Tøris skal sikre verdensrekord for elektrisk motorcykel

Illustration: Voxan

Det skulle have været i år, men på grund af corona er rekordforsøget for verdens hurtigste elektriske motorcykel udsat til næste år. Men det giver blot udviklerne fra Voxan, som er et datterselskab af teknologiselskabet Venturi, mere tid til at optimere hele setuppet. Rekordforsøget skal ske på verdens største saltslette, The Salar de Uyuni i Bolivia.

Målet er at sætte en godkendt verdensrekord for elektriske motorcykler, og modellen med navnet Voxan Wattman skal helst nå op på 330 km/t og dermed slå den eksisterende rekord på 329,085 km/t sat af Ryuji Tsuruta på en Mobitec EV-02A. Kategorien for rekordforsøget hedder ‘elektriske motorcykler med træk på ét hjul, delvist strømlinet og under 300 kg’.

Manden, der skal sikre verdensrekorden, bliver den mangedobbelte tidligere verdensmester i roadracing, italienske Max Biaggi.

For at kunne nå det mål er Voxan Wattman udstyret med en 317 kW elektrisk motor, som bliver forsynet med energi fra et batteri på 15,9 kWh.

Da al energien skal brændes af inden for få minutter, udledes store mængder varme, som altså skal køles væk fra motor og elektronik. Derfor har ingeniører bag udtænkt et system, hvor tøris opbevares i en beholder på motorcyklen. Dermed kan motorcyklen gøres mere aerodynamisk, da der ikke er brug for at installere traditionelle kølere, der med fartvinden kan fjerne overskudsvarme fra en kølevæske.

I kategorien for motorcykler under 300 kg, skal Voxan Wattman helst nå op på magiske 205 mph eller 330 km/t for at slå rekorden. Overskudsvarme fjernes fra motor, batteri og elektronik ved hjælp af en lille beholder fyldt med tøris. Illustration: Voxan

Tøris og ingen forbremse

Selve batteriet består af 1.470 celler og vejer 140 kg. Den samlede vægt for motorcyklen er 300 kg. Dækkene, som skal holde til den store belastning hedder Michelin Pilot RS+ og skulle være certificeret til 350 km/t. Men for at være på den sikre side har Michelin sammen med Voxan brugt en testbænk til landingshjul til fly og dermed fået bekræftet, at de faktisk kan holde til 450 km/t.

Da motorcyklen ikke skal dreje særlig meget, er forgaflen blevet erstattet med en affjedring/støddæmper, som man kender det fra biler, også kaldet double wishbone. Forbremsen er også sparet væk.

Men nu kan der godt opstå lidt forvirring. For nogen ville nu måske hævde, at verdensrekorden for elmotorcykler tilhører Lightning Motorcycles LS-218, som i 2011 nåede op på 350,8 km/t (218 mph) på Bonneville Salt Flats. Men denne rekord regnes ikke for den officielle verdensrekord, da den er registreret under SCTA (Southern California Timing Association). I 2013 fik LS-218 også godkendt deres rekord under FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) og AMA (American Motorcyclist Association).

Det virker med andre ord til, at hastighedsrekorder for elektriske motorcykler begynder at ligne verdensmesterskabet i boksning – hvilket hvilket verdensmesterskab er det lige, du har vundet?

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

hvor der fanges fisk fra havet

Den angivne link angiver at der bruges tøris når fisken transporteres ud til kunden. At man bruger tøris her er for at undgå smeltevandet fra almindelig is. Der bruges almindelig knust is ombord på fiskekutteren, ved transport fra auktion til fiskeforretning og ude i fiskeforretningerne da det er den optimale køling for frisk fisk. I "gamle dage" var der også tøris vedlagt når man f.eks. købte en islagkage.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten