Test dine evner som energiplanlægger i nyt onlinespil

Test dine evner som energiplanlægger i nyt onlinespil

De glade SimCity-dage kan genopleves med et onlinespil fra Siemens, hvor du skal opbygge et helt energisystem, så din by kan blive forsynet med el.

Vinden blæser, solen skinner, gas strømmer ind fra borebrønde på havet, og kul hentes op af miner. I Siemens' nye onlinespil ‘Power Matrix' skal du være både energiplanlægger, tekniker og borgmester for et samfund, som skal forsynes med el i de rette mængder og med det miks af forsyningskilder, som tidens miljøhensyn kræver.

Lyder det svært? Hvis man kigger rundt på det politiske landskab, så må man sige, at det er en kompliceret affære, men Siemens giver - i hvert fald i begyndelsen - en hjælpende hånd og leder dig sikkert igennem de første stadier, hvor energiforsyningen skal etableres.

Man er altså ikke helt så meget på herrens mark, som SimCity giver mulighed for. Et energisystem er nemlig ikke noget, man bare kan udbygge i tilfældig rækkefølge. Før strøm skal sendes ud til forbrugerne, skal der være kraftværker, som producerer den, og hvis de er forsynet med fossile brændsler, ja, så skal der også være kul eller gas til rådighed.

Opbygningen af Power Matrix kræver lidt tålmodighed. Man er godt nok hurtigt i gang med hjælp fra programmet. Men der skal optimeres og analyseres en hel del, før man får andet ud af det end bare at se en by vokse op.

Nu er det så heldigt, at det lille samfund, Siemens har opbygget, både råder over egne kul- og gasforsyninger, så de første træk går på at bygge et gasfyret kraftværk af typen combincycle.

I mit første forsøg blev der bygget 100 procent fossilt, for hvem har egentlig lagt begrænsningerne ind i spillet? Vil Siemens have os til at bygge mest miljøvenligt, billigst eller en kombination - bliver vi andre ord manipuleret til et bestemt energisystem?

Tja, jeg kan faktisk fortsætte med at udbygge med kulkraftværker og stadig holde mine borgere glade. Men meget hurtigt foreslår spillet dog, at der bygges et ‘Siemens R&D Competence Center’, først derefter er det muligt at få adgang til nogle af de grønne teknologier som vind- og vandkraft. Så jeg river et kulfyret kraftværk ned og bygger nogle vindmøller i stedet, uden at det skaber den store ændring.

Skal vise hvor kompliceret energisystemet er
Selv siger Siemens, at spillet skal skabe en forståelse for de mange mekanismer, et energimarked indeholder, og hvordan forskellige typer af elproduktion og forsyningsnetværk hænger sammen. Derfor er det ikke bare designet til erfarne onlinespillere, men skulle kunne spilles af alle, som interesserer sig for emnet.

Hvis du skulle være kommet til at investere i for meget energiproduktion, så kan du sælge det til andre. Spillet har nemlig den ekstra dimension, som det også kendes fra elforsyningen, at el kan udveksles med andre operatører.

Men som det så ofte går med den type onlinespil, så kommer man til et punkt, hvor man siger:’Og hvad så nu?’. Power Matrix lider nemlig under et forsøg på at være realistisk; her kommer der ikke pludselig et monster og ødelægger halvdelen af byen, eller et jordskælv, som lægger landet øde - man er bundet af en forsimplet virkelighed. Siemens skal dog have ros for at forsøge at give os almindelige forbrugere en indsigt i de komplicerede mekanismer, som et moderne energisystem udgør.

Kommentarer (2)