Todelt løsning skal sikre Siri-platformen

I august 2009 fandt Dong Energy ved et rutinetjek revner i næsen på den tank, som opbevarer processeret olie fra olieplatformen Siri og de nærliggende satellitfelter.

Tanken liger på havbunden på 60 meters dybde, og Dong Energy har besluttet at investere cirka to mia. kr. i at få den repareret. I øjeblikket arbejder omkring 500 mennesker verden over med at få en løsning på plads for Siri-platformen.

»Det er meget komplekst at svare på, hvorfor revnerne er kommet. Vi er stadig i gang med at fastslå årsagerne, men vi ved, at skaderne på betonindstøbningen har betydet, at caissonen (et stålrør, der omslutter borerørene, red.) har bevæget sig mere, hvilket kan have været med til at skabe revnerne,« forklarer Morten Eskerod, der har titel af Asset Facility Manager hos Dong Energy. Han har ansvaret for at koordinere det tekniske og forretningsmæssige projektarbejde.

Læs også: Milliardreparation af Dongs Siri-platform

Permanent løsning i to dele

Caissonen, der vejer ca. 900 ton, sidder fast i tank-næsen og leder olie ned i tanken. Først og fremmest har det for Dong Energy handlet om at stabilisere den.

Den permanente løsning, som Dong Energy er gået i gang med at implementere, består af to dele. Først og fremmest skal caissonen stives af, og det bliver den ved hjælp af en metode, der kaldes 'guyed support'.

»Kort sagt vil vi sætte en holder på caissonrøret, som forbindes til en jernstang. Den bliver sat fast i en pæl, som bliver banket ned i havbunden. Det gør vi tre steder, og det kommer til at tage al vægten fra caissonrøret, så det ikke længere belaster tanknæsen, der kun skal holde sin egen vægt,« forklarer Morten Eskerod.

Det er dog nødvendigt også at stive resten af platformen af, da der ellers vil opstå for stort slid på de nye ben, der holder caissonen fast. Hvis resten af platformen bølger frem og tilbage, kan de skrå ben blive slidt ned for hurtigt. Derfor vil Dong Energy afstive resten af platformen med 'cable stays'.

Normalt bruger man dem på broer som eksempelvis Øresundsbroen, og på Siri-platformen skal der sættes skaller på benene, som kan holde stålwirer fast. De bliver krydset mellem de originale ben på platformen, og på den måde bliver hele konstruktionen stabiliseret.

Emner : Olie