Tidsplanen for Femernbroen skrider
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tidsplanen for Femernbroen skrider

Det kan blive nødvendigt at udskyde åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt fra 2018 til 2019.

Det fremgår af et svar til Ingeniøren fra administrerende direktør Leo Larsen, Femern Bælt A/S, der projekterer og planlægger forbindelsen for den danske stat.

Ingeniøren har bedt Leo Larsen om at kommentere sandsynligheden for forskellige åbningsdatoer og -år, samt hvad det vil kræve at leve op til politikernes løfte om, at forbindelsen skal stå færdig i 2018.

Læs også: Sådan ser forslaget ud til Femern-bro

Det skal ses i lyset af de krav, som de tyske myndigheder stiller til projekteringen af forbindelsen. De har fordyret projekteringen med 671 millioner kroner, hvilket svarer til 50 procent. Desuden ratificerede tyskerne traktaten senere, end det var forudsat i den tidsplan, som hidtil har været gældende.

Netop det sidste punkt henviser Leo Larsen til i sit skriftlige svar til Ingeniøren.

»Traktaten blev først underskrevet i september 2008, selvom det i aftalegrundlaget fra juni 2007 var bestemt, at traktaten skulle være indgået inden udgangen af 2007,« fremhæver han.

Femern-direktøren tilføjer dog, at »fortsat er det overordnede politiske mål, som nævnt i traktaten og i projekteringsloven, at åbne forbindelsen i 2018.«

»Men,« tilføjer han, »vi gransker for øjeblikket de to bro- og tunnelprojekter samt den tyske og danske myndighedsgodkendelsesproces og forventer i slutningen af 2010 at kunne fremlægge en endelig tidsplan for projekterings- og anlægsfasen«.

Intet svar

Ingeniøren har dernæst stillet følgende spørgsmål, som Femern Bælt A/S ikke ønsker at svare på, før den nye tidsplan er klar:

  • Er det muligt, med den forsinkelse der var i traktatunderskrivelsen, at anlægge en fast forbindelse, der åbner i 2018, og som holder sig inden for det vedtagne budget?

  • Er det muligt at anlægge en fast forbindelse, der åbner i 2018, hvis budgettet øges?

  • Hvad er konsekvensen, hvis broen skal åbne i 2018 med den forsinkelse, der har været tidligere i processen?

  • Forventer Femern Bælt A/S, som sagen står lige nu, at forbindelsen åbner i 2018?

Bestræber sig på at indhente forsinkelsen

Den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke fastslår, at forligspartierne - alle undtagen Enhedslisten - intet har fået at vide om en ny tidsplan for Femernforbindelsen.

»Vi ved godt, at der var en forsinkelse i ratificeringen. Hvis der nu kommer en forsinkelse i åbningsdatoen, som svarer præcis til længden af den politiske proces i Tyskland, så er det noget, som vi må acceptere,« siger Magnus Heunicke.

»Men det er vigtigt at sende det signal, at det ikke er noget, som vi bare tolererer. Vi skal virkeligt bestræbe os på at indhente forsinkelsen,« tilføjer han.

Magnus Heunicke henviser til, at et halvt års forsinkelse kan synes ubetydelig for den almindelige dansker, men forsinkelser er altafgørende for forbindelsens økonomi. Forbindelsen skal betales af bilister og tog, og de lægger af gode grunde ikke en krone i kassen, før vej og jernbane er åbnet.

Ingen garanti mod nye fordyrelser

Leo Larsen afviser over for Ingeniøren at garantere, at der ikke dukker tyske krav op under selve opførelsen af broen eller tunnelen, som gør forbindelsen dyrere.

»Det ville være uklogt,« skriver han.

Leo Larsen påpeger, at Femern Bælt A/S har brugt mange kræfter på at forstå de tyske myndigheders krav og sætte myndighederne ind i projektet.

»Som eksempel har vi haft møder med sikkerheds- og beredskabsmyndigheder om rollefordelingen. Ved de første møder deltog repræsentanter fra mere end 15 forskellige tyske myndigheder på forbunds- og delstatsniveau. For at få fastlagt rollefordelingen har delstaten Slesvig-Holsten nu udpeget en fuldtidsansat sikkerheds- og beredskabskoordinator,« oplyser han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At projektet ikke bliver færdig til den oprindelige dato kan ikke overraske, når det er et statsprojekt. Det er som om der er en uskreven lov om, at budgetterne skal laves urealistisk billigt eller at der er nogen der skal have mere for, at arbejde for staten, en hvis de skulle arbejde på det privatemarked. Derudover sættes tidsfristerne urimeligt langt ude i fremtiden, men alligevel kan de ikke overholdes. Så ingen overraskende faktorer her. Det eneste der kunne chokere var hvis alt blev lavet inden for tidsfristen og indenfor det oprindelige budget. Men det er ligeså usandsynligt som at vinde i 90 millioner i Lotto.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten