Topdirektør måtte forlade Banedanmark på grund af signalprogrammet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Topdirektør måtte forlade Banedanmark på grund af signalprogrammet

Banedanmarks nye trafikkontrolcenter i København, hvorfra det nye signalsystem bliver styret. Illustration: Klaus Holsting

Både Transportministeriet og Banedanmark har hidtil afvist at bekræfte vedholdende forlydender om, at adm. direktør Jesper Hansens fratrædelse fra Banedanmark i efteråret 2015 var en konsekvens af problemerne i signalprogrammet. Men Rigsrevisionens nye beretning om signalprogrammet viser, at netop problemerne med projektet har spillet en rolle i bruddet.

»De stigende problemer i signalprogrammet var en væsentlig medvirkende faktor til, at det i november 2015 blev besluttet, at der i forbindelse med udløbet af Banedanmarks administrerende direktørs åremål i marts 2016 var behov for nye kompetencer i Banedanmark,« skriver Rigsrevisionen med henvisning til oplysninger fra Transportministeriet.

Læs også: Statsrevisorerne revser Transportministeriet for at lade Signalprogrammet løbe løbsk

Rigsrevisionens beretning afslører også, at problemerne med signalprogrammet gjorde udskiftningen i toppen af Banedanmark så presserende, at indsættelsen af den nye adm. direktør, Per Jacobsen, blev fremskyndet.

»Den nye administrerende direktørs tiltrædelse blev fremrykket til medio februar 2016, bl.a. ud fra hensynet om at sikre ledelse af signalprogrammet,« skriver Rigsrevisionen.

Jesper Hansen (t.v.) ved kontraktunderskrivelsen med signalleverandøren Thales-BBR. Illustration: Banedanmark

Lukkethed siden 2015

Det er første gang, de oplysninger har set dagens lys. Da Folketingets transportudvalg stillede daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) spørgsmål om Jesper Hansen fratrædelse, oplyste ministeren alene, at »den tidligere administrerende direktør Jesper Hansen er fratrådt i forbindelse med udløb af sin åremålskontrakt«.

Meddelelsen om Jesper Hansens exit kom kort tid efter, at Banedanmark første gang fortalte Folketinget, at udskiftningen af jernbanesignalerne var forsinket. Samme måned opsagde Banedanmarks økonomidirektør Søren Stahlfest Møller og signalprogrammets direktør Morten Søndergaard deres stillinger.

Børsen skrev dengang, at de tre fratrædelser ifølge avisens oplysninger hang sammen med problemerne i signalprogrammet. Det kunne Banedanmark imidlertid ikke bekræfte, og daværende kommunikationschef Karina Nelsing afviste, at der var nogen sammenhæng mellem de tre direktørstop.

Ingen formel påtale

Tilsvarende begrundede Banedanmark i en meget kortfattet meddelelse kun Jesper Hansens afsked med, at hans kontrakt udløb. Netop fordi Jesper Hansens kontrakt udløb, har der ikke været tale om en egentlig fyring.

Jesper Hansen har heller aldrig modtaget nogen formel påtale for sin rolle i sagen om signalproblemet, viser en nylig aktindsigt. Ingeniøren bad for få uger siden om aktindsigt i både Banedanmarks og Transportministeriets disciplinære reaktioner i form af advarsler eller fyringer til ansatte i chefstillinger, og her figurerede Jesper Hansens navn ikke på listen.

Læs også: Nye signaler til S-banen gør rejsetiden længere i stedet for kortere

Ingeniøren har torsdag bedt Transportministeriet og Banedanmark om at bekræfte oplysningerne i Rigsrevisionens beretning. Og spurgt, hvorfor ingen af de to myndigheder har oplyst årsagen til Jesper Hansens fratrædelse på trods af spørgsmål fra både pressen og Folketinget.

Ingeniøren har endnu ikke modtaget svar fra Transportministeriet. Banedanmark henviser til ministeriet, som har ansvaret for at ansætte Banedanmarks adm. direktør.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad hjælper det man man gang på gang ansætter ukompetente kransekagefigurer til at styre tingene !!!
Hvorfor bliver politikkere ved med at tage ukompetente beslutninger (studehandler), uden at de reelt ved om deres beslutninger kan føres ud i livet.
Det er sørgeligt at man som lille borger er vidne til, hvor meget der tabes på den konto.

  • 2
  • 1

Problemet er vel, at der ikke er nogen kompetente direktører, der tør tage job hos Banedanmark eller DSB. Inden man har set sig om, bliver man jo fyret for fejl, der er begået af forgængerne.

  • 7
  • 1

@Karsten: Det er vist hovedet på sømmet:

"Problemet er vel, at der ikke er nogen kompetente direktører, der tør tage job hos Banedanmark eller DSB. Inden man har set sig om, bliver man jo fyret for fejl, der er begået af forgængerne."

Her er hændelsesforløbet:

1) Folketinget smøler med nødvendige investeringer (vedligehold, opgraderinger).
2) Minister ansætter direktør som kan bortforklare nødvendigheden af investering.
3) Nødvendigheden af investeringen bliver åbenlys for alle (bro må lukkes for vedligehold, skinner bøjer, signaler går i stykker)
4) Direktør fyres
4) Folketinget kræver at forholdene bringes på ret køl, hellere i forgårs end i går.
5) Direktør som tror det kan lade sig gøre, ansættes
6) Planlægning og udbud udføres over hals og hoved med alt for korte tidsfrister
7) Direktør fastholder at alt går efter planen
8) Alt går ikke efter planen (sjovt nok)
9) Direktør fyres
10) Direktør som lover den mest optimistiske genopretningsplan ansættes
11) ...

Hvem er det egentlig der har ansat det der Folketing ... nårh nej ... øv ...

  • 12
  • 1

Nu er det uendeligt let for lænestolseksperter at pege fingre og råbe 'uduelighed'.
Problemet i den slags stillinger er den politiske dimension, som lynhurtigt kan diktere ændringer som aldrig var blevet accepteret i et privat miljø.

  • 5
  • 0

Det er ganske rigtigt, at den politiske iblanding er en væsentlig hemsko for DSB m.v. Ved mindste bagatel farer 'kompetente' kolbøtter op på Folketingets talerstoler og kræver straks samråd med ministeren. Disse folketingsmedlemmer har intet forstået om at være visioner for trafikudviklingen.

Desuden har DSB for mange høvdinge; langt færre ville gøre nytte især, hvis de vidste, hvad de havde med at gøre og kunne sige fra, hvis de opdager idioti.

DSBs hovedkvarter burde ligge i Fredericia, så stenbrosskadede medarbejde kunne få et indtryk af, hvordan Danmark er skruet sammen trafikmæssigt.

  • 3
  • 1

DSBs hovedkvarter burde ligge i Fredericia, så stenbrosskadede medarbejde kunne få et indtryk af, hvordan Danmark er skruet sammen trafikmæssigt.


Jeg tror nærmere, de skulle have taget deres kørekort ved ansættelsen, sammen med en besked om at taxi var for egen regning. Jeg har hørt lidt for mange udtalelser fra DSB, der tydede på, at ledelsen ikke viste, hvordan deres kunder så på dem.

Nogen gange virker det som om de ikke forstår, hvor vigtigt det er, at når en kunde har fået at vide, at hvis de tager de og de offentlige transportmidler, så kommer kunden frem til den lovede tid. Sker det for ofte, at man kommer for sent frem, så tager alle, der kan, andre transportmidler i fremtiden.

  • 0
  • 1

Eskil Nielsen - Har Ravn da det? Det var just ikke det, der fremgik af Kammeradvokatens undersøgelse.
Og det var vel heller derfor, at Banedanmarks produktionsdirektør måtte træde tilbage.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten