Test af Odense Letbane sat på pause: Nye køreledninger driller gamle signaler

Plus9. november 2021 kl. 15:2420
Test af Odense Letbane sat på pause: Nye køreledninger driller gamle signaler
Illustration: Odense Letbane P/S.
Odense Letbane er under tidspres for at få letbanen testet og godkendt, inden den planlagte åbning ved årsskiftet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Odense Letbanes plan om at åbne ved årsskiftet er udfordret af, at det endnu ikke er lykkes at få tilladelse til at gennemføre testkørsel med de nye letbanetog på dele af strækningen i Odense.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
20 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
20
11. november 2021 kl. 19:37

Det er imponerende så mange der gætter og lignende. Er der virkelig ingen herinde der ved noget om hvilke signaler det eksisterende system bruger i form af spændinger og strømme?

19
11. november 2021 kl. 19:21

Hvordan kan det lige pludselig være et problem, i Århus har man Letbane klods op af signaler til fjernbanen, og de signaler er ikke immunicert endnu og bliver det nok heller aldrig, da planen er at der kommer Etcs før man elektrificer banen fra Fredericia til Århus

18
11. november 2021 kl. 19:16

Banen til Esbjerg blev immunisert helt tilbage i 95-96 men på trods af det gik det over 15 år før man fik sig taget sammen til at elektrificeret.

16
10. november 2021 kl. 20:46

Det er vel altid den der kommer med det sidste projekt, der skal betalke for eventuelle ændringer i den virkelighed der allerede eksisterer?

Dvs letbanen skal sørge for at deres aktiviteter er forligelige med BaneDanmarks - ikke omvendt.

Men er det ikke samme type letbanetog som der anvendes i Århus? Og er signalerne ikke af samme type?

Så oplevede BaneDanmark problemer, den ene gang Letbanen fik lov at prøvekøre? Eller er det bare dokumentationen der ikke er bragt i orden?

15
10. november 2021 kl. 17:10

Ja, men også to fjernbanelinjer med 25000 V/50 Hz vekselstrøm omkring Glostrup

14
10. november 2021 kl. 15:12

I København krydser den planlagte letbane 5-6 jernbaner. Det skal nok blive spændende.

Letbanen i København krydser primært S-banen, som i forvejen anvender 1.500 V jævnstrøm, så det burde vel ikke forårsage nye problemer ?

13
10. november 2021 kl. 13:05

Ja netop manglende rettidigt omhu, letbanen blev vedtaget i 2011, i al den tid har man vist at den ville køre parallet med og krydse hovedbanen. I ti år har man vist at der var et muligt problem, uden at der er nogen der har undersøgt hvordan man gør, og fremskaffet den nødvendige dokumentation.

12
10. november 2021 kl. 12:07

I København krydser den planlagte letbane 5-6 jernbaner. Det skal nok blive spændende.

Hvorfor, iøvrigt, ikke samme problem i Århus ?

11
10. november 2021 kl. 12:04

Ifølge Fyns.dk, som har fulgt projektet tæt, er problematikken omkring naboskabet med Banedanmarks signaler manglende dokumentation fra Letbanen og til Banedanmark.

Se f.eks her.

@ #10 Togene er dog bygget af Stadler i Berlin

10
10. november 2021 kl. 11:14

Stadler er altså et schweizisk firma.

9
10. november 2021 kl. 02:33

Det er næppe spændingen men derimod strømmen der kan skabe problemer, mere præcist (hurtige) variationer i strømmen. Disse variationer kan blive ret store i moderne elektroniske styringer. Det er noget mange af de gamle signalsystemer ikke er forberedt til at håndtere.

Det kunne de nemt dæmpe med et lille lokalt energilager i toget. Så kunne man måske også spare lidt på køreledninger hvis der ikke skal leveres så meget i peak fordi acceleration klares med batteriet.

8
10. november 2021 kl. 00:42

Signalerne på Banedanmarks strækning tværs over Fyn må i sagens natur være immuniserede, da strækningen jo er elektrificeret for et par årtier siden. Vil denne immunisering også være dækkende for strømmen fra letbanens anlæg? Banedanmark kører jo 25000 V/50 Hz vekselstrøm, mens letbanen kører 750 V jævnstrøm.

6
9. november 2021 kl. 22:08

Man bliver så træt når INGEN som i INGEN i hverken Letbanen eller BaneDanmark for længe siden hejste et signal (pun not intended) om at behov for immunisering af BaneDKs signaler hvor Letbanen kommer tæt på, blev analyseret tidligere.

5
9. november 2021 kl. 22:03

Hvis det er 750V den bruger så kan det blive 100A eller mere ved start, Hvor store ripple strømmene er fra diverse konvertere til motoren kender jeg ikke, men de vil have højere frekvens og kunne inducere mere.

Noget information om strømme og spændinger de eksisterende signaler baseres på er velkomment.

4
9. november 2021 kl. 21:49

750 volt jævnstrøm

Det er næppe spændingen men derimod strømmen der kan skabe problemer, mere præcist (hurtige) variationer i strømmen. Disse variationer kan blive ret store i moderne elektroniske styringer. Det er noget mange af de gamle signalsystemer ikke er forberedt til at håndtere.

3
9. november 2021 kl. 17:23

Hvilke forpligtigelser har Banedanmark så til at skærme deres køreledninger ? Og hvordan påvirker de områder omkring banen ? For der er vel lige rettigheder for alle

2
9. november 2021 kl. 17:06

Nu demonstrerer jeg nok min uvidenhed mht. stærkstrøm, men kan 750 volt jævnstrøm virkelig påvirke noget der er flere meter væk?

1
9. november 2021 kl. 16:26

det handler om passagerernes sikkerhed, og derfor er vi nødt til at tage den seriøst

Der er useiøst, at vente med at analysere et forudsigeligt til sidste. Det er langt fra nyt at ledere kan påvirke andre elektroniske systemer.