The walking dead: VR og digitale lig skal genskabe drab
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

The walking dead: VR og digitale lig skal genskabe drab

PLUS.
Chiara Villa har arbejdet med at animere personer til retssager for at skabe det bedste og mest realistiske muligt overblik over, hvad der skete. Illustration: Villa C, Olsen KB, Hansen SH. Virtual animation of victim-specific 3D models obtained from CT scans for forensic reconstructions: Living and dead subjects. Forensic science international. 2017 278, e27-e33.

Det er ikke altid, vidner husker en sag helt præcist. Stod offeret nu ovre ved vinduet, eller var det nærmere døren? Det kan 3D-virtualisering og digitale lig hjælpe med i projekt ’Walking Dead’.

I 2003 blev en ung pige dræbt af en gerningsmand, hun tilsyneladende kendte. Han blev hurtigt indfanget, og til brug for retssagen blev han taget med ud på gerningsstedet for at forklare præcist, hvad der var sket. Han indrømmede sin gerning og sidder stadig fængslet, men i andre sager kan det være

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

mere tricky, hvad der er foregået. Måske benægter den mistænkte – med rette. Måske husker vidner ikke detaljerne. Måske er der stadig huller i det billede, der tegner sig på baggrund af efterforskningen, når gennemgang af gerningssted, obduktion og afhøringer har fundet sted. Derfor kan det være en fordel at genbesøge gerningsstedet for at se efter eller genopleve, hvordan det foregik. Og h...