Testtur: De nye lyntog kører fremragende
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Testtur: De nye lyntog kører fremragende

Klik på billedet for at læse artiklen fra 8. januar 1982

Se billeder af toget HER

Læs også: Store forventninger til DSB’ nye MY-lokomotiver

Læs også: Turbinen var det store problem i de første F-16-fly

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

DSB havde kunne have sparet sig selv (og landet) for meget bøvl, hvis man i stedet havde holdt fast ved lokomotivtrukne tog - de er muligvis ikke så fancy som motortog, og tophastigheden ligger omkring de 160-180 km/h, hvilket dog er en pæn del mere end de 0 km/h hovedparten af IC4 togene kan præstere.

Og som artiklen også fremhæver, det giver en langt højere grad af uafhængighed af (den teoretiske) elektrificeringen.

Der fremhæves at luftmodstanden er højere pga. overgangen fra lokomotiv til tog, men burde det ikke være teknisk muligt at løse det problem i det 21' århundrede, f.eks. med en gummibælg af en slags?

  • 6
  • 3

Det helt store problem med prototypetoget var, at vognene var aaaaalt for tunge. Over 50% tungere end en normal B-vogn, og dermed også meget energiforbrugene.

Vægten kunne sikkert være kommet noget ned i serieprodution, men som "udeleligt" lokomotivtrukket tog var det simpelt hen for ufleksibelt til danske forhold, hvor de rejsende i bogstaveligste forstand spreder sig/kommer fra i alle retninger, især i Fredericia.

Ja, de var meget behagelige, og godt indrettet. Og mange af ideerne, der blev afprøvet i de to prototypetog, genfinder vi da også i IC3. :-)

  • 9
  • 1

Ved indvielse af Lillebæltsbroen i 1935 introducerede man det første røde lyntog. Med en "svimlende" tophastighed på 120 km/t. DSB har nu tog med en tophastighed på 180 km/t.
Rejsetiden fra København til Korsør er uændret en time.
Hvornår går det op for Danmark, at tog er lige så forældet som dampskibssejlads. Der er ingen i dag, der ville arbejde for passagerfærgeruter mellem København - Aarhus eller Aalborg.

  • 4
  • 12

@ Christian Nobel
"DSB havde kunne have sparet sig selv (og landet) for meget bøvl, hvis man i stedet havde holdt fast ved lokomotivtrukne tog - de er muligvis ikke så fancy som motortog, og tophastigheden ligger omkring de 160-180 km/h, hvilket dog er en pæn del mere end de 0 km/h hovedparten af IC4 togene kan præstere."

Nu valgte DSB så IC3-togsættene i stedet APO-lyntoget. Her 25 år efter premieren er IC3 stadigvæk en vigtig succes for jernbanen i Danmark. Der findes faktisk lokomotivtrukne persontog med tophastighed på 230 km/t. Se fx Østrigs Railjet, der trækkes og skubbes af Taurus-lokomotiver - den samme type, der i 2009 slog verdensrekord for lokomotiver med 357 km/t og danmarksrekord i foråret 2016 på Storebæltsforbindelsen (235 km/t)
https://da.wikipedia.org/wiki/Railjet

Mht. IC4 var 64 af de 77 driftsduelige togsæt i drift i mere eller mindre grad i løbet af 2015.

  • 1
  • 0

@ Flemming Rasmussen:
"Ja - og sjovt man skal tilbage til 1982 for at finde superlativer om DSB ;o)"

Faktisk skal man ikke længere tilbage end til 2015 og 2016 for at finde superlativer om DSB:

Orange sensommerudsalg:
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/ud...
Familiebillet hver lørdag for 499 kr. t/r i hele landet:
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/bi...
MobilePay:
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/be...
Handicapservice forbedres:
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/ds...
Internet gøres gratis og opgraderes til 4G:
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/ds...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten