Om ti år tilhører hvert andet IDA-medlem Generation Z
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Om ti år tilhører hvert andet IDA-medlem Generation Z

Glæde, undren og håb. De tre følelser afløste hinanden, da IDA-formand Thomas Damkjær Petersen første gang så resultatet af en kvalitativ undersøgelse blandt nyuddannede, som tilhører den såkaldte Generation Z – og som har valgt at meldt sig ud af IDA.

Undersøgelsen konkluderer, at de unge er vilde med fællesskaber, og det skabte glæde hos formanden. Det er nemlig ikke uden grund, at foreningens nye Vision 2025 har mottoet: 'IDA – et fællesskab, der realiserer potentialet i teknologi og viden':

»Fællesskaber er selve omdrejningspunktet for IDA. På den måde leverer vi det, de unge elsker mest, og derfor undrer det mig, at de melder sig ud. Til gengæld giver det håb om, at vi kan få dem tilbage, hvis vi kender deres definition af fællesskab,« forklarer Thomas Damkjær Petersen.

IDA skal tilbyde de services og ydelser, som de kommende ingeniørårgange efterspørger – og de ligner ikke dem, som 50+-medlemmerne har, siger IDA-formand Thomas Damkjær Petersen, som forklaringen på, at foreningen har sat fokus på Generation Z. Foto: Henrik Frydkjær

Karakteristisk for deltagerne i undersøgelsen er, at de deltager i fællesskaber, hvor de gør en forskel, hvad enten det er som spejder eller som medlem af en rollespilsgruppe.

Ligner ikke IDAs 50+-medlemmer

Når IDA har valgt at sætte fokus på Generation Z, skyldes det netop ønsket om at forstå, hvad der er vigtigt for IDAs kommende medlemmer. I dag har IDA cirka 105.000 medlemmer, og hvis fremskrivningerne holder stik er tallet steget til 175.000 i 2025. Med en årlig vækst på 8.000-9.000 medlemmer udgør de yngste generationer halvdelen af medlemskredsen om mindre end ti år.

»Hvis vi skal være attraktive for de unge, er vi nødt til at blive klogere på, hvordan de tænker. Generation Z er vokset op med iPad i børnehaven, og mobiltelefoner har eksisteret i hele deres liv. Vi vil gerne være på forkant og tilbyde dem ydelser, de ikke selv har tænkt på. Det kan vi kun, hvis vi spørger til deres situation. Vi er nødt til at indrette IDA efter de services, de ønsker, og de ligner ikke dem, som vores 50+-medlemmer har,« forklarer IDA-formanden.

Generationsforsker Tanja Hall, Fremtidsfabrikken, har gennemført IDA-undersøgelsen, og hun peger på, at lysten til at gøre en forskel og involvere sig karakteriserer de unge fra Generation Z.

Lysten til at involvere sig slog også igennem i forbindelse med undersøgelsen, hvor de tidligere IDA-medlemmer beredvilligt stillede op til den meget omfattende undersøgelse, som blandt andet indebar, at de skulle deltage i to workshops og tage fotografier, som illustrerede deres opfattelse af fællesskab, arbejdsliv og personlig succes.

Den ihærdighed glæder Thomas Damkjær Petersen:

»Det var imponerende, at de sagde ja. De var meget dedikerede og eftertænksomme. Det er rart at se, for det tegner godt for fremtidens Danmark.«

Løbende tilpasning nødvendig

Ændringerne i medlemssammensætningen er et faktum, som IDA er nødt til at adressere, understreger Thomas Damkjær Petersen

»I dag taler vi om de nye digitale indfødte, men sådan er alle i fremtiden. Flere og flere medlemmer er vokset op i en verden med internet og sociale medier. Derfor skal indsatsen ændres. Vi bliver nødt til at gøre tingene på en helt anden måde end for de 40+-medlemmer, vi har i dag.«

Det kræver en løbende ændring af organisation:

»Hvis vi ikke tilpasser os den nye virkelighed, vil vi hele tiden halte bagefter. Nye services skal ind, og andre skal fases ud. Sådan har det altid været, vi sender f.eks. ikke længere nyhedsbreve ud med posten, men bruger digitale værktøjer.«

Fællesskaber skal lokke de unge

Thomas Damkjær Petersen håber, at den øgede viden om Generation Z vil føre til, at IDA kan udvikle nye fællesskaber, som er attraktive for nyuddannede og unge medlemmer, for at fastholde det høje antal aktiviteter, som medlemmerne selv står for.

Af de nuværende i alt 3.000 årlige arrangementer bliver de 2.700 stablet på benene af medlemmerne på frivillig basis helt og aldeles uden hjælp fra IDAs administration.

I dag er 75 procent af de DTU-studerende og 72 procent af de optagelsesberettigede studerende på Københavns Universitet medlem af IDA.

»Vi har godt fat på Generation Z, det er ikke et katastrofescenario, men vi håber at blive endnu dygtigere til at fastholde dem nu, hvor vi er blevet udfordret på vores standpunkter. Det skærper vores årvågenhed, får os til at undres og reflektere over, hvordan vi kan blive bedre for de kommende medlemmer,« siger Thomas Damkjær Petersen.