Togkaos: Rejsekort-passagerer betaler for ukørte zoner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Togkaos: Rejsekort-passagerer betaler for ukørte zoner

Bruger du rejsekort, og har du været ramt af de S-togsforsinkelser, der i disse dage plager hovedstadsområdet, så kan der være rigtig god grund til at tjekke din rejsekorthistorik en ekstra gang. Passagerer med rejsekort risikerer nemlig at betale for zoner, de ikke kører, som følge af forsinkelserne.

I udgangspunktet bliver rejsekortbrugerne i hovedstadsområdet takseret for antallet af zoner. Men helt så simpelt er det alligevel ikke. For som en læser har gjort opmærksom på, er der en tidsfrist for, hvor lang tid det må tage at køre et givet antal zoner.

Af rejsekort.dk fremgår det f.eks., at det maksimalt må tage 1 time og 15 minutter at køre 3 zoner.

»Hvis rejsen varer længere, findes prisen for rejsen ved at tage udgangspunkt i rejsetiden frem for i antallet af zoner. For rejser mellem takstområder er prisen uafhængig af rejsetid,« fremgår det af hjemmesiden.

Så hvis en rejse internt i hovedstadsområdet, der i udgangspunktet strækker sig over 3 zoner, varer eksempelvis 2 timer og 15 minutter på grund af S-togsforsinkelser, så bliver passageren takseret for at have kørt 7 zoner.

Det betyder, at en tur, der burde koste 20 kroner med rejsekort, ender med at koste 41,50 kroner. Og netop sådan et eksempel er læser Hans Peter Nissen bekendt med, og det har han gjort Ingeniøren opmærksom på.

Læs også: Tør ikke stole på fejlramt central: S-tog snegler sig af sted i tre dage

Chef for salg- og produktmarketing hos DSB Christian Linnelyst bekræfter, at grænsen for, hvor lang tid det maksimalt må tage at rejse et givent antal zoner, nok har ramt passagerer i forbindelse med S-togsforsinkelserne i dag og i går.

»Der er ikke noget godt svar på det, andet end at kunden selvfølgelig er berettiget til at få sine penge retur. Så vi opfordrer kunderne til at gå ind på rejsekort.dk. Der er en kontaktformular. Den udfylder man, og så får man sine penge retur,« siger Christian Linnelyst.

Han kan dog ikke sige noget om, hvor mange passagerer der kan tænkes at have betalt for meget:

»Præcist hvor mange og hvordan og hvorledes, det er svært at spå om. Men det er sandsynligt at antage, at nogen er ramt af det,« siger Christian Linnelyst.

Hold øje med prisen

Han opfordrer passagerer til at holde øje med rejseprisen, når de tjekker ud, og alternativt gennemgå deres rejsehistorik på rejsekort.dk for at se, om de skulle have betalt ekstra som følge af forsinkelserne.

»Man får ikke nogen automatisk påmindelse om noget, så man er nødt til at selv at holde øje med, når man tjekker ud, om prisen stemmer i forhold til det, man plejer at betale,« siger Christian Linnelyst.

Men kunne I ikke have sendt en email ud til folk eller komme med en officiel udmelding, så kunderne ved, de skal være opmærksomme på det her?

»Jo, det kan du sige. Men det kan være svært at vide, hvor mange kunder der er ramt af det her. Hvordan de har rejst, hvilke tog og så videre,« siger Christian Linnelyst.

Når man ser på marginalerne for, hvor lang tid det maksimalt må tage at rejse i de forskellige antal zoner, så er der jo ikke nødvendigvis særligt meget at tage af, hvis man sidder fast i et S-tog i 30 minutter?

»Nej, det er korrekt. Så vi må opfordre kunderne til at gå ind og tjekke (deres rejsehistorik på rejsekort.dk, red.), det er det bedste, vi kan gøre,« siger Christian Linnelyst.

Skulle en lignende situation opstå igen, så har DSB ikke en konkret løsning, så passagererne undgår at betale for zoner, de ikke kører, som følge af forsinkelser.

»Dermed ikke sagt, at det ikke kan blive gjort på sigt, men det har vi ikke lige på tapetet,« siger Christian Linnelyst.

Er det teknisk svært at løse?

»Det er i hvert fald teknisk meget kompliceret, og det er ikke ladesiggørligt med det setup, vi har lige nu. Dermed ikke sagt, at det ikke på noget som helst tidspunkt kan lade sig gøre,« siger Christian Linnelyst.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor skal det altid, når det har med offentligt transport at gøre. Overlagt til kunderens ansvar, at løse et problem som ved et rent privat firma, ville være en opgave som udelukkende var firmaets ansvar at rette?

Det skulle være muligt for DSB at konstater, at kunder rejser på en strækning som er ramt af drift fejl og ikke skal tidsstraffes.

Det kan da ikke være så svært (selv om man outsourcer det til fjerøsten)... Men det er jo nemmere for DBS, bare at bruge den nuværende løsningsmodel.

Det er et grænsetilfælde imellem tyveri og ansvarsfraskrivelse i min verden...

  • 19
  • 5

Jeg synes det siger mere om hvor mange problemer rejsekort egentlig skaber ift. Hvor mange det rent faktisk løser.

Når det så lægges oven i den solide pris det har, må jeg indrømme jeg har svært ved at se det kan betale sig eller gør det nemmere for brugerne.

  • 24
  • 1

»Jo, det kan du sige. Men det kan være svært at vide, hvor mange kunder, der er ramt af det her. Hvordan de har rejst, hvilke tog og så videre,« siger Christian Linnelyst.

Hvad?! Det må da være forholdsvist nemt. Et opslag over hvilke rejser der er defaulted til et antal zoner på grund af for lang rejsetid, sammenkørt med rejser inden for S-togs nettet i tidsrummet hvor S-togene er forsinkede.

Selvfølgelig vil det fange nogen der rent faktisk var for lang tid om det, men jeg vil vædde med at det er et fåtal i forhold til dem der betalte for meget på grund af forsinkelserne.

  • 12
  • 0

Men også kontantbilletter og klippekort har en vis tid, de kan bruges indenfor - som kan blive overskredet ved forsinkelser, hvorved kunden uforskyldt kan komme til at betale ekstra.


Nej, ikke hvis bussen eller toget er forsinket. Afstemplingen er ikke gyldigt til et klokkeslet som sådan; men til afgange, som i følge køreplanen skulle være afgået inden dette klokkeslet.
Altså hvis man stempler 3 zoner kl 12, skal afgangen i følge køreplanen bare være før 13.30. Og så er det pricipielt ligegyldigt om afgangen er 5 timer forsinket. Billetten er stadig gyldig.

  • 10
  • 2

Det er rigtigt, at der ikke er noget problem, hvis man ikke skal skifte. Men hvis man skal skifte f.eks. fra et forsinket S-tog til en bus, kan man risikere, at tiden er overskredet, så ens billet/klip ikke er gyldigt længere. Har prøvet det masser af gange, som regel klares det ved chaufførens konduite, men ikke altid.

  • 9
  • 0

Altså hvis man stempler 3 zoner kl 12, skal afgangen i følge køreplanen bare være før 13.30. Og så er det pricipielt ligegyldigt om afgangen er 5 timer forsinket. Billetten er stadig gyldig.


Hvordan tolker du følgende?
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/...

Den sidste påstigning skal ske, inden billetten udløber og inden det tidspunkt, bussen eller toget skal køre ifølge køreplanen.
....
Gyldighed for klippekort
Antal zoner Gyldighed
2-3 1 time
4-6 1 time og 30 minutter
7-Alle 2 timer

  • 4
  • 0

Hvordan tolker du følgende?
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/...

Den sidste påstigning skal ske, inden billetten udløber og inden det tidspunkt, bussen eller toget skal køre ifølge køreplanen.  


Som det står på http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/...

Stempling og kontrol

Oftest bestemmer tiden i køreplanen, om billetter og kort er gyldige til rejser med bus og tog.

Her er to eksempler:
Billetten/kortet udløber kl. 13.00. Bussen eller toget skal køre kl. 12.59 efter køreplanen, men kører først kl. 13.02. Billetten/kortet gælder alligevel.
Billetten/kortet udløber kl. 13.00. Bussen eller toget skal køre kl. 13.02 efter køreplanen. Billetten/kortet gælder ikke, selvom man står på inden udløbet.

  • 2
  • 0

Hvordan tolker du følgende?
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/...

Den sidste påstigning skal ske, inden billetten udløber og inden det tidspunkt, bussen eller toget skal køre ifølge køreplanen.  


Jeg tolker det som sort snak. Tager man det bogstaveligt, står der faktisk, at den sidste påstigning aldrig må finde sted på en forsinket bus eller et forsinket tog, heller ikke selv om der stadig er tid tilbage på billetten.

  • 3
  • 0

Hvordan tolker du følgende?
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/...

Den sidste påstigning skal ske, inden billetten udløber og inden det tidspunkt, bussen eller toget skal køre ifølge køreplanen.    

Jeg tolker det som sort snak. Tager man det bogstaveligt, står der faktisk, at den sidste påstigning aldrig må finde sted på en forsinket bus eller et forsinket tog, heller ikke selv om der stadig er tid tilbage på billetten.

Eller at du skal stige på inden bussen eller toget skal køre ifølge køreplanen :-)
Hos DSB har de følgende tekst: Side 7 i http://www.dsb.dk/Global/PDF/Brochure/Rejs...

Den sidste påstigning skal ske, inden kortet udløber, og klippekortet skal
være gyldigt, når bussen eller toget ifølge køreplanen skal køre fra stoppestedet eller stationen.

En noget klarere formulering.

  • 2
  • 0

Citat mig:
"Tager man det bogstaveligt, står der faktisk, at den sidste påstigning aldrig må finde sted på en forsinket bus eller et forsinket tog, heller ikke selv om der stadig er tid tilbage på billetten."

Eller at du skal stige på inden bussen eller toget skal køre ifølge køreplanen :-)


Ja, det var min pointe. Man kan ikke stå på en bus eller et tog, som endnu ikke er ankommet. Så hvis toget eller bussen er forsinket, kan man ikke overholde kravet om at den sidste påstigning skal ske inden det tidspunkt, bussen eller toget skal køre ifølge køreplanen.

  • 0
  • 0

Det tænkte vidunder kunne bare ikke leve op til virkelighedens mangler, fejl og stribe af uforudsigelige hændelser.
- Togene kører ikke til tiden
- Passagerer glemmer at tjekke ind/ud
- En lille forsinkelse med bus fører til at en omvej bedre betaler sig tidsmæssigt
- Omlægning af busruter - også midlertidigt
- Nedbrud i systemer, strømforsyning osv.

Det kræver uhyre stor fleksibilitet at rumme alle de mulighede "ufald" der forekommer i virkeligheden. Derfor skal løsningen også være enkel og rummelig. Rejsekortet er godt tænkt, men umuligt implementeret

  • 1
  • 0

Var det mon ikke en god ide at lukke det og først starte op igen når det virker. Det skræmmer jo folk væk.

  • 3
  • 3

det tager heller ikke højde for spontanitet og svinkeærinder.

hvis man exvis skifter bus et sted i det indre københavn og pludselig finder ud af at vejret er dejligt og man gerne vil sidde og nyde en kop kaffe med en ven istedet for at fortsætte, du'r det heller ikke.

så skal man ihvertfald finde en bus man kan checke ud i.

det er kun for folk der rejser målbevidst og uden afbrydelser fra A til B

  • 0
  • 1

Det kan også ske, hvis man står af toget med intention om at tage bussen det sidste stykke, men finder ud af at det er hurtigere at gå - måske fordi der er lang tid til næste bus. Så kan man heller ikke checke ud. F.eks. et sted som Tietgensbroen ved Kbh's hovedbanegård kan det være en temmelig lang tur, hvis man skal tilbage til perronen for at checke ud.

  • 1
  • 2

hvis man exvis skifter bus et sted i det indre københavn og pludselig finder ud af at vejret er dejligt og man gerne vil sidde og nyde en kop kaffe med en ven istedet for at fortsætte, du'r det heller ikke.


Man kan jo argumentere for, at klippekortet har et tilsvarende problem: Stempler man 4 zoner og vælger at afbryde rejsen efter 2, kan man ikke få de to ubrugte zoner stemplet tilbage på kortet. Så med din logik, er "det er kun for folk der rejser målbevidst og uden afbrydelser fra A til B" der kan bruge klippekort.
Rejsekort er på den måde lidt mere fleksibelt, hvis du allerede i bussen opdager, at det er dejligt vejr, og du vil gå resten af turen. Så kan du stemple ud i bussen, og skal ikke betale for den resterende del af turen, som du med klippekortet ville være tvunget til at betale for. Rejsekort er da netop genialt, hvis man vælger at ændre rejsen under vejs. Her kan ingen af andre forudbetalte billetsystemer være med.

Blæser det alligevel for meget, når du er kommet ud af bussen, så du ikke vil gå alligevel, stempler du bare ind i næste bus og det bliver en fortsat rejse. Det er da fleksibilitet?

  • 2
  • 0

Og hvad er der lige, der forhindre dig i altid at checke ud ved omstigning. Bare du checker ind senest 29min efter, er det en fortsat rejse.
Så nager tvivlen om du vil fortsætte rejsen, så lav et mellem-check-ud. Bruger det selv fra Metro til A4-bus ved Fasanvej. Hvis den lige er kørt og vejret er fint, når jeg hjem på gå-ben inden næste bus.

  • 2
  • 0

Sad lige og skimtet prisberegningen igennem for rejsekortet ..
Hold da ferie et gedemarked.
Undrer mig over at man har samme prisstruktur for hunde og handicappede (50% af standardprisen). !!
Hvorfor skal man overhovedet betale, hvis ens kæledyr lige er en hund og ikke en ged !!
Hvorfor skal handicappede køre til nedsat pris !!
Hvornår er man iøvrigt handicappet i rejsekortets verden ?

  • 1
  • 1

Når der sker nogle sådanne fejl i rejsesystemer, skal der ved akutte situationer, gives kunder information øjeblikkeligt.

Ved længerevarende fejl (over 2 timer) skal kunderne tilbydes gratis rejse, indtil fejlen er stoppet.

Endnu bedre ville det være, dersom offentlig transport over hele landet blev gjort gratis, så ville vi faktisk kunne opleve færre biler på vejene og vi ville samtidig kunne få et langt bedre offentlig transportsystem.

Når et gratis offentligt transportsystem ville kunne blive bedre, er det fordi flere ville tage bus og tog og dermed gøre det mere rentabelt at oprette strækninger, som i dag økonomisk er dårlige strækninger.

  • 0
  • 0

Skulle rejsekortet ikke være det samme eller billigere?

Med et klippekort skulle man have sidste påstigning inden for en time (for fx 3 zoner), men hvis bussen kørte i yderligere en halv time gjaldt det stadig.
I min verden (i 90erne) kunne jeg på en god dag nå ind til Brinck elektronik og hjem igen på et klip.
Med rejsekortet vil jeg blive straffet for den halve time

Så løftet om at det skulle være billegere holder ikke

  • 2
  • 0

@ Peter K.
Jo, det har du naturligvis ret i. Rundrejse - og at bruge busser og tog som varmestue bør man afregne for. Men hvor mange bruger reelt sin tid på det? Måske turister eller andre der vil se sig omkring. Men det er nok relativt få der har det som fast rejsemønster. Det må betegnes som afvigende.
Tidsmodellen kan afløses af at man betaler for minimum en zone eller svarende til et klip på mindste klippekort. Det vil muligvis ikke være milimeterretfærdigt, men tidselementet fjernes, og dermed den tidsstraf som forsinkelser nu tilføjer mange almindelig rejsende.

  • 0
  • 1

Jo, det har du naturligvis ret i. Rundrejse - og at bruge busser og tog som varmestue bør man afregne for. Men hvor mange bruger reelt sin tid på det?


Nej ikke forblive i toget/bussen, men nå hen til en butik/afhente noget etc. og så straks efter returnere.
Det er der faktisk mange der gør. Se bare http://ing.dk/artikel/togkaos-rejsekort-pa...

Problemet opstår da man med Rejsekortet regner antal zoner fra A til B ( start/slut) og ikke antal zoner til fjerneste punkt på rejsen (fra start-zonen) som på klippekort/billetter.

  • 1
  • 0

@ Petet K
...til butik afhente og straks returnere...
Jo, men så har man jo også været ude af transportmidlet. Man har tjekket ind igen og fortsat rejsen, med en af de metoder du tidligere har beskrevet. På den måde ved vi ca hvor B er. Og så skal der zoneafregnes for både ud og hjemtur. Det er jo Rejsekortets klassiske afvigelse fra klippekortlogik, som allerede er uddebateret. Emnet var at den tidsbaserede model utilsigtet straffer de rejsende medens de sidder i toget når det bliver forsinket, som det er sket de torsdag og fredag.

  • 0
  • 1

1½time kræver 2 klip (6 zoner) på et gult 3-zonerskort.


Hvis man benytter det blå 2-zoners kort får man også 1½ time for 2 klip, men billigere.
Det vigtigste er at man har 1½ time efter første klip til at påbegynde den sidste rejse, som måske tager 1½ time. Dvs. man betaler for 1½ time og den resterende tid er gratis. Det betyder at man kan rejse i længere tid eller kan få en T/R rejse til samme pris som en enkeltrejse med rejsekortet.
Afskaffelsen af klippekortet er ikke til fordel for forbrugeren.

  • 1
  • 1

Rejsekortet er udtænkt så passagerne kan overvåges. Derved bliver det nemmere at afregne med trafikselskaberne, så mindre brugte busruter kan nedlægges. At man samtidig drejer prisskruen er forventeligt. Dummebøder oveni, når terminalerne ikke virker ved udstigning. Jo - en bil er bestilt!

  • 0
  • 2

Jo, men så har man jo også været ude af transportmidlet. Man har tjekket ind igen og fortsat rejsen, med en af de metoder du tidligere har beskrevet. På den måde ved vi ca hvor B er. Og så skal der zoneafregnes for både ud og hjemtur. Det er jo Rejsekortets klassiske afvigelse fra klippekortlogik, som allerede er uddebateret. Emnet var at den tidsbaserede model utilsigtet straffer de rejsende medens de sidder i toget når det bliver forsinket, som det er sket de torsdag og fredag.


B er i rundrejseeksemplet stadig samme som A. Så ja vi ved at B er samme sted som A.
Som det bliver sagt i S-tog "Husk du skal først checke ud når rejsen er slut". Og man skal jo kun checke ind ved skift af transportmiddel.
Selv om man checker ud på ud-stationen (ved butikken) og derefter chekker ind igen samme sted inden 30min for at komme hjem til B (=A) bliver det lagt sammen som en rejse fra A til B(=A).
Et godt råd: Læs reglerne.

  • 0
  • 0

Rejsekortet udtænkt, så passagerene kan overvågeså? Javist, det er vel også derfor, der er kameraer i de fleste tog. Nemmere at afregne med trafikselskaberne? Ja, det er vel en god ting. Så mindre brugte busruter kan nedlægges? Ja, men med samme logik kan trafikken jo også forøges på de mere brugte ruter. Det er vel ikke nogen samfundsmæssig fordel, hvis det ligefrem er hemmeligt, at nogle busruter er mindre brugte! Samtidigt dreje prisskruen? Nej, det kan vist ikke dokumenteres generelt. I udvalgte eksempler er det dyrere med rejsekort, i andre billigere. F.eks. 20% off-peak rabat. Dummebøder, når terminalen ikke virker ved udstigning? Næppe, hvis terminalen ikke virker, kan dummebøden annuleres. En bil bestilt? Velkommen til andre frustrationer og ikke mindst uforudsete udgifter!

  • 2
  • 0

Hjælp mig, hvis jeg ikke har forstået det:
Med månedskort, klippekort eller billetter bestemmer man sig for hvor meget man vil købe eller rejse for INDEN rejsen påbegyndes.
Derved undgås al diskussion om udtjekning eller mangel på viden om, hvor meget rejsen kommer til at koste.
Jeg fortår ikke, hvorfor det partout skal være et system, hvor prisen for rejsen bestemmes EFTER rejsens ophør, med mulighed for strafpoint.
Hvorfor er det ikke muligt at købe en rejse med rejsekortet, hvor jeg bestemmer mig inden rejsen, hvor jeg vil hen og hvor meget jeg vil bekoste på den tur. Det er yderst sjældent, at jeg under en rejse beslutter mig for at ændre den under turen. De eneste tilfælde hvor jeg har ændret rejseplaner under turen er med egne ben, egen cykel, bil eller eget fly.

Hvis grunden til rejsekortets princip er at spare kontrolørerne, vil det være muligt at rejse helt uden rejsehjemmel. Så det tror jeg ikke på. Kontrollen vil til en vis grad bevares og de kan jo så kontrollere den rejse, som jeg har købt - på rejsekortet.

Så; er det muligt med rejsekortet at fastslå og fastlåse rejsens omfang og pris INDEN jeg stiger på?

  • 1
  • 1

Ligesom man ved klippekort og kontantbilletter kan løbe ind i tidsgrænseproblemet, kan man faktisk også med måneds-/pendlerkort løbe ind i problemer ved togaflysninger - her p.g.a. manglende zoner.

For et antal år siden - hvor jeg dagligt pendlede mellem Albertslund og København - var der en dag, hvor S-togene var aflyst fra Albertslund af en årsag, jeg ikke husker.

Fint - jeg smutter over og tager bussen til Glostrup i stedet - og derfra videre mod Kbh. med S-tog eller andre busser.

Problemet var blot, at den bus (141) tager et smut gennem en zone, som man ikke har brug for, når man normalt tager S-toget - og vupti - et par stop ude på ruten myldrede det ind med kontrollører, der kastede sig over de første, de bedste, der p.g.a. de aflyste S-tog havde formastet sig til at bevæge sig ind i en ulovlig zone. Heldigvis sad jeg så langt nede i bussen, at de aldrig nåede ned til mig.

Men det er i hvert fald et eksempel, hvor et Rejsekort ville have været bedre og mere kundevenligt.

  • 2
  • 0

Så; er det muligt med rejsekortet at fastslå og fastlåse rejsens omfang og pris INDEN jeg stiger på?


Det korte svar er : Nej.
Princippet med at betale for den foretagne rejse og ikke for den planlagte rejse begrundes bl. a. med, at folk ikke kunne finde ud af antallet zoner og at man med rejsekortet slap for at kende antallet zoner. Man kan/har også med rejsekortet indføre(t) rabatter, som ikke er mulige med klippekort.
Problemet med at folk glemmer at checke ud skyldes at man har valgt ikke at have ind-/udgangsmøller (så man tvinges forbi en stander). Vi har jo flere billetsystemer i spil samtidigt.

  • 0
  • 0

For eksempel koster det:
fra Buddinge station til Lyngby station 15 kroner
fra Lyngby station til Buddinge station 12 kroner
I begge tilfælde kører man kun i 1 zone, nemlig zone 41.

Men, står man af undervejs for at købe et eller andet, men logger ud, da man ikke ved hvor lang tid indkøbet tager, koster det i alt 27 kroner, uanset man når med, så den samlede kørsel med bussen ikke overstiger 1 time.
Sammenligner jeg med at et blåt klip i samme zone, er gældende i 1 time og koster 15 kroner, er det umuligt at se fordelen ved rejsekortet, undtaget for busselskabet som tjener ekstra på denne underlighed.
Samtidig skal man huske at logge af, da man ellers bliver opkrævet for mange flere zoner, da kortet tror man ikke er steget af.
Selv en helt almindelig billet til 2 zoner er billigere.

Det er heller ikke muligt at se om "stemplingen" er korrekt, starter man i den rigtige zone eller hvad, dette kan man på billetter og klippekort. Særligt steder hvor zonen skifter, kan det være et problem.

  • 1
  • 0

Fra 1. juni bliver de vanskeligere at rejse frit i Danmark. Man kan stadig køre i egen bil, men der kommer nok snart en indbygget kasse til road-pricing.

Hvad er der sket med et samfund, hvor det er en udbredt tro, at mere overvågning og reduktion af privatlivets fred med digitale midler, er vejen frem?


Rejsekortet kan vise sig at være prisen værd, men det bliver sikkert som case-study i hvor vigtigindsigt i nødvendigheden af grundige domænestudier er i forbindelse med uddannelse af softwareingeniører og beslutningstagere.

Det kan selvfølgelig lade sig gøre, at lave et fornuftigt netbaseret rejsebetalingssystem. Men det bør i givet fald sikres i forvejen, at den påtænkte løsning opfylder lovens og kundernes krav, inden planen sættes i værk.

Vi kan ikke forvandle alle varme hænder til robotforskere, vi taler om mennesker her, der er blevet presset ud af værdige liv i eget arbejde, for at en såkaldt elite kunne tjene kassen på deres kreative hype om tryk-på-en-knap-verdenen, hvor alt er så nemt.

Jeg tvivler dog på at det kan svare sig økonomisk i forhold til low-tech klippekort og da prisenforskellen skal betales af de rejsende er det heller ikke med til at flytte mange rejser fra bil til offentlig transport. Mon det ikke er bedre, at bevare nogle low-tect jobs og lidt af privatlivets ukrænkelighed, end at gå videre imod masseovervågningssamfundets dystopi?

Der er altid streger i sandet, som det kan være klogt at trække - i tide.

  • 1
  • 0

Tja, vi burde have:

En minister til afdigitalisering af offentlige funktioner.
En til forenkling af lovgivningen.
En til menneskeliggørelse af lovgivningen.
En til fordeling af arbejdsopgaverne i landet og sikring af at ingen kan rage alt arbejde til sig.

Så der er nok at tage fat på.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten