

Med indvielsen af den nye København-Ringsted-bane over Køge i 2019 er Ringsted Station blevet et stort trafikknudepunkt, da den nye bane her mødes med den gamle bane fra Roskilde. Og med den forestående åbning af Femern Bælt-forbindelsen bliver det endnu mere komplekst med ikke blot flere passagertog, men også et øget antal godstog, som skal mellem Tyskland og Sverige via Ringsted.
Nu er den længe ventede jernbanetekniske løsningsforslag lagt på bordet.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Og regningen bliver?Løsningen er såmænd simpel nok
Løsningen er såmænd simpel nok: Perrondøre, passerspor der ikke ligger ved perron, eller meget brede perroner. Køge Nord er f.eks. godkendt til passage med 250 km/t. Ved ombygning af ældre stationer, er perrondøre nok at foretrække, passerspor ved nye stationer.Det er fint at vi nu giver mulighed for at drøne forbi Ringsted med 200+ km/t men hvad med de andre "bump" på vejen til Odense? Hvad med gennemfart gennem Sorø, Slagelse Korsør og Nyborg? Her hvor tante Oda står med sin rollator (for tæt på sporet) og far Søren forsøger at holde sin 3-årige knægt væk fra perronkanten. Hvordan håndterer vi det?
Men de to bedste løsninger er også de dyreste, så indtil videre har vi i Danmark fokuseret på at gøre perronerne bredere, og så ellers sætte vores lid til folks sunde fornuft. Det går nok over på et tidspunkt.
Hvad med gennemfart gennem Sorø, Slagelse Korsør og Nyborg?
I sommer bliver der togpanik på grund af "en større ombygning" af Slagelse station, formodentlig præcis af den årsag.
Jeg har forsøgt at finde en tegning over hvordan de forventer stationen ser ud bageefter, men uden held.
Det tog kørte ikke 200 km/t - gad vide hvordan sammenstødet så ville have set ud ...
Til at begynde med er jeg meget enig med phk, især da vi nu, med den eksisterende "spareløsning", har set at dette var en rigtigt dum ide. Det er fint at vi nu giver mulighed for at drøne forbi Ringsted med 200+ km/t men hvad med de andre "bump" på vejen til Odense? Hvad med gennemfart gennem Sorø, Slagelse Korsør og Nyborg? Her hvor tante Oda står med sin rollator (for tæt på sporet) og far Søren forsøger at holde sin 3-årige knægt væk fra perronkanten. Hvordan håndterer vi det? Tog slår meget hårdt når de kører ind i noget. Senest i går kørte et tog ind i en fejlramt gasdreven bus i Gøteborg https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/se-filmen-nar-taget-kraschar-rakt-in-i-gasbussen.
Hvad indebærer sådan en siden den koster så meget?
Fase 2 er vist ikke kun skrivebordsarbejde, der skal man ud og lave geotekniske boringer, prøve at spotte områder arkæloger ville BZ'e hvis man kommer med en graveko, skyde sig ind på prisen for expropriationer osv.
Jeg studsede over en detalje sidst i artiklen: en fase 2-undersøgelse til op mod 60 mio kr hvis to slags baner undersøges. Hvad indebærer sådan en siden den koster så meget? 60 mio kr er immervæk mange ingeniørtimer og der må være gjort en del forarbejde med det der omtales i artiklen, hvis det da ikke er fordi man køber grunde (eller eksproprierer dem) hvis nu.. (det må man ikke men det har nogen glemt at fortælle banedanmark..)
...kære politikere?
Helt enig med PHK her. Selvfølgelig er det dyrere at bygge en omfartsbane, så toget kan fortsætte med 250 km/t. Tilgengæld:
- Mindsker vi larmen i bymidten.
- Undgår vi at Ringsted forbliver et vejbump, eller kræver yderligere ombygning, når der jo nok på et eller andet tidspunkt opgraderes til over 200 km/t mod syd eller vest.
- Skaber vi mulighed for at tog kan køre uden om Ringsted, selv hvis der skulle være sket en fejl på tog eller de mange sporskifter inde ved stationen, eller ved fremtidige ombygninger. Uden omfartsbane, vil signalfejl eller forhindringer på sporene(især mennesker eller dyr) ved Ringsted station kunne stoppe det meste af togtrafikken på Sjælland.
Den lange sydlige omfartsvej giver alle disse fordele. Den er i mine øjne det eneste fornuftige valg, men mon ikke det ender med den billigste løsning, som kommer til at virke fint de første 20 år...
Hvis man bare en enkelt gang gik direkte på den mest langtidssikrede løsning, selvom den er et par millarder dyrere her og nu...