To dage efter nedbrud: TDC-kunder kan stadig ikke tale på 4G-net
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

To dage efter nedbrud: TDC-kunder kan stadig ikke tale på 4G-net

Illustration: Uffe Weng/TDC

Opdateret: TDC oplyser, at problemet er løst efter artiklens udgivelse. Se bunden af artiklen.

Landets største teleoperatør TDC kæmper fortsat med at genetablere en stabil forbindelse til 4G-mobilnetværket, efter en opgradering af core-netværket gik galt natten til søndag. Det fortæller Jesper Oldenburg, underdirektør ved TDC Netværk til Ingeniøren.

»Fejlen er alvorlig og er af et stort omfang. Der er tale om en fejl der opstår i forbindelse med en opdatering af vores core-systemer og som derfor er landsdækkende. Forskellige kundeløsninger har været forskelligt ramt, og derfor har kunderne også oplevet fejlen forskelligt,« siger Jesper Oldenburg.

»Vi bliver opmærksomme på problemet tidligt søndag morgen i forbindelse med netværksopgradering, hvor vi flytter trafikken tilbage og ind i de noder vi har arbejdet med. Da vi overvåger at det sker planmæssigt, kan vi se at noget ikke fungerer som det skal, da trafikken vokser søndag morgen,« siger Jesper Oldenburg.

Hvad var årsagen til nedbruddet?

»Vi har efterfølgende konstateret at det er en konfigurationsfejl, som vi har haft i det kompleks af systemer, der indgår i en core-opgradering,« siger Jesper Oldenburg.

Da TDC konstaterer, at mobiltrafikken ikke kan afvikles på 4G, bliver tale-trafikken flyttet over på 2G og 3G-netværk.

»Det første vi gør om søndagen er at få indsigt i, hvad der forårsager problemerne, og hvorfor trafikken ikke afvikles som den skal. Da det bliver klart søndag formiddag, flytter vi trafikken over i den del af core-netværket, der håndterer klassisk mobiltrafik. Så omkring 10.30 søndag formiddag har vi et normalt trafikforløb for vores kunder. Vores erhvervskunder er dog ikke fungerende med specialfunktioner,« Jesper Oldenburg.

Han understreger, at der var tale om et nedbrud på taletjenester og ikke datatjenester, så streaming, webbrowsing og lignende har ikke været påvirket af netværksopdateringen. En række specialtjenester for erhvervskunder har dog ikke kunne flyttes over på 2G og 3G-netværket og har derfor været ude af drift indtil tirsdag morgen.

Læs også: Strømsvigt kan lukke dansk mobilnet

4G-tale stadig ude af drift

Her mere end to dage efter netværksopgraderingen gik galt, er alt ikke tilbage i normal tilstand. 4G-tale er stadig ude af drift og håndteres via fallback til CS, som det kendes fra 2G/3G.

»Mandag aften genaktiverede vi erhvervstjenesterne igen. Det er stadig sådan, at vi ikke har etableret 4G-tale trafik igen. Analyserne, der skal finde ud af hvad konfigurationsfejlen skyldes, er meget omfattende. Det tager noget tid. Vi har et meget stort hold af medarbejdere, der overvåger hvordan mobiltrafikken håndteres og afvikles, mens vi undersøger årsagerne til fejlen,« siger Jesper Oldenburg.

»Der starter efterfølgende et arbejde med at løse problemet. Selvom du får udbedret en strækning, så skal trafikken stadig afvikles og styres på plads igen, mens vi ser til at der ikke opstår gener på bagsiden af fejlen,« fortsætter han.

Jesper Oldenburg vil ikke sætte et tidspunkt på, for hvornår taletjenester igen bliver aktive på 4G-netværket.

»Vi vil gerne vente til et tidspunkt, hvor alle forholdsregler er taget, så vi forstyrrer vores kunder mindst muligt. Vi skal nu have en fuld afklaring af, hvordan den her konfigurationsfejl kan opstå. Vi går igennem alle planer, dokumentation og auditeringsmekanismer for at se hvad der har svigtet i kontrollen, så vi kan undgå den her type fremadrettet.«

Læs også: TDC vinder 14 af 20 nye mobilfrekvenser – betaler 1,6 mia.

Ingen fail-over til 112

Sidste gang TDC oplevede en nedbrud af samme kaliber var tilbage i marts 2018. Her kunne kunder heller ikke ringe eller modtage opkald, men godt bruge datatjenester. Den gang var det dog muligt for mobilkunder uden netværk at ringe 112. Det var imidlertid ikke tilfældet med søndagens nedbrud.

Læs også: TDC's kunder kan kun ringe 112

Nedbruddet har blandt andet givet store problemer på landets alarmcentraler og sygehuse.

I Region Syddanmark, som er erhvervskunde hos TDC, har flere hundrede patienter ikke kunne komme i kontakt med regionens lægevagter, hospitaler og 112.

Ifølge vagtchef for Lægevagten i Region Syddanmark, Ole Holm-Thomsen, har der ikke tidligere været set et nedbrud på størrelse med det, regionen oplevede i weekenden. Det siger han til Fyens Stiftstidende.

Region Syddanmarks koncerndirektør Kurt Espersen siger i en pressemeddelelse mandag:

»Det er livsvigtigt, at patienter kan komme igennem til os, hvis de har brug for hjælp. Derfor er vi meget afhængige af, at vores telefoner virker. Heldigvis tyder de første meldinger ikke på, at de ustabile telefoner har haft alvorlige konsekvenser for patienter.«

Selvom 112-tjenesten kan benyttes under de fleste fejlforhold, så var det ikke tilfældet med det aktuelle nedbrud lyder det fra TDC.

»Der er særlige forhold som gør at du under ekstreme forhold under fejlsituationer kan ramme 112. Her var det alene tale om at hvis du ikke kan ringe fra din telefon, så kan du heller ikke ringe til 112,« siger Jesper Oldenburg og fortsætter:

»Du må meget gerne skrive et stort undskyld til vores kunder. Det har været rigtigt alvorligt og det er vi meget kede af.Vi har sat alle de medarbejdere vi har haft adgang i gang med at løse problemet så hurtigt som muligt.«

Opdateret: TDC oplyser til Ingeniøren onsdag kl.9:

»Status er, at vi i nat er i grøn drift, dvs. at vi i løbet af aftenen har alle VoLTE kunder lagt tilbage på fuld funktionalitet.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det her er så et eksempel på et selvskabt problem for en leverandør at en vital infrastruktur.
Uden at ønske TDC specielt ond, så kan jeg håbe at omkostningen har været så stor, at der næste gang satses på bedre test.

Men det rejser selvfølgelig det teknisk interessante spørgsmål: hvordan kan man med en så vital infrastruktur UNDLADE en mulighed for Fall-back ?
Det handler om penge, det handler om omkostninger.
Men på en skala fra fail-safe til mere-end-2-døgns- recovery er der da mange skalatrin og dermed forskellige omkostninger.

Mon ikke grænsen for ansvarlighed og økonomi-optimering er overskredet her ?
Det er meget svært at forstå, at dette kunne ske OG kan tage så længe ?

Er dette en 1000, en 100, en 10-års hændelse - eller er State-of-the-art ikke bedre ?

Det er svært at være imponeret- end sige tilfreds.

  • 4
  • 0

Desværre synes jeg ikke, at hverken store udgifter eller bod ser ud til at få leverandører til at bruge væsentligt flere ressourcer på oppetid eller kvallitetssikring. Hvis det kun fejler grumt et forholdsvis lille antal gange, fx 1 ud af 30, kan det bedre betale sig at lade være og tage udgiften. Til gengæld bliver det politiske præs skubbet nedad til dem som i forvejen sidder og kæmper med det.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten