Togfonden rundbarberet: Østjyder går glip af deres svar på S-toget
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Togfonden rundbarberet: Østjyder går glip af deres svar på S-toget

Foto: MI Grafik

Det største tab ved regeringens plan om at skære godt 15 milliarder kroner ud af Togfonden, er ikke de ekstra minutter, som danskerne kommer til at sidde i toget, når de skal køre mellem landets største byer. De store tabere er østjyderne, påpeger transportforskere over for Ingeniøren.

De største investeringer i Togfonden var tiltænkt netop Østjylland. Her skulle en ny bro over Vejle Fjord sammen med nye og direkte banestrækninger - måske endda senere en ny banegård i Aarhus - gøre omvejen inden om samtlige større byer på strækningen unødvendig.

Læs også: Ny jernbane giver Østjylland sit eget S-togs-net

Det ville ikke kun skære rejsetiden ned, så den mellem Aarhus og Odense ville kunne komme ned på en time, sådan som det fremgik af den tidligere SR-regerings oprindelige plan.

De eksisterende skinner fra Kolding til Aarhus ville også blive frigjort til regionaltog på faste minuttal, som det kendes fra S-togene i København. Det ville betyde en gevaldig opgradering til de lokale togpendlere.

'Ved at droppe investeringer i ny bane, får man ikke mulighed for en S-togslignende forbindelse mellem Aarhus og Kolding. Trafikstyrelsen beskriver en mulighed for at have fire tog fra Aarhus i timen. Dermed kunne det østjyske bybånd få en jernbaneinfrastruktur, der svarede til befolkningsmængde, og dermed stå stærkere som en modpol og konkurrent til hovedstadsområdet,' skriver trafikforsker og lektor Per Homann Jespersen, RUC, i en mail til Ingeniøren.

Også mere rubost over for nedbrud

Helt på linje er professor Otto Anker Nielsen fra DTU.

Læs også: Østjyllands S-tog kommer tidligst i 2024

'Timemodellen ville sikre hurtigere tog mellem de store byer. Men i det omfang den indeholder nye parallelle baner, så vil den også frigive kapacitet der', argumenterer han i en mail.

'Det vil betyde, at man på de eksisterende baner – f.eks. mellem Kolding og Aarhus – kan køre med højere frekvens med lokal- og regionaltog, og derved få en bedre regional betjening også af mindre byer,' påpeger han.

Samtidig ville det sikre passagererne mod, at alle tog står stille, så snart der er et problem på jernbanen.

'Det vil også betyde en større robusthed, så tekniske nedbrud eller reparationer ikke lægger hele landstrafikken ned, som vi f.eks. netop har set på Fyn,' skriver Otto Anker Nielsen.

Læs også: OVERBLIK: Disse projekter fra Togfonden vil Venstre skrotte

Transportforskerne er enige med regeringen i, at det giver god mening at bruge de milliarder, som regeringen vil investere i jernbanen, på at elektrificere hovedjernbanenettet, altså hele vejen fra København til Aalborg.

Så ved vi jo, hvor IC4 skal køre ;-)

Regeringen vil til gengæld droppe at elektrificere jernbanen fra Aalborg til Frederikshavn. Det samme gælder banen fra Vejle til Struer. Det betyder, at passagerer fra byer som Hjørring og Herning bliver tvunget til at skifte tog i hhv. Aalborg og Vejle, da de kommende elektriske intercitytog ikke vil betjene deres hjembyer.

Transportforskerne er uenige i, hvor vigtigt det er at få eltogene til jernbanerne uden for hovednettet. Per Homann Jespersen fra RUC er godt klar over, at elektrificering af de strækninger næppe er rentable, hvis man regner samfundsøkonomi.

Læs også: Analyse: Banen er kridtet op til politiske forhandlinger om Togfonden

'Men fordi man får et skift på vej til og fra København, bliver banen mindre attraktiv for passagerer i byer som Frederikshavn, Struer og Holstebro. Derfor tog man dem med i Togfonden alligevel,' argumenterer han.

'Så den store idé med at binde ikke alene Danmarks otte største byer sammen, men også at lade det være et projekt, som kom mere tyndtbefolkede egne til gode, er tilsyneladende droppet af regeringen,' konstaterer Per Homann Jespersen.

'Men så ved vi jo, hvor IC4-togene skal køre ;-)'.

Læs også: Regeringen dropper målet om fordobling af jernbanetrafikken

Selv om smileyen er Per Homann Jespersens egen, så er der en del alvor i sætningen. Både han og Otto Anker Nielsen fremhæver muligheden for at benytte de dieseltog, DSB allerede har købt, på de baner, der ikke bliver penge til at elektrificere.

Otto Anker Nielsen synes derimod ikke, at det giver mening at kommentere på de enkelte projekter i Togfonden uden at kigge på deres samfundsøkonomi. Han har sammen kollegaen Mogens Fosgerau tidligere direkte advaret mod at bruge 750 millioner kroner på at bygge en helt ny jernbane til Billund. Det projekt fik Dansk Folkeparti med i Togfonden, og det vil regeringen nu også spare væk. Godt det samme, mener Otto Anker Nielsen, som har kaldt 'Lego-banen' for 'økonomisk galimatias'.

Aalborg-forsker: Luk de små jernbaner nu

Helt i den anden grøft står Harry Lahrmann, transportforsker på Aalborg Universitet. Han har tidligere argumenteret for at lukke de såkaldte sidebaner.

Læs også: Trafikforsker: Luk de små jernbaner i Jylland!

Det holder han fast i.

'Både jernbanen til Struer og banen til Frederikshavn burde nedlægges,' skriver han.

'Man burde nedlægge alle jernbaner uden for hovednettet. Tilskuddet pr. passagerkilometer er her meget højt, og det ville give mulighed for langt mere kollektiv trafik med busser i disse områder,' lyder det fra Aalborg-forskeren.

I grafikken over østjylland ligger der en by mellem Skanderborg og Viby ved navn Hørring. Jeg er vokset op i Hørning på netop dette sted, men Hørring har jeg aldrig hørt om :-)

  • 3
  • 11

De største investeringer i togfonden var tiltænkt netop Østjylland. Her skulle en ny bro over Vejle Fjord sammen med nye og direkte banestrækninger - måske endda senere en ny banegård i Århus - gøre omvejen inden om samtlige større byer på strækningen unødvendig.

Den køber jeg ikke. Et banesystem med små loops ind til Vejle, Horsens og Skanderborg bliver hundesvær at køre uden driftsforstyrrelser. Og hvis det drejer sig om at have tog der ikke stopper i de byer, hvorfor så ikke gå the whole hog og bygge en fast forbindelse over Samsø?

  • 0
  • 9