Togene kørte hurtigere for 40 år siden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Togene kørte hurtigere for 40 år siden

Trods 40 års teknologisk udvikling så er rejsetiden på flere af de vigtigste jernbanestrækninger i Danmark stort set den samme som i 1967. Det viser en sammenligning af køreplanerne fra sommeren 1967 og sommeren 2007, som Morgenavisen Jyllands-Posten har foretaget.

På enkelte strækninger er rejsetiden længere end for 40 år siden på grund af DSBs ændrede rejsetider, der skyldes at skinnerne udvider sig i sommervarmen.

»Det er noget frygteligt rod, som ingen synes er morsomt. Det gælder også lyntogene i Jylland. Vi har forlænget rejsetiden med 20 minutter mellem Nyborg og Frederikshavn. Det ser ikke smukt ud, men sådan er det. Vi er for langsomme. Det synes vi også, og det håber vi, at vi snart får rettet op på,« siger Ove Dahl Kristensen, underdirektør og chef for DSB Planlægning og Trafik.

Fra København til Helsingør tager det i dag otte minutter længere end i 1967, og på ruten mellem Nyborg og Frederikshavn er rejsetiden for den hurtigste forbindelse øget med fire minutter. Tilsvarende tager det to minutter længere at køre fra Århus til Padborg.

Signalanlæg skal stadig betjenes manuelt

Trafikforsker Alex Landex fra Center for Trafik og Transport ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) kalder det pinligt, at de danske toge er blandt de sløveste i Europa.

»Man har svigtet vedligeholdelsen og "glemt" at udbygge tognettet. Da der samtidig kører flere tog, er der flaksehalse og store kapacitetsproblemer mange steder. Ofte må hurtige tog vente bag langsomme tog,« siger Alex Landex og kalder samtidig signaler og kontrolanlæg for forældede.

»På Horsens Station har man for eksempel et såkaldt 12-46-anlæg. Det er et signalanlæg, der blev bygget i 1912 og moderniseret i 1946. Her må en medarbejder styre signaler og sporskifter manuelt, hver gang der kommer et tog,« fortæller Alex Landex til Morgenavisen Jyllandsposten.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det private Arriva, aflyser kun afgange, når varmen kræver det.

"Vi har ikke nogen sommerplan, som vi kører med hele sommeren. Vi synes, at vi skal give den bedste service til vores passagerer, og det synes vi, at vi gør ved at opretholde den normale drift i det omfang, vi overhovedet kan komme til," siger souschef i Arriva Scandinavien, Rikke Buck til 180Grader.dk.

Det er vist statsejede DSB og ikke skinnerne der er problemet?

http://www.180grader.dk/nyheder/Samme_skin...

  • 0
  • 0

DSB's sommerkøreplan er en konsekvens af den rejsetidsgaranti, de indførte sidste år af PR-grunde. Rejsetidsgarantien er en økonomisk kompensation til pendlerne, som dog kun gælder for uannoncerede forsinkelser. Så af frygt for, at enkelte pendlere rent faktisk vil tage rejsetidsgarantien alvorligt, skynder de sig nu at annoncere alle tænkelige forsinkelser, der måtte opstå.
På den måde har hele DSB's PR-stunt nu vendt rundt og fået dem til at se endnu mere inkompetente ud...

  • 0
  • 0

Det er vist statsejede DSB og ikke skinnerne der er problemet?

Det kan man jo sagtens konkludere ud fra det den artikel du referere til, men kildekritik er nu ganske fornuftig at benytte.

Det er jo nærmest som sammenligne pærer og bananer. Det er jo ganske nemt at køre på strækningerne i midt- og vestjylland, hvor Arriva kører end på mange af de strækninger DSB står for.

Fx. er DSB's normale køreplaner indrettet til at der kører tog med henholdvis 120, 160/180 km/t mod Arriva som kun har 120 km/t.

Dertil skal lægges at Arriva har ganske færre afgange på deres område end DSB har ligeså.

10.000 krs spørgsmålet er så, hvilken køreplan ville være nemmest at justere til mindst mulig gene for passagerne, hvis der max må køres med 80 km/t? Den plan, hvor strækningerne normalt befærdet med op til 180 km/t tog, eller der hvor togene har en max hastighed på 120 km/t.

  • 0
  • 0

Hej

Arrivas strækninger er heller ikke så traffikeret, så en forsinkelse medfører ikke så mange forsinkelser for de efterfølgende tog.

Så vidt jeg husker, er det også Banedanmark, der står for vedligeholdelsen af skinnenettet. Arriva og DSB står for den daglige drift. (ret mig endelig hvis jeg husker forkert).

Har i hørt at DSBs uniformer ikke længere skal have forgyldte knapper?
Nu skal de være forzinkede.

Henning

  • 0
  • 0

I artiklen har vi tidligere skrevet, at Trafikforsker Landex fra Center for Trafik og Transport ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) kalder det pinligt for DSB.

Overfor Ingeniøren præciserer Alex Landex, at det ikke så meget er pinligt for DSB, men nærmere for politikerne og Trafikstyrelsen, der har mulighed for at gøre noget ved problemet.

  • 0
  • 0

I "gamle dage" kunne man om vinteren høre en karraktristik gadagung, gadagung, gadagung-lyd fra et tog. Det skyldes, at man lod der være en afstand mellem 2 skinnelængder. Om sommeren når skinnerne blev længere i varmen kunne de udfylde den afstand. Nu synes man at det er "smart" at svejse skinnerne samme, så nu har de ikke nogen uvidelsesplads. Det skal gå galt.

Vh Mogens Bülow

  • 0
  • 0

Så vidt mig bekendt, så er de strækninger ARRIVA kører på i Jylland mere eller mindre totalrenoveret indenfor de sidste 10 år. Der er lagt nye skinner på betonsveller og ny skærveballast! Det er ingen sag at holde en køreplan, når sporet er 100% i orden og når der samtidig kun er 1 - 2 tog i timen!!
Vedr. fuldsvejsede skinner, så kører de i Tyskland med hastigheder på 250 km uden hastighedsnedsættelse i sommervarmen! Jeg har ihvertfald aldrig oplevet det! Fuldsvejsede skinner slider heller ikke så meget på lok-og vognhjul og er ligeledes en forudsætning for, at man kan køre med de høje hastigheder. Vh KBH

  • 0
  • 0

Hvad Arriva selv skriver på http://www.arrivasites.dk/arrivadk/index.p... :
"Banedanmark har varslet Arriva om hastighedsnedsættelser på varme dage."
"Arriva har derfor udarbejdet særkøreplaner ..., der træder i kraft, hvis det bliver for varmt."

  • Hvorimod DSB altid kører efter varmekøreplan uanset temperaturen og hvad BaneDanmark varsler. Det er DSB selv der vælger at køre langsommere end hvad skinnerne tillader.

"Arriva Rejsetidsgaranti og Arriva Pendler Rejsetidsgaranti opretholdes i perioden, også selv om der varsles inden 24 timer."

Statsvirksomheden DSB's formål er at køre med tog.
Private Arriva's formål er at transportere passagerer.

Arriva vil hellere end gerne køre på de "nedslidte" strækninger, uden tilskud og til halv pris: http://www.180grader.dk/nyheder/Tog_til_ha...

  • 0
  • 0

Mogens Bulow, jeg kan ikke følge din argumentation. Afstand mellem skinnesamlinger har man forlængst afskaffet i f.eks. Tyskland, hvor togdriften kører perfekt i forhold til Danmark. I Tyskland er der efter mit kendskab heller ikke problemer med skinneudvidelser i varmen.

Generelt finder jeg det underligt at det tilsyneladende kun er i Danmark, at man har problemer med skinner og varmen. Der er jo varmere i f.eks. Frankrig og der fungerer togdriften perfekt, tænk bare på TGV togene.

  • 0
  • 0

Af uforklarlige årsager bliver mit første indlæg ikke vist her. Så prøver igen...

Flemming Jensen, at sammenligne Arriva og DSB mht. varmekøreplaner, er som at sammenligne pære og bananer. Det kan kun være af ideologiske årsager du bliver ved med at fremhæve Arriva som fantastiske!

Som nævnt er der meget mere trafik på DSB´s strækninger. DSB har en normal køreplan hvor togene køre med henholdvis 120, 160 og 180 km/t. Arriva kører med 120 km/t. Når skinnerne så er for varme, hvem har nemmest ved at indrette deres køreplan til 80 km/t, til mindst mulig gene for passagerne? DSB kunne nok godt skifte fra dag til dag, men ville koste grunker i løn til personalet.

Statsvirksomheden DSB's formål er at køre med tog.
Private Arriva's formål er at transportere passagerer.

Det har du sådan ser lidt ret i. DSB kører med tog for befolkningen hvorimod Arriva kører hvor de kan få overskud. At Arriva idag har nogenlunde dækning på skæve tider, skyldes ene og alene den lækre tillægskontrakt de fik presset ud af trafikministeriet efter deres fatale indtog på det danske marked. Samme kontrakt har gjort at Arrivas strækninger idag koster staten det samme som før licitationen, dog et ringere produkt.

Vil du sammenligne de tog selskaber, så sammenlign dem på det rigtige grundlag.

  • 0
  • 0

Arriva vil hellere end gerne køre på de "nedslidte" strækninger, uden tilskud og til halv pris:

Ren og skær propaganda. Selvfølgelig kan DSB og alle andre togselskaber kører for sådan et beløb. De gør det til dels også i form af Orange biletter.
Kan du fylde et tog op til bristepunktet vil du selvfølgelig kunne minimere prisen fuldstændig. Det samme ser vi med flytrafikken.

Det ville jo være "fantastisk" at have den kollektive trafik til kun at køre, når man kan fylde et tog op.

  • 0
  • 0