Testkørsel på Nordhavnsmetro kan forstyrre Cityringen i over en måned

Sådan så metrostationen ud ved Orientkaj den 6. januar. Stationspladsen ventes at være endelig klar til sommer Illustration: Lotte Rosenholm, By & Havn

Den nye københavnske metrolinje Cityringen lukkede helt ned i to uger i januar, da der blev gennemført test af styresystemet til den nye linje M4 til Nordhavn.

Men det bliver ikke nødvendigvis sidste gang, at Cityringens drift bliver påvirket frem til åbningen af Nordhavnslinjen, der er planlagt til den 28. marts.

Læs også: Cityringen lukkes helt ned i to uger

I en ny orientering skriver Metroselskabet, at der kan forekomme forstyrrelser i driften på M3, mens den nye M4 er i prøvedrift.

Prøvedriften – også kaldet Trial Run – er estimeret til at vare fem uger og begynder medio februar. Det er den sidste testfase, inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sammen med en sikkerhedsassessor skal vurdere, om projektet skal have den endelige ibrugtagningstilladelse.

»Under prøvedriften af M4 vil kunderne i M3 Cityringen opleve, at der passerer M4 tog sammen med M3 tog på strækningen mellem København H og Østerport. M4 togene vil ikke tage passagerer med, hvilket også vil fremgå af passagerinformationen, og M4-togenes døre vil være lukkede. Prøvedriften af M4 kan medføre dage med driftsforstyrrelser på M3, men der arbejdes på, at M3 kan opretholde en god driftsstabilitet i perioden,« fremgår det af orienteringen.

Efter Nordhavnsmetroens åbning vil der formentlig også være udsving.

»Det er selskabets forventning, at der efter åbningen af M4 Nordhavn må forventes en længere periode, hvor driftsstabiliteten i mindre grad reduceres på M3 Cityringen, indtil systemet er fuldt tilpasset og operatøren har lært at køre de to linjer optimalt. Baggrunden herfor er selskabets erfaringer med, at kompleksiteten i et togsystem øges, når to linjer kører hhv. sammen og adskilt på delstrækninger, hvilket er tilfældet for M3 og M4.«

Læs også: Nordhavn-metro står klar til april – men sådan vil det ikke se ud på overfladen

I orienteringen står der der desuden, at testene af tekniske systemer (SAT-tests og SIT-tests) er forsinkede, men Metroselskabet forventer at indhente forsinkelsen og fastholder planen om at åbne i slutningen af marts, som det blev meldt ud for cirka tre uger siden.

Med den nye linje får København to nye stationer på Nordhavn og Orientkaj. Metroselskabet har tidligere meldt ud at selve stationspladserne først vil stå færdige på et senere tidspunkt.

Illustration: Metroselskabet
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er nyheden her? En ny metrolinie skal testkøres, derfor kommer testtog til at køre sammen med almindelige tog, det kan give forstyrrelser i en indkøringsperiode. Dørene på testtogene vil være låst, så passagererne ikke stiger ind i testtogene.

Ja, nyheden ville vel være, hvis en ny metrolinie skulle sammenkøres med den eksisterende og det vil overhoved på ingen måde nogensinde forstyrre noget som helst men køre perfekt fra starten af og dørene vil på tilfældige tidspunkter åbne blot for at forvirre passagererne.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten