Tjek om din bil har snydesoftware fra VW

Mistænker du din bil for at kunne være blandt de 90.927 danske biler, der har haft installeret den snyde-software, der har sendt Volkswagen ud i et massivt stormvejr de seneste par uger, kan du nu få svar.

Volkswagen Danmark har oprettet hjemmesiden www.vwdieselinfo.dk, hvor du kan indtaste bilens registreringsnummer, og derved få be- eller afkræftet mistanken.

»Alle berørte Volkswagen-ejere vil blive kontaktet direkte af Volkswagen Danmark, så snart vi har identificeret de berørte biler. Vi påtager os det fulde ansvar for eventuelle nødvendige tekniske udbedringstiltag og de omkostninger, der er forbundet hermed,« lyder det på hjemmesiden.

Volkswagen slår fast, at alle berørte modeller fra et teknisk synspunkt er fuldstændig sikre at køre i.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er overbevist om at VW ikke risikerer at snyde yderligere på vægten...så vær ikke så nervøs :) Hvorfor ? Det er Audi der har den største andel af snydesoftwaren i USA og de er omfattet af indkaldelserne og det vil de øvrige andre VW ejede mærker også være. Selvom snyderiet er en dumhed, så er VW næppe så dumme at de lader som om feks. din Skoda, der hvis den er en diesel med en af de omtalte motorstørrelser, ikke skulle være deres problem. De skal jo også kunne sælge biler i fremtiden. Personligt har jeg oplevet VW som særdeles villig til rette fejl. Selv efter garantitidens udløb(2 år) har de efter 4år rettet en fejl som blev konstateret ved første syn efter 4 år, som jeg ikke kunne vide være anderledes.

  • 0
  • 0

Jeg har allerede trukket et nummer hos chiptuneren til min Octavia 1,6 TDI, så han kan lægge et optimeret program ind, efter at Skoda har lagt deres "glædesdræberprogram" ind.

Historien med molboerne, der 4 mand høj bærer en femte mand på en dør ind på kornmarken for at jage storken væk, så den ikke tramper kornet ned gentager sig.

*Vi har fundet følgende bil: SKODA OCTAVIA 1,6 TDI

Din bil er desværre blandt de berørte biler på den liste, vi har modtaget fra fabrikken. *

  • 0
  • 0

Er det ikke en lidt misforstået holdning.

Softwaren snyder så vidt jeg har forstået, kun når den fornemmer at bilen er ved at blive testet!

Så softwaren er som sådan ikke en glædesdræber. Og har du ikke været tilfreds med din bil indtil nu, så hvorfor chiptune hvis du var tilfreds inden du hørte om denne software?

  • 0
  • 0

Det siger da sig selv at den nye normalsoftware vil nærme sig snydesoftwaren i form af mere EGR og færre kræfter, samt større brændstofforbrug.

Årsagen til snydesoftwaren er jo at den normale software, som giver det nuværende mix af brændstofforbrug og ydelse, ikke lever op til grænserne for NOx, hvorfor der skiftes til en anden mapping, som prioriterer lav NOx-udledning.

Min plan har hele tiden været at slippe de tøjlede 40-45 hestekræfter og 70 NM fri, kombineret med EGR-deaktivering, nu er der bare en ekstra tilskyndelse.

  • 0
  • 0

Hvis synene er hvad de giver sig ud for, så burde alle disse biler få at vide, at de kun må køre hen til værkstedet for at få ordnet motoren/udledningen. Jeg fik besked på øjeblikkeligt at får ordnet nærlysets vinkel, da det stod lidt for højt, uanset jeg har en manuel justering af det. Justeringen bør kun kunne justere det nedad relativt til ingen last. Klart at det er meget farlig, at jeg kan risikere at blænde nogle modkørende, så et næsten køreforbud er vel i orden. Jeg ser frem til, at alle VW producerede dieselbiler får en generel ordre om øjeblikkeligt at få bragt deres udledning i orden. Mindre kan ikke gøre det. De må kun køre hen til værkstedet, da alt andet er alt for farligt. Ifølge både DØR og diverse klima/miljø-forskere, så er det jo nærmest en national katastrofe med utallige for tidligt døde mennesker, og det kan vi jo ikke have. Pudsigt nok, så har de ikke observeret alle disse for tidligt døde, selvom der skulle være nok af dem, med alle disse partikler og NOx'er der er udledt.

  • 0
  • 0

Det siger da sig selv at den nye normalsoftware vil nærme sig snydesoftwaren i form af mere EGR og færre kræfter, samt større brændstofforbrug.

Netop.. Jeg er bange for at VW har er problem der ikke kan løses med en software opdatering. De har vist at de har snydt i 7 år, og muligvis (i starten) regnet med at de kunne løse problemet med den problematiske NOx trap teknologi med en software opdatering senere. Det at de ikke har kunnet løse problemet på 7-10 år, samt at konkurrenterne ikke bruger denne teknologi kunne tyde på at problemet ikke er løsbart med software uden at kunderne vil klage.

Som jeg har forstået det, anvender de andre bilfabrikanter, samt WV's gruppens disel motorer over 2liter AdBlue. Hvis dette system koster 2000-3000 kr at indbygge fra ny, så koster det nok 5-10 gange mere at indbygge det i marken. Der skal også bruges masse af R&D resuser til at designe retrofit løsninger til alle varianterne der er lavet de sidste 7 år. En WV Golf Blue Motion koster vel ca. 100kkr før afgift, det at bruge 15kkr på at opdatere hver disel bil produceret de sidste 7 år, vil få alvorlige konsekvenser for folkevogn.

WV skal selvfølgelig straffes for dette, men samtidig er de vigtige for den europæiske industri 'Too big to fall'. (600k ansatte)

  • 0
  • 0

Jeg anbefaler også allerede nu folk at holde sig tilbage med at springe på vognen, og software "nedgradere" deres bil. Hestekræfter betyder ikke så meget for de fleste, men 10% (rent gæt) ringere brændstoføkonomi kan de fleste forholde sig til. EGR er i det hele taget noget fanden har skabt i vrede, bilmærke underordnet. De kokser alle til, med følgende udgifter til udskiftning hver 3-4år, hvis man ikke får fjernet ventilen og kodet motoren om til det. Nyeste måde de gør det på er så ikke med en separat ventil, men via overlap i indsugnings og udstødningsventilerne. Resultatet er dog det samme: Koks aflejringer i motoren. Min egen Seat Leon Cupra 280 kører efter det princip, og bl.a. derfor kører den kun på Shells V-Power, i håb om de rensende additiver tar det værste!

  • 0
  • 0

I 10.000 km/år benzinbillister skal bare blande jer uden om vores dieselbiler. Fra "Forargelsens Hus": Kvinden klager til politiet over at hun kan se mændenes lem når de tisser i pissoiret i gården. Den tilkaldte politibetjent kan ikke se noget, men kvinden fortæller ham at han skal stille sig op på køkkenbordet og lægge kinden helt op ad væggen, og så kan han ganske rigtig se ned i pissoiret.

En dieselbil med frakoblet EGR soder ikke til som en hvor den satans opfindelse sidder fast i halvåben tilstand.

  • 0
  • 0

Softwaren snyder så vidt jeg har forstået, kun når den fornemmer at bilen er ved at blive testet!

Nej, det er jo direkte modsat: Softwaren snyder hele tiden - undtagen lige når den testes under meget særlige forhold!

Efter ny SW, og når bilen begynder at bruge EGR osv. rigtigt hele tiden, er det da tænkeligt at det får negativ indflydelse på motorens dynamik, økonomi og ikke mindst sodudvikling.

Hvis ikke, hvorfor i alverden så snyde i første omgang?

Maksimal ydelse ødelægges sandsynligvis ikke, for jeg vil tro alle motorer alligevel lukker deres EGR når der skal ydes maksimalt.

  • 0
  • 0

Jeg har lige checket min VW LT 35 fra ´85 og min bobbel fra ´72, de er "rene" begge to :-)

(før der kommer dumme kommentarer...ja, ja jeg ved det godt)

Rasmus

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten