev en artikelserie om Microbilen. Det var først i 70'erne.

  • 0
  • 0

So mjeg ser den Nissan er konstruktionen forkert. Den går kun på at lave en behagelig kørsel - virker ikke særligt sikker.

Bemærk: Det er kun motorcyklisten, der læner sig ind mod svinget - ikke selve motorcyklen, der helst skal stå lodret på dækkene. Vi kalder vores stil for hang-over. Den er er opfundet af engelske roadracer Barry Sheene.

  • 0
  • 0

So mjeg ser den Nissan er konstruktionen forkert. Den går kun på at lave en behagelig kørsel - virker ikke særligt sikker.

Bemærk: Det er kun motorcyklisten, der læner sig ind mod svinget - ikke selve motorcyklen, der helst skal stå lodret på dækkene. Vi kalder vores stil for hang-over. Den er er opfundet af engelske roadracer Barry Sheene.

VRØVL, MC dæk har forskellig blanding i midten og på siderne.

En nutidig mc-racerkører lægger motorcyklen så langt ned den kan og kravler så yderligere ned på siden for at kunne tage svinget endnu hurtigere.

Hvorfor smalle biler ?

Formålet med en smal bil er dels at mindske frontarealet og dermed luftmodstanden, dels at skaffe plads til flere køretøjer ved en given vejbredde.

Microbilen skulle parkeres på højkant, evt. hejst op i luften. Den gode Teisen tog nemlig udgangspunkt i at alle ønsker individuel transport direkte fra A til B, og tog derefter fat på at løse de trængselsproblemer det afstedkommer.

  • 0
  • 0

Mogens Teisen (UDEN "h") konstruerede sin mikrobil på et tidspunkt, hvor man ikke let kunne lave en elektronisk styring af hældningen i sving. Den prototype, der blev bygget, havde en simpel, manuel styring af indadhældningen. Om prototypen stadig eksisterer og hvor den i så fald befinder sig har jeg ingen anelse om. Er der nogen, der ved det?

  • 0
  • 0

Det er uden tvivl en god idé og et godt koncept (CO2-mæssigt), men kunne Nissan ikke have rådført sig med bare én motorcyklist inden de klaskede den her dødsfælde sammen? Enhver - som har været ude på 2 hjul - ved hvor stor en betydning sidevind har, et fænomen som man ikke lægger mærke til i en bil. Så hvad sker der mon, når man kombinerer en bils sidefladeareal med en motorcykels styreegenskaber?

  • 0
  • 0

@Dan Vinge Madsen

Så hvad sker der mon, når man kombinerer en bils sidefladeareal med en motorcykels styreegenskaber?

Forskellen er nok at der er et par hundrede kg batterier og elmotorer der er placeret i vognens gulv, så der er lavere tyngdepunkt. Sådan er konstruktionen for Lumeneo Smera, sandsynligvis også for Nissan Glider.

Det er som en kabine-scooter. Jeg synes man skal sammenligne disse med de trehjulede scootere fra Piaggio (MP3).

  • 0
  • 0

@Dan Vinge Madsen [quote]Så hvad sker der mon, når man kombinerer en bils sidefladeareal med en motorcykels styreegenskaber?

Forskellen er nok at der er et par hundrede kg batterier og elmotorer der er placeret i vognens gulv, så der er lavere tyngdepunkt. Sådan er konstruktionen for Lumeneo Smera, sandsynligvis også for Nissan Glider.

Det er som en kabine-scooter. Jeg synes man skal sammenligne disse med de trehjulede scootere fra Piaggio (MP3).[/quote]

Jeg går skam også ud fra, at de har prøvet på at placere tyngdepunktet i bilen så lavt som overhovedet muligt, men det er egentlig ikke dette der bekymre mig ved denne konstruktion. Problemet ligger i overkorrigering, dvs. blancering (både balanceret- og dødvægt) vs. sidevers vindpres.

  • 0
  • 0

[quote]Bemærk: Det er kun motorcyklisten, der læner sig ind mod svinget - ikke selve motorcyklen, der helst skal stå lodret på dækkene.

[/quote] Arrh, det er nu langt fra praksis - der er en grund til at man laver dækkene med en rund profil.

Derudover giver det også en større venderadius ved lave hastigheder, hvor man faktisk vinder meget ved at gøre lige modsat - at mase cyklen ned, mens man selv læner sig modsat. Venderadius bliver næsten halveret ved fuld nedlægning, så der er noget at hente.

VRØVL, MC dæk har forskellig blanding i midten og på siderne.

Nogle nyere dæk er lavet sådan, men det er nu langt fra alle.

En nutidig mc-racerkører lægger motorcyklen så langt ned den kan og kravler så yderligere ned på siden for at kunne tage svinget endnu hurtigere.

Ved kørsel i dårligt føre og i tærren er det bedre at holde cyklen lodret, indtil man ikke kan kravle længere ud, da det giver bedre vejgreb.

En MC kan køres på mange forskellige måder med hver deres fordele og ulemper, så der er altså ingen endegyldig sandhed. :-)

  • 0
  • 0

Prototype blev bl.a. prøvekørt på Kvistgaard flyveplads. Mekanisk dosering af hældning med vire og fodbetjent hammel, som fly-flaps. (Som nævnt af Sv.Carstensen) De fleste kunne forrsigtigt lære betjening, enkelte ikke. En pilot landede og fik en testtur. Han fræsede straks banen rundt, da styre- og hammelkoordinationen lå på rygraden.

Dan Vinge Madsen. Sidevindsfølsomhed er primært afhængig af vektor mellem tyngdepunkt og geometriske arealmidtpunkt. Med 12 kg i bagageboks på min LEITRA velomobil, mærker jeg ingen styr-korrektion, kun en let duvning i affjedringen, da A-midt ligger lidt, lodret over Tp., selv om lastvogne kører meget tæt på cyklen.

Mvh / BVM

  • 0
  • 0

Bent Vitting Madsen. Jeg går ud fra at LEITRAen er en ubalanceret, stiv, trehjulet konstruktion. Hvis man skal minimere sidevindsfølsomheden i Nissans prototype, så skal man jf. dit indlæg prøve at placere bilens tyngdepunkt efter det geometriske midtpunkt, hvilket giver ganske god mening – sidevindsmæssigt. Det giver derimod et større problem i det balancemæssige perspektiv, da tyngdepunktet vil ligge relativt højt. Et højt tyngdepunkt er i sig selv ikke et problem for en balanceret konstruktion som en MC, så længe at støttepunktet forholdsvist nemt kan korrigeres. Det kan sammenlignes med at prøve på at balancere en hammer der er stillet skæftet i din håndflade. Dette lader sig nemt gøre så længe, at der er frihedsgrad nok til at bevæge hånden. Jeg er af den overbevisning at Nissans prototype mangler frihedsgrad nok til, at understøtte balancering med et højt tyngdepunkt, hvilket kun efterlader en konstruktion med et lavt tyngdepunkt som er sidevindsfølsomt.

Venlig hilsen Dan.

  • 0
  • 0

Vi kalder vores stil for hang-over

Et racerhjul har en tynd midterstribe beregnet til ligeudkørsel; mindst friktion påkrævet. Når cyklen lægges ned, benyttes dækkenes brede (klistrenede) køreflader som passer med det øgede behov for friktion. Stilen "hang-over" bruges for at undgå, at vinkle dækket forbi denne flade.

Så jo, Leif. Motorcykler lægger sig ned i sving. Når nu du åbenbart er "en af drengene" vil jeg meget gerne se din opretstående kurvestil. Jeg tager Falck-kassen med.

  • 0
  • 0

Hej.

Jeg har arbejdet med flere ideer til 1- og 2 persons-fartøjer.

Jeg har fundet ud af, at et af de største problemer er prisen. Hvis der ikke bliver solgt en masse - hvis de ikke laves på "samlebånd" - kan prisen tit blive for høj i forhold til konkurrerende køretøjer. En brugt Citroen C1, Peugeot 101 eller Toyota Aygo kan måske være et bedre valg. Hvad ved jeg?

Carver og Clever har valgt en tilt/vippe-løsning til svingene.

CLEVER: http://images.google.dk/images?hl=da&sourc...

CARVER: http://images.google.dk/imgres?imgurl=http...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed (0g Projekt Smørhul)

  • 0
  • 0

Mogens Teisen (UDEN "h")

Undskyld!

Om prototypen stadig eksisterer og hvor den i så fald befinder sig har jeg ingen anelse om. Er der nogen, der ved det?

Det er et rigtig godt spørgsmål! Den kunne være havnet i magasinerne på Teknisk Museum. Jeg har kontakter der - du får besked om udfaldet off-line :-)

  • 0
  • 0

Det er ikke fair at drage racerdæk ind i debatten - jeg tror det varer længe inden vi ser den Nissan med slicks. Selvfølgelig er lodret ment som sammenligning - alle har sikkert set en civil MC'er i en alm. vej-nedlægning - her følger de fleste bare med rundt, men få ser Roadracing som der sammenlignes med. Her er der tale om ekstrreme dæk og heraf flg. nedlægningsvinkler som de færreste alm. motorcykler klarer (selvom de kan mere end føreren tror) og især hvad kun de fleste motorcyklister nogensinde drømmer om...

Jeg afslutter mine indlæg, for jeg tror ikke, vi bliver enige om forståelsen af det her.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten