To statsrevisorer kræver svar: Hvorfor blev Femern-undersøgelse afbrudt?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

To statsrevisorer kræver svar: Hvorfor blev Femern-undersøgelse afbrudt?

Var det på eget initiativ, at Rigsrevisionen stoppede sin egen undersøgelse af økonomien i Femern-projektet, eller blev beslutningen taget under indflydelse af Femern A/S, Trafikministeriet eller andre? Det vil to statsrevisorer gerne have svar på. Illustration: Femern A/S

En hidtil ukendt Rigsrevisions-undersøgelse af økonomien bag danmarkshistoriens hidtil største anlægsprojekt, Femernforbindelsen, med et budget på 62 mia. kr., blev i juni sidste år pludselig afbrudt, da rigsrevisor Lone Strøm valgte at sætte den på pause. Det skriver Finans.

»Beslutningen er trukket under hensyn til timingen af den tyske myndighedsgodkendelse og afklaring af den eventuelle retssags indhold,« skrev Lone Strøm i en orientering til Transportministeriets departementschef, Jacob Heinsen.

Læs også: Tysk regning for Femern eksploderer: Nu koster hele forbindelsen 92 milliarder

Hun oplyser til Finans, at afbrydelsen var Rigsrevisionens egen beslutning, men den forklaring sætter to af de seks statsrevisorer, Villum Christensen (LA) og Frank Aaen (Enh.) spørgsmålstegn ved:

»Det er jo danmarkshistoriens største anlægsprojekt, der har været plaget af mange forsinkelser og store problemer. Jeg vil gerne have sikret mig, at udenforstående ikke har været part i at få stillet forundersøgelsen i bero,« siger Villum Christensen til Finans.

Advarsler fra ministeriet

Forundersøgelsen blev sat i gang på Rigsrevisionens eget initiativ i november 2017, og i de syv måneder frem til juni 2018 indsamlede Folketingets uafhængige revisionsmyndighed 270 dokumenter om Femern-projektet, bl.a. finansielle analyser og modelbeskrivelser af trafikprognoserne.

Læs også: Kronik: Sådan blev Rigsrevisionens Femern-undersøgelse lagt død

Undersøgelsen havde også Trafikministeriets opmærksomhed. Ifølge Finans havde Jacob Heinsen i januar 2018 på et møde med Rigsrevisionen medbragt et notat fra Femern-selskabets tyske advokatfirma CMS, der omhandlede »effekterne« af Rigsrevisionens undersøgelse.

Og en måned senere sendte Femern A/S ifølge dokumenter fra en aktindsigt, som den Femern-kritiske ingeniør Hans Schjær-Jacobsen har begæret, endnu et 12 sider langt notat til Rigsrevisionen med overskriften ‘Risikovurdering af Rigsrevisionens undersøgelse af Femern Bælt-projektet’. Størstedelen af notatet er dog udstreget, skriver Finans.

Læs også: Efter fem års sagsbehandling: Tyske myndigheder blåstempler Femern-tunnel

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men sikken et mindesmærke, for dem, der kan bryste sig af at have været med til initiere projektet...

Nu er det skrevet en milliard gange her på ingeniørens hjemmeside, og egentligt er det for intetsigende til at blive kommenteret. Men i håb om at mane dette latterlige "argument" til jorden:

1) Hvor meget mindesmærke vil der være over projektet, med mindre det bliver en stor succes, og hvis det bliver en succes, hvad er så problemet? Folk vil jo kun mindes de gode ting de har været med til, ingen ønsker IC4-togene opkaldt efter sig.
2) Det er en tunnel. Hvem f..... ser en tunnel som et mindesmærke? En bro ja, men en tunnel? Ingen vil jo heller have en perron eller en busrute opkaldt efter sig.

  • 7
  • 9

Hvilken verden lever de to statsrevisorer i?

Femernforbindelsen er besluttet og der skal ikke stoppes nogen kæp i hjulet på det nu - i kan undersøge sagen når togene og bilerne kører igennem.

  • 6
  • 19

Hvis man ikke ønsker flere nedlæggelse af broprocessen skulle man lukke Helsingør ,Rødby og Gedser havne for Scanlines færgefart indtil Scanlines holdt op med at pudse alt hvad der kan finde af tyske miljøforhindringer på projektet.
Jeg mener, som jeg har oplevet det gennem pressen, at Falk er nybegyndere i chikane af konkurrenten Bios, ved siden af Scanlines evner for at få indblandet tredieparts holdninger som forsinkende element,

  • 7
  • 8

Du har umiddelbart en pointe, men hvorfor stoppes undersøgelsen af økonomien så så pludseligt ?
Ligner meget, at projektet SKAL være en succes, og at enhver tvivl herom skal kvæles i fødslen.

  • 7
  • 1

...kan finde af tyske miljøforhindringer på projektet.


Jo men tyskerne (i lokalområdet) var jo i sig selv ikke specielt lune på projektet når det først gik op for dem at der skulle anlægges ny motorvej og ny to sporet jernbane til tunellen, der var jo hverken ordentlig jernbane eller motorvej til Puttgarten.
Realistisk set så var Puttgarten på ingen måde klar - ikke engang til den eksisterende færgerute - sammenlignet med Rødby, hvor motorvejen ender "på færgen".

  • 2
  • 1

Hvor stor en del af budget har brugt indtil videre ? Jernbane planlægning osv... risikerer man snart ikke mere ved aflyse end ved og forsætte. ?

Man vil tabe de 3 milliarder kroner forberedelserne til kyst-kyst forbindelsen har kostet allerede og de 9 milliarder kroner til opgradering af jernbanen fra Ringsted skal så finansieres et andet sted. Altså skal hullet lappes med 12 milliarder kroner.

Det er bedre at løbe risikoen, da økonomien i Femernforbindelsen er god ved et renteniveau for de statsgaranterede lån på 3%. Renten er 0% og har været det i årevis. Altså ingen chance for rentedøden, så er det blot et spørgsmål om forbindelsen kan betales tilbage på de lovede 38 år. Kan den ikke det, er det heller ikke noget problem, da den kan holde i 120 år.

  • 4
  • 2

”DET STØRSTE ANLÆGSBYGGERI I DANMARKS HISTORIE RISIKERER EN EKSTRA OMKOSTNING I MILLIARDKLASSEN”. Usynlig statsgæld - et forklædningsnummer med skjult gæld? - Ledelsen i Femern A/S indgik kontrakter på flere milliarder kroner på trods af at Femern A/S' tyske juridiske rådgiver Bettina Enderle allerede i 2010, advarede mod at indgå kontrakter, før en tysk godkendelse af projektet var på plads, da man ikke kendte de tyske myndigheders krav og betingelser. I flg. en intern e-mail, som finans.dk er i besiddelse af blev denne advarsel aldrig videregivet til Folketingets ordførere. "Det vil koste jer en masse penge (og formentlig også tid)," advarer advokaten i mailen ifølge finans.dk.

Staten er eneaktionær og garant for selskabets byggelån. ”Forbindelsens trafikindtægter hviler på så oppustede trafikprognoser, at det i virkeligheden bliver skatteyderne, der får regningen”. - ”Opskruede trafikprognoser bygger på en sørgelig blanding af inkompetence, ønsketænkning og det, der er værre.”

”Femerns byggegæld skal skjules i forhold til Danmarks statsgæld, så derfor er det hverken Vejdirektoratet eller Banedanmark, der bygger Femern-forbindelsen men derimod Femern A/S."

  • 3
  • 1

...kikke på de andre kæmpeprojekter i trafiksektoren, de totale fiaskoer Storbæltsbroen og Øresundsbroen.
Man må virkeligt være uintelligent hvis man vireligt tror at trafikken ikke vil komme når forbindelsen først er etableret!
Hverken Rødby-Puttgarten eller Gedser-Rostock kan bruges til noget fornuftigt set med transportsektorens synspunkt, de er reelt set bare en forsinkelse på turen så lastbilerne skal nok komme og det vil busserne også.
Togturen bliver ca. en time kortere til Hamborg og ca. tre timer kortere til Berlin, godstog til og fra syd- og østeuropa og for den sags skyld Kina via Rusland kan også med fordel køre den vej.

  • 6
  • 3

Jeg husker tydeligt de ihærdige og forsamlede "Bromodstandere", som elskede "storebæltskaffe" og den dejlige, lange pause, før man kunne køre videre (Hvor mon alle de er blevet af?) og de morsomme "Kaj" og "Bøje" i reklamerne (De fik godt nok skudt hovedet af, til sidst!) At man skulle møde et kvarter før færgens ideelle afgang (nu er man på den anden side inden dette kvarter er overstået!), og jeg har adskillige gange kommet hjem i weekends og om natten, hvor der ingen færge var, før timer efter ankomst!! Når tunnellen er bygget så vil man undre sig hvorfor det ikke skete noget før. Ideelt kunne man jo bore videre under Fehmarn, så man kom op på kysten bag ved.

  • 5
  • 0

Det er jo svært at spå, især om fremtiden, men hvis ingen tør løbe en risiko eller tør tage en chance, så var der mange ting som nok aldrig var blevet gennemført og som vi i dag anser for helt naturlige ting i samfundet.

  • 3
  • 0