Topersoners elfly klar til lodret takeoff i 2018
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Topersoners elfly klar til lodret takeoff i 2018

Flyvende biler kan faktisk købes rundt omkring i verden i dag. Men flyvende biler, der kan lande og lette lodret, ikke larmer nævneværdigt (sammenlignet med fly og helikoptere), ikke bruger fossile brændsler og i øvrigt kan betjenes af almindelige mennesker efter kort træning, er noget mere sjældne. Men det er faktisk et koncept, som det tyske firma Lillium Aviation lover at have klar i 2018.

Firmaet, der er en del af Det Europæiske Rumfartsagenturs (ESA) inkubatorprogram, er stiftet af fire ingeniører og ph.d.-studerende fra Technische Universität München.

36 rotorer giver topfart på 450 km/t

Sammen har de udviklet et topersoners fly med vinger, der kan foldes ind, så den også kan fungere som en bil. Lilium Aviations koncept adskiller sig imidlertid fra andre flyvende biler ved, at den kan lette og lande lodret. Det kan lade sig gøre, fordi virksomheden har udviklet et system med 36 afskærmede rotorer, der dels er placeret på vingerne – 12 på hver vinge – og 12 på naceller, der kan skydes ud på hver side af flyets næse. Rotorerne kan drejes, så de peger nedad, når flyet skal lande, lette eller stå stille i luften.

Ifølge Lillium Aviations hjemmeside har rotorerne en samlet effekt på 320 kW/435 hp. Flyet skal have en tophastighed på 400-450 km/t (begge tal har været nævnt i virksomhedens præsentationer) og en rækkevidde på 500 km. Energien skal komme fra en ikke nærmere defineret batteripakke.

Letter og lander selv

En anden ukendt faktor er, hvordan virksomheden vil få flyet til at kunne håndtere lodret start og landing selv. Det er nemlig en central del af virksomhedens forretningsidé, at man skal kunne benytte flyet med minimal pilottræning. Derfor skal start og landing være helt automatiseret. For yderligere sikkerhed skal batteripakken ifølge hjemmesiden Munich-startup.de være redundant, og fartøjet bliver udstyret med en såkaldt flyfaldskærm, så man kan dale mod jorden, hvis noget alligevel skulle gå galt.

Skalamodellen i 1:2 er allerede klar til test. Næste sommer skal den første bemandede flyvning efter planen finde sted. Illustration: Lillium Aviation

Virksomheden har ifølge sin hjemmeside allerede testet konceptet på skalamodeller, der vejer op til 25 kg og er nu i gang med at teste en model i 1:2. Det næste store skridt bliver at lave en model, der kan bruges til bemandede tests, der er planlagt til at begynde i maj 2017.

Pris: 2,2 mio. kroner

Målet er at have en model klar til typegodkendelse i 2018 og starte decideret produktion i 2018.

Ifølge tyske Ingenieur.de vil prisen være cirka 2,2 mio. kr. Hvis man er interesseret, kan man allerede nu reservere et fly formedelst den nette sum af 37.000 kr.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Prøv at tjekke :e-volo.com/ det tog dem 3 år at få en godkendelse igennem ved myndighederne.

De skal godt nok arbejde en del på range extendere. Ovennævnte regner med at nå op på 20 minutters flyve tid snart. Lige nu er den vist omkring 10 - 15 minutter og her er planen en brændstofmotor for dem som vil forlade flyvepladsområdet.

Super spændende projekt!

  • 6
  • 0

Video finder du med den blå tekst ;)

Det må være en lifting body design siden bæreplaner/motor delen er i enden af kroppen ? De forreste motor bliver trukket ind i kroppen. Spændende om de kan ha effekt nok i batteriet til at drive alle motorer, i forhold til den angivet rækkevide. Det er godt nok mange sponsorer som er hoppet med ideen.

  • 0
  • 0

For de rige folk der drømmer om en Tesla X/S med hele pivtøjet om 5 år er det her måske relevant. For 2,2 MDKK er jo et beskedent beløb mod en S med afgift...

:D

  • 2
  • 0

Sorry, det var baggundsmateriel (altså den blå tekst "præsentationer". Videoen er i bunden af artiklen

  • 0
  • 0

Flyet skal være i en vis højde før en flyfaldskærm kan anvendes. Så sker der uheld i forbindelse med den vertikale landing, så er man færdig som gårdsanger - altså død.

Batteripakken må være en lithiumpolymer af en eller anden slags, da de er rimelig billige og kan gi' høj strøm.

  • 1
  • 0

Med de nuværende batterier kan den kun lige lette, flyve en lille runde og lande.
Og selv ved en fordobling af effekt/vægt ratio som med den nuværende udvikling vil tage hvad, 50 år?, erder ikke meget luft under batteri-fly.

Den vertikale landing kræver (lige som starten) MAX thrust og der ville jeg ikke bryde mig om at være på fx 2% batteri...

Faldskærmen er desuden nærmest bare en dødvægt i den situation?

  • 0
  • 5

Og selv ved en fordobling af effekt/vægt ratio som med den nuværende udvikling vil tage hvad, 50 år?

Prøv lige at gøre dit hjemmearbejde!

Siden starten af firserne er vægt/effektforholdet forbedret 6-8 gange, og prisen er faldet mange gange, så prisen per Wh i dag er et sted mellem 25 og 50 gange lavere.

Endvidere postes der enorme ressourcer i batteriforskning/udvikling, langt mere end der har været brugt i de forgangne 35 år, så min spådom er at i løbet af 10 år, så har vi batterier med 2-3 gange højere kapacitet end i dag, og med en pris der er under det halve af i dag (per Wh).

  • 7
  • 0

Så sker der uheld i forbindelse med den vertikale landing, så er man færdig som gårdsanger - altså død.

Ikke at jeg aner en klap om det, men hvis der er en vis redundans med forskellige batterier til forskellige motorer, og mange motorer i spil, så er det vel et spørgsmål om at stabiliseringssystemet kan finde ud af kompensere? Så sådan umiddelbart virker det som et design der kan blive sikrere end de andre design der har været fremme.

  • 0
  • 0

http://press.volocopter.com/index.php/movies er der en video af dens testflyvning.

Jeg synes at Volo-kopter konceptet er helt fantastisk, fordi at det eneste de har gjort er at tage en drone og forstørre den op. Det vil ikke undrer mig hvis det er det præcis samme open source software, som kontrollere min hobby drone derhjemme (det vil også være dumt, hvis de ikke brugte det!).

Det er et spørgsmål om hvor lang tid det tager, før batteriernes weight-to-power ratio bliver tilpas god, til at man kan begynde at se dem fragte folk rundt....alternativt en meget lille letvægts turbine-generator til range extension. Var der egentlig ikke et firma i Randers, der havde gang i en sådan?

  • 0
  • 0

for mig ved sådan et projekt er altid: Ville jeg købe aktier i det - det vil jeg ikke her ;o)

Jeg er ret sikker på, at personlig el-drevet flyvning kommer, det er bare ikke lige endnu.

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Jeg troede at du spurgte efter videoen til kommentaren ovenover. Min fejl.

Jeg tror ikke at der er nogen video af den i artiklen omtalte drone (eller deres mockup!).

  • 0
  • 0

@Kristoffer Palmhøj Sminge

Jeg synes at Volo-kopter konceptet er helt fantastisk, fordi at det eneste de har gjort er at tage en drone og forstørre den op.


Det er jeg enig i.

Det vil ikke undrer mig hvis det er det præcis samme open source software, som kontrollere min hobby drone derhjemme


Nej det er ikke open source, det er udviklet af Ascending Technologies, mest kendt for at lave små men dyre oktokoptere.

(det vil også være dumt, hvis de ikke brugte det!).


Det har du misforstået. Open source er ingen garanti for kvalitet eller fejlfrihed. http://heartbleed.com/

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten