Toprådgiver: Norsk kæmpetilskud til elbiler bør sættes ned
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Toprådgiver: Norsk kæmpetilskud til elbiler bør sættes ned

Norge er det land i verden med flest elbiler pr. indbygger, og støtten til de elektriske biler er gået alt, alt for vidt. Sådan lyder kritikken fra Bård Nordheim, der leder Urbanet Analyse, som analyserer by- og kollektiv trafik for bl.a. den norske regering.

Han har intet imod tilskud til elbiler, som herhjemme også bliver givet i form af afgiftsfritagelse. Men både størrelsen af tilskuddene og den måde, de er sammensat på, er ifølge transportrådgiveren helt skøre.

Læs også: Professor: Norsk elbil-støtte er galskab

Bård Norheim henviser til det tilskud, som en pendler i offentlig transport får fra det offentlige, nemlig omkring 6.000 norske kroner om året. Til sammenligning får en Tesla-ejer mellem 44.000 og 100.000 kroner i tilskud om året, afhængig af hvilken beregning man læner sig op ad, skriver den norske avis Aftenposten.

»Hvis passagerne i den kollektive trafik havde fået samme tilskud som en Tesla-ejer, kunne de ikke bare have rejst gratis. De skulle have udbetalt 70 kroner. For hver rejse,« konkluderer Bård Norheim i avisen.

Han tilføjer, hvis tilskuddet havde været i samme størrelsesorden som det, ejeren af den billigere Nissan Leaf-elbil får, så skulle der udbetales 17-18 norske kroner pr. tur til pendlerne i busser og sporvogne.

Læs også: Toyota i Norge: Elbiler koster staten mindst 6.000 kr. per ton CO2

Bård Norheim mener derfor, at tilskuddet skal gøres uafhængigt af bilstørrelsen, så nordmændene ikke præmieres for at vælge en luksuselbil som Teslaen.

»Jeg ved, at jeg bander i kirken,« som Bård Norheim siger til Aftenposten.

»Og jeg understreger, at jeg synes, at det er fint med subsidiering af elbiler. Problemet er, at for at få mest muligt ud af subsidierne, når man først har købt en elbil, skal den helst bruges mest muligt i myldretiden. Det er stik imod en fornuftig transportpolitik. Det skaber køer og mere biltrafik,« tilføjer han.

Læs også: Tesla bygger netværk af hurtigladere i Norge

Han henviser til, at de norske elbilejere nyder godt af gratis parkering i centrum af Oslo, de slipper for at betale bompenge til byen, kan få gratis opladning og endda køre i busbanerne. Det udgør halvdelen af subsidierne til elbilerne.

Når først elbilen er købt, er den derfor billigere at benytte end bus og tog.

»Derfor må vi diskutere, om det er muligt at subsidere elbiler, uden at det skygger for det vigtigste mål: at få biltrafikken i centrum ned,« siger Bård Norheim til Aftenposten.

»Det er nødvendigt at droppe fordelene som gratis passage af bomstationerne, gratis parkering og kørsel i busbanerne. Og der er ingen grund til at subsidere store elbiler mere end små. Hvis der blev givet et fladt beløb til alle, som køber elbiler, ville det øge salget af små elbiler frem for store. Det er god miljøpolitik. Elbilen kommer sjældent som en erstatning for en benzinbil, men i tillæg til,« fremfører han.

Læs også: Tesla bygger netværk af hurtigladere i Norge

Avisen skriver, at den norske regering ikke har planer om at ændre tilskuddene til elbiler. Også den norske bilistorganisation, NAF, støtter subsidierne.

Læs også: Nordmændene blæser på elbil-krisen - Nissan Leaf går som varmt brød

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide hvordan man har tænkt sig at håndtere den slags herhjemme. Hvis man antager at elbilernes salg bliver ved med at stige og til sidst bliver dominerende, så er staten jo nød til at sætte afgift for ikke at miste en masse penge. Så står der nogen med nogle biler de næsten kan sælge til mere end hvad de købte dem for..

Man kunne måske bare kalde det en belønning for at turde ;-)

  • 4
  • 0

Fornylig har nordmændene bygget en imponerende stor bro over Eidfjorden, så man fra Bergen til Oslo kan vælge at køre enten ad E16 gennem verdens længste tunnel (Lærdaltunnelen), eller over Hardangervidda - indtil da krævede ruten over Hardangervidda at man tog en færge.

Som buspassager i Oslo kunne man også regne på hvor meget billigere den offentlige transport der kunne blive, hvis skattemidlerne blev brugt der, istedet for på langvarige investeringer i landets infrastruktur.

Men den slags regnestykker gør ikke sig selv investeringerne til en dårlig ide.

  • 5
  • 0

Staten går ikke glip af 1.5 mio kr, for de fleste vil ikke ved deres sunde fornuft betale 2-2.5 mio. kr for en bil.


Nemlig, man kan vel godt gå ud fra at folk ikke vil give mere end Teslaens pris for deres bil. Model S 85 står til 610.000 kr hvilket skulle give en afgift på 1.038.750 kr ifølge SKAT. Går man ud fra at køberen i stedet havde valgt en traditionel bil til 610.000 kr (inkl. afgift) havde staten dermed fået ca. 372.000 kr i afgift ud af det. Altså er "tabet" noget mindre.

  • 7
  • 0

I august havde jeg den fornøjelse, at køre fra Kirkernes til Trondheim og videre til Røros inden turen fortsatte ind i Sverige, og jeg siger og skriver, så observerede jeg kun 3 (tre) elbiler og alle var af mærket Tesla og de blev set i henholdsvis Tromsø, Mo i Rana og i Trondheim.

Forståeligt nok er der langt mellem el-biler på de kanter, for der er vel næppe mange som mener at en elbil er velegnet til at klare transportbehovet med de ugunstige vejrforhold og de lange afstande der nu en gang er deroppe i nærheden af Polarcirklen.

Derfor var den bilpark jeg mødte, eller som ustandseligt overhalede, blot fordi jeg var så naiv at holde mig til fartgrænserne, også fortrinsvis af betegnelsen Mercedes, Audi, Volvo, samt ikke mindst, nogle kraftige 4xwheeler ... og hvad vil jeg så med disse ord? Blot påpege, at det der med el-bilernes succes i Norge vist mere burde betegnes som at være et Oslo-fænomen. Og fint nok med det. Men egenlig burde bykørsel vel næppe kræver så store biler som Tesla?

Mvh, Jan

Mvh, Jan

  • 4
  • 0

Fornylig forsøgte jeg om det var værd at lave en investering i en dansk indregistreret VW E-Up.
Med importørens egne tal var der i forhold til en tilsvarende udstyret benzin drevet udgave - 38 år i tilbage betalingstid !
VW producerer måske nok udmærkede biler, men jeg kom dog alligevel i tvivl om de holder 38 år.

  • 1
  • 2

"De skulle have udbetalt 70 kroner. For hver rejse"
"Måske" jeg så, ville droppe drømmene om en Tesla. ;-)

  • 2
  • 0

bare stik mig en 50´r hver gang jeg køre en tur på min el-cykel.
Ellers begynder jeg at benytte min Audi 100 i KBH centrum og omegn. Hvis i ikke betaler får jeg alle Københavns cyklister til at benytte deres bil og bruge offentligt transport i stedet for cykel. Så vil der være nogen der kommer for sent på arbejde.

  • 4
  • 1

El-biler er ikke kun et Oslo fænomen, men ses meget hyppigt i alle de store kystbyer, nu er Nordland, Troms og Finnmark ikke særligt repræsentativt for Norge, de fleste normænd bor omkring Oslofjorden og de støre byer rundt langs kysten, der er pendler mønsteret ikke så forskelligt fra Østjylland og Nordsjælland.

  • 1
  • 0