Topsøes store håb blev knust - men det var kun godt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Topsøes store håb blev knust - men det var kun godt

Biobenzinprojektet Tigas var det store håb for Haldor Topsøe A/S.

I 20 år har ingeniørvirksomheden arbejdet på at udvikle en proces til produktion af benzin fra naturgas, kul eller affald, og med EU's nye krav om, at al transportbrændstof inden 2020 skal indeholde 10 pct. biobrændstof, havde virksomheden store forventninger til et marked for Tigas-processen baseret på bioføde.

Men forventningerne blev anderledes realistiske, efter at et par Topsøe-medarbejdere deltog i DTU Business-programmet CEL.

»Vi troede, at der var et enormt potentiale, men det viste sig, at de store selskaber allerede havde lagt en plan for at bruge ethanol som biotilskud i brændstof,« forklarer Per Bakkerud, Vice President for New Technologies.

Opgaven for de to medarbejdere var at afdække, om der reelt var et profitabelt marked for Topsøe ved at lave biobrændstof baseret på Tigas-processen, der er en forkortelse for Topsøe Integrated Gasoline Syntesis.

Men selv om svaret var negativt, idet projektet ikke havde det forventede potentiale, har kurset været en stor succes, og Topsøe har fået konkrete redskaber til at introducere ny teknologi.

»Hos os har det nok mest været baseret på en mavefølelse, om der har været et marked for et nyt produkt,« fortæller Per Bakkerud.

Han ser Topsøe som ingeniørernes egen legeplads, og sådan skal det gerne blive ved med at være, men hos Topsøe har der tidligere manglet en systematisk tilgang til at introducere de nye produkter på markedet.

»Før har det været lidt tilfældigt, så den gode idé kunne risikere at gå rundt i huset på må og få. Nu har vi har fået en mere systematisk tilgang og nogle værktøjer til at forstå, hvordan vi skal gå til værks på nye markeder med ny teknologi og håndtere en sådan situation,« forklarer Per Bakkerud.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har læst Andreas Lang Hedegaards artikle ”Topsøes store håb blev knust - men det var kun godt” i Ingeniøren af fredag 06. maj 2011, hvori det hævdes at benzinprojektet Tigas på basis af bioføde ikke har en fremtid. Til trods for at jeg har været pensioneret i 14 år, mener jeg stadig at kunne følge rimeligt godt med i den industrielle udvikling, og det er min mening, at Topsøe’s Tigasprocess netop i den nærmeste fremtid har et stort potentiale på basis af bioføde, måske kul og nok især på basis af naturgas i Nordamerika.

Jeg er enig i at mange olieselskaber i det sidste årti har tilsat op til 10% ethanol som tilskud i benzin og vil også bemærke, at automobilindustrien har udviklet motorer til at udnytte op til 85% ethanol i brædstoffet. Der er imidlertid stadig en offentlig debat i USA, om dette er den bedste måde at udnytte samfundets resourcer.

Potentialet for Tigasprocessen på basis af naturgas skyldes uviklingen af ”Hydraulic Fracturing” teknology eller ”fracking” til udvinding af gas fra klippeformationer, hvilket menes at give USA adgang til meget væsentlige gasforekomster mange år ind i fremtiden.

Teknologien har væet i industriel brug i et par år, blandt andre steder nær Dallas-Fort Worth lufthavn, en snes kilometer fra hvor dette skrives.

Denne udvikling er formentlig en væsentlig grund til forskellen mellem den ret lave pris på naturgas og den langt højre pris på olie på basis af warmeværdi.

Transportindustrien i USA bruger i væsentligst grad benzin som drivstof, og det er usandsynligt, at samfundet vil finde det økonomisk formålstjenstligt i den forseelige fremtid at ændre på en veludviklet infrastruktur til fordeling af olie og benzin.

Erik Vøhtz Dallas, Texas IDA medlem 287652

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten