To italienske konsortier skal kæmpe om milliarddyrt hospitalsbyggeri
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

To italienske konsortier skal kæmpe om milliarddyrt hospitalsbyggeri

Illustration: Unspecified

Når byggeriet af et nyt akuthospital i Københavns Bispebjergkvarter går i gang, så bliver det enten entreprenørkonsortiet RdE/Pessina eller konkurrenten Salini Impregilo/Pizzarotti, der står for projektet.

De to italienske joint ventures er blevet prækvalificeret af Region Hovedstaden og har dermed fået lov til at afgive bud på, hvordan det kommende akuthus på Nyt Hospital Bispebjer skal bygges, skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.

Hvem der løber med den endelige kontrakt til en værdi af cirka 1,5 milliarder kroner, skal nu afgøres, og regionen forventer at aftalen bliver underskrevet i starten af 2020.

»Det er nogle rigtig stærke og erfarne spillere, der har budt ind på opgaven, så vi er tilfredse med udfaldet af prækvalifikationen. Nu går vi ind i en tilbuds- og forhandlingsfase, hvor vi skal i tæt dialog med firmaerne,« siger Lene Stevnhoved, der er projektchef for Nyt Hospital Bispebjerg, i pressemeddelelsen.

Med det kommende akuthus udvides hospitalet med 77.500 kvadratmeter. Ifølge Region Hovedstaden har projektet et samlet budget på 3,43 milliarder kroner i 2019-priser. Planen er, at akuthuset skal betjene omkring 500.000 borgere fra hospitalets område, når det forhåbentligt står færdigbygget i 2024.

De to italienske konsortier har begge relationer til det danske marked i forvejen. Salini Impregilo er bedst kendt for det danske Metrobyggeri, og har blandt andet det danske arkitektfirma Creo Arkitekter som underrådgiver. RdE er totalentreprenør på Fjordforbindelsen, der blandt andet omfatter en bro over Roskilde Fjord. Samtidig forventer RdE/Pessina at samarbejde med EKJ Rådgivende Ingeniører og den italienske virksomhed Politecnica, der er underrådgivere på Universitetshospitalet i Køge.

Emner : Hospitaler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er muligt at jeg bare ikke spotter det, men det forekommer mig, at det ofte kun er italienske firmaer, der vinder de danske udbud af broer, metro og sygehuse. Det undrer mig, hvor f. eks. tyskerne og franskmændene er. Ja og danske og svenske for den sags skyld.

Nogen der ved lidt mere om det?

  • 7
  • 0

Ja ja - vi skal da have en tur mere med afpresning af bygherrer, forsinkelser, budgetoverskridelser og hele voldgiftskomedien. Så er der også stof til aviserne og lidt at tale om, - det er måske en del af prækvalifikationen!?
... og ingen danske entreprenører til projektet? - og man kunne ikke vente med igangsættelse til kapaciteten var til rådighed - eller kan man slet ikke?

  • 2
  • 0

Ja - man kan da ikke tro at der findes et europæisk kartel som lidt fantasiløst har fundet på at alle Danmarks opgaver skal gå til italienske firmaer, eller at EU har fundet det nemmest hvis de danske ekstra overførselsbidrag til sydeuropa sendes til It, - næ det er da simpelthen bare italienske firmaer som er de dygtigste og billigste og det har vi jo også selv set gennem de sidste 20 år - lige bortset fra togene og metrobyggeriet selvfølgelig.

  • 2
  • 0

lige bortset fra togene og metrobyggeriet selvfølgelig.


Men er det så kun IC4 tog og metrobyggeriet hvor italianernes manglende kompetence har været udslagsgivende, eller har de også fejlet på andre områder?

Summasumarum, har italianske konsortier reelt været dyrere end andre, eller er de alt i alt billigere når det hele bliver lagt sammen?

Det eneste der står i denne artikel, er at de er blevet prækvalificeret, og hvis de er blevet det på et ubrugeligt grundlag, så må prækvalificeringsreglerne ændres.

  • 0
  • 0