Én togoperatør må igen fragte lastbiltrailere efter forbud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Én togoperatør må igen fragte lastbiltrailere efter forbud

Den svenske jernbanevirksomhed Hector Rail har fået tilladelse til at genoptage godstransport med sættevogne læsset på lommevogne. Sådan lyder det fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter at styrelsen har modtaget materiale om virksomhedens kontrolprocedurer.

Efter en ulykke på Storebæltsbroen har styrelsen ellers udstedt et forbud på foreløbigt to uger, der forhindrer godsoperatører i at køre med disse lastbiltrailere, fordi der var problemer med at sikre låsesystemet.

Læs også: Trafikstyrelsen udsteder øjeblikkeligt forbud mod sættevogne på jernbanen

Men ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har Hector Rail dokumenteret, at fastlåsningsmekanismen er sikret på forsvarlig vis.

»Styrelsen noterer sig med tilfredshed, at det er muligt at kontrollere, om fastlåsningsmekanismen virker efter hensigten, at metoden hertil er mulig at anvende i praksis og endelig at den vejledning, som virksomhedens medarbejdere arbejder ud fra forekommer godt illustreret og forståelig,« skriver Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i en pressemeddelelse.

Styrelsen oplyser, at de skærpede vilkår med hensyn til godstogenes fart i forhold til vindforholdene opretholdes.

Forbudt efter stort antal fejl i kontrol

Trafikstyrelsen udstedte forbuddet tirsdag, efter at Havarikommissionen havde konstateret en generel risiko for, at lastbiltrailere river sig løs fra lommevognene, og de to myndigheder tidligere på ugen fandt et »forholdsmæssigt for stort antal fejl« i låsemekanismen ved en række kontrolundersøgelser hos godsoperatøren DB Cargo.

Forbuddet er blevet kritiseret af DSB’s tidligere sikkerhedschef Thomas Albøg Olsen, fordi det vil medføre, at tusindvis af lastbiltrailere i stedet bliver fragtet med lastbiler på de danske veje, hvor ulykker er langt mere hyppige end på jernbanen.

»Jeg synes ikke, at det er en proportionel reaktion at forbyde al transport med sættevogne på lommevogne. Nu får man i stedet tusindvis af trailere på lastbiler ud på vejene. Det vil medføre mange flere dødsfald, end man nogensinde kan komme op på med jernbanegods,« siger Thomas Albøg Olsen.

Læs også: Forbud mod lastbiltrailere på godstog kan føre til flere ulykker på vejene

I 2017 mistede 38 personer livet i lastbilulykker, og 109 blev alvorligt skadet, viser de seneste tal fra Vejdirektoratet, hvor ingeniør og ekspert i ulykkesstatistik Ida Hvid bekræfter, at flere lastbiler på vejene forventeligt giver flere trafikulykker:

»Alt andet lige må vi forvente, at et øget antal lastbiler på vejene også vil medføre et øget antal ulykker med lastbiler,« sagde hun til Ingeniøren torsdag.

Ulykken på Storebælt er den anden af sin art i Europa. I Tyskland oplevede man for fem år siden en ulykke med en lastbiltrailer, der ramte en bropille nær Hamborg efter at have forskubbet sig på en godsvogn. Ingen mennesker kom til skade. Det viste sig efterfølgende, at vognen ikke var blevet læsset og sikret korrekt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man skal som journalist nok være ekstra kritisk når man holder en mikrofon op foran ansigtet på en forhenværende..
Her tog vedkommende i hvert fald fejl med påstanden om at styrelsens tiltag var ude af proportioner.
-Hvis man havde ulejliget sig med at læse hvad styrelsen skrev i deres forbud, så havde man fra starten vidst at det var forholdsvis nemt at genoptage trafikken. Forudsat at man kunne vise at der var tilstrækkeligt styr på sikkerheden, enten ved at sikre sig at låsen var virksom og i indgreb, eller ved ekstra surring.

  • 7
  • 0

Det mærkelige er at det ikke lyder som om Hector Rail har skiftet procedure. Indrømmet, det står ikke direkte at de IKKE har ændret noget, men de eneste ændringer som er nævnt er dokumentation.

Hvis det er korrekt, hvad gjorde Hector Rail så anderledes end DB Cargo?

Det er rimeligt skidt for DB Cargo hvis ikke de har fulgt best current practice for sikringen af trailerne.

  • 1
  • 0

Hector Rail havde et tidligere lignende uheld i Tyskaland, hvor det gik ud over en bropille. Det er omtalt her på ing.dk. De inførte i den forbindelse nye procedurer for at sikre sig mod at det kunne ske igen. Derfor er det nok kun været en mindre opgave for dem at få udarbejdet den nødvendige dokumentation (af det de i forvejen gør).

  • 2
  • 0

Artiklen skriver at lasbiler på vejen giver mange ulykker.

I 2017 mistede 38 personer livet i lastbilulykker, og 109 blev alvorligt skadet, viser de seneste tal fra Vejdirektoratet, hvor ingeniør og ekspert i ulykkesstatistik Ida Hvid bekræfter, at flere lastbiler på vejene forventeligt giver flere trafikulykker

Det ville pynte hvis det blev påpeget at disse tal ikke er fra motorvejene (de er fra hele vejnettet) og omfatter alle køretøjer over 3500 kg. En sættevogn i transit mellem Sverige og Tyskland har jo ikke ret stor risiko for at blive involveret i en højresvingsulykke, der slår en cyklist ihjel - uanset om den trækkes af en lastbil eller bæres af et tog...

Man kunne også vælge at perspektivere antallet af ekstra sættevognsture med antallet af ture kørt af køretøjer over 3.500 kg, der køres rundt på vejene i forvejen - selvom det vil vise et tal i samme størrelsesorden som måleusikkerheden for trafik...

Albøg Olsen sagde i kølvandet på de 8 trafikdræbte:

... tusindvis af trailere på lastbiler ud på vejene. Det vil medføre mange flere dødsfald, end man nogensinde kan komme op på med jernbanegods ...

Skal vi ikke bare blive enige om at det er en morbid og malplaceret kommentar, frem for at søge efter et belæg, der ikke eksisterer. Manden har oven i sin ubehagelige tone og manglende respekt for de efterladte bare uret - slet og ret. Med lidt tillempede tal kan man lave følgende regnestykke, hvor vi passimistisk antager at alle 35.000 (non-transit) sættevogne skal gennem "farlig" trafik: Hvis væksten i lastbilture så er ca en promille (formentlig meget højt regnet), vil den ekstra lastbiltrafikken medføre 0,04 ekstra dødsfald om året. Det vil tage 200 år at ramme samme mortalitet som vi lige har set sættevogne i lommevogne have. Hvor længe har den transportform overhovedet eksisteret?

  • 1
  • 2