Tidligere officerer advarer mod at købe F-35

Tidligere officerer advarer mod at købe F-35

Foto: Lockheed Martin

Det australske senat har under en høring om landets planlagte indkøb af F-35 modtaget advarsler fra tidligere officerer og piloter fra USA, Australien og Danmark.

Det australske senat har over de seneste måneder modtaget advarsler mod at købe F-35-kampfly fra flere militære fagpersoner. Advarslerne er fremkommet i forbindelse med en aktuel undersøgelse af regeringens planlagte kampflyindkøb, som senatet satte i gang i december oven på omfattende kritik af F-35.

Den australske regering planlægger at købe i alt 72 eksemplarer af Lockheed Martins F-35, som også er favoritten i den danske kampflykonkurrence. Undersøgelsen omfatter en åben høringsproces, som nu har affødt 55 høringssvar fra vidt forskellige kilder, herunder Lockheed Martin og selskabets underleverandører samt flere F-35-modstandere. Mest interessant er det imidlertid, at også en række personer med militær baggrund har meldt sig med høringssvar.

Denne gruppe omfatter fire tidligere officerer fra det australske flyvevåben, en tidligere kampflypilot fra det amerikanske flyvevåben og en tidligere pilot og oberst­løjtnant fra det danske flyve­våben.

Uegnet til dogfights

Den nu pensionerede amerikanske kampflypilot Scott Perdue har også arbejdet som konsulent for US Air Force, US Navy, Nasa og senest tænketanken RAND Corporation, hvor han var medforfatter til det ansete kampflyværk ‘Air Combat Past, Present and Future’. Perdue fokuserer særligt på flyets evne i luftkampe, såkaldte dogfights.

»F-35 er optimeret til bombetogter. Det betyder ikke, at flyet i praksis har øget overlevelses­evne over for moderne jord til luft-missiler. Det betyder derimod, at flyet er underlegent i forhold til nærmest alle andre kampfly, det kan møde i kamp,« skriver han.

Læs også: Pentagons testchef advarer: F-35 er ikke egnet til kamp

Han angriber også det hyppigt fremførte modsvar, at F-35 er et såkaldt over-the-horizon-kampfly, der med sin avancerede radarteknologi kan angribe fjendtlige kampfly, før det selv bliver opdaget.

»At være nødsaget til at holde trusler på armslængde er ikke en holdbar forsvarstaktik i det lange løb. Flyelektronik og ‘systemer af systemer’ vil ikke være i stand til at lappe hullet i flyets ydeevne,« skriver Scott Perdue.

I vanskeligheder

To pensionerede officerer fra det australske flyvevåben, generalmajor B.J. Graf og oberst­løjtnant E.J. Bushell, har indsendt et høringssvar, der tager udgangspunkt i en gennemgang af 17 års rapporter fra Pentagons egen våbentestenhed, Operational Test and Evaluation Office, som hvert år rapporterer om mangler i F-35-programmet, og som Ingeniøren også tidligere har omtalt.

De to påpeger, at en række defekter efter flere år stadig er uløste, herunder omfattende softwareproblemer i it-logistiksystemet ALIS, problemer med elektronikken i pilothjelmen og sårbarheder i flyets skrog.

»Mange af defekterne er så afgørende for designet, at det bliver vanskeligt og måske endda umuligt at korrigere dem,« skriver de to tidligere officerer.

De peger også på, at Lockheed Martin og det amerikanske forsvars programledelse på grund af de mange fejl løbende har sænket kravene til de første operationsparate fly. Det betyder, at fejl først bliver rettet, efter at mange af flyene er erklæret operationelle.

»Strategien med at udskyde implementering og test af kapaciteter i flyet til et senere tidspunkt efter IOC (Initial Operating Capability, red.) er i strid med ordentlig praksis. Det forsinker afdækningen af problemer, der kan kræve dyre ændringer i fremtiden, og omkostningerne ved at korrigere sådanne problemer bliver dermed ganget med antallet af fly, der skal ændres,« skriver de to tidligere officerer.

»Situationen afspejler ikke et projekt i modning; snarere et projekt i store vanskeligheder,« skriver de.

Rækkevidde og våbenlast

En tidligere oberstløjtnant fra Royal Australian Air Force, Anthony Wilkinson, tager fat på kendte problemer som flyets korte rækkevidde på grund af lav brændstofkapacitet, problemer med accelerationsevnen og begrænset våbenlast.

»Flyet er muligvis fuldt af hemmeligtstemplet elektronik, men det er velkendt, at flyet ikke kan flyve fra Sydney til Darwin (ca. 3.000 km, red.) uden genoptankning, det kan knap nok præstere mach 1,6 på trods af stort brændstofforbrug, og flyets lille størrelse sammenlignet med effektive bombefly taler for sig selv,« skriver Wilkinson.

'F-22 det eneste rigtige'

Tidligere brigadegeneral Ray Perry fra Royal Australian Air Force advarede efter eget udsagn allerede sine overordnede mod at købe F-35, da han arbejdede som forsvarsatta­ché i Washington. Han efterlyser ligesom flere australske politikere, at den australske regering i stedet køber F-22, som er udviklet særligt til luftkampe og elektronisk krigsførelse, men som den amerikanske kongres har underlagt eksportforbud for at beskytte teknologien.

»Min kategoriske anbefaling var, at det ikke på nogen måde var i Australiens interesse at være involveret i programmet (F-35-programmet, red.) som andet end observatør. Det eneste fly, som kan opfylde Australiens behov for luftforsvar, er og bliver efter min bedste overbevisning F-22,« skriver han.

Misvisende simulatortests

Endelig skriver danske Anker Steen Sørensen, tidligere F-16-pilot og oberstløjtnant i Flyvevåbnet, at han tilbage i slutningen af 1990’erne deltog i simulatortest af tidlige versioner af F-35 i USA og England. I dag arbejder han som konsulent for konkurrenten Eurofighter.

Han og en dansk kollega oplevede under den tidlige simulatortest, at testene var særligt indrettet til at vise gode resultater med F-35 i simuleret luftkamp mod russiske kampfly. Blandt andet ved kun at udstyre de russiske fly med ringere missiler og ved kun at lade dem angribe F-35 frontalt og ikke fra siden, hvilket ville underminere flyets stealth-egenskaber.

»Vi vurderede som piloter, at simulatortestene gav et forkert billede af flyets egenskaber. For med de kriterier er resultatet givet på forhånd,« uddyber den tidligere oberst­løjtnant over for Ingeniøren.

Lockheed Martin har afvist at kommentere de tidligere officerers advarsler til det australske senat, der afslutter sin undersøgelse 1. maj i år.

Kommentarer (66)

Om så flyet var udstyret med rysler og paphorn som bevæbning, ville vi stadig købe det.
Det har amerikanerne så fint bestemt for os.
F35 er om muligt det største "to Big to fall" projekt, nogensinde. Og det har vi tænkt os at smadre vores militære budgetter med i mange år frem...
Man græmmes.

  • 39
  • 2