

Hvis Teslaer kommer ud for bestemte trafiksituationer, så kan der opstå risiko for ulykker.
Det kan konkret være, at bilen kører med for høj hastighed i områder eller ikke kan køre korrekt gennem et lyskryds.
Derfor kræver de amerikanske sikkerhedsmyndigheder (the National Highway Traffic Safety Administration) nu, at Tesla retter fejlen i 362.758 Teslaer.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Sikke en indsigt og klarsyn, men repræsentativt for niveauet.
.
NB:
Hvordan går det med de svævende biler på magnetveje?
FSD er nok det mest amerikanske tech udtryk der nogen sinde er skabt. (Og som på ingen måde findes)
TESLA laver elbiler og verdensomspændende datamining. (ikke andet.)
TESLA laver ikke noget som tilgodeser forbrugeren mere end konkurrenterne (tvært imod)
TESLA er en virksomhed som ene og alene vil og kan eksistere på fortsat at producere flere og flere elbiler. Det er deres eneste mission. De er så afhængige af at pumpe deres salgstal, at biler må sælges med store tab.
Fordi:
TESLA er blevet til det største eksisterende luftkaste nogensinde. Og det har hele tiden været Felon Musks plan.
Manden er dømt og anklaget for kursmanipulation på tværs af alt hvad han kalder ejerskab over.
DIN pensionskasse vurderede for bare 12 måneder siden, at TESLA var mere end 10 års produktion af elbiler værd. Tænk lige over det engang.
NHTSA har fokus på Tesla</p>
<p>NHTSA vil fortsat holde et skarpt øje med udviklingen af assistentsystemer, som det Tesla og mange andre bilproducenter udvikler.</p>
<p>Der har siden 2016 været registreret 41 uheld med Teslaer i USA, hvor bilens køreassistentsystem har været sat til. Langt fra alle har været med FSD, da det først blev introduceret i 2022.</p>
<p>Ud af de 41 uheld var der 14 fatale med i alt 19 dødsfald.</p>
<p>Uheld med køreassistentsystemer er langt fra begrænset til Tesla.
Eftersom det altid er føreren og kun føreren, der har ansvaret, og altid, hele tiden skal være opmærksom, og overtage når nuværende førerassistenter laver fejl, må disse uheld nødvendigvis skyldes førerens uopmærksomhed, nøjagtigt som mere end 50% af alle andre ulykker.
For det kan da ikke passe at folk er så dumme at de helt bevidst sover, imens de lægger deres og andres liv i hænderne, på noget de har fået fortalt ikke magter opgaven?
Kun på biler med FSD beta har NHTSA observeret mulighed for en potentiel risiko for fejl, som beta testførerne har skrevet under på at de vil eliminere hvis opstår.
Tesla har modvilligt gået med til at foretage en frivillig "recall" SW update OTA. (Som alligevel foretages løbende i udviklingen af deres Level 5 system)
Kun beta software som udvalgte førere tester er berørt.
NHTSA har således markeret at de holder øje med producenterne, især Tesla.
Journalister WW har så fået mulighed for (clickbait) skrive at Tesla skal tilbagekalde mere end 300.000 elbiler.
Epokegørende.
.
Safety recall report:https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCLRPT-23V085-3451.PDF
"In the specific and rare circumstances described above when a Tesla vehicle is operating with a software version of FSD Beta as described below and with FSD Beta engaged, certain driving maneuvers could potentially infringe upon local traffic laws or customs, with could increase the risk of a collision if the driver does not intervene."
"As part of FSD Beta’s general design, the feature provides visual and audible that can Occur : warnings in certain circumstances to alert the driver to their constant supervisory responsibility, which customers acknowledge and agree to prior to first using FSD Beta. Independent of any warnings from FSD Beta, the driver’s observations of the vehicle’s operations and environmental surroundings may also indicate that intervention is necessary."*
Verden ser lidt anderledes ud hvis man søger efter bilmærker med flest uheld hvor føreren/bilen har skylden. Statistikken er opgjort af forsikringsselskabet og derfor ikke afhængig af bilfabrikantens/importørens indmeldelse:https://insurify.com/insights/car-brands-most-accidents-2022/Det er en amerikansk opgørelse så reprænsentationen af mærker er ikke retvisende i forhold til i Danmark. De hyppigste er Ram, på 3, pladsen er VW.
Desværre opgør de ikke statistikken i forhold til antalet af køretøjer, som ville være den mest reelle måde at se en sådan statistik på..
Hvis man vil se Tesla op mod gennemsnittet af fabrikanter har jeg ikke kunne finde andet end Teslas egen statistik:https://www.tesla.com/da_dk/VehicleSafetyReportSom viser at antal miles kørt for hver bil der er indblandet i et uheld, er særdeles højt sammenlignet med gennemsnittet af bilfabrikanter. Ligeledes at anvendelsen af ADAS systemer øger dette yderligere. Det er lidt ærgerligt at andre fabrikanter ikke laver en tilsvarende statistik. Det kan selvfølgeligt skyldes at de ikke har samme muligehd for at opsamle data fra deres biler.
Hvis man vil se Teslas statistik i Norden, kan Folksam forsikringsstatistik over sikre biler, baseret på deres sager. Her vurderes Tesla at være i bedste kategori på alle punkter:https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/hur-saker-ar-bilen
Data fra sommeren 2022 viste, at der på de ti foregående måneder havde været 392 uheld i USA, hvor forskellige typer af systemer var involveret.</p>
<p>Seks personer døde, og fem kom alvorligt til skade. Ud af dem skete 273 med Teslaer, hvor fem personer døde.
Arh det der er at lyve med statistik. Bjørn får det til at se ud som om at 70% af alle uheld med assistentsystemer er Tesla. Hvilket sammenholdt med at der kun står Tesla på en lille andel af bilparken, kunne betyde at Teslas system er helt forfærdeligt i forhold til andre mærker. Men det passe så hellere ikke.
Ud af de 392 uheld er 273 Tesla, 90 Honda, 10 Subaru og alle andre tilsammen har kun 19 uheld. Burde alarmklokkerne ikke ringe hos de fleste her? Hvordan kan Toyota og VW koncernen levere så mange biler og ikke have nogen uheld? De har de perfekte systemer? Nej, de har ikke perfekte systemer, faktisk er de så uperfekte at de hævder ikke at vide hvor mange uheld de har haft og derfor har de ikke leveret data.
Det store antal uheld med Tesla skyldes simpelthen at de er den eneste fabrikant der har været ærlige og leveret de efterspurgte data fuldt ud. Og nu bliver de så hængt ud for det. Karma?