Topotargets kræftforskning truet af dårlig økonomi

Trods fyringer af hen ved 50 medarbejdere og et markant øget fokus på det lovende kræftmiddel Belinostat præsenterede biotek-virksomheden Topotarget tirsdag et regnskab med et massivt underskud på 114 millioner kroner i første halvår af 2008.

Nu er det afgørende for virksomheden at finde en kapitalstærk partner, hvis blockbuster-håbet Belinostat skal på markedet.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at Topotarget er ved at løbe tør for penge. De har foretaget reduktioner i medarbejderstaben og fokuseret på Belinostat, hvilket har ledt til besparelser på 30 til 40 millioner kroner, men det er langt fra nok. De er nødt til at få en partneraftale i hus inden for de næste fire til fem måneder. Hvis det lykkes, kan de formentlig stadig nå at rette op på situationen, men det er usandsynligt, at de får en milliardaftale i hus, der kan redde dem flere år ud i fremtiden,« siger aktieanalytiker Thomas Bowers fra Danske Bank.

Han påpeger, at den slags aftaler tager tid at få hjem.

»Det er selvfølgelig svært at sige, om Topotarget har en partner i baghånden, men jeg har på nuværende tidspunkt svært ved at forestille mig en markant større aftale, set i forhold til den pris Curagen forlangte i april,« siger Thomas Bowers.

I april i år købte Topotarget sin tidligere partner Curagen ud af projektet med Belinostat, og opnåede derved de fulde rettigheder til stoffet. Prisen lød på i alt 45 millioner dollars (228 millioner kroner). Men siden har stoffet ikke bevist sit værd, mener Thomas Bower.

»Det vil nok være svært at argumentere for, at Belinostat har opnået markant mere værdi hen over sommeren. De har haft resultater med stoffet, der understøttede tidligere positive data, men vi mangler data, der tydeligt viser, at Belinostat har potentiale i kombinationsbehandling, hvilket kan afgøre, om stoffet bliver et nicheprodukt eller en blockbuster« siger Thomas Bowers.

Topotarget var den første danske virksomhed, der fik et biotek-lægemiddel på markedet, i form af kræftmidlet Savene. Dette produkt står da også for en god og øget indtjening: 16,6 millioner kroner i første halvår af 2008 i forhold til 8,3 millioner kroner i samme periode året før.

Dokumentation

Topotargets pressemeddelelse

Emner : Medicin