Togfabrik: IC3-togene kan sagtens køre 20 år mere
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Togfabrik: IC3-togene kan sagtens køre 20 år mere

De populære og driftssikre IC3-tog er måske slet ikke på vej på pension på de sjællandske regionalbaner.

De kan tværtimod være på vej til et gevaldigt comeback.

For hvis den kommende transportminister vælger at sige 'nok er nok' om IC4-togenes mange nedbrud og dårlige driftssikkerhed, så kan jernbanen sagtens køre videre med de aldrende IC3-tog som rygraden i intercity- og lyntogtrafikken mellem landsdelene - endda helt frem til ca. 2030, mår elektrificeringen af de danske intercitytogstrækninger med overvældende sandsynlighed vil være afsluttet.

Det fastslår den oprindelige producent af IC3-togsættene, Bombardier i Randers.

Dermed kan politikerne sagtens sende IC4-togene retur til Italien eller på førtidspension på de jyske regionalbaner uden at blive tvunget til panik-indkøb af nye dieseltog.

»Vi har planen klar og kan relativt hurtigt begynde at modtage de første IC3-togsæt til opgradering her på fabrikken i Randers,« siger projektleder i Bombardier Poul Schram, der i sin tid var med til at bygge og idriftsætte IC3-materiellet. Han har sammen med kollegerne studeret skitserne tilbage fra produktionen af IC3-togsættene i slutningen af 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne.

»Det er ikke alene muligt at opgradere IC3-togsættene med nyt, moderne interiør, ny elektronik, nye kørecomputere o.lign. Vi kan også skaffe mere kapacitet i IC3-togene ved f.eks. at indsætte en ekstra standardvognkasse i det enkelte IC3-togsæt, sammenbygge IC2- og IC3-togsæt eller sågar indbygge en dobbeltdækkervogn med lavt gulv i hvert togsæt. Der er mange forskellige muligheder,« siger Poul Schram.

Foreløbige studier hos Bombardier viser, at det er muligt at gøre hvert enkelt IC3-togsæt i stand til at transportere lige så mange siddende passagerer, som IC4-togsættene er i stand til i dag. Derudover er det også muligt at give IC3-togsættene mange af de funktionaliteter, som IC4-toget bryster sig af i dag, f.eks. en lavgulvs-sektion, som gør det muligt at passere uhindret mellem tog og perron.

Prisseddel: 15 til 30 mio. kr. pr. togsæt

Ifølge Bombardier Danmarks bestyrelsesformand, Klas Wahlberg, kommer det nye udspil som en konsekvens af mange måneders planlægning, og han afviser, at der er tale om et simpelt forsøg på at lukrere på IC4-togenes aktuelle problemer.

»Vi gik i gang med forberedelserne, da det stod klart, at den danske transportminister tidligere på året begyndte at se sig om efter alternative løsninger, da problemerne med IC4-materiellet jo ser ud til at fortsætte,« siger Klas Wahlberg. Han fortsætter:

»Denne løsning er i vores øjne ideel: IC3-togene er populære, samtidig med at der er brug for en mellemløsning på den danske fjernbane, hvor der kommer til at ske store ting med udskiftningen af signaler og en kommende elektrificering,« siger Klas Wahlberg.

Han lover den kommende transportminister, at levetidsforlængelsen af IC3-materiellet vil kunne ske for mellem 15 og 30 mio. kr. pr. togsæt, alt efter hvilken løsning DSB måtte vælge.

»I udlandet er det jo fuldstændig normalt at levetidsforlænge sit jernbanemateriel på denne måde. I Sverige skal X2000-togene igennem en omfattende levetidsforlængelse, ligesom tyskerne har levetidsforlænget deres ICE1-tog. Samtidig er det jo vigtigt at slå fast, at IC3-toget er et meget moderne tog, som ved introduktionen var langt forud for sin tid, hvilket gør opgraderingen endnu mere relevant. Den danske jernbane har brug for driftssikkert og pålideligt materiel.«

God sammenhæng med ekspert-anbefalinger

De nye oplysninger fra Bombardier i Randers kommer, efter Ingeniøren henvendte sig til fabrikken for at få en kommentar til indholdet af forslagene i Ingeniørens Visionarium, hvor tre førende jernbaneeksperter kommer med et bud på en redningsplan for den danske jernbane, hvis IC4-togene viser sig at være så upålidelige, at de aldrig bliver i stand til at overtage intercity-driften efter IC3-materiellet.

Eksperterne i Ingeniørens Visionarium fandt det realistisk, at IC4-togene ville kunne komme til at fungere som enkeltkørende togsæt på jyske regionalstrækninger, hovedsageligt i Nordjylland. Men denne førtidspensionering af IC4-materiellet ville kun lade sig gøre, hvis IC3-materiellet kunne levetidsforlænges, så de gamle togsæt kunne tage tjansen som det primære fjerntogsmateriel frem til elektrificeringen.

Et par af de centrale elementer i anbefalingerne fra DTU-forskerne Alex Landex og Otto Anker Nielsen samt formanden for Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Henrik Garver, var følgende:

1) Den kommende totaludskiftning af de danske signaler og elektrificeringen af fjernbanen skal gennemføres på samme tid, så der kan indsættes moderne elektriske togsæt mellem København og Aalborg allerede fra 2021.

2) IC3 levetidsforlænges og udfases gradvist mellem 2020 og 2025.

3) IC4 og IC2 kan bruges som enkeltkørende togsæt på jyske regionalbaner og som direkte lyntogsforbindelse mellem større jyske byer og København.

»De nye oplysninger fra producenten understreger det realistiske i genopretningsplanen,« fremhæver jernbaneekspert Alex Landex fra DTU Transport.

Han understreger dog, at en modernisering af IC3-materiellet uden en medfølgende kapacitetsforøgelse ikke er nok til at fremtidssikre trafikken på fjernbanen frem til elektrificeringen. De nuværende IC3-togsæt har nemlig ikke siddepladser nok til at leve op til den fremtidige stigning i passagertallet på jernbanen, hvor der ifølge den politiske ambition skal ske en fordobling frem til 2030.

»Derfor bliver det springende punkt, om producenten rent faktisk kan levere den skitserede kapacitetsforbedring af IC3-materiellet til en konkurrencedygtig pris,« siger Alex Landex. Hvis prisen bliver rimelig, er Alex Landex dog ikke i tvivl om, at der vil være god fornuft i at levetidsforlænge IC3, hvis det viser sig, at IC4-projektet fejler.

»Hvis denne opgradering kan sikre ro og driftssikkerhed på den danske fjernbane frem til introduktionen af nyt og moderne intercity-materiel, efterhånden som fjernbanen elektrificeres, så er der sandsynlighed for, at det måske vil vise sig at være en helt fornuftig investering,« påpeger Alex Landex.

Ud over levetidsforlængelsen af IC3-materiellet er det ifølge Bombardier muligt at levetidsforlænge DSB's gamle ME-lokomotiver. Dermed vil man kunne sikre, at pendlerne på de sjællandske regionalstrækninger ikke alene kan beholde de nuværende dobbeltdækkervogne, men også får driftssikker trækkraft til de populære vogne.

Læs mere om den mulige opgradering af ME-lokomtiverne - samt yderligere tekniske detaljer om den mulige opgradering af IC3-materiellet - i de kommende dage.

Endelig et ordentlig og gennemtænkt realistisk forslag.Men en prisseddel på omkring 3.000.000.000 kr er vi kørende i 20 år mere.Riv kontrakten med Italienerne i stykker og få vores penge tilbage og giv dem deres skrot igen.På denne måde er det finansieret og vi får skabt nogle danske arbejdspladser.

  • 0
  • 0

Riv kontrakten med Italienerne i stykker og få vores penge tilbage og giv dem deres skrot igen.

Det har juristerne fastlagt ikke er en mulighed, så lad nu være med at ævle om dette fromover. Vi hænger på det skrammel, men skal vi ikke bruge dem selv må vi jo prøve at sælge dem. Danmarks geografi gør det ønskværdigt at kunne skille togene ad undervejs så en del af toget kører nord på, en del kører vest på og en del kører sydpå når de lander i Fredericia. Og det er den sammenkobling der ikke virker. Det er der masser af steder i verden hvor det ikke er så vigtigt, så de kan sikkert sagtens sælges.

  • 0
  • 0