Topsøes brændselsceller skal køle chaufførernes cola
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Topsøes brændselsceller skal køle chaufførernes cola

Amerikanske langturschauffører skal ikke mere holde dieselmotoren i gang for at køle colaerne, hvis det står til Topsoe Fuel Cells. I stedet skal et mini brændselscellekraftværk på diesel sørge for strøm til køleskabet - til gavn for både miljø, chauffører og pengepungen.

Det er blot et af de markeder, som Topsoes Fuel Cells tror på som fremtiden for SOFC-brændselscelleteknologien. Andre er mikrokraftvarme-anlæg til dig og mig samt lidt større kraftvarmeværker til hospitaler og supermarkeder som stabil og uafhængig elforsyning.

»Vi spreder os lidt, fordi vi ikke præcis ved, hvor det store marked slår igennem først,« siger adm. direktør i Topsoe Fuel Cells, Claus Olsen.

Han tilføjer, at man lige her og nu arbejder på fuld kraft med at billiggøre celleproduktionen og samtidig optimere og udvikle videre på teknologien, indgå partnerskaber med fabrikanter af for eksempel kedler og gøre klar til at indbygge brændselscellerne i færdige kraftvarmeenheder. Og at man gør det i konkurrence med meget store koncerner.

»På sigt kan vi ikke køre det her selv. Når vi om et par år regner med at kunne vise, at teknikken holder kommercielt, skal vi ud og skaffe meget mere kapital; enten ved børsnotering, institutionelle investorer eller fra industrielle partnere,« siger han.

Haldor Topsøe A/S har arbejdet med Solid Oxide Fuel Cells (SOFC) siden sidst i 80?erne. Siden 1989 sammen med Risø og fra 1990 med en god portion offentlig støtte. På Risø findes nu et mindre produktionsanlæg til brændselsceller, mens samling af cellerne i stakke foregår hos Topsøe i Lyngby. Indtil videre produceres brændselscellestakkene kun til test- og demonstrationsprojekter.

Siden 2004 har brændselscelleaktiviteterne været udskilt i datterselskabet Topsoe Fuel Cells, som nu er i gang med at opføre en decideret fabrik tæt ved moderselskabet. Hertil skal nogle af maskinerne fra Risø flyttes og nye kommer til, og så skal fabrikken både producere kartontynde enkeltceller - som hver kan levere 20-50 watt med en spænding på knap 1 volt - og samle cellerne til stakke. En typisk stak består af 75 celler, som tilsammen kan levere godt 1 kW.

Kapaciteten på fabrikken forventes at blive 50-60.000 celler i første produktionsår - hvilket er cirka fire gange så mange som den nuværende kapacitet. Men hurtigt skal man op på at producere 250.000 celler om året.

Langt igen

Topsoe satser på SOFC-cellen, fordi den på grund af en høj driftstemperatur kan køre på mange forskellige brændsler; for eksempel naturgas, diesel, biogas, brint, syntetiske gasser og ethanol/metanol - med kun en mindre forbehandling. Og fordi den har en høj potentiel virkningsgrad - mellem 50 og 60 på elproduktion på selv helt små anlæg.

Til sammenligning er virkningsgraden på en dieselgenerator 30 procent eller lavere og falder til fem procent ved tomgang. Ulempen ved de relativt høje temperaturer - ca. 750 grader - er store krav til materialerne.

Siden 2004 har Topsoe arbejdet sammen med den finske motorfabrik, Wärtsilaa, som står for konstruktion af systemdelen til brændselscellesystemerne. Her foregår også test af først et 2 kW-anlæg, så et 5 kW-anlæg og nu et på 20 kW. 20 kW-anlægget på naturgas er netop sat i drift og er ifølge Topsøe selv europæisk rekord for denne type anlæg, såkaldte anodebårne SOFC?er.

Ved flere lejligheder har virksomheden forudset en kommerciel start for brændselscelleanlæg i 2010. Men der er tilsyneladende endnu langt til målet:

Ifølge direktør Claus Olsen ligger man i øjeblikket på brændselscelle-priser, som er alt for høje i forhold til dieselgeneratoren:

»Vi har stadig 2010 som et mål. Men nu som det tidspunkt, hvor vi skal være i stand til at vurdere, om de her brændselscelleaktiviteter kan bære - og hvilket marked, vi helt præcis skal satse på,« siger han.

Rent teknisk forklarer innovations-direktør Niels Christiansen, at en SOFC-cellestak på naturgas nu kan køre med 55 procents effektivitet og at man har kørt med et anlæg i 13.000 timer, hvilket matcher driftskrav til en mobil enhed, men ikke et stationært kraftvarmeanlæg. Testen viste et tab af effektivitet på cirka én procent pr. tusind driftstimer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten