Titusindvis af VW Golf-motorer bliver nye kraftværker
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Titusindvis af VW Golf-motorer bliver nye kraftværker

Motoren fra en Volkswagen Golf er et supereffektivt kraftvarmeværk, som kan supplere vindmøllerne og levere strøm til fremtiden grønne elnet.

Det mener VW og energiselskab Lichtblick fra Hamborg. Sammen har de to planer om at sælge tusindvis af Golf-motorerne, som kører på naturgas, hvilket er helt almindeligt i tyske biler.

Motorerne skal snurre i tyskernes kældre og fyrrum, hvorfor de kan forsyne boligerne med overskudsvarmen fra strømproduktionen.

Golf Bifuel, som kan køre på naturgas, lægger motor til tyskernes nye minikraftværker.

Den har Lichtblick og VW tænkt sig at styre centralt. Formålet er at koble motorerne ind, når der mangler strøm i nettet, og prisen derfor er høj. Det kan ved hjælp af den centrale styring gøres mere fleksibelt og langt hurtigere, end centrale kraftværker kan præstere, argumenterer selskaberne.

Effektivitet på 94 procent

De tyske omtaler af Golf-motorerne forklarer ikke, hvor kunderne så skal få varme fra på kolde vinterdage, og hverken VW eller Lichtblick har offentliggjort detaljerede beskrivelser af projektet. Lichtblick har dog bekræftet planerne, der først blev afsløret i en artikel i nyhedsmagasinet Der Spiegel, som ikke angav kilder.

Til gengæld fremhæver eksempelvis avisen Die Welt i sin onlineudgave, at effektiviteten er helt oppe på 94 procent, hvilket er langt bedre end centrale, tyske kraftværker kan præstere, da de ikke udnytter overskudsvarmen.

Lichtblick forventer at stille 10.000 Golf-motoriserede minikraftværk op om året. Kunderne kommer ikke selv til at eje værkerne, men udelukkende betale for den varme, som de udnytter i deres huse.

De to selskaber mener, at de mange minikraftvarmeværker kan erstatte mindst to atomkraftværker, men med naturgas i motoren bliver der ikke tale om at slippe for CO2-udslip. Lichtblick blander dog allerede i dag fem procent biogas i det produkt, som sendes ud til kunderne, og den andel vil stige.

Volkswagen har allerede erfaring med energianlæg, fremhæver de tyske medier, fordi bilproducenten selv driver de kraftværker, der forsyner en række af fabrikkerne med strøm.

Herhjemme har blandt andre Danfoss været med til at udvikle mini-kraftværker, der kan sættes helt ud til kundernes boliger, men de baserer sig på mere avancerede brændselsceller.

Dokumentation

Welt Onlines artikel

"De tyske omtaler af Golf-motorerne forklarer ikke, hvor kunderne så skal få varme fra på kolde vinterdage"

Hvis man nu lod motoren driv en varmepumpe eller hente strømme direkte fra nettet til at drive den hvis strømmen var rigtig billig, så var der rigtig perspektiv i det.
En enhed der kunne både aflaste elnettet i den ene og anden retning.

MVH Rasmus

  • 0
  • 0

"De tyske omtaler af Golf-motorerne forklarer ikke, hvor kunderne så skal få varme fra på kolde vinterdage"

På kolde vinterdage må elværket så køre og producere til det store grid, så vidt jeg husker så stiger elektricitets forbruget på kolde dage, og endnu mere på kolde blæsende dage, det må give et fint sammenfald.

  • 0
  • 0