Tog kørt ind i væltet træ på Sydfyn
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tog kørt ind i væltet træ på Sydfyn

Illustration: Banedanmark

Kl 04.50 i morges ramte et tog på Svendborgbanen et træ, der var væltet ind over skinnerne. Nattens hårde vindstød havde væltet et træ fra en nabogrund ind over sporene.

Banedanmark oplyser, at der er tale om omfattende materiel skade, og det har derfor været nødvendigt at stoppe driften.

Ulykken skete nord for Stenstrup Station, og tog kører derfor kun mellem Odense og Kværndrup, mens der er indsat togbusser mellem Kværndrup og Svendborg.

Banedanmark forventer at kunne genoptage normal drift i løbet af eftermiddagen, og har skrevet på Twitter:

Hvor lang tid har man egentlig til at bremse når man styrer sådan et tog? Er skinnerne konstrueret så der altid er udsyn tilstrækkelig langt frem?'

  • 2
  • 1

Hvor lang tid har man egentlig til at bremse når man styrer sådan et tog?

Ikke lang tid nok, andre medier oplyser at toget var 300 m om at standse.

Er skinnerne konstrueret så der altid er udsyn tilstrækkelig langt frem?'

Nej, derfor har man signaler og sikrede overkørsler.
Sporet er principielt fri, når signalet viser kør.
Men man undres endnu engang, over at træer får lov til at vokse, så de kan vælte ud over sporet. Der er ingen træer der kan vælte ud over motorvejene !

  • 4
  • 2

Her er formlen for beregning af bremselængde
(forudsætter traditionelle bremser - ikke noget med magnetiske skinnebremser)
B=(2,765·v+0,0480·L)^2/b
B er bremselængden i meter
v er hastigheden i km/t
L er togets længde
b er forholdet mellem den læssede vægt (bruttovægt) og tomvægt (nettovægt)
For et passagertog som det afbildede får man ved en hastighed på 80 km i time og en toglængde på 50 meter en bremselængde på 500 meter.
B=(2,765·80+0,0480·50)^2/100≈499,9696

  • så lad være med at holde stille i en ubevogtet jernbaneovergang
  • 4
  • 0

.....de træer langs banene der der har en højde og nærhed til sporet der gør at de kan spærre sporet hvis de vælter......det har undret mig altid at det er tilladt at undlade at fælde sådanne træer. Det er en mangel på rettidigt omhu at væltede træer kan spærre veje og spor.

  • 4
  • 7

Det sker så sjældent og er så relativt ufarligt at påkøre et væltet træ, så det ville være økonomisk helt uacceptabelt at ofre store beløb på at forsøge at beskytte sig effektivt imod dette.

  • 8
  • 3

Men det betyder en halv dags afbrydelse af trafikken, og et tog ude af drift i en periode. Hvis man mener jernbantrafik alvorligt, er det en af de driftsafbrydelser der kan undgås.
Man investerer milliarder i baner, men man sikre dem ikke mod unødvendige driftstop.

  • 6
  • 1

@Bo Leth Andersen

Der er tusindvis af træer langs de danske motorveje som har en højde og afstand til vejen der hvis de lægges ned i retning mod vejen vil lande der på. De bliver ikke fældet af to årsager.
1 De udgør ingen risiko for vejen( vurderet af folk der er uddannet til at udpege og vurdere risko træer
2 De står på privat grund hvor det offentlige ingen ret til til noget.
3. Hvis du skal have plads ved siden af en motorvej således at intet træ kan ramme den så skal en motorvejskorridor være 100m bredere og tjek lige hvordan det vil kunne lade sig gøre omkring KBH f.eks.

  • 3
  • 3

......der mener at væltede træer ikke er et problem også mener at bare kvalificerede folk har dannet sig et skøn over en ting og godkendt det, så er der intet der kan gå galt :)

  • 3
  • 3

1 De udgør ingen risiko for vejen( vurderet af folk der er uddannet til at udpege og vurdere risko træer

Kunne man så ikke få de samme folk til at vurdere træerne langs banerne, der er ofte problemer i stormvejr, og efterhånden afvikles det meste at trafikken på baner med højspændingsledninger. højspændings linjer ≥60 kV er i øvrigt friholt for høje træer.

Motorveje har en bred rabat og et nødspor, på banerne er bevoksningen helt til kanten. Elselskaber, vej og banemyndigheder har mulighed for at pålægge private grundejere restriktioner med hensyn til høje træer.

Det er anden gang på kort tid at Svendborgbanen rammes, sidst blev lokomotivførren kvæstet af en knust frontrude. I 2013 førte et væltet træ til afsporing og 1000 øvelagt sveller, med 4 dages lukning til følge.

  • 4
  • 0

det har undret mig altid at det er tilladt at undlade at fælde sådanne træer.

Det ville da være forfærdelig grimt, og vel ganske uhensigtsmæssigt, hvis der skulle være en fodboldbanebredde til "alting" ved alle veje og jernbaner. Træer er jo ikke det eneste, der kan vælte eller på anden måde være til fare. F.eks. skiltemaster og elmaster. Eller hustage.

www.aoh.dk/artikel/s-togsnettet-hårdt-ram...
https://newsbreak.dk/bil-brager-af-motorve...
https://sn.dk/Hoersholm/Motorvejsskilt-flo...

Eller prøv at Google "lastbil væltet". Jo, der er nok at tage fat på! :-)

  • 1
  • 1

.....de træer langs banene der der har en højde og nærhed til sporet der gør at de kan spærre sporet hvis de vælter......det har undret mig altid at det er tilladt at undlade at fælde sådanne træer. Det er en mangel på rettidigt omhu at væltede træer kan spærre veje og spor.

Har du kørt med toget fra Hillerød til Tisvildeleje/Gilleleje? I fald så ville du vide, at der er en hel del træer igennem Gribskov. Synes du alle de træer, der er i nærheden af togskinnerne, skal fældes?

Mvh Bjørn

  • 6
  • 1