En, to tre...otte: Nu skal Musk-rumskib op til 18 kilometer

Illustration: SpaceX

"SN8 Starship med flaps og næsekappe skulle være klar om en uge. Dernæst statiske test, check, statiske tænding, flyvning til 18,3 km og tilbage”.

Sådan lød det i lørdags i et klassisk kortfattet og hektisk tweet fra SpaceX-chef Elon Musk.

Udmeldingen følger en lang række succesfulde test og flyvninger ved raketfabrikken i Boca Chica i Texas, der nu ser ud til at speede op for produktionen af rumskibe, som var det en gammel dieselmotor, der endelig brummer efter at have været startet med et tungt håndsving.

Og med weekendens tweet ser det altså ud til, at vi snart kan se SN8 i luften, og det bliver vel og mærke med en næsekappe, der øger højden af hele strukturen til 50 meter, samt tre raptormotorer. De foreløbige to flyvninger SN5 og SN6 fandt sted med kun en raptormotor, den seneste 4. september, hvor Starship fløj op til en højde af 150 meter.

I fald du undrer dig over, hvad der skete med SN7, så blev den alene brugt til en tryktest af en tank bygget i en ny legering af rustfrit stål, og ifølge SpaceX blev den med vilje sat under tryk til den bristede.

Læs også: Starship flyver: Se rumskibet “hoppe” 150 meter og lande blidt

Byggeriet af Super Heavy er gået i gang

Starship-rumskibet bliver i sidste ende udstyret med yderligerer tre raportmotorer designet til drift i vakuum og med en langt større dyse. Men sideløbende er det helt afgørende, at SpaceX får gang i byggeriet af løfteraketten Super Heavy, som er afgørende for at bringe Starship i rummet.

For nylig meldte Elon Musk ud, at byggeriet af Super Heavy var gået i gang, og man havde lagt sig fast på en række designændringer, der blandt andet skar antallet af landingsben ned fra seks til fire. I designfasen har man også skåret ned på antallet af raptormotorer på den 72 meter høje raket til formentlig 20-28 (udmeldingerne varierer) i modsætning til de planlagte 31, da det er lykkedes at få ydelsen op på motorerne. En yderligere designbeslutning ser ud til at være en ydre ring af fastmonterede motorer og en samling af motorer i midten, der kan gimbles, lyder det i et nyligt interview med Elon Musk.

Læs også: Gense øjeblikket: SpaceX’ første bemandede rumkapsel er tilbage på Jorden

Fokus er på produktionsapparatet

I takt med at produktionen speeder op i Boca Chica, begynder arbejderne også at flytte indenfor, altså til mere klimakontrollerede omgivelser end svejsearbejdet, der hidtil i høj grad har foregået udenfor. Og i det hele taget virker Elon Musk i hans få interview til at være meget fokuseret på at få hele infrastrukturen til at spille:

Læs også: Rumskib af stål er få måneder fra jomfrutur

»Det væsentligste for os at arbejde på er at få produktionssystemet omkring Starship til at fungere,« lød det i et interview han gav under en såkaldt Human to Mars konference for en måned siden, hvor han gav en opdatering på Starshipprogrammet og understregede, at det var langt nemmere at lave en prototype end et produktionsapparat.

Illustration: Lasse Gorm Jensen
SpaceX har nu fløjet en skrabet udgave af Starship, men planen er at bruge Starship som firmaets nyeste arbejdshest, der både skal fragte satellitter til rummet, mennesker til Månen og Mars – og lande igen. Illustration: Elon Musk
Emner : Rumfartøjer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Too little too late.. Har fulgt SpaceX siden de første Falcon opsendelser og er generelt forbløffet over den manglende mediedækning omkring hvad der foregår i Boca Chica. Der skrives formentligt historie her - og burde i min verden være et ingeniør tidsskrifts drøm at følge et sådan projekt..

  • 12
  • 11

Prøv at søg på starship, falcon, raptor, super heavy, tesla i rummet eller ethvert andet SpaceX ting og jeg garanterer dig, det er dækket her. Ellers skriver du bare...din tro rumnørd Thomas D.

  • 18
  • 4

Billedet er den første mockup, hvor man skulle have styr på skalaen.

De nuværende prototyper bliver svejset sammen med robotter og af stærkere stål og er langt kønnere at kigge på. De bliver også hurtigt bygget på 4-6 uger.

https://youtu.be/du1FyseHpIk?t=553

Ulempen ved blankt stål er selvfølgelig at buler og ujævnheder bliver meget synlige, så de forsvinder ikke helt.

  • 19
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten