Tilsyn fandt flere fejl på Tretten bro i Norge to måneder før kollapset

Plus16. august 2022 kl. 13:1512
Tilsyn fandt flere fejl på Tretten bro i Norge to måneder før kollapset
Et ekspertpanel skal fastlægge årsagerne til brokollapset i Øyer nord for Lillehammer, der fandt sted mandag. Illustration: Stian Lysberg Solum/NTB/Ritzau Scanpix.
Eksperter er begyndt at give de første bud på mulige årsager til, at en kun 10 år gammel limtræsbro kollapsede i Norge.
Artiklen er ældre end 30 dage

Under flere tilsyn, før Tretten bro styrtede sammen mandag, blev der fundet adskillige skader i konstruktionen.

Blandt andet er der brugt for korte og for få bolte i samlinger, møtrikker sad ved tilsyn løse, og der blev fundet eksempler på fugtskader i trækonstruktionen, skriver det norske Teknisk Ugeblad.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
12 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
12
17. august 2022 kl. 11:29

Sikkerhedsmargin ligger i den anførte maksimale belastning for broen, herunder akseltryk.

Vognmanden / chaufføren skal ikke selv beregne ekstra margin, men skal så iøvrigt heller ikke køre med overlæs.

11
17. august 2022 kl. 10:46

I danmark er max akseltryk 10 t. Det er sansyneligt trailer total 20t forvogn 40 t. Men der skal jo stadig være en stor sikerhedsmargin.

10
17. august 2022 kl. 09:36

Der er forsøgsordning igang med op til 74 ton.

Mange broer er skiltet med en vægtgrænse, som skal sikre dem mod at blive overbelastet. Det kan være akseltryk og/eller vægten af det samlede køretøj. Det forudsætter at chaufføren overholder skiltningen. Det sker ikke altid ved skiltning af frihøjden. Så kiler lastbilen sig fast under broen. Mon ikke også at vægtgrænsen bliver overskredet en gang imellem?

9
16. august 2022 kl. 22:43

Tilladt vogntogsvægt i Norge er i dag 60 ton. Der er forsøgsordning igang med op til 74 ton.

7
16. august 2022 kl. 16:57

Hvorfor vælter stål og beton broer så når man har lavet dem i flere hundrede år? Dem burde man da have 100% styr på… At man har bygget ting er ikke det samme som erfaring eller viden.

6
16. august 2022 kl. 16:54

Mener du at et vogntog må veje 70t? Næppe prøv med omkring 40t.

5
16. august 2022 kl. 16:34

Prestige-bro i stedet for sundfornuft-bro, har kostet dobbelt så meget som en stål/beton bro. Nu gætter jeg på at traileren fyldt med grus vejer 30t og lastbilen foran vejer 40t, gad vide hvad bæreevnen for den bro har været?

4
16. august 2022 kl. 15:52

samlingerne ligner noget fra Ballerup Arena, bare ringere

Et af problemerne i Ballerup Arena var, at borehullerne til samlingerne blev boret i lige linier på begge led, så trækkræfterne blev koncentrerede i stedet for at udnytte hele bredden når man ser på billedet, kan man se, at også her er de blevet boret rektangulært

  • men her har man endda ikke udnyttet hele bredden, kun den midterste halvdel
  • og hullerne er, set på tværs, boret så tæt, at kun 75 % af de samlede 50 % udnyttes til at optage trækket
3
16. august 2022 kl. 15:24

at ingeniørerne ikke ved hvad de har med at gøre g ikke forstår materialet modsat tidligere tiders mere praktiske folk.

Årsagerne til sammenbruddene kan være forskellige. Men det er egentlig underordnet. For uanset årsagen, så er resultatet at træbroerne har en meget højere fejlrate end broer som er bygget af andre materialer. Det er væsentligt at huske at teknologien har været anvendt i ove 50 år. Så sammenbruddene kan ikke undskyldes med manglende viden og erfaring. Så mon ikke sandhedens time nærmer sig, hvor man blot må erkende at de alternative meterialer har nogle ulemper som gør dem mindre velegnede til brobygning??

2
16. august 2022 kl. 14:25

Forklar så lige hvordan der kan stå en trækirke i Oslo opført i 1200 tallet… den burde jo efter din logik forlængst være forsvundet….

Træ kan fint bruges men tyder mere på at ingeniørerne ikke ved hvad de har med at gøre g ikke forstår materialet modsat tidligere tiders mere praktiske folk.

1
16. august 2022 kl. 13:49

Fra et tidligere indlæg skriver Michael Mortensen:

--Det er dem med lommeregnerne der er problemt, ikke materialet--

Har genindrykket nedenstående da det fortsat er relevant. (Den havererede bro ligner noget som er bygget af glas)

Jeg er ikke enig! Der er problemer med beregningerne OG der er problemer med at bruge træ til bygning af broer. Begrundelse: Træ tåler IKKE deformationer, fordi træ har en meget lille deformationsforlængelse. Stålkonstruktioner er i langt højere grad i stand til at optage deformationer. Uanset om samlingen er samlet ved Nitning - Svejsning - Boltesamliger. Denne forskel i egenskaber imellem Træ og Stål giver stålkonstruktioner en stor fordel. Derudover er trækonstruktioner udsatte for nedbrydning pga. fugt. HVIS Eiffeltårnet havde været bygget at træ. Så havde INGEN af os vidst at det nogensinde havde været bygget.