Titanic bliver nu filmet og kortlagt i 3DHD

En ny ekspedition er i gang med at kortlægge Titanic-vraget i hidtil uset detaljeringsgrad. Ekspeditionen, der for øjeblikket er på vej i havn, fordi en orkan er på vej ind i området, hvor Titanic ligger, har allerede offentliggjort den første HD-video fra vraget, og det er et imponerende syn.

Billederne er glasklare - meget bedre end de grumsede billeder og videoer, der er blevet vist, siden en fransk-amerikansk ekspedition lokaliserede vraget i 1985.

Sonarscanningen her viser Titanics bov, der ligger på 3.800 meters dybde. Sonarscanningerne skal hjælpe med kortlægge omfanget af vragstedet og forståelsen af, hvad der egentlig skete, da skibet sank i 1912. Foto: RMS Titanic Inc. Illustration: RMS Titanic Inc.

HD-videoen er kun en forsmag på, hvad der venter de museumsgæster og biografgængere, der om få år kan se hele vraget i 3DHD.

Det amerikanske forskerhold bruger sammen med firmaet RMS Titanic, Inc. avancerede scannere og HD-kameraer til at undersøge vraget. Teamet har to ubemandede fartøjer, en R.O.V., der er udstyret med et HD-kamera og en avanceret sonar, og en A.U.V. der har en anden type sonar og et kraftigt digitalkamera.

R.O.V.'en undersøger selve vraget, mens A.U.V.'en skal scanne og fotografere både vraget og et stort område omkring Titanics sidste hvilested. Hensigten er ifølge ekspeditionens - i øvrigt fængende og oplysende - hjemmeside dels at lære mere om, hvordan skibet sank, og dels at få lavet et præcist øjebliksbillede af bovdelen, så man ved senere ekspeditioner kan se, hvordan nedbrydningen påvirker vraget.

****## Ekspeditioner smadrer vraget
RMS Titanic Inc., der har retten til at bjærge genstande fra vraget, fordi de i 1987 var de første, der hentede vragdele op, har nemlig været under heftig kritik, for at nedbryde vraget med deres til tider hårdhændede tilgang.

Blandt andre har Dr. Robert Ballard, som ledede den amerikanske del af ekspeditionen, der fandt Titanic påvist, hvordan de ubemandede fartøjer har skadet vraget flere steder.

Omvendt har en amerikansk domstol for nylig fastslået, at mange ting, ville være gået til, hvis ikke, de var blevet bjærget. Derfor har domstolen tilkendt RMS Titanic Inc. en bjærgeløn på 640 mio. kr. for de næsten 6.000 genstande, som de har hævet gennem årene.

****## Nu skal årsagen til forliset fastslås
Ifølge nyhedsindslag, som tv-stationen NBC's reporter har lavet fra ekspeditionsskibet, Jean Charcot, så håber forskerne på, at kunne sige mere om, hvad der helt præcist var årsagen til at Titanic sank.

Indtil 2008 var teorien, at det isbjerg, der ramte skibet lidt før midnat 14. april 1912, bulede skroget over en strækning på 90 meter, så vandet kunne strømme ind mellem stålpladerne og ind i fem vandtætte skotter.

Titanic var bygget til at kunne klare, at fire skotter blev fyldt, men med fem fyldte skotter blev forstævnen presset så langt ned, at vandet kunne trænge ind på de dæk, der lå over de vandtætte skotter.

Men efter RMS Titanic Inc. bragte dele af skroget til overfladen, har forskerne også fundet ud af, at stålet blev skrøbeligt ved lave temperaturer, og at nitterne var af meget dårlig kvalitet, fordi jernet indeholdt store mængder slagge.

Skibsværftet brugte stålnitter midtskibs, hvor belastningen formodedes størst, men i boven og i stævnen brugte de jernnitter af dårlig kvalitet. Derfor mistænker forskerne ifølge NBC, at nitterne mellem skotterne er gået i stykker, da skibet ramte isbjerget, så vandet kunne bevæge sig mellem skotterne. Skibsværftet har benægtet, at der var problemer med nitterne, så nu håber forskerholdet, at de kan fastslå, hvem der har ret.

Ekspeditionen fortsætter, når stormen har lagt sig. Du kan følge den både på Facebook og Twitter.

Dokumentation

Se ekspeditionens hjemmeside
Se ekspeditionens facebookside
Følg ekspeditionen på Twitter

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se formålet med at blive ved med at pille ved Titanic og årsagen til at det sank for 98 år siden.

Uanset hvad årsagen til forliset var, må vi da have bevæget os frem rent teknologisk siden 1912. Så vidt jeg ved bruges nitning ikke som sammenføjningsmetode ved skibsbygning mere....så helt ærligt?

Kik i højere grad frem i stedet for tilbage.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten