Toptunet el-scooter imponerer motorcykelnørder

De slanke linjer og bløde kurver får scooteren Vectrix ZEV til at ligne en moderne Honda, men dens lydløse kørsel afslører, at en elmotor gemmer sig under sædet.

Vectrix ZEV er verdens første masseproducerede el-scooter, der kan konkurrere med traditionelle benzindrevne scootere og samtidig give de fleste biler pæn konkurrence, når det gælder acceleration.

I løbet af 6,8 sekunder kan el-scooteren gå fra 0 til 80 kilometer i timen, og ved maksimal ydelse når scooteren 100 kilometer i timen.

El-scooteren er produceret af firmaet Vectrix, der har kontorer i både USA, Europa og Australien.

Siden scooteren kom på gaden 1. maj, har den høstet masser af ros i internationale motorcykelblade og internationale aviser på grund af dens lighed med moderne scootere og hurtige accelerationsevne. Blandt andet hos journalister hos San Francisco Chronicle, der prøvekørte den i sidste uge.

»Jeg har lige kørt på den, og det er fantastisk i forhold til alt det andet larmende skrald," siger en af avisens fotografer, Marc Geller, der selv ejer en sjælden elektrisk Toyota RAV-4.

Kører 110 kilometer på en opladning

Vectrix ZEV er de nuværende el-scootere, der kører omkring 30 kilometer på en opladning, langt overlegen. En opladning sikrer 110 kilometers kørsel ved en hastighed på 40 kilometer i timen.

Energien er gemt i et system af de traditionelle Nikkel Metal Hydride-batterier med en samlet kapacitet på 3,7 kilowatttimer, og alligevel når vægten af scooteren ikke op over 210 kilo.

Prisen for de nye el-scooter Vectrix ZEV på 55.000 kroner er dog også med til at afskrække mange kunder, men Vectrix tror på markedsføring over for en særlig gruppe entutiaster.

»Den er beregnet til pendling inden for bygrænsen og retter sig mod miljøfolk og aktive el-entutiaster,« siger salgsdirektøren for Vectrix, Jeff Morrill, til San Francisco Chronicle.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

regeringen fritog sådanne køretøjer for afgifter.

Så ville mange flere pendlere måske gå over til at benytte dem i stedet for at sidde én mand i hver sin bil på vej til og fra arbejde. Støjniveauet ville falde drastisk, ja, det kunne være man kunne føre en almindelig samtale når man gik på fortovet? Bilosen ville falde med færre luftvejssygdomme og mindre vedligehold af bygninger til følge.

Men regeringen har jo en olie industri der skal forøges, så det kan jo slet ikke lade sig gøre. Nej, det var da en fuldstændig vanvittig tanke jeg der fik...

  • 0
  • 0

Køretøjer som disse er fritaget for registreringsafgift; frem til og med 2009. Det vi mangler er bare en der vil forhandle den i Danmark, så man ikke skal til Italien for at hente den eller få den serviceret.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten