Tjekkiet viser vejen til nye kampfly på lavbudget
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tjekkiet viser vejen til nye kampfly på lavbudget

Det kan godt være, at Tjekkiet ikke spiller den store rolle på den internationale sikkerhedspolitiske scene. Men i forhold til at spare milliarder og samtidig have et ganske effektivt, moderne flyvevåben, har tjekkerne måske alligevel opfundet noget, der minder om den dybe tallerken.

Flere vestlige lande kæmper med reducerede forsvarsbudgetter, kombineret med kraftigt stigende priser på højteknologisk isenkram som kampfly. Danmark er ingen undtagelse.

Den tidligere chef for Lockheed Martin, Norm Augustine, har engang sagt, at USA i 2054 kun vil have råd til ét kampfly, hvis udviklingen fortsætter. En joke, men dog bygget på statistisk prisudvikling for kampfly.

Illustration: Wiki/Commons

Også Danmark forsøger at blæse med mel i munden. På den ene side skal forsvaret spare milliarder af kroner, mens politikerne - minus Enhedslisten - på den anden side er blevet enige om at sende milliarder af kroner efter nye kampfly.

Men hvis politikerne virkelig er interesserede i at spare penge og samtidig beholde et avanceret luftvåben, kunne de med fordel kigge til det lille Nato-land Tjekkiet. Her har forsvaret siden 2005 leaset 14 kampfly i en aftale, som man netop nu arbejder på at forlænge med yderligere ti år.

»Efter de store oversvømmelser i 2002 skulle vi bruge pengene på genopbygning. Pengene blev blandt andet taget fra de puljer, der var sat af til kampfly. Indtil da var vi i gang med en helt normal anskaffelsesproces af nye kampfly,« fortæller oberstløjtnant Jaroslav Mika.

Han er chef for Tjekkiets eneste jagereskadrille og i København for at holde foredrag ved konferencen Fighter Nordic, hvor Ingeniøren møder ham til en snak om, hvordan man kan have et flyvevåben i økonomiske krisetider.

Naturkatastrofen betød, at Tjekkiet i sidste ende droppede købet og i stedet valgte at lease kampflyene. Valget faldt på 14 Gripen C/D-versioner, der ellers var tiltænkt det svenske forsvar. I princippet kunne det være ethvert kampfly, fortæller Mika, men Tjekkiet havde valgt Gripen i den foregående proces, og derfor lå det svenske kampfly lige til højrebenet. Leasingaftalen betød, at tjekkerne betalte 19,5 milliarder tjekkiske koruna (knap 5 milliarder kroner).

»For den pris købte vi os til 21.000 flyvetimer over de ti år, som kontrakten løb i. Alt det udenom som uddannelse, vedligehold og opgraderinger står den svenske materieltjeneste (Försvarets Materielverk, FMV, red.) for. Den eneste ekstra udgift, vi har ud over kontrakten, er brændstof,« fortæller Jaroslav Mika.

Ingen bombetogter til Libyen

14 kampfly er ikke meget, og det har da også sine begrænsninger, fortæller den tjekkiske oberstløjtnant. Ligesom Østrig, der også har et lille luftvåben med 15 Eurofighter, er det ikke muligt at sende tjekkiske kampfly på bombetogter i længerevarende missioner om Libyen eller Afghanistan. Hovedopgaven er derfor, som det også er Danmark, at afpatruljere nationale luftrum - det man kalder 'air policing'.

»Vi har ikke fly og piloter nok til at sende ud på opgaver som Libyen. Det lader sig ganske enkelt ikke gøre, selv om politikerne ville sende os af sted,» siger Jaroslav Mika.

Ud over den fysiske mangel på kampfly handler det også om tilgængeligheden af kamppiloter godkendt af Nato. Tjekkiet har 20 piloter til 14 kampfly (Norge regner med 60 til 48 F-35), men har for få flyvetimer i luften til, at piloterne er fuldt kampdygtige i Nato-sammenhæng, som reglerne er i dag.

Piloternes flyvetid er fordelt på 120 timer i luften, og 52 i simulator, hvor man tester basale opgaver og træner i det, der kaldes Beyond Visual Range ( BVR). Nato har tidligere talt om at sætte kravet ned, da mange lande døjer med at leve op til kravene, men lige nu er tjekkernes piloter ikke fuldt ud kampklare i Nato-regi.

Men fraværet af bombetogter er absolut ikke lig med, at det tjekkiske forsvar ikke deltager i internationale Nato-operationer. Ligesom det danske flyvevåben har tjekkerne fløjet Baltic Air Policing.

Det er sket to gange - i 2009 og 2012 - med i alt 726 flyvetimer. 24 missioner var såkaldte A-scrambles, hvor det oftest var russiske fly, der skulle jages væk, fortæller Mika.

De næste ture er da også allerede i bogen. I 2014 skal tjekkerne flyve air policing over Island, og i de sidste fire måneder af 2017 hedder det igen Baltikum.

»Det er naturligvis vigtig for os som relativt nyt Nato-land, at vi kan deltage på lige fod med andre lande i den slags opgaver. Også for at vi føler os som en fuldt integreret Nato-partner,« lyder det fra Jaroslav Mika.

Lave og forudsigelige omkostninger

Som nævnt er det altså op til svenskerne i form af den svenske stat og ikke producenten Saab at sørge for at holde de tjekkiske kampfly i luften. Det ligger i selve leasingkonceptet. Mika fortæller, at der har været eksempler på tilfælde, hvor tjekkerne ikke har været tilfredse med eksempelvis adgangen til reservedele. Men det har været få og små episoder, og tjekkerne har altid haft mindst 6 af 14 kampfly til rådighed, understreger han.

»Komponenter og reservedele pooles i en gruppe med andre internationale Gripen-brugere som Ungarn og Thailand. Det har indimellem sat pres på enkelte reservedele, når flere lande har haft brug for samme dele, men det har på intet tidspunkt været kritisk for os,,« lyder det fra Jaroslav Mika.

Generelt er tjekkerne yderst tilfredse med at lease deres kampfly, pointerer Jaroslav Mika.

»Vi har meget lave og ikke mindst meget forudsigelige omkostninger til kampflyene, samtidig med at vi får adgang til et højteknologiske våbensystem og kan deltage i Nato-operationer. Så ja, helt klart, vi er mere end almindeligt tilfredse med kontrakten,« siger den tjekkiske luftvåbenchef.

Mika lægger på ingen måde skjul på, at han som bruger af flyene gerne ser kontrakten forlænget, når den udløber i 2015. Om det sker, er dog op til politikerne og det storpolitiske spil, der kører mellem Sverige og Tjekkiet i disse måneder.

Tjekkerne har lagt massivt pres på svenskerne ved at true med at lease et andet kampfly, hvor blandt Eurofighter har forsøgt at charme sig ind. Det har fået svenskerne til at tilbyde en ny tiårig leasingperiode af for 14 milliarder koruna (4 mia kr.) efter første at have tilbudt kontrakten for 15 milliarder koruna (4,3 mia kr.).

Hvorvidt Tjekkiet har sparet penge i forhold til at købe flyene, tør Jaroslav Mika ikke gisne om. Han er bruger, siger han, og henviser i stedet til politikerne. Efter alt at dømme er der dog tale om ganske store besparelser for et land uden ret mange penge, ret mange piloter eller ret mange teknikere til at vedligeholde flyene. Et problem, også Danmark fremover skal håndtere.

Norge har grebet opgaven anderledes an

Den direkte modpol til tjekkerne finder man i Norge. Her har politikerne besluttet at købe 52 F-35 Joint Strike Fighter for 57 milliarder kroner inklusive fly, træning, simulatorer etc. Driften over 30 år anslås til 210 milliarder kroner eller cirka 4 milliarder kroner pr. kampfly.

Det er så store summer, der slet ikke er til rådighed for at land som Tjekkiet. For nogenlunde det beløb, Norge forventer at betale for driften af ét F-35 i 30 år, får tjekkerne 14 kampfly over ti år. Kun brændstof kommer oven i prisen.

Tjekkiet og Norge repræsenterer med andre ord to yderligheder. Spørgsmål bliver, hvor Danmark finder sin plads?

Se de tjekkiske Gripen i aktion mod russiske fly under Baltic Air Policing i 2009

"Det har fået svenskerne til at tilbyde en ny tiårig leasingperiode af for 14 milliarder koruna (3,4 mia kr.) efter første at have tilbudt kontrakten for 15 milliarder koruna (4,3 mia kr.)."

Er vist en fejl, medmindre at omregningen mellem de to valutaer sker eksponentielt :)

Som tekniknørd synes jeg at JSF er awesome... især den version der kan lande og lette vertikalt (som DK ikke får!).

Som skatteyder er der kun politiske grunde til at vælge JSF over grippen... disse grunde gad jeg godt at en politiker gad at forklarer, istedet for at lave en pseudo-teknisk gennemgang af flyet, designet til at komme frem til den konklusion af JSF er bedst.

  • 5
  • 1

Hvem betaler for eventuelle skader, man skulle jo tro der er en ret høj risiko, mon der er en kaskoforsikring med i prisen, og er den betinget af anvendelsen?

  • 1
  • 0

"mens politikerne - minus Enhedslisten - på den anden side er blevet enige om at sende milliarder af kroner efter nye kampfly."

Måske kunne Enhedslisten overveje denne leje model, således DK ikke "låser" mia. af kroner i udstyr.

  • 0
  • 0