Togoverfarten Rødby-Puttgarden stopper til december
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Togoverfarten Rødby-Puttgarden stopper til december

Illustration: GesturGis / Bigstockphoto.com

Til december er det slut med togrejser til Tyskland via Rødby-Puttgarden. Det skyldes Banedanmarks kommende sporarbejde mellem den danske og den tyske jernbanestyrelse.

Sporarbejdet finder sted i forbindelse med den ventede Femern togforbindelse mellem Danmark og Tyskland, der skal blive til verdens længste sænketunnel på 18 kilometer. Det forventes på nuværende tidspunkt, at anlægsarbejdet kan begynde i 2020.

Fokus: Femern-forbindelsen

Hos DSB er man ifølge Tony Bispeskov, Informationschef hos DSB, til den tid klar til at omdirigere efterspørgslen på togrejser med destination mod Tyskland, hvor turen kommer til at foregå en anden vej rundt.

»Den 15. december vil vi introducere, at vi kører togene til Tyskland via Fyn og Jylland i stedet for via Rødby og den vej ned,« siger Tony Bispeskov.

Herfra og til december

Selve afviklingen af togruten finder sted til december i år, men allerede fra næste måned kommer der til at ske ændringer for de folk, der rejser med tog til Tyskland ifølge Tony Bispeskov.

»Vi vil meget gerne lave en togløsning med det samme, men der er sporarbejde mellem Ringsted og Korsør, samtidig med at der også er sporarbejde mellem Næstved og Nykøbing,« siger Tony Bispeskov.

Derfor kommer der fra næste måned og frem til december til at være togbusser i stedet for tog på overfarten over Rødby-Puttgarden.

Læs også: Efter fem års sagsbehandling: Tyske myndigheder blåstempler Femern-tunnel

Fra december og videre

Når afviklingen af togoverfarten er gennemført, og togene med destination mod Tyskland kører gennem Fyn og Jylland, er det ikke til at sige, hvor længe denne omlægning varer ved.

Det kommende anlægsarbejde med Femern-forbindelsen forventes, som nævnt tidligere, begyndt i 2020, og hos DSB er det for tidligt at placere et sluttidspunkt for ændringen af ruten til Tyskland.

»Det er ikke helt afklaret, hvornår den her omlægning slutter. Det skal vi nok melde ud, så snart vi kan,« siger Tony Bispeskov.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når nu informationschefen ikke har taget sig tiden til at sætte sig ind i diverse projekter, så kan vi jo opliste dem herinde.

  1. DSB bestilte i efteråret 2018 18 Vetron lokomotiver til kørsel mellem København og Hamburg samtidig med at de satte nye vogne i udbud som lokomotiverne skal trække. Vognene forventes at blive leveret omkring 2022. Der leveres i alt 42 Siemens Vectron lokomotiver fra ca. 2021. De øvrige 26 lokomotiver skal erstatte samtlige ME og EA lokomotiver og køre med de eksisterende dobbeltdækkervogne.

  2. DB Netz lukker, ombygger, opgradere og elektrificere strækningen mellem Lübeck og Puttgarden fra 2022 og mindst fem år frem. Kender man tyskerne og deres tidsplaner for anlægsprojekter så skal vi være heldig hvis der er sportilslutning når tunnellen er færdig.

Så medmindre DSB inden 2022 igen vil sejle over Rødby-Puttgarden, så kommer der først togdrift mellem Lolland og Femern igen når den faste forbindelse er færdi. Spørgsmålet er om der overhovedet vil være togdrift mellem Nykøbing F og Rødby Færge i 2020 - skinnerne er i elendig forfatning og antallet af på- og afstigere i Rødby Færge der ikke rejser til/fra Tyskland er ikke eksisterende.

  • 8
  • 1

Så medmindre DSB inden 2022 igen vil sejle over Rødby-Puttgarden, så kommer der først togdrift mellem Lolland og Femern igen når den faste forbindelse er færdi. Spørgsmålet er om der overhovedet vil være togdrift mellem Nykøbing F og Rødby Færge i 2020 - skinnerne er i elendig forfatning og antallet af på- og afstigere i Rødby Færge der ikke rejser til/fra Tyskland er ikke eksisterende.

Du har nok desværre ret. Og når først man har vænnet passagerne til i stedet at tage private busser, er det svært at få dem tilbage igen.

Jernbanedriften på Lolland/Falster får virkelig tæsk af DSB. Først lukkes strækningen til Gedser og dermed til færgen i Gedser, så forsvinder ICE TD-togene, så forlænges rejsetiden til Nykøbing betragteligt, så lukkes togturen over Femernbælt, lukning af trafikken mellem Nykøbing og Rødby følger måske efter i hvert fald mens strækningen ombygges. Det efterlader kun strækningen fra Storstrømsbroen til Nykøbing, som kun midlertidigt afbrydes af sporarbejder (månedsvis de næste mange år).

  • 6
  • 2

....med midler til, at sørge for en ordentlig civilliseret alternativ transport, til en pris der svarede til ,en halv pris af den kørte distance i bil med en person.
Og sørge for, at aktivere frivillige pensionister til at passe stationernes billetsalg og toiletter, mod et acceptabelt vederlag. Der er mange pensionister der gerne ville påtage sig et billetsalgsarbejde, mod at få fuld folkepension. Min folkepension er forøvrigt lige steget med den formidable udgift for staten med 12 kr.
Ældrebyrde rend mig !

  • 11
  • 8

"Det skyldes Banedanmarks kommende sporarbejde mellem den danske og den tyske jernbanestyrelse."

Tjaae, bum-bum - man skal læse meget, før ... (afslut selv!)

I øvrigt mangler artiklen struktur og systematisering af de forekommende oplysninger.

  • 2
  • 1

Min folkepension er forøvrigt lige steget med den formidable udgift for staten med 12 kr.
Ældrebyrde rend mig !

Der findes vist mange steder på facebook man kan brokke sig om dette emne og egoistforeningen Ældre Sagen skulle også være rette sted.

Hvis ikke 68’erne har bare lidt dårlig samvittighed over at have brændt alt olien og alle kullene af og i det hele taget efterlader en klode i en langt dårligere tilstand end de selv modtog den, ved de ikke hvad samvittighed er.

Mere apropos emnet den generation som har lukket flest jernbanestrækninger i Danmark da de købte biler i stedet.

  • 8
  • 4

Du glemte noget, Bent. For år tilbage var der direkte tog Nakskov-København hvilket mange pendlere var glade for. SÅ stoppede også det, angiveligt fordi de tog der kørte på både Lollandsbanen og DSB-strækninger ikke var udrustet med ATC. At DSB kunne have indsat IC3'ere til Nakskov faldt ikke DSB ind, så fremover skulle alle skifte i Nykøbing. Ved samme lejlighed ophørte Lollandbanens direkte tog til Vordingborg.
Og nu hvor jeg er i gang - der var trafikordførere i Folketinget der mente, at det ikke hastede med en ny Storstømsbro. Den kunne da godt vente til den dag hvor Femern Bælt-tunnellen skulle indvies, dvs, omkring 2030 - tidligst. At den nuv. bro er ved at styrte sammen, og i daf kun kan trafikeres med tog med max. 4 togvogne og med nedsat hastighed - ddet havde de pågældende kun et skuldertræk til overs for.

Når DSB nu kører via Fyn det fryder Femern A(S sig over, for dermed svækkes Scandlines økonomi pga. manglende indtægt for at overføre DSB-tog.

  • 6
  • 1

»Den 15. december vil vi introducere, at vi kører togene til Tyskland via Fyn og Jylland i stedet for via Rødby og den vej ned,« spinner Tony Bispeskov.

Fra og med den 15. december vil det tage 5 timer mere at køre med tog fra København til Berlin.

Som Anders Petersen skriver ovenfor, betyder det Flixbus.
Tog Kbh H -> Berlin: 836 til 1.132 kr.
Flixbus Kbh H -> Berlin: 150 til 285 kr., transporttid +1 -> +1½ time.

Når Fehmernforbindelsen er færdig, er der en til vished grænsende sandsynlighed for, at den mht. tog kun vil blive brugt til godstransport, når passagererne i de ellers godt fyldte tog har opdaget besparelser på mere end 650 kr. hhv. små 850 kr.

  • 4
  • 2

Det første skridt var nedlæggelsen af den direkte forbindelse fra København til Berlin over Gedser-Rostock i 1995. En linie til den nærmeste og største nabo-hovedstad.
Senere blev jernbanen til Gedser helt sløjfet. Omend strækningen Rostock-sydpå er dobbeltsporet og elektrisk, i modsætning til Puttgarden-sydpå, som er enkeltsporet og kun egnet til Diesel.
Nu er så den (længere) alternativ-forbindelse til Berlin og Hamborg over Rødby klar til lukning.
Alt skal åbenbart over Storebælt eller på en flyver.

Kan nogen forklare den overordnede idé bag denne form for trafikplanlægning. Jeg takker på forhånd.

  • 5
  • 0

At DSB kunne have indsat IC3'ere til Nakskov faldt ikke DSB ind

Har du hørt om IC4-togene? De skulle have afløst IC3-togene som så skulle have kørt regionaltog i stedet. Sådan gik det ikke, IC3 kører stadig stort set alle intercity- og lyntog, og som følge deraf har DSB underskud af IC3-tog.

Hurtigste forbindelse mellem Nykøbing F og Hovedbanegården er i forvejen forlænget til 1t39m, og det afgår kun en gang i timen, andre afgange er rejsetiden over 2 timer hver vej. At forestille sig folk vil pendle endnu længere end det, selv med direkte tog, er vist ude i hampen.

  • 1
  • 0

... gå på prisen!

For undersøger man togforbindelsen København til Hamborg over h.h.v. Femern el. Padborg via Google maps/ tog, kan det være hip-som-hap

  • 2
  • 0

... gå på prisen!

For undersøger man togforbindelsen København til Hamborg over h.h.v. Femern el. Padborg via Google maps/ tog, kan det være hip-som-hap

Og man kan jo stadig få Orangebilletter til Hamburg, hvad jeg tænker man også kan når toget tager turen over Fyn/Jylland.

Personligt ser jeg det som en stor fordel, at toget fra december vil køre København-Hamborg over Fyn/Jylland. Der er selvfølgelig stadig en risiko for, at man bliver jaget over i en bus undervejs, men risikoen er noget mindre end på Lolland/Falster. De har mildest talt været uheldige den vej med skibe, der sejler ind i Masnedsundbroen, en Storstrømsbro, der er ved at falde sammen, utallige sporarbejder, forberedelser til el, dobbeltspor og jeg ved ikke hvad.

Endnu en fordel for de ikke særlig sejlstærke er jo, at man undgår færgen når toget kører over Fyn/Jylland.

  • 0
  • 0

Det er langt billigere for en person at anvende offentlig transport i f.eks. hovedstaden end at købe og køre en bil.
Hvis man f.eks. skal pendle mellem Hillerød og København får man rådighed over 23 zoner for under 18.000 kroner om året (12 måneder).
Prøv at købe bil og pendle mellem Hillerød og København for under 36.000 kroner 365 dage om året.

Ja for én person er det stadig billigere med offentlig transport, og skal man kun frem og tilbage mellem f.eks. København og Hillerød på arbejdsdage, så vil en bil ikke kunne betale sig økonomisk. Men er bilen der allerede, hvad den er hos rigtig mange også i hovedstadsområdet (i selve København er det vel stadig kun godt 1/3, der har bil), så kan det jo slet ikke svare sig også at betale for et (begrænsende) pendlerkort udover bilen.

Og så skal man jo ikke glemme den frihed som bilen giver - modsat pendlerkortet. Før Takst Sjælland kunne et alle-zoner kort være en god erstatning for en bil. Det kan et pendlerkort ikke mere. Med pendlerkortet kan jeg ikke pludselig drøne en tur til Bilka i Hundige, IKEA i Taastrup, en tur til Helsingør eller bare til Dragør for at spise en is en sommerdag.

Jeg ved da også godt, at hvis min arbejdsplads flytter til "udkantsdanmark" på et tidspunkt, så jeg ikke længere kan gå til/fra job, så kommer der endnu en bil til indre København. Den offentlige transport er bare ikke et alternativ til bilen mere, hverken tids- eller prismæssigt - så den lille merpris for at have en bil er godt givet ud.

  • 0
  • 0

Københavneri :-)

Der kører jævnligt direkte tog fra Danmark til Tyskland, fra Århus til Hamborg på ca. 4½ time.

Ja, min overskrift var måske lidt hypet :)
Pointen var, at jeg kunne forstå nedlæggelsen af den direkte togforbindelse Kbh - Berlin under den kolde krig... men dengang kørte toget. Først efter murens fald besluttede man sig til at kappe forbindelsen til den nærmeste (og vigtigste) hovedstad/storby.

Det virker som om at planlægningen af togruterne sydpå bygger på, at Altona engang var dansk.

  • 6
  • 1

Gedser-Rostock?
Hvad koster det at genetablere Neptun linjen (Gedser-Rostock), så der igen kan køre tog direkte København-Berlin? Fra Rostock er der også tog til Lübeck og ICE til Hamborg.

Indtil Fehmerntunneln er færdig, ville det da være et brugbart alternativ. Gedserbanen blev renoveret for ikke så mange år siden, så den må da hurtigt kunne tages i brug igen.

  • 1
  • 1

Indtil Fehmerntunneln er færdig, ville det da være et brugbart alternativ. Gedserbanen blev renoveret for ikke så mange år siden, så den må da hurtigt kunne tages i brug igen.


Gedserbanen skulle være renoveret hvis den forblev åben. Det, som gøres for at holde det åbne, er kun for at veterantog igennem på strækningen og ikke tog i drift. Derudover er der ingen jernbanefærger, som kan bruges. Og der mangler også et færgeleje, da det gamle leje er ombygget de nye færger. Der skal gøres meget for at få tog igen på den rute.

  • 2
  • 0