

Fordelen ved elbiler med efterhånden større og større batterier er, at de ikke behøver at stå lænket til en ladestander dag ud og dag ind. Så hvorfor ikke udnytte, at den private ladeboks i garagen ofte står ledig i lange perioder, så andre kan få glæde af den?
Det nye danske startup Monta ser et stort potentiale i de mange private ladebokse, og derfor lancerer selskabet inden længe en deleplatform for elbilister, som gør det muligt at leje sin private ladeboks ud til andre elbilister.
Det fortæller Montas administrerende direktør, Casper Rasmussen.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Mit sommerhus ligger i Rørvig i Nordsjælland. Betaling via mobilepay, bankoverførsel eller kontanter.
Hvordan håndterede du betaling o.s.v.?
Og ligger det i et godt sommehusområde?
Jeg har min ladeboks i mit sommerhus på Plugshare (til kostpris), og den blev brugt en del sidste sommer. I højsæsonen havde jeg i en periode daglige besøg af gæsteladere. En del var ferierende nordmænd, som nok var chokerede over den sparsomme ladeinfrastruktur i DK sammenlignet med deres hjemland.
Det er nok der målgruppen er.men også boligforeninger og virksomheder, som eksempelvis har egne parkeringspladser, hvor man gerne vil sætte en ladeløsning op.
Men de kan komme i konkurrence med f.eks. Clever som vil sætte 10.000 standere op. En stor del af disse vil sikkert komme netop på disse steder.
Monta vil blot blive et nyt ladenetværk, med en lidt anden profil.
Øh, hvad med skat? Man bliver jo selvstændig erhvervsdrivende ved at videresælge strøm. Jeg har i øvrigt ingen henvendelser haft i de 6 år, jeg har tilbudt opladning gennem Plugshare.
De er vel i givet fald ikke målgruppen for denne app?Er der ikke noget med at gæster med abonnement samme sted som indehaveren også har ladeselskabets tilladelse til at benytte en hjemmelader?
Det er faktisk både muligt og særdeles rentabelt. Clever giver fuld refusion på knap 2 kr/kWh til kunder med elvarme. Eftersom Clever ikke får nogen afgift refunderet af staten for disse kunder, må det være noget, Clever betaler af egen lomme.Får den halve mill. danskere der har eller skal have elvarme er abonement hverken muligt eller rentabelt.
Set udefra er det en meget mærkelig forretningsmodel, men man må håbe, at den giver mening for Clever.
Jeg haaber deres app tillader differentierede priser. Jeg ville fx helst at folk lader mens mine solpaneler producerer. Eller, om natten.
Jeg har haft min ladeboks paa Plugshare i syv aar (i Boston). Kan gaa op til 18kW. To (2) gange er nogen kommet forbi. Jeg beder ikke om penge saa det er ikke det der er problemet. Jeg synes Monta's ide er godt eksperiment, men spoerger mig om folk vil benytte tilbudet.
Jo, sådan er det i det mindste med Clever, hvor det ikke koster noget, hvis andre Clever-abonnementer bruger en privat ladeinstallation. Det er jo også meget logisk, idet abonnenterne også lader gratis ved de offentlige ladestandere.Er der ikke noget med at gæster med abonnement samme sted som indehaveren også har ladeselskabets tilladelse til at benytte en hjemmelader?
"Hvis man har tænkt sig at lade mere end 100 kW om måneden..."
På diverse Facebook-grupper må ingeniører leve med at folk roder rundt i enhederne for energi og effekt. MEN PÅ ING.DK kan vi godt forvente at der er styr på det... ;) Stram op... :)
seriøse elbillister
Spændende begreb. Findes der useriøse elbilister? Får den halve mill. danskere der har eller skal have elvarme er abonement hverken muligt eller rentabelt.
Er der ikke noget med at gæster med abonnement samme sted som indehaveren også har ladeselskabets tilladelse til at benytte en hjemmelader?I øvrigt vil det være ulovligt for de ladestandere, der er tilknyttet refusionsabonnement. Her må kun ejerne selv lade
Ifølge de brugere, der bevæger sig på FDEL, og som har tilmeldt sig på Plugshare, så afventer de stadig deres første kunder... Så jeg spår heller ikke tiltaget den store succes. I øvrigt vil det være ulovligt for de ladestandere, der er tilknyttet refusionsabonnement. Her må kun ejerne selv lade. Og det er nok de fleste seriøse elbillister. Vi andre vil som regel have vore EV holdende i indkørslen i vejen foran ladestanderen... Hvis man derimod forlods beder om hjælp netop på FB-siden for FDEL, så får man det ofte.
Så kunne Plugshare være noget for dig. Der kan man som tjeneste til andre elbilister udlåne sin ladeboks efter aftale på egne betingelser som man selv definerer.Jeg vil gerne udleje (eller udlåne) min ladeboks, men placeringen af boksen gør at det vil optage en plads i indkørslen
Noget skal ske for at sætte en kæp i hjulet på de ågerpriser de store udbydere tager. Dette lyder som et forsøg uden ulemper så jeg håber på succes.
Jeg vil gerne udleje (eller udlåne) min ladeboks, men placeringen af boksen gør at det vil optage en plads i indkørslen og jeg vil ikke have lyst til at komme hjem og ikke kunne holde på egen matrikel. Desuden er boksen 1 faset - fint til mit behov men ikke praktisk 'på farten'.