Togsignalernes skæbnedag: Transportminister har bestilt plan for at droppe dansk sololøb
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Togsignalernes skæbnedag: Transportminister har bestilt plan for at droppe dansk sololøb

I Banedanmarks hovedkontor i Københavns Nordhavn er der ifølge offentligt tilgængelige dokumenter siden foråret blevet arbejdet på en plan for at udskyde signalprojektet. Illustration: Ingeniøren

Når Folketingets transportpolitikere i dag mødes i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet for at få forelagt resultaterne af konsulenthuset Deloittes granskning af det problemplagede signalprogram, bliver de efter planen også præsenteret for et udspil til, hvordan projektet kan sættes i bero i flere år. Formålet er at undgå, at Danmark bliver frontløber på det store fælleseuropæiske signalsystem ERTMS.

Læs også: Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler

Danmark er det eneste land i verden, der ruller en endnu ikke færdiggjort version af ERTMS ud på landsplan, mens flere andre lande har valgt at gå forsigtigere frem med udrulning af systemet på afgrænsede strækninger; og lande som Holland, Sverige og Norge har planer om først at have installeret systemet på landsplan omkring 2030. Danmark regner som det eneste land med et færdigt, landsdækkende ERTMS-system allerede i 2023.

Illustration: Nanna Skytte

Bestilt af ministeren i foråret

Rapporten fra Deloitte ventes i dag at afdække nye forsinkelser og fordyrelser af signalprogrammet, som i 2016 blev forsinket med to år og fordyret med 4,4 milliarder kroner.

Og imens Deloitte har foretaget sin gennemgang af systemet, har Banedanmark efter alt at dømme i kulissen arbejdet på en plan for, hvordan man kan udskyde projektet nok til ikke længere at være frontløber på ERTMS. Læser man Transportministeriets kommentarer til Rigsrevisionens kritiske beretning om signalprogrammet fra foråret, fremgår det nemlig, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) har sat Banedanmark i gang med at udpinde muligheden for at afhænde førertrøjen. Heri skriver han, med henvisning til den aktuelle undersøgelse fra Deloitte:

»Jeg har i den forbindelse bedt Banedanmark om at undersøge, om man kan gøre yderligere for at fjerne risiko fra programmet. Jeg har stillet spørgsmålet: 'Hvordan kan vi i videst muligt omfang undgå at være ’first mover’?«

En plan med implikationer

Det vil med andre ord indebære, at Danmark udskyder færdiggørelsen af signaludskiftningen, indtil resten af Europa følger trop, og altså potentielt helt frem til 2030.

Muligheden for at lægge signaludskiftningen på is i flere år har længe eksisteret som korridorsnak i jernbanebranchen og på Christiansborg; og blev for få dage siden også gennemgået i Ingeniøren:

Læs også: ANALYSE: Signalkaos vender jernbanens planer på hovedet – ekstraregning venter

Den løsning vil imidlertid kollidere med den aktuelle elektrificering af den danske jernbane, som indebærer, at der sættes køreledninger op langs skinnerne. Det lader sig ikke gøre på baner med det gamle fysiske signalsystem, som ikke kan tåle det magnetfelt, som strømmen i ledningerne skaber. At sætte signaludskiftningen på standby vil derfor kræve, at Banedanmark bruger et trecifret millionbeløb på beskyttelse, såkaldt immunisering, af de gamle signaler, indtil de om få år bliver erstattet af det digitale ERTMS-system.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har således på et nyligt møde mellem Banedanmark og Folketingets transportudvalg bedt om en pris på at immunisere de eksisterende signaler.

Læs også: Banedanmarks projektdirektør: Mørkerøde signaler for den nye jernbane

Læs også: Efter Ingeniørens afsløringer: Rigsrevisionen skal igen kulegrave jernbanens nye signaler

Vil ikke udlevere planen

Banedanmarks udspil til at undgå at blive first mover med signalprogrammet skal indgå i Deloittes undersøgelse, som altså bliver fremlagt i dag. Derfor skulle udspillet efter planen ligge klar efter påske i år, fremgår det af Transportministeriets kommentarer til statsrevisorerne.

»Banedanmark har tilkendegivet, at de vil kunne præsentere en plan for dette på det første møde med forligskredsen efter påske. Den plan vil så kunne indgå i det kommende review med henblik på en ekstern kvalitetssikring,« lyder det i dokumentet.

Læs også: Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet

Læs også: Aktindsigt: Dårligt håndværk plager installering af signalsystem i togene

Ingeniøren har derfor bedt både Transportministeriet og Banedanmark om at udlevere planen, men efter ni dages ventetid og flere henvendelser har ingen af de to myndigheder udleveret den.

Folketingets transportudvalg mødes for at få fremlagt Deloittes overordnede undersøgelse i dag kl. 11:30. Ole Birk Olesen har i slutningen af november varslet udvalget om, at afrapporteringen kommer til at afdække yderligere forsinkelser og fordyrelser.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man dropper det hele nu så har man da for alvor spildt penge. Det koster meget opbygge den nødvendige viden, og hvis man stopper nu kan det blive rigtigt dyrt at genopbygge den viden projekt har i dag.

Derudover kan er det helt sikkert at der i mellemtiden vil komme nye krav til godkendelser, og så vil en stor del af det arbejde der er lavt nu være lige til at skrotte.

Jeg er nysgerrig for at se den rapport der kommer i dag, og frygter lidt for indholdet.

  • 3
  • 3

De kan jo vælge at gøre som andre lande, at gøre en eller flere mindre strækninger klar, og et antal tog, så kan man teste der, med god tid til at teste kan det jo være man er noget bedre forberedt når man så skal udrulle resten..

  • 8
  • 1

Hvis man dropper det hele nu så har man da for alvor spildt penge. Det koster meget opbygge den nødvendige viden, og hvis man stopper nu kan det blive rigtigt dyrt at genopbygge den viden projekt har i dag.

Det er rigtigt, men de forudsætninger som signalprogrammet blev besluttet på baggrund af, har ikke udviklet sig, i den for projektet, forkerte retning.

Man lå til grund, at andre lande hurtigt ville følge efter og derved løfte en del af den økonomiske byrde til udvikling og godkendelse. Det er bare ikke sket, andre lande har derimod neddroslet ambitionerne omkring implementering af ERTMS til efter Danmark har indført det - de så at sige 'lurepasser' og vil ikke begå samme fejl som vi har gjort.

Det vil være ganske fornuftigt at opgive drømmen om at være 'first-mover', det koster jo beviseligt enorme summer at være det, og så i stedet vente på at systemet 'modnes' og beviseligt kan indføres uden gigantiske omkostninger.

Husk på, at vi har ganske fornuftige signalsystemer i dag. Det største problem er den manglende kompatibilitet med el-drift, men det kan løses for en ca. 400 mio. kr., hvilket er et overkommeligt beløb, for at kunne have el-drift på alle de vigtige strækninger.

  • 9
  • 1

Det vil være ganske fornuftigt at opgive drømmen om at være 'first-mover', det koster jo beviseligt enorme summer at være det, og så i stedet vente på at systemet 'modnes' og beviseligt kan indføres uden gigantiske omkostninger.

Husk på, at vi har ganske fornuftige signalsystemer i dag. Det største problem er den manglende kompatibilitet med el-drift, men det kan løses for en ca. 400 mio. kr., hvilket er et overkommeligt beløb, for at kunne have el-drift på alle de vigtige strækninger.


Hvis alle ligge og lurepasser, så sker der jo slet ikke noget...

De nuværende signaler er ikke fornuftige. Det er en blanding af alle mulige forskellige systemer som ofte ikke kan snakke sammen og giver fejl. Nogle af dem er så gamle at der ikke kan skaffes reservedele, og Banedanmark skræller derfor systemer der bliver udaset for reservedele. Alsammen noget der medfører meget og dyrt vedligehold.

  • 4
  • 2

Der har fra Ingeniørens side været meget fokus på installationen i togene i gennem de sidste par måneder. Dette er jo åbenlyst vanskeligt. Men det er samtidig en lille del af det samlede projekt.

Er der nogen, der ved hvad status er for resten? Hvordan går det med den fysiske ombygning af signaler, baliser osv.? Er det hyldevarer, som man kan købe og sætte ind, eller er der også udvikling af disse komponenter involveret?
Hvad med selve fjernstyringen? Man har vist fået opført et par bygninger, men hvad med de tekniske installationer i disse? Hvordan går det? Og igen, er det standardkomponenter?

  • 1
  • 0

Jeg ved ikke med ertms, men CBTC(som er et lignende system)kører på en teststrækning på S-banen, det skulle være en hyldevare, meeen, der har nu været mange problemer, og der er stadig nogen store knaster, det er muligt det går fremad, men det føles lidt som hver gang de fixer et problem opstår der et nyt, regulariteten er forbedre, men kørerplanen er vist også efterhånden så løs, at man kunne kører turen hurtigere på cykel..

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten