

Tesla og Elon Musk har formået at overtage noget af den hype som Apples Steve Jobs tog patent på i 00’erne. Selv ikke en corona-epidemi kunne sætte en stopper for året “Batteri-dag”, som godt nok var blevet udskudt nogle gange.
På Parkeringspladsen foran fabrikken i Fremont Californien holdt bilerne parkeret, og når Elon Musk sagde noget specielt spændende, blev der truttet i hornet.
Men da eventet var endeligt overstået, var der ikke mange kommentatorer eller analytikere, som truttede i noget horn. Først og fremmest fordi der ikke blev givet klare teknologiske løfter. Vi vender tilbage til alt det, som Elon Musk ikke sagde.
Nyt batteridesign
For hvad han egentlig? Rampelyset blev først og fremmest tildelt et helt nyt batteridesign kaldt 4680. Tallene refererer til diameteren (46 mm) og længden (80 mm), hvilket gør volumen næsten seks gange større end den type battericeller, Tesla lige nu bruger i model 3 (21x70 mm).
Energitætheden i det nye batteri bliver forøget med 54 procent. Med det nye batteri får prisen et ordentlig hak nedad med en reduktion på 56 procent per kWh sammenlignet med Teslas eksisterende batterier.
Teknologichef hos Tesla, Drew Baglino, hævdede samtidig, at alene den forøgede størrelse af battericellen vil forøge rækkevidden for en elbil med 16 procent.
Lodning fjernet
Men udover størrelsen, så kunne folkene hos Tesla også fortælle om ny teknologi inde i batteriet. Det handlede om udviklingen af det, Tesla kalder et “tabless” batteri. I praksis betyder det, at de har fjernet den lodning, som forbinder strømopsamleren inde i batteriet og den ydre verden. Det er gjort ved at laserskære et specielt mønster i de folier, som fungere som strømopsamler inde i batteriet. På den måde kan batteriet op- og aflades direkte på strømopsamleren og ikke via en påloddet kontakt.
Også kemien i katoden skal ændres. Især er der fokus på at komme af med kobolt i katoden, både på grund af prisen og på grund af forsyningen fra konfliktfyldte områder i verden, først og fremmest Congo i Afrika. Dette forventer de fleste batteriproducenter skal ske ved at bruge mere nikkel, og Elon Musk har bedt flere mineselskaber om at øge nikkel-produktionen.
Med alle de nye tiltag tror analytikere, at Tesla måske som de første, kan bryde barrieren på 100 dollar/kWh batteri i forhold til de mellem 150 og 200 dollar/kWh, som prisen antages at ligge på i dag.
Med det nye batteri er det også oplagt, at Tesla selv begynder at producere batterier. Det skulle man måske tro, at firmaet i længere tid har gjort på deres Giga-fabrikker. Men i USA har japanske Panasonics stået for produktionen (andre steder i verden er LG og CATL leverandøre) og det har Elon Musk ikke været glad for, fordi manglende produktion har forsinket udrulning af både model 3 og Y.
Derfor skal der i første omgang bygges en Tesla-fabrik til fremstilling af katodemateriale i USA. Hvor og hvornår sådan en fabrik skal stå klar er uvist.
Tesla er nu gået i gang med at opskalere produktionen af det nye batteri på en pilotfabrik, som ligger på fabrikken i Fremont. Hele projektet kaldes for “Roadrunner”, og flere forventer, at der skal bygges en komplet batterifabrik i San Francisco-området.
På trods af, at Tesla nu selv vil fremstille batterier, kunne Elon Musk bekræfte, at man fortsat vil købe batterier fra Panasonics og de andre leverandører, men at der altså også er brug for egenproduktion for at kunne følge med efterspørgslen. Faktisk forventer Musk, at den årlige produktion skal op på 25 mio. biler, hvilket er mere end dobbelt så meget, som verdens største bilproducenter leverer i dag.
Alt det som ikke blev sagt
Hvad blev der så ikke fortalt?
Forskellige medier har her dagen efter listet alt det op, som manglede:
Der var ingen priser, specifikke testresultater eller konkrete tal for den nye battericelle.
Der var ikke engang en celle fysisk til stede ved præsentationen - kun et billede.
Der var ingen konkrete datoer for udrulning af de nye batterier ud over, at Elon Musk først forventede, at produktionen var oppe i omdrejninger i 2022.
Hvis alle Teslas forventninger og teknologiprojekter går i opfyldelse, så skulle prisen for en standard elbil udstyret med den fulde hardwarepakke af selvkørende funktioner, falde fra 35.000 dollar i dag (en Model 3) til 25.000 dollar - men det sagde Elon Musk også i 2018.
Og så var der lige en enkelt ny version af en ældre model, som allerede har været luftet: En Model S kaldet Plaid med en rækkevidde på 840 km og 0-100 km/t på omkring 2 sekunder. Den skulle være klar til salg i slutningen af 2021.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Dunning-Kruger! (Du må google).Har aldrig oplevet en bilsælger, som ved mere om biler end mig selv
Lang historie kort, Efter at have været rundt og prøvet mange biler valgte han at gå helt udenom de traditionelle mærker og handlere og købe en MG ZS EV via nettet.</p>
<p>Dette er en historie fra september måned 2020
Jamen det tro jeg da på.
Måske er jeg farvet af mig selv. Har aldrig oplevet en bilsælger, som ved mere om biler end mig selv! De er rigtig gode til at skrive slutsedlen (har jeg hørt, da jeg aldrig selv har siddet i situationen). Det fysisk/mekaniske aner de hat om.
Jeg havde stærkt på fornemmelsen at du faldt udenfor målgruppen Bjarke, men der dukker nok en Waggon lignende BEV op herhjemme inden længe. (De findes jo allerede, i flere versioner, i Kina)
Spot on IB.
Jeg synes nærmest ikke der findes andet en Wagon R - like elbiler til under en halv mill.
For er en bil et transportmiddel og ikke en provokerende stålhabit. Det eneste gode ved den viste Lotus IL er vist, at den kan overhale under en lastbil.??</p>
<p>Må jeg bede om et ærligt billigt el transportmiddel. Hvad med en elektrisk Waggon R ?
Så videoen om Lotus Evijaen. Uhh - I'm in love ? Den en LIIIGE det jeg (mange af os) efterspørger. Mindre kunne nok også gøre det, da prisen nok forhindrer os adgang.
I Supercar Blondie's gennemgang af Evija'ens features, observerede jeg kun een detalje, som jeg ønsker forbedret, - lyden af hækspoileren rejse sig. ALT andet er lige down my alley. En detalje som den "flyvende" piedestal (Volvo like) er cool, med de geniale sekskantede knapper (felter). Så kan man nemlig føle sig frem til rette knap, i modsætning til en skærm, ingen nævnt - ingen glemt. Så kan man nemlig SE UD AF FORRUDEN mens man betjener indstillinger. Bemærk fire hjul - fire motorer. Er spændt på at høre om vægten på den uaffjedrede vægt.
@BM Det er det jeg kan lide ved automobildiversiteten, for nogle er en bil blot et transportmiddel såsom en Wagon R. Faktisk betragter jeg det som ret modigt for en mand at vise sig i en. For en stor del af os er en bil også en del af vores identitet, for eller kunne netop en Wagon R vel klare næsten alles transportbehov. Den bruges kun til at køre fra A til B, mens vi andre køber biler til at klare strækningen fra A til - - A.
Bjarke og jeg er enige om mange ting, men på dette emne er jeg nok mere passioneret. Det ses blandt andet ved at Bjarke fnyser af Lotus'ens "stålhabit". Bjarke - bilen er i høj grad lavet af kulfiber. Husk Colin Chapmans dogme (Bjarke - du skal google).
Det virker lidt som hvorfor ældre mænd vender sig for at kigge efter de smukke damer. Nogle af dem kan ikke huske hvorfor.
Nej, desværre.
Er det ikke her at andre debattører efterspørger kilder? ?
Jeg gør dog ikke, men glæder mig naturligvis over at debattere med en SÅ klog debattør ?
Nuvel - jeg er også bekymret for den klassiske - hvad der foregår i Amerika, ser vi om 10 år her. ?
Hvis jeg var en europæisk bilfabrikant, der var i panik for at opfylde CO2-målene ved at få solgt nogle elbiler, så jeg kunne undgå milliardbøder, så ville jeg nok ikke bryde mig om at blive aktivt modarbejdet af mit forhandlernet på den måde.
Er det ikke liiiige at stramme den lidt Allan.
Der er ikke nogen ICEV producenter der har problemer med at afsætte deres BEV, tværtimod har de lange leveringstider.
De har jo heller ikke bestilt batterier nok til at efterkomme mere salg, end de har planlagt compliance cars til. Det har vi hørt til hudløshed efterhånden.
Jo, de er nok svært interesserede i at holde efterspørgslen nede, på de køretøjer som de i bedste fald ikke tjener noget på.
Jeg har så også en formodning om, at det ikke er topstyret FUD.Man kan kalde det forbrugeroplysning eller negativt salg - også benævnt som FUD - det er vel en smagssag hvad man kalder det.
Hvis jeg var en europæisk bilfabrikant, der var i panik for at opfylde CO2-målene ved at få solgt nogle elbiler, så jeg kunne undgå milliardbøder, så ville jeg nok ikke bryde mig om at blive aktivt modarbejdet af mit forhandlernet på den måde.
Min genbo havde en rigtig gammel men dejlig Saab 9.3. Den kunne til sidst ikke mere og blev kørt væk på et fejebrædtHvor er det man møder denne "FUD"
Han gik derfor på jagt efter en ny bil - både el og fossil. Han var hos Renault, Hyundai, Kia, VW og Nissan for at høre om deres biler. Han fortæller mig at hver gang først blev præsenteret for deres fossilbiler. Når han efter et stykke tid spurgte til elbilerne fik han en fortælling om hvor svært det var med den korte rækkevidde og hvor vanskelligt det var at lade når der var så få offentlige ladepunkter. Ligeledes at der var lang leveringstid. Hvis han skule være miljørigtig skulle han hellere vælge en PHEV.
Man kan kalde det forbrugeroplysning eller negativt salg - også benævnt som FUD - det er vel en smagssag hvad man kalder det.
Lang historie kort, Efter at have været rundt og prøvet mange biler valgte han at gå helt udenom de traditionelle mærker og handlere og købe en MG ZS EV via nettet.
Dette er en historie fra september måned 2020
Product / Service Price 30 kWh € 6990 40 kWh € 8790 62 kWh € 13 490
@Bjarke: Hvis du køber den brugte NV200 og batteriet er under 70% kapacitet og bilen er under 8 år kan du på garantien få et nyt batteri hos Nissan.Du kan hente en brugt Nissan NV200 Evelia i Tyskland for omkring 120.000,- Rækkevidden er ærgerlige 100km, men du kan jo købe nyeste fabriksnye model hos din lokale Nissan, men så afspejles det også i prisen at rækkevidden er noget bedre.
Hvis den er for gammel eller rækkevidden bare er for kort, kan du hos Muxan få en extention pakke. De leverer extentions til både NV200 og til Leaf gen 1 og gen 1,5https://muxsan.com/English/index.html
Da bilen i sig selv nærmest ikke er til at slå ihjel er der god økonomi i at få fornyet eller udbygget batteriet hos Muxan
Maruti Suzuki Waggon R electric er faktisk allerede en realitet. Salget startede i denne måned i Indien, og der er forudsolgt over 100.000stk inden lanceringen, men du kan måske være heldig at købe en du kan importere til DK. Pris 10 lakh før tilskud.Hvad med en elektrisk Waggon R
Du kan hente en brugt Nissan NV200 Evelia i Tyskland for omkring 120.000,- Rækkevidden er ærgerlige 100km, men du kan jo købe nyeste fabriksnye model hos din lokale Nissan, men så afspejles det også i prisen at rækkevidden er noget bedre.Hvad med en elektrisk Waggon R ?
Må jeg bede om et ærligt billigt el transportmiddel. Hvad med en elektrisk Waggon R ?
Jeg havde stærkt på fornemmelsen at du faldt udenfor målgruppen Bjarke, men der dukker nok en Waggon lignende BEV op herhjemme inden længe. (De findes jo allerede, i flere versioner, i Kina)
Flere kan med fordel begynde at spare (feriepengene) op fra nu af.
For er en bil et transportmiddel og ikke en provokerende stålhabit. Det eneste gode ved den viste Lotus IL er vist, at den kan overhale under en lastbil.??
Må jeg bede om et ærligt billigt el transportmiddel. Hvad med en elektrisk Waggon R ?
Nej, desværre.Mon ikke de fleste borgere også er det?
De fleste ICEV bilnyheder bliver præsenteret som nye teknologiske gennembrud, fra diverse inden og udenlandske kilder, men virker simpelthen så ligegyldige og outdatede på mig.
Det er jo dejligt at høre hvor kildekritisk du er. Mon ikke de fleste borgere også er det?
Man behøver ikke være konspirations teoretiker for at se hvor reklamepengene kommer fra.
De fleste ICEV bilnyheder bliver præsenteret som nye teknologiske gennembrud, fra diverse inden og udenlandske kilder, men virker simpelthen så ligegyldige og outdatede på mig.
Selv det der præsenteres som nye ICEV supersportsvogne, virker som de tilhører en forlængst svunden tid, når man holder dem op imod "nye" BEV hypercars som Lotus Evija.
https://www.youtube.com/watch?v=i59QX1GHiKI
.
Kom dog videre, se fremad, istedet for tilbage.
I det perspektiv er det ikke underligt at der kæmpes med FUD og ..... for at undgå at borgerne vælger elbilen.
Hvor er det man møder denne "FUD"?
Nogle gange støder man på henvisninger til FDM her på siderne. Jeg tror ikke at de bekæmper elbilerne, men de formidler stoffet ret tørt og har ikke hjertet med. I stedet finder jeg langt mere indsigt hos Bilmagasinet, som gerne laver artikler om elbiler. Imidlertid indtager de en objektiv attitude til alle typer biler og fremmer ikke bestemte biler. Behøver jeg at nævne at chefredaktøren bliver kritiseret for ikke regulært at fremme elbiler?
Hvis jeg skulle ud og bruge et sekscifret beløb på nogetsomhelt, ville jeg da sætte mig godt ind i forholdene.
Du har helt ret i at det er svært at spå - især om fremtiden. Jeg tror det overrasker de fleste "eksperter" at salget af ICE biler fortsat falder kvartal for kvatal, og endnu mindre at en elbil skulle være den mest solgte bil uanset fremdriftsmiddel i dk i både marts og i september måned 2020.MEN det er mildest talt ikke første gang at folk klåger sig på hvordan elbilmarkedet udvikler sig endda meget længere frem.
Jeg tænker at for de fleste ""bileksperter" og sælgere har elbilerne hidtil været en trussel, idet hovedentreprenøren for elbiler har været Tesla - og Tesla er ved at disrupte markedet og dets aktører. Tesla er ikke medlem af nogen foreninger som fx. Bilbranchen eller bedriver et autoriseret sælger- og forhandlernet. Det betyder at hele den eksisterende bilbranche har været truet på deres indtjening af Tesla. Tilsvarende for fossil industrien med tankstationer og distributører. For både bilbranchen og fossilbranchen er der store summer på spil. Hver dansk bilejer lægger vel mellem 20.000 og 40.000 hvert år i vedligehold og brændstofforbrug. Hertil kommer et årligt bilsalg for - jeg gætter - gennemsnitsligt 100.000 kr (dette excl afgifter) for omkring 200.000 biler hvert år.
I det perspektiv er det ikke underligt at der kæmpes med FUD og ..... for at undgå at borgerne vælger elbilen.
Men derfra til så at kalde den ligeså god som en Telsa, er det godt nok langt.
VWs udmeldinger er altid blevet slået stort op i pressen, men ingen reagerer på samme måde ved manglende indfrielser, på samme måde som overfor Tesla.
VW lovede i 2010 at de ville være førende på elbiler i 2018, med en årlig produktion på 300.000stk.
De nåede knap 83.000, men endda kun hvis man tæller deres PHEV med.
En E-UP til 185.000 koster det halve af en Model 3.VWs direktør Herbert Diess lovede for 23 mdr. siden: "Inden 2020 vil vi have lige så gode elbiler som Tesla – men til den halve pris"</p>
<p>Hvorfor i alverden prøver de så overhovedet at sælge en bil som iD3 til over det dobbelte i dag??
E-UP kan også fragte 4 personer 65 km fra A til B og retur på motorvej, også om vinteren. Har man et så primitivt kørsels behov, har manden jo ret.
Faktisk så har han så meget ret, at de faktisk sælger alle de E-UP's de producerer.
Men derfra til så at kalde den ligeså god som en Telsa, er det godt nok langt.
. . . . . men at en bilsælger i dag udtaler sig om hvordan nybilsmarkedet ser ud om bare 2-3 år, kan jo virkelig ikke tages seriøst, . . . .
indrømmet - jeg tager dette ud af en sammenhæng, MEN det er mildest talt ikke første gang at folk klåger sig på hvordan elbilmarkedet udvikler sig endda meget længere frem. Tag blot 2030 agendaen. Til gengæld tillægger jeg absolut Ikke en gennemsnitlig bilsælger den store indsigt i samme.
"Elbilmarkedet har speederen i bund - bogstavelig talt. De store selskaber lancerer nye elbiler i hobetal, og udbuddet bliver større, mens politikerne på Christiansborg forhandler nye afgifter hjem i håbet om at fremme den grønne mobilitet yderligere.""
"CHRISTIAN BUNDGAARD"
Endnu en journalist der ikke har begreb om hvad det er han skriver om. Elbilsmarkedet er end ikke kommet op i omdrejninger endnu, og ligger under 5% af samlet salg. Kun Tesla nærmer sig som den eneste en egentlig masseproduktion.
Men da den kære fossilsælger har oveni købet besluttet sig for at bilde folk ind at en elbil kun kan virke som familiebil hvis den har mindst 400km rækkevidde, i den kontekst så er han påstand ikke løgn, men en bare massiv manipulation af bilkøberne.
Det er beskæmmende at det er dem, der spreder fordomme og misinformation omkring BEV, der stadig får pressens bevågenhed.
Ja, der er er ikke en BEV der passer til alle i dag, og det er helt klart en fordel, da der ikke er nok til alle der så ville skifte, men at en bilsælger i dag udtaler sig om hvordan nybilsmarkedet ser ud om bare 2-3 år, kan jo virkelig ikke tages seriøst, selv om han endda skulle være en af de meget få der er bevidst om udviklingen.
Vi står overfor en gigantisk disruption, hvor kun opskalering til masseproduktion lader vente på sig lidt endnu.
BEVisterne forklarer om glæden, blot ved en mindre adfærdsændring, og fordelene ved opladning natten over.
ICEVisterne holder folk fast i gamle vaner, med skrækcenarier om lange opladningstider og dyre flade batterier.
Kun den massive økonomi der er i ICEVindustrien og BigOil, forhaler udviklingen lidt endnu, men kineserne har allerede asfalteret vejen frem, og kørt deres BEV fabrikker i stilling. De har allerede billige BEV, men også verdens største bilmarked der først skal mættes.
.
VWs direktør Herbert Diess lovede for 23 mdr. siden: "Inden 2020 vil vi have lige så gode elbiler som Tesla – men til den halve pris"
Hvorfor i alverden prøver de så overhovedet at sælge en bil som iD3 til over det dobbelte i dag??
Men ovenstående liste af elbiler kan faktisk godt bruges af rigtigt mange familier.
Langt de fleste køreture foregår jo uden nogen på bagsædet. Faktisk kan rigtig mange sagtens klare sig uden bagsædet, så måske kan man booste elbilsalget ved igen at gøre det attraktivt med gulpladebiler (papagøje) for private. Desværre er der ikke en afgift at "save i", så man må opfinde et andet redskab.
I øvrigt giver to-personers biler også mulighed for andre designs, - lidt mere batteri bag forsædet. VW's ID3 er en af de mest attraktive elbildesigns til under en halv mill., og kunne VW lancere en "Scirocco" (kontra deres kommende ID4) , ID2 måske, så tror jeg på mere gang i salget.
Men disse elbils varianter til under 300.000 kan allerede benyttes som familiebiler: MG Z, Hyundai Kona EV, Kia E-Niro, Mazda MX-30, Peugeout e-2008, Hyundai Ioniq
Javist, der skal trækkes lidt på tålmodigheden under langture sammen lignet med Nissan Qashqai som sælges med en gennemsnitspris på 286.500 inklusiv (Qashqai prisen er fra linket)
Men de kan godt !
Men da den kære fossilsælger har oveni købet besluttet sig for at bilde folk ind at en elbil kun kan virke som familiebil hvis den har mindst 400km rækkevidde, i den kontekst så er han påstand ikke løgn, men en bare massiv manipulation af bilkøberne.
Men ovenstående liste af elbiler kan faktisk godt bruges af rigtigt mange familier.
Ikke alle! Men rigtigt mange, især hvis de gad sætte sig lidt ind i hvordan man bruger elbiler i stedet for at lade sig forføre af FUD specialisterne.
Dertil kommer kommer at Tesla's nye bil nok rammer gaden allerede om 3 år.
Men 3 år kan selvfølgelig godt ophøjes til "ikke indenfor en overskuelig årrække" hvis man har travt med de sidste krampe trækninger i at profit maksimere på de sidste fossilbiler.
Forsyningssikkerhed, transport besparelser, reducering af CO2 udledning, og ikke mindst penge besparelser.https://youtu.be/ysIlkxP1D5M
Beklager min misspelling. ?
Jeg takker for et lille smil på en gråvejrsdag?? syntes lige jeg ville dele.
Tør ikke tænke på hvad Monty Phytons kunne have fået ud af sådan en enkelt slåfejl, hvis de stadig havde huseret.
Det bliver da også alt for hurtigt, trafiksikkerhedsmæssigt for usikkert og nasset, med kørsel på flere fødevarer samtidig, halvtomt batteri eller ej.Dem der gør "one food driving" muligt, når batteriet ikke er fuldt opladet.
Stort set kun via de regenerative bremser.Kan en elbil fx Tesla oplades medens den kører
Dem der gør "one food driving" muligt, når batteriet ikke er fuldt opladet.
Nej, ikke umiddelbart - hvilket jeg også skrev i parantesen.Kan en elbil fx Tesla oplades medens den kører ?
Mon ikke vi kan forvente rasende reaktioner fra lobbyen, som hader hybridbiler ?</p>
<p>Disclaimer: Jeg har en dieselbil. Den kommentar er simpelthen bare dum.</p>
<p>/Bjørn
Jeg ærgrer mig lidt over ikke at have tilføjet "hvem de end er" i mit forrige indlæg ????
Men kald mig bare en profet ?
REnt praktisk, nej.Kan en elbil fx Tesla oplades medens den kører ?
Du kan dog trække den og regenerere, men det er ikke helt sundt for den. Der er dog folk der har brugt det når den var gået tom på en øde vej ude på prærien, uden et hus med en stikkontakt - det er næppe noget som sker ofte herhjmme :-)
Kan en elbil fx Tesla oplades medens den kører ?
Mon ikke vi kan forvente rasende reaktioner fra lobbyen, som hader hybridbiler ?
Disclaimer: Jeg har en dieselbil. Den kommentar er simpelthen bare dum.
/Bjørn
Om nogen, skulle det vel snarere være fra dem, som elsker hybridbiler, da eksemplet fjerner et af det mest populære argumenter for at købe en PHEV i stedet for en BEV; "Jeg skal bruge en bil, der kan trække min campingvogn!".Mon ikke vi kan forvente rasende reaktioner fra lobbyen, som hader hybridbiler ?
Der er mig bekendt ingen PHEV der er i nærheden af at kunne trække en mellemstor campingvogn 560 km på en opladning/tankning, med et forbrug på kun 9 kg LPG eller 17,5 l benzin.
Hvis batteriet kunne levere effekt nok (det kan det ikke med campingvogn!), ville en Chevy Volt med 19 kWh batteri kunne klare de første max 50 km på ren el, og derefter de resterende 500+ km på ren benzin, med et forbrug på under 10 km/l, altså ca 3 gange så stort forbrug af benzin som i regneeksemplet.
Der er næppe nogen benzinbiler i Model 3 størrelse på markedet, der er i stand til at trække en campingvogn længere end 564 km med 80 km/t, på en tankfuld benzin, som typisk er 60 l.
Sjovt og tankevækkende regneeksempler Søren.
Mon ikke vi kan forvente rasende reaktioner fra lobbyen, som hader hybridbiler ?
Øh, det fremgår da af linket at den vejer 96 kg ?Hvad vejer den? Det fremgår ikke umiddelbart af Kosan annoncen.
Installeret som range extender i en campingvogn, behøver den hverken hjul, ramme eller batteri, så vægten er nok nærmere 75-80 kg + evt. en ekstra 10 kg gasflaske.
Mon ikke ikke det går ud over kugletrykket og den mængde baggage der kan medbringes i Campingvognen?
Tjoeh - men en typisk campingvogn har vist omkring 400-450 kg lasteevne, som det jo nok er de færreste der udnytter på en ferietur.
Derudover er kugletryk kun et spørgsmål om fordeling af bagage i campingvognen.
Hvis du vil føre dig frem med mit behov fra den gang, min søn var meget alvorligt og uhelbredeligt syg, så gør du bare det. Det behov har jeg ikke længere - desværre ikke fordi min søn er blevet rask.Jo det gør vi faktisk. Du har uendeligt langt......... <a href="https://ing.dk/artikel/solbilen-lightyear-..">https://ing.dk/artikel/so…;.
Hvad vejer den? Det fremgår ikke umiddelbart af Kosan annoncen. Men den ser ret tung ud.
Mon ikke ikke det går ud over kugletrykket og den mængde baggage der kan medbringes i Campingvognen?
Stof til eftertanke:Så med denne relativt ineffektive generator, kan en Tesla Model 3 Long Range med 560 km rækkevidde (WLTP) altså oplades 96% på 10 timer, og således opnå et WLTP forbrug på hæderlige 21,5 km/l.</p>
<p>:-)
Diverse tests angiver at en Model 3 LR taber ca 40% af sin rækkevidde med campingvogn. En fuld opladning rækker altså til ca 336 km = 223 Wh/km, antageligt ved 80 km/t.
Hvis man installerer den omtalte generator i forrummet på campingvognen, påfylder 25 l benzin, og lader den levere 7,2 kW under kørslen (tillader BMS'en ikke umiddelbart), vil den bidrage med 90 Wh/km, og dermed sænke forbruget fra batteriet til 133 Wh/km.
Rækkevidden på batteriet bliver dermed 564 km, som ved 80 km/h vil tage 7 timer.
Generatoren vil således have brugt 17,5 l benzin på de 564 km, svarende til 32 km/l ... med campingvogn!
Der er næppe nogen benzinbiler i Model 3 størrelse på markedet, der er i stand til at trække en campingvogn længere end 564 km med 80 km/t, på en tankfuld benzin, som typisk er 60 l.
17,5 l benzin + 75 kWh (50% grøn) strøm versus 60 l benzin, er en langt grønnere løsning, og man slipper for motorstøjen, da generatoren er installeret i campingvognen.
En endnu bedre løsning kunne være en gasgenerator som denne, da campingvognen alligevel er forsynet med gas til komfur og varmeapperat.
Med omtrent samme ladeeffekt vil den bruge ca 9 kg gas (=126 kr hos Fleggaard) på de 564 km, og kun udlede omkring 1/3 CO2 sammenlignet med benzin-generatoren.
For ca 140 kr strøm + 126 kr gas, kan man altså trække en typisk campingvogn 564 km med minimal CO2-udledning.
Ovenstående løsninger er naturligvis ikke emissions-frie eller CO2-neutrale, men de er langt grønnere og bedre end eksisterende benzin-, diesel og hybridbiler, hvis kravet er at bilen skal kunne trække en campingvogn på en længere tur --- som jo ofte er brugt som argument mod elbilen.
Sjov beregning: Databladet siger at den kan køre 10 timer ved fuld effekt (7,2 kW) på en tankfuld benzin (25 l).Jeg tænker at denne: <a href="https://www.powergenerator.dk/benzin-gener..">https://www.powergenerato…;
<p>ikke koster mere end mange ladebokse. Kan den teknisk set godt bruges med en simpel forlængerkabel?
Så med denne relativt ineffektive generator, kan en Tesla Model 3 Long Range med 560 km rækkevidde (WLTP) altså oplades 96% på 10 timer, og således opnå et WLTP forbrug på hæderlige 21,5 km/l.
:-)
@HJN
Se følgende billede af kablet, så er det indlysende:
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/en_EU/installation_guide_umc_blue_eu.pdf
Jeg tænker at denne: <a href="https://www.powergenerator.dk/benzin-gener..">https://www.powergenerato…;
<p>ikke koster mere end mange ladebokse. Kan den teknisk set godt bruges med en simpel forlængerkabel?
Du kan bruge generatoren sammen med det medfølgende ladekabel. Koster ingenting.
Der er dog en boks monteret på kablet. Denne boks indeholder et relæ og lidt elektronik til at kommunikere med bilen, så den ved hvilke type kabel du har. Boksen er det samme som en "ladeboks".
Det er en god ide at sætte ladebokse op, der hvor man for eksempel skal betale for strømmen eller på anden måde identificere sig. Det er også en god ide, at ladeboksen beskytter bagvedliggende elinstallation mod overbelastning, hvadenten der er tale om statisk begrænsning af ladestrømmen eller dynamisk efter bygningens aktuelle forbrug og leveringsomfang fra netselskabet.
Så bliver jeg nysgerrig. Man **skal **altså ikke nødvendigvis have en ladeboks imellem stikket og bilen?
Hvis man nu er sikker på hvor meget man max. kan trække fra laderen, og at det hele er dimensioneret til at klare det, så skulle der vel ikke være noget i vejen?
ikke koster mere end mange ladebokse. Kan den teknisk set godt bruges med en simpel forlængerkabel?
Det er en god ide at sætte ladebokse op, der hvor man for eksempel skal betale for strømmen eller på anden måde identificere sig. Det er også en god ide, at ladeboksen beskytter den bagvedliggende elinstallation mod overbelastning, hvadenten der er tale om statisk begrænsning af ladestrømmen eller dynamisk efter bygningens aktuelle forbrug og leveringsomfang fra netselskabet.Der er absolut ingen grund til at sætte ladebokse op nogen steder. Shuko/CEE eller en helt almindelig stikkontakt med jord, selv at traditionelt dansk 400V kraftstik kan bruges med en simpel forlænger der slutter i CEE
FDEL udsteder anbefalinger baseret på 1000-vis af elbilisters erfaringer og best practice fra ind- og udland her: https://fdel.dk/vejledninger-til-etablering-af-ladeinfrastruktur/ hvor der også er et link til Sikkerhedsstyrerelsen advarsler mod at bruge almindelige husholdnings-elinstallationer til elbilopladning.Hvorfor mener FDEL og flere andre, at jeg gud døde mig skal smide penge efter at få installeret en fast lader?
Tesla laver 5 årig kontrakt med piedemont lithium i north carolina. "Piedmont enters into binding sales agreement to supply spodumene concentrate to Tesla."https://www.piedmontlithium.com/news-media/press-releases/detail/86/piedmont-lithium-signs-sales-agreement-with-tesla
Nå, Tesla bruger allerede deres nye batterier i biler, se her:https://cleantechnica.com/2020/09/26/teslas-new-homemade-batteries-are-in-cars-on-the-road-today/
Elon Musk @elonmusk Replying to @WholeMarsBlog Suppliers. We’re only doing high energy nickel ourselves, at least for now. Also, maybe the presentation wasn’t clear that we’ve actually had our cells in packs driving cars for several months. Prototypes are trivial, volume production is hard.
"91 pct. af pendlerne - lønmodtagere og selvstændige - havde i 2016 mindre end 100 km til og fra arbejde." https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtm...
Bare lige for at få nogle (for nogen) ukendte realiteter på banen.
Ja jeg har lige været en tur på (forum) genbrugspladsen...
@Jan A. Indtil disse to indlæg. hvor du nu beskriver dit helt personlige kørsels mønster, har debatten været på et generaliseret plan.
Når nu jeg ved, at jeg hver uge har behov for mindt to nætter at lade 50-60 kWh,
Du benyttede ikke ordet JEG, derfor fik du et generalt svar.Det var en kommentar til Mortensen, om atJEG ville skulle bruge 30 timer for at få ladet op til en næste dags kørsel.
Havde du tidligere i debatten oplyst dit kørselsbehov, så ville jeg og andre ret sikkert have svaret ud fra den viden om du har et specielt kørselsbehov der udskiller sig markant fra gennemsnittet, og du havde sparet dig for at blive frustreret over at du skrev i øst men fik svar i vest.
Det lyder også mere rigtigt med et års tid, når man ser på antal revisioner og hvor længe de har arbejdet med Maxwell elektroderne nu.Jeg tror de citater er sat forkert sammen. Der er en transkription her:
At sige de skal nok bruge 3-4 gange så lang tid oveni, er næsten det samme som at sige, at nogle af implementerings/opskalerings problemerne har de stort set ikke set nogen forbedringer på endnu.
Baldur fremfører sine argumenter sagligt og sobert, hvorimod ....hvorfor føler du dig så stødt over det - et behov for at være bedrevidende?
Nu bliver det da virkeligt sært. Det var en kommentar til Mortensen, om atJEG ville skulle bruge 30 timer for at få ladet op til en næste dags kørsel. Mener du, at det er forkert, og hvorfor føler du dig så stødt over det - et behov for at være bedrevidende?
Nej du svarede på et indlæg af Michael Mortensen som igen skriver til Christian Nobel. Du (Jan A Nielsen) er ikke nævnt i de indlæg, hvor Michael Mortensen bruger ordet "man" og du skriver "Og får 30 timers opladningstid eller mere...". Det er med andre ord enten "man", alternativt Christian Nobel, der får 30 timers opladningstid eller mere.
Jeg har forhørt mig hos min kone, som er cand mag i dansk og engelsk, om min brug af ordet "du" i stedet for "man". Hun siger at det er en anglificering af det danske sprog som er meget udbredt, særligt blandt yngre, og det er mest viser at jeg ikke er tudse gammel :-)
Måske vi bare skulle lukke den her. Er der noget fagligt at være uenig om?
Jeg er for25 år siden gået væk fra almindeligt lønarbejde, som ikke er besværet værd. Så jeg har ingen arbejdsplads.Kan du lade på arbejdet?
Nu bliver det da virkeligt sært. Det var en kommentar til Mortensen, om atJEG ville skulle bruge 30 timer for at få ladet op til en næste dags kørsel. Mener du, at det er forkert, og hvorfor føler du dig så stødt over det - et behov for at være bedrevidende?På samme måde som du har kloget dig ved at hævde at jeg skal bruge 30 timer på at lade med 6 ampere?
Hvorfor skal jeg det, hvis jeg kan nå hjem med 10 procent på batteriet? Jeg fatter ikke disse forventninger til, hvad andre bør gøre. Det er et mærkeligt dominansbehov, I har.
Jeg er ked af at jeg faldt i igen og kom til at bruge generisk "du" der naturligvis henviser til den gennemsnitlige person (ikke dig) i mit indlæg.
Mig bekendt fejler mit danske ikke noget og når jeg skriver "du" menes der i de fleste tilfælde ikke konkret samtlige læsere af indlægget. Burde nok skrive "man" i stedet, hmm...
For at gøre det soleklart, jeg har ikke, på noget tidspunkt, udtalt mig om hvad Jan A Nielsen bør eller ikke bør gøre. Du (og denne gang betyder du Jan A Nielsen) må gøre præcis som du vil.
Hvordan skal jeg kunne svare på det? Jeg er ikke FDEL og jeg bladnder mig ikke i andres behov. Gør som du vil. Men lad være med at belære mig om, hvad jeg bør gøre. Det finder jeg fint ud af selv.Hvorfor mener FDEL og flere andre, at jeg gud døde mig skal smide penge efter at få installeret en fast lader? For mig - og de fleste - er det ikke nødvendigt.