Ti år efter Concorde: Supersonisk flyvning igen på trapperne

Nogle gange kan det at bevæge sig baglæns være et stort skridt frem.

Sådan er det i hvert fald med den teknologiske udvikling inden for civil luftfart, der med Concorde-flyet sagde farvel til supersoniske rejser. I stedet satser luftfarten nu på brændstoføkonomiske fly, der kan tage stadigt flere passagerer om bord.

I dag, 23. oktober, er det ti år siden, at en Concorde fra British Airways begav sig af sted på sin sidste kommercielle rejse fra Heathrow i London for tre en halv time senere at lande i JFK-lufthavnen i New York.


»Concorden var produktet af et unikt øjeblik i historien. Takket være nationalisme og den kolde krig var regeringerne ivrige efter at sponsorere ethvert avanceret teknologisk udviklingsprojekt. Også selv om det ikke gav mening rent forretningsmæssigt,« fortæller Richard Aboulafia, chefanalytiker ved Teal Group, der er et konsulenthus med speciale i civil og militær luftfart.

Supersoniske rejser var forbeholdt de kendte, de smukke og de rige. Blandt de rejsende på returrejsen fra New York var skuespillere, modeller, tv-stjerner og erhvervsfolk. Ikke meget tyder på, at det vil ændre sig fremover.

»Concorden kostede store summer at udvikle og bygge, og selv driften var uprofitabel. Teknologisk set er der intet, der har forandret den realitet,« påpeger Richard Aboulafia.

Med andre ord: Supersoniske rejser var og vil blive ved mere at være forbeholdt de superrige. Tag nu bare Airbus og Boeing. Begge selskaber har sammen med motorproducenter som Rolls-Royce og General Electric fokus på at presse flere mil ud af flybrændstoffet og flere passagerer ind i flykroppen for færre penge.

Innovativ aerodynamik og avancerede elhybridmotorer er nøgleordene til succes i hvert fald hos EADS, der ejer Airbus. Her er ingeniørerne for længst i gang, og målet er i 2050 at have et regionalt passagerfly, der vil reducere de absolutte CO2-emissioner med 50 procent.

Jean Botti, Chief Technology Officer og medlem af topledelsen i den europæiske megakoncern, slog over for blandt andre Ingeniøren fast, at det er den vej, udviklingen går. Det skete på den årlige flymesse i Paris i sommer. Økonomiske rejser og lavere emissioner er målet for masserne, ikke supersoniske rejser mellem hovedbyerne i Europa, Nordamerika, Mellemøsten og Asien.

Men der er ét område inden for den civile luftfart, hvor man er mindre bekymret for udslip af CO2 og NOx i atmosfæren og mere interesseret i at høvle nogle timer af travle menneskers rejsetid. Det er supersoniske business jets, eller SBJ, som de kaldes i branchen.

»Udviklingen af supersoniske business jets er næsten uundgåelig,« lyder det fra Richard Aboulafia.

Når det gælder supersoniske forretningsfly, måles succesen i reducerede flyvetimer mellem Frankfurt og Chicago, Dubai og Tokyo samt Rio og Paris, og nogle at dem, der tror meget på det koncept, er amerikanske Aerion.

Her er man sammen med Nasa i fuld gang med udvikle og teste et privatfly, der på mange måder er et Concorde light. Concorde fløj mach 2, men det stiller store krav til flyskrogets materialer og de elektroniske systemer, når temperaturerne når op på cirka 120 grader.

Aerions nye fly flyver op til 12 passagerer ved mach 1,6, hvor temperaturen er halveret til cirka 60 grader i forhold til Concorde, samtidig med at man flyver nogenlunde dobbelt så hurtigt som almindelige passagerfly. Det bedste at to verdener.

Aerion forventer at have et færdigudviklet fly klar og certificeret fra 2016. Selskabet oplyser på sin hjemmeside, at man har 'letters of intent' på 50 fly fra privatpersoner og virksomheder. Aerion forventer selv at potentialet er på over 400 fly de første 15 år fra flyet kommer i produktion og drift.

Aerion er heller ikke alene. Flere andre interessante projekter har været undervejs i både USA og Rusland. Nogle projekter er døde igen, andre er sat på pause, mens status på enkelte andre er ukendt.

Alligevel er Richard Aboulafia ikke i tvivl. Supersoniske privatfly vil komme, og det vil ikke tage lang tid, mener han.

»Privat luftfart i den klasse har en helt anden økonomisk status end traditionelle passagerfly. Her taler vi faktisk om et marked, der er vokset i et fornuftigt tempo endda hele vejen gennem den økonomiske krise,« siger Richard Aboulafia.

Men hvorfor nøjes med super, hvis man kan være hyper, kunne man spørge? Flere højteknologiske udviklingsprojekter kigger langt forbi supersonisk rejser og hen imod hypersoniske rejser. Her er vi ovre i teknologier som Boeing X-51 WaveRider, hvor champagnen i teorien kan skylles ned, mens man bevæger sig med mach 5 fra Los Angeles til København.

Eller hvad med designkonceptet HyperSoar, der med en hastighed af mach 12 kan nå mellem to punkter på kloden på to timer blandt andet ved at hoppe ind og ud af atmosfæren? Det vil være noget for fremtidens statsministerkandidater.

Men mens hypersoniske rejser er så langt ude i fremtiden, at det kan være svært at tage dem alvorligt, og næppe bliver noget, som vores børn vil gøre brug af, vil supersonisk flyvning vende tilbage i en eller anden form meget snart.

På den måde vil Concorde-flyet, der sidste gang lettede mod New York for ti år siden, ikke have levet forgæves. Flyet og de teknologier, det skabte, vil have bidraget til luftfartshistorien med andet end ved blot at være et underholdende indslag for de superrige, som aldrig fandt økonomisk bundklang.

Se video med Aerions Supersoniske privatfly

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citar: "Det er bare ikke for dig, mig og vi to, men for de med en tegnedreng, der er lidt tykkere end gennemsnittet (skal nok lade være emd at skrive Løkke)"

Måske til Helle Thorning? Hun flyver jo nogle gange med forsvarets privatfly. Det er jo sikkert både økonomisk og miljøvenligt. Det gør andre ministre i øvrigt også engang imellem. Kongehuset bruger dem også, når de skal ud og smile og vinke til intetanende mennesker i eksotiske steder som Sydney og Rio (eller hvor der nu er OL eller andet spændende og vigtige ting de bare bliver nødt til at repræsentere Danmark i).

Det forhindrer forsvaret at bruge sine fly til ligegyldige opgaver som at lede efter supertankere som leder olie ud i danske farvande. Men "sådan er det jo".

  • 0
  • 0

.....eller minder den ufatteligt meget om en F-104 Starfighter i designet? Syntes både vinger, hale og krop ligner noget vi har set før, men stjernekrigeren var også rigtig god til at flyve hurtigt.

  • 0
  • 0

Det kan godt være konceptet er til de rige. Nogen skal jo være first movers. Men efterhånden vil teknologien vel blive så billig at man også kan bruge konceptet til almindelige mennesker. For almindelige mennesker vil jo også gerne have reduceret rejsetiden fra 20 til 10 timer. Det skal nok komme før eller siden og jeg håber at jeg når at opleve det i min levetid. Men det er svært at sige.

  • 0
  • 0

Man skal huske på det kraftige overlydsbrag som følger efter ethvert fly, som bevæger sig med overlydsfart. "Braget" følger flyet hele vejen, og vil genere alle på ruten sålænge flyvet flyver overlyds.. Det giver begrænsninger i gevindsten på visse strækninger. ;)

  • 0
  • 0

.....eller minder den ufatteligt meget om en F-104 Starfighter i designet?

Ej! Det mener du ikke!!? - Jeg tror det "er dig", Guy.

  • 0
  • 0

Prøv at kigge på planformen af Aerion ved tiden 1:10 i videoen og sammenlign det så med planformen fra en F-104.

  • 0
  • 0

Med lidt god vilje kan jeg godt se F-104 i konceptet. Men der er nok sket en del teknologisk udvikling i de små 60 år der er gået siden F-104 blev udviklet.

Den beskedne max-fart på Mach 1,6 får projektet til at virke en smule mere sandsynligt end de mange andre SSBJ-projekter der er dukket op gennem årene. Jeg forestiller mig at det ikke betyder så meget for folk om man flyver 1,6 eller 2,0 gange lydens hastighed. Det at man uomtvisteligt flyver hurtigere og dermed mere eksklusivt end alle andre er sikkert lige så vigtigt for målgruppen. Til gengæld har det helt sikkert mange tekniske og økonomiske fordele at slække lidt på farten.

Men jeg bliver lidt forbavset hver gang jeg om et nyt SSBJ får at vide, at der virkelig er et marked for sådanne fly. Det er jo ret store udviklingsomkostninger, der skal fordeles på de solgte fly. Det bliver næppe et (bi-)nationalt prestigeprojekt som Concorde. Den historie kan nok ikke gentages.

  • 0
  • 0

Ja raketten med en mand ombord, kunne flyve stærkt.....næsten lige så stærkt som en F16.....men......men.. med en operationsradius på næsten 700km (rækkevidde ca.12-1300 km) og et enormt brændstofforbrug ved mach 2 gør nok at aerodynamikerene og motorkonstruktørerne skal oppe sig en del for at et sådant apparat over "dammen" :)

  • 0
  • 0

Overlydsbrag kan reduceres kraftigt ved at designe flyet rigtigt. Det bør ikke være et uoverstigeligt problem længere. Flyet er stort set uinteressant hvis det ikke kan flyve overlyds over land.

  • 0
  • 0

Syntes både vinger, hale og krop ligner noget vi har set før

Ja da. Jeg har lige være inde på min søns værelse og checket mine gamle Tintin-albums (som knægten nu hævder er hans - møgunge!)

Bortset fra placeringen af haleplanet har de da planket designet af krop og hale fra den berømte Carreidas 160 fra "Flight 714 til Sydney" :-)

Nu mangler vi så bare, at nogen tager sig sammen til at kopiere fra "Månen Tur-retur" og bygger en ORDENTLIG raket.

  • 0
  • 0

Prøv at kigge på planformen af Aerion ved tiden 1:10 i videoen og sammenlign det så med planformen fra en F-104.

Kigget! Nej, stadig ikke. - Vingerne kan ligne lidt, men resten, især halen, ligner slet ikke.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten