Tillidsmand fyret for at dække over kollega efter storebæltsulykke
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tillidsmand fyret for at dække over kollega efter storebæltsulykke

Illustration: Havarikommissionen

Tillidsmanden for de stationsbetjente, der undersøgte det skæbnesvangre godstog, der stødte sammen med et passagertog på Storebælt den 2. januar, er netop blevet fyret af DB Cargo.

Det sker, fordi han i et forsøg på at dække over en kollega stregede vedkommendes navn fra den liste, der viser, hvem der tjekkede ulykkesvognene. Det skriver Berlingske.

Læs også: Togspecialist til myndigheder efter dødsulykke: Installer nødbremseløsning

Togulykken var den værste togulykke i Danmark i 30 år og kostede otte passagerer livet, idet godstoget kolliderede med et passagertog, fordi lasten af den ene eller anden grund ikke sad forsvarligt fast på godsvognen.

Tidligere suspenderet

Tillidsmanden blev allerede få dage efter togulykken suspenderet, men er nu blevet endeligt fyret.

Læs også: Havarikommision: Fejl på yderligere to godsvogne ved storebæltsulykken

»Det er korrekt, at han nu er afskediget med den begrundelse, at DB Cargo ikke har tillid til ham. Vi mener, at afskedigelsen er usaglig, og vi ser nu på det videre forløb,« siger Henrik Karl Nielsen til avisen.

Han er advokat og repræsenterer tillidsmanden.

Samtidig fortæller han, at hans klient ikke nægter at have streget navnet, men beskriver det som »en tanketorsk« og fastholder, at tillidsmanden ikke ønskede at påvirke sagen.

Læs også: Sikkerhedskontrol ved Storebæltsbroen blev droppet i 2011

Ifølge Havarikommisionens foreløbige undersøgelser tyder intet på, at der er tale om en menneskelig fejl. Tværtimod viser de, at tre af fire af de forreste godsvogne havde tekniske fejl på den låsemekanisme, der skulle forhindre sådanne ulykker.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Samtidig fortæller han, at hans klient ikke nægter at have streget navnet, men beskriver det som »en tanketorsk« og fastholder, at tillidsmanden ikke ønskede at påvirke sagen."

At dække over beviser i en sag om 8 dødsfald er ikke en tanketorsk, det er et rødt kort lige på stedet. Det er almen viden man ikke må distruere beviser og slet ikke i en sag med dødsfald.

Tillidsmanden bør vedkende sig sit ansvar og acceptere en oplagt fyring. I denne sag kan han desuden næppe nøjes med en fyring fra DB Cargo grundet brud på procedurer, da der også er begået noget egentligt kriminelt i sagen og han derfor skal stå til ansvar overfor domstolene, altså hvis nogen anklager ham, hvilket politiet formodes at ville.

  • 30
  • 0

Selvfølgelig ønskede han at påvirke sagen - hvad skulle formålet ellers være.

Jeg er selv gammel fagforeningsmand, men orkede ikke længere at skulle redde r.... for sådanne idioter. Nu overvejer advokaten endda at kræve kompensation for usaglig fyring?

  • 21
  • 0

Kan man overhovedet være i tvivl om, at det er i skoven at strege navnet over?

Man sletter data fra en undersøgelse... "Det er nok i orden..." "Tanketorsk..."

  • 13
  • 0