Tesla vil åbne ladenetværk for andre elbiler

Illustration: Bigstock

Det skal være muligt at lade en Volvo, Hyundai eller VW elbil på Teslas 12 ladestationer i Danmark. I hvert fald hvis man skal tro på den udmelding, som Teslas topchef Elon Musk har givet på det sociale medie Twitter.

For tiden er nemlig blevet moden til at ladeinfrastrukturen bliver åbnet, fortæller han. På et spørgsmål fra en Twitter-bruger lød svaret, at det ved etableringen af Teslas egne ladestationer gav mening at bruge Teslas eget ladekabel-design, fordi der ikke fandtes en standard dengang, ligesom der var få andre elbiler designet til lange ture.

I dag er markedet eksploderet i form af nye forskellige elbilmærker og et væld af operatører af ladestationer, som bruger de samme standarder til ladekabler. Tesla bruger i dag også et standard-kabel på ladestationerne i Europa.

Læs også: Batteriet blev forringet: Danske Tesla-ejere lægger sag an

Folketinget klar med milliarder

Netop spørgsmålet om ladeinfrastruktur har været et varmt politisk emne i den senere tid. Først blev der afsat en halv milliard kroner fra en grøn transportpulje, blandt andet til ladestandere i kommuner. Tre dage senere landede Folketinget den nye store infrastrukturplan, hvor et tilsvarende beløb er afsat til at sikre »et højt serviceniveau for opladning på de længere bilture langs statsvejnettet fra øst til vest og nord til syd«, som det hedder.

Læs også: Elbil-lobbyister om trafikaftale: Halv milliard kroner giver flaskehalse ved ladestanderne

»Med den afsatte ramme kan der gennem udbud sikres en geografisk dækning af ladestandere i landet, som fremmer den grønne omstilling og understøtter mobiliteten for elbilsejerne, når de har behov for at køre langt. Parterne noterer sig Vejdirektoratets vurdering af, at der med den afsatte økonomiske ramme kan etableres godt 50 ladeparker med ca. 630 lynladepladser«.

Et godt skridt på vejen lød det i juni fra Dansk Elbil Alliance, men ikke nok. For det kræver 936 lynladestandere i 2030, hvis ventetiden skal holdes under to minutter på årets travleste dag. Og udspillet lægger altså op til, at det vil tage fem gange så lang tid.

»Det skal være lige så let og ubøvlet at være elbilist, som det er at køre i en fossilbil. Derfor skal udbygningen af ladeinfrastruktur være foran salget af elbiler, så der aldrig opstår køer til ladestanderne. For os er det vigtigt, at Eldrupkommissionens mål om maksimalt to minutters ventetid gennemføres, og derfor bliver der brug for flere lynladestandere hurtigere, end der lægges op til i dagens aftale,« sagde Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance i juni.

Læs også: FDM: Misvisende når biler sælges med ‘fuldt selvkørende egenskaber’

Operatører enige efter lang tids skænderi

Sideløbende med Elon Musks udmeldinger om at åbne for adgangen til Teslas ladestationer er der landet en anden aftale i Danmark, der også skal gøre det lettere at oplade elbiler på tværs forskellige bilmærker.

Det skete den 1. juli, hvor en række operatører indgik en ny roaming-aftale, der gør det muligt at oplade elbiler på tværs af 96 procent af de opsatte ladestandere i det offentlige rum. Bag aftalen står AURA Energi, Clever, DTU, E.ON, EVBox, Flexcharge, Ionity, Lidl Danmark, Power Fuel, Sargo, Spirii og ZAPP mobility.

»Fra i dag bliver det lettere for langt flere elbilister at bruge ladestanderne i Danmark. Ladestander-operatører, der dækker 96 procent af markedet, har nemlig fra i dag gjort det muligt for andre operatører at integrere deres ladenetværk direkte ind på egne platforme,« sagde Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance i en pressemeddelelse i den forbindelse.

Aftalen har været længe undervejs og er flere gange strandet, men nu er der altså hul igen ladekablet, og på et tidspunkt vil Tesla supercharger-stationer formentlig også blive tilføjet.

Læs også: Roaming-forhandling mellem Clever og E.ON brudt sammen: Elbilejere er de store tabere

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er vist lidt sommerferie-copy&paste, men okay.

Roamingaftale ja, men prisaftale? Kan en abonnent hos Clever med fri ladning, lade gratis hos E.ON? Nope. Kan jeg bestille en Clever GO-brik uden abonnement, og så lade til 3,5 kr/kWh på alle 11 kW ladere, hos de leverandører der er med i aftalen? Niks.

Vi mangler også OK, Sperto og Circle K. Lige om lidt kommer Allego også.

Og der kommer ikke nogen priskonkurrence før private selv kan få refusion for elafgiften. Eller endnu bedre: en generel sænkning af elafgiften. Så kan vi slippe for de alt for dyre hjemmeabonnementer og stavnsbindingen til egen leverandør.

Hov, nu lavede jeg jo selv copy&paste, for der sker ikke noget før efter sommerferien. Så var der vist nogle politikere, der lovede at kigge på Eldrup 2. ;)

  • 41
  • 2

Kan en abonnent hos Clever med fri ladning, lade gratis hos E.ON?

Nej men fri opladning er en abnormalitet designet til at fastlåse kunderne til egen ladeinfrastruktur. Det vil derfor ikke give mening for dem at tilbyde det på andres ladenetværk. Det opfordrer derudover til at man kører så meget bil som muligt og det kan vi ikke være begejstret over.

Vi skal også passe på ikke at sætte markedskræfterne ud af spil eller at der bliver lavet et kartel med ens priser. Det må være nok hvis man skrider ind overfor ågerpriser der er så høje, at det effektivt er en omgåelse af åbning af netværket.

  • 35
  • 2

Fint nok at der bliver åbnet for det, men når jeg som Spirii-kunde skal betale 8,31 kr/kWt for at lade hos f.eks. EON, så er det jo i hvert fald ikke altruistiske strømninger der har drevet den nyligt opståede enighed om roaming.

Hvis der blev fastsat en makspris ved roaming på f.eks. 3 kr/kWt, og der så i øvrigt kom væsentligt flere hurtigladere op, kunne elbiler blive for andre end idealisterne.

Det bliver spændende at se hvilke roamingpriser Tesla spiller ud med, og om det igen bliver dem der skal drive udviklingen for eldrevet persontransport. Andre producenter synes jo efterhånden at være kommet godt med på udviklingen af selve bilerne

  • 8
  • 2

Hvorfor antager du, at de vil tilbyde roaming?

Så snart Tesla sælger til andre, så tilbyder de opladning på "ikke-diskriminerende vilkår" og bliver omfattet om reglen om at tilbyde ad-hoc opladning. Hvis de indgår i aftalerne om roaming, så får de mulighed for at søge om penge på lige fod med de andre, så hvorfor ikke? Det vil desuden give Tesla ejere en bedre oplevelse hvis man kan betale via bilens indbyggede system hos andre operatører.

Jeg fandt i øvrigt også dette:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/202...

§ 5. Alle offentligt tilgængelige ladestandere skal give brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis uden, at de skal indgå en kontrakt med den pågældende elektricitetsleverandør eller operatør.

§ 6. På alle offentligt tilgængelige ladestandere skal der på klar og synlig måde være angivet, hvilken type stikforbindelser ladestanderen er udstyret med.

§ 7. På alle offentligt tilgængelige ladestandere skal der på klar og synlig måde oplyses om prisen for opladning.

§ 8. På alle offentligt tilgængelige ladestandere, jf. dog stk. 2, skal der opsættes et permanent prissammenligningsskilt, jf. § 11.

§ 11. Det permanente prissammenligningsskilt skal hentes fra www.bilviden.dk. Skiltet skal være et klistermærke i A6-størrelse og skal trykkes på et vejrbestandigt materiale.

Tesla er ikke for nuværende omfattet på grund af undtagelsen omkring ikke-diskriminerende adgang. Men så snart de sælger til andre, så skal der skilte op :-)

Mon de andre har fået prisskilte op? Jeg har ikke set det. Får vi store elektroniske skilte, der reklamerer med den øjeblikkelige elpris, ligesom fossiltankstationer har det?

  • 10
  • 2

Jeg glæder mig til der kommer ikke diskriminerende priser på opladning hos de andre store ladeoperatører.

Fx at jeg kan lade hos Ionity til samme pris som min vens Audi. Han lader til 0 kr/kWh, men jeg skal lade til 8 kr/kWh. Jeg har er blevet præsenteret for argumentet at prisforskellen skyldes at Audi (VAG) har været med til at finansiere Ionity. Mit modsvar er at det har jeg også, da Ionity netværket er blevet til med finansiering via offentlige tilskud. Jeg har derfor også betalt til Ionity og bør derfor have samme ikke diskriminerende priser som fx. Audi bilister.

Jeg nævner Ionity som eksempel. Det samme gør sig gældende for E-On og Clever m.fl. De er også opsat med offentligt tilskud og/eller på offentlig grund, og har diskriminerende prismodeller.

Mit spørgsmålet til politikerne er: Hvornår der kommer et lovkrav om ikke diskriminerende ladepriser for opladning hos operatører der enten har modtaget offentlige tilskud og/eller har ladestandere på offentlig grund?

Kan Ing.dk journalisterne ikke dykke ned i dette tema. Det kunne blive en artikelserie om hvordan de store operatører malker offentlige kasser for tilskud, som benyttes til at bygge ladenetværker der leverer ladeydelser til lave priser til egne biler, mens de diskriminerer andre fabrikanters biler gennem eksorbitant høje priser. Det er vel ikke den slags diskriminering og konkurrence forvridning der er meningen med offentlige tilskud.

  • 37
  • 1

Mon de andre har fået prisskilte op? Jeg har ikke set det.

Ser ud til, at §8 første finder anvendelse fra 10. oktober 2021, så udbyderne har lidt tid at løbe på endnu.

  • 3
  • 0

Så snart Tesla sælger til andre, så tilbyder de opladning på "ikke-diskriminerende vilkår" og bliver omfattet om reglen om at tilbyde ad-hoc opladning.

Ad-hoc opladning og roaming er to forskellige ting. Der er lige nu ingen roaming-regler i hverken EU eller Danmark.

Danmark er ved at indføre nationale roaming-regler (lovforslaget kom i høring for et par uger siden). Om Tesla bliver omfattet af disse, vil afhænge af, om laderne står på offentlig grund og/eller modtager offentligt tilskud. Ikke om de sælger til andre.

(Og inden du hiver refusionen af elafgift frem igen: Der skrives i lovforslaget om offentlig støtte til etablering, hvorunder elafgiftsrefusionen ikke hører.)

Hvis de indgår i aftalerne om roaming, så får de mulighed for at søge om penge på lige fod med de andre, så hvorfor ikke? Det vil desuden give Tesla ejere en bedre oplevelse hvis man kan betale via bilens indbyggede system hos andre operatører.

Jeg tror bare ikke på, at de ønsker "anonyme" kunder.

Men i øvrigt, så var mit svar henvendt til en debattør, der tog for givet, at Tesla ville tilbyde roaming, selv om de ikke har offentliggjort noget i den retning. De har kun offentliggjort, at de vil sælge opladning til andre på en eller anden form.

Tesla er ikke for nuværende omfattet på grund af undtagelsen omkring ikke-diskriminerende adgang. Men så snart de sælger til andre, så skal der skilte op :-)

Et krav om skilte medfører ikke automatisk, at der bliver krav om roaming.

  • 9
  • 1

Det varierer lige så meget som prisen for en halv liter vand, drikker du den hjemme, så er det én pris, i et supermarked en anden, på en tankstation en tredje og på restaurent en fjerde og meget dyrere. Typisk koster strømmen hos udbydere du ikke har en aftale med den dyreste pris.

Men du kan ikke bare køre hen og lade med dit dankort, det er altid noget med en app og medlemskab - en masse bøvl med andre ord. Jeg har kun brugt Superchargere indtil videre, der sætter du bare stikket i, så lader den og bonner mit kort. Jeg har også bestilt en brik fra Clever som ikke koster noget, så har jeg den til nødsituationer, har aldrig brugt den.

  • 8
  • 1

Der er mange der overfortolker Elons Tweet. Den rigtige oversættelse er noget i retninge af. "Tesla vil i frem tiden åbne deres laddenetværk for nogle andre EV" Ikke "Tesla vil i frem tiden åbne deres laddenetværk for alle andre EV" De mærker/modeller der får adgang, kommer til at betale Tesla for dette. Tro ikke, at du bare møder op og lader en hvilken som helst EV der er født med CCS plug? Tesla har en kæmpe fordel via deres supercharger net! Tror I bare at de vil forære den fordel væk? Nej. Jeg forudser at de indgår partnerskaber med premium brands og tager sig godt betalt for dette, både fra brandet og brugerne.

Histore fra virkeligheden. Vi er lige kommet hjem fra bilferie. Vi lader på en supercharger i Tyskland og pludselig er der en tysk Mercedes EQC der bakker til og sætter stikket i. Føreren står og vifter med et creditcard. Jeg fortæller føreren på mit bedste skoletysk at det er "Nur für Tesla autos" Efter 5 min går det op for ham at jeg har ret og stor er hans glæde, da han opdager at der er andre EV standere lige ved siden af. Disse er imidlertidig optaget men fyren får da en lang sludder med en anden tysker der lader på en Hunday Kona. Da vi skal til at køre efter 20 min, snakker de stadig og EQC ejeren har stadig ikke fået sat bilen til. Konaen skulle jo lige være færdig. Jeg må indrømme at jeg trak på smilebåndet, men det fortæller en histore om at Tesla havde det lange lys på for snart 10 år siden

  • 16
  • 6

@Peter Jensen

Tro ikke, at du bare møder op og lader en hvilken som helst EV der er født med CCS plug? Tesla har en kæmpe fordel via deres supercharger net! Tror I bare at de vil forære den fordel væk? Nej. Jeg forudser at de indgår partnerskaber med premium brands og tager sig godt betalt for dette, både fra brandet og brugerne.

Det kan meget vel være du har ret, men reelt er der ingen der ved hvad Tesla har planlagt. Det er ikke engang sikkert Tesla selv har lagt sig fast på hvordan det skal gøres. Én ting er dog sikkert - der kommer nogle SuC'ere i Norge og Sverige der bliver åbne for alle da de har modtaget støtte til opførelsen af dem og dermed er der krav om at de kan bruges af alle. Bliver spændende hvordan de implementerer det.

  • 13
  • 1

Spirii-kunde skal betale 8,31 kr/kWt for at lade hos f.eks. EON, så er det jo i hvert fald ikke altruistiske strømninger der har drevet den nyligt opståede enighed om roaming.

Nej det er helt vildt. Jeg bruger også selv Spirii appen og der kan der heldigvis individuelt lukkes ned i filteret for de enkelte roaming partnere. Hammersmart. For overblikkets skyld er her en liste over roamingpriserne:

E.ON Danmark: 8,31 kr/kWh (egen brik 3,50 kr/kWh)

Clever A/S: 5,05 kr/kWh (egen brik 3,50 kr/kWh)

IONITY GmbH: 6,20 kr/kWh

Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS (Clever+EON): 6,10 kr/kWh (egen brik 5 kr/kWh)

Sperto: 2,50 kr/kWh

Spirii: 3,00 kr/kWh

Så mit filter har sat Clever, E.ON DK, Ionity og UFC i skammekrogen. Der er efterhånden mange "sjove" steder, hvor Spirii og Sperto har sat ladere op, især i udkanten.

Til sammenligning tager E.ON Drive Germany kun 0,60 €/kWh og E.ON Sverige 7,83 SEK/kWh.

  • 7
  • 1

@Daniel Trads

Når man ser din prisliste, så ville den normale eaktion være: "De dyre vil forsvinde fra markedet". Sådan burde et marked virke.

Når det IKKE sker (hurtigt), så må der være en anden forretningsmodel bag, som gør det fordelagtigt at opretholde denne konstruktion. Her kan jeg kun gætte, men måske tjener de så meget på "All inclusive" (fast månedspris), at de ikke behøver noget løssalg ?

Hvem kan forklare forretningsmodellen ?

  • 6
  • 1

Der er en række biler der understøtter automatisk autorisation og Fastned understøtter det.

Please note: Unfortunately it is not possible to use Autocharge with the following vehicles:

Audi e-tron (model 2018, cannot be guaranteed for model 2019) DS 3 Crossback E-Tense Mazda MX-30 Volkswagen e-Up!, e-Golf, ID.3 & ID.4 Seat Mii electric Skoda Citigo e-iV & Enyaq iV

Så producenterne (VW m. fl.) skal ændre/tilføje muligheden.

  • 1
  • 2

Her kan jeg kun gætte, men måske tjener de så meget på "All inclusive" (fast månedspris), at de ikke behøver noget løssalg ?

Hvem kan forklare forretningsmodellen ?

Jeg prøver. Lad os sige at du betaler 2 kr/kWh hjemme. Du køber nu et Clever All inclusive til 800 kr. Du får 1,86 kr/kWh i refusion retur fra Clever, så det er næsten gratis. Du skal bare bruge mere end (800/1,86) = 430 kWh/måned, så er det en god forretning for dig. Dvs. omkring 23000 km årligt ved ~220 Wh/km.

Clever betaler dog ikke 1,86 kr/kWh, da de jo kan hente refusion hos staten på 1,12 kr/kWh. Dvs. de betaler reelt kun 0,74 kr/kWh. Clever er derfor glade, bare du bruger under (800/0,74) = 1081 kWh/måned. Dvs. omkring 58000 km årligt ved ~220 Wh/km.

Skulle du finde på at lade på det offentlige Clever-netværk, skal de bare under 0,74 kr/kWh i kostpris og transport, så er det billigere for Clever, end at skulle betale refusion på hjemmeladeren.

Så der er et kæmpe spænd fra omkring 20000 til 60000 km årligt, hvor alle er glade.

Men prøv så at sænke elafgiften fra 0,90 til 0,18 kr/kWh (1500 kr pr. ton CO2e @ 120 gCO2e/kWh) og foretag samme beregninger. Månedsprisen, refusionen og spændet bliver markant anderledes og især spændet, hvor alle er glade svinder kraftigt ind. Eller lad private selv få mulighed for refusion..

  • 7
  • 3

Et af problemerne kan være (correct me if I'm wrong), at Tesla-bilen er selve autorisationen (aktiv konto), der foretages gennem stikket.

Tesla er gode til at lave software og de kan godt finde ud af at åbne op for en ladestander ved at man scanner en QR kode på standeren eller tilsvarende.

Under alle omstændigheder så er det et lovkrav at de finder på en løsning der tillader ad hoc opladning på alle biler med CCS stik. Som minimum for de norske ladestationer de har forpligtet sig til at åbne.

  • 2
  • 6

Tesla er gode til at lave software og de kan godt finde ud af at åbne op for en ladestander ved at man scanner en QR kode på standeren eller tilsvarende.

Hvis man ser bort fra debatten om priser og prisstruktur, har jeg aldrig forstået, hvorfor det skulle være så besværligt at bippe en stander med en RFID-ladebrik.

Masser af mennesker synes, at Mobilepay er praktisk. Masser af bilister holder af deres BroBizz, og synes den er praktisk ved broer, færger og betalingsveje. Mange vil gerne betale opladning med deres dankort.

Så hvorfor vil man ikke bruge en ladebrik, som man knytter et betalingskort til? Fordelen er, at ladestanderne i forvejen kan læse en RFID-brik (måske ikke Tesla, det ved jeg ikke), så man slipper for at forsyne dem med kortlæsere, tastaturer og printere som på tankstationer. Man behøver heller ikke være i besiddelse af en opladet telefon.

Se prisen på et prisskilt, sæt stikket i og bip standeren. Det burde da være meget nemt. En eller anden organisation skal selvfølgelig administrere ordningen og have betaling for det. Det kunne måske være kreditkortselskaberne - i forvejen accepterer vi jo årsgebyrer på betalingskort, fordi vi får en service for pengene. Eller måske Brobizz-konsortiet gerne ville have opgaven. Man kunne vel i princippet også bruge sin BroBizz som identifikation.

Sikkerheden er næppe et problem, da der er tale om relativt små beløb (som kortbetaling uden pinkode). Et max på fx 300 kr. pr opladning vil kun meget sjældent (eller ved meget høje priser) være en begrænsning.

  • 5
  • 0

725 for Clever Unlimited. Samtidig er min elpris om natten lavere end refusionen, så den reelle pris for mig nærmere er 650 kr/måned.

Korrekt for din samlede pris, men det ændrer ikke ved hvornår abonnementet har break even. Det er kun abonnementspris divideret med refusion, der afgør det. Hvis du ikke havde et abonnement bliver din pris jo også lavere.

Vi kan derfor også sammenligne to abonnementstyper. Jeg har selv EVSE.dk og giver 75 kr/måned og får 1,03 kr/kWh retur. Altså også et abonnement og en refusion. Break even mellem disse to bliver (725 - 75) / (1,86 - 1,03) = 783 kWh. Altså ca. 42000 km årligt hvis du kan holde dig til ren hjemmeladning. For denne udregning er det helt ligegyldigt hvad din timepris for strømmen er. Jeg kører max 25000 km årligt og kan lade mindst 95% hjemme, så Clever ville være klart for dyrt.

Kører du uden abonnement er det bare et specialtilfælde: 0 kr pr. måned og 0,00 kr/kWh i refusion.

  • 2
  • 0

  1. Det behøver man ikke gøre, hvis man lader om natten. Kan gøres meget billigere.

    Diverse faste elementer i elprisen bør regnes fra, så du kun medtager den marginale kWh-pris. De fleste bruger jo strøm i forvejen.

Har lige hentet elregningen for juni måned. Samlet pris pr. kWh uden abonnement inkl. moms lå på 1,98 kr/kWh, og den gennemsnitlige elpris var på 0,58 kr/kWh. De sidste par måneder har du skulle time det meget. Inat er det fx ikke muligt at komme lavere end 0,65 kr/kWh. Det blæser dog op i morgen eftermiddag, så du kan få den ned på 0,56 kr/kWh. Det er også blevet vildt dyrt her de sidste par måneder.

Men som sagt er det ligegyldigt for hvornår abonnementerne har break even.

  • 0
  • 0

hvis du kan holde dig til ren hjemmeladning.

Jo, jo - mit argument for et Cleverabonnement er rent personligt og baseret på mit faktuelle forbrug, hvor jeg hver måned lader 100-200 kWh på farten ud over hjemmeladningen.

Jeg synes ikke, at generelle regnestykker på dette område giver større mening. Alt for meget afhænger af kørselsmønster og den aktuelle bils forbrug.

Efter min mening er det dér, så meget går galt i kommunikationen. Man kan ikke generelt give et fornuftigt svar på, hvornår den ene eller anden løsning er at foretrække. Det må den enkelte finde ud af ud fra egne forudsætninger.

Lige som spørgsmålet om rækkevidde for en elbil.

Uden en masse konkrete forudsætninger er det umuligt at svare seriøst på. Skal man bruge producentens opgivelser, rækkevidden ved 130 km/h på motorvej eller 80 km/h om sommeren, rækkevidden i snesjap på vinterhjul i 20 graders frost. Kører bilisten økonomisk eller aggressivt?

Der er simpelthen ikke ét fornuftigt svar på en given elbils rækkevidde (eller for så vidt en fossilbil, men det er der ikke mange, som skænker en tanke). Man er nødt til at se det i en individuel kontekst.

  • 2
  • 0

Mener du, at det ikke betyder noget for break even, om abonnementet koster 725 eller 800 kr pr. måned?

Fik måske også forklaret for meget på en gang, sorry. :) Jojo, selvfølgelig er der forskel på om det er 725 eller 800 i måneden, både for dig og Clever. Men din elpris ligger jo på begge sider af ligningen og går derfor ud.

Og jo, jeg har lavet en fejl, da jeg kan se at Clever Unlimited står til 749 pr. måned på deres hjemmeside. De ændrer tallene en smule, men konceptet er det samme.

  • 2
  • 0

Jo, jo - mit argument for et Cleverabonnement er rent personligt og baseret på mit faktuelle forbrug, hvor jeg hver måned lader 100-200 kWh på farten ud over hjemmeladningen.

Jeg synes ikke, at generelle regnestykker på dette område giver større mening. Alt for meget afhænger af kørselsmønster og den aktuelle bils forbrug.

Efter min mening er det dér, så meget går galt i kommunikationen. Man kan ikke generelt give et fornuftigt svar på, hvornår den ene eller anden løsning er at foretrække. Det må den enkelte finde ud af ud fra egne forudsætninger.

Lige netop, og denne forvirring er jo nem at slippe for med et fast abonnement til 750 kr, så jeg kan sagtens forstå mange vælger det. Og når du selv bruger 100-200 kWh på farten, så er det måske også nemmest/billigst.

FDM har faktisk lavet en beregner, hvor du først kan indtaste hvor langt du kører, og dernæst tilpasse med egne tal. Den er ok:

https://fdm.dk/beregnere/ladeloesning

Under "abonnement"-løsningen kan du dog kun taste månedsprisen. De mangler lige at kunne stille på refusionen, så havde den været helt perfekt. Jeg har stillet elprisen til 1,86 i "Ladeboks med serviceaftale" for at kompensere for den mangel.

Ved 95% hjemme og 5% ude skal jeg op på 34000 km årligt før Clever (har brugt dine 725 kr/måned) er billigere end EVSE.dk, hvis jeg lader de ca. 1700 km udeladning på Tesla SuperCharger til 2,95 kr/kWh.

  • 5
  • 0

Nu er diskriminerende priser jo ikke ukendt i detailhandlen og andre brancher. F.eks. særlige medlemspriser i COOP. Særlige rabatter for medlemmer af IDA osv.

Du har ret, men den store forskel er at Coop ikke har modtaget tilskud af mine skattekroner til at bygge deres supermarked.

De store ladeoperatører har alle taget imod mine skattekroner med kyshånd, hvorefter de opkræver en urimelig høj pris for at jeg kan lade min elbil op de samme standere. Samtidigt giver de deres "ejere" eller abonnementskunder lave ladepriser. Det er dette jeg opponerer imod

  • 11
  • 1

"det kræver 936 lynladestandere i 2030, hvis ventetiden skal holdes under to minutter på årets travleste dag". Hvorfor skulle man investere saa meget i at undgaa saa kort en ventetid? Man kan let vente to minutter paa en benzin station naar der er travlt. Bedre at tage de penge og forsoege at foere prisen per kWt lavere

  • 5
  • 0

Det er jeg ret sikker på - og så lavede Clever installatørarbejde for måske 10.000 kr. gratis - der er ret langt mellem eltavle og ladeboks hos mig.

Aha, det er her fælden klapper. De 750 pr. måned til Clever Unlimited og "måske" installation (afhængig af partner) er når du køber en bil gennem deres partnere. I den oversigt er Tesla ikke med, så jeg bliver henvist til Clever All-In-One. Det koster 8000 kr i installation + 800 kr pr. måned.

  • 0
  • 0

Men ladeboksen er kun til låns. ;-) Og hvad er så bindingsperioden?

6 måneders binding - men installationen, kabel, en ganske lang kabeltrækning med et ekstra kraftigt kabel på ghrund af lang afstand mellem to bygninger og udbygningen af eltavlen er mine til eje. Så hvis jeg vælger en dag at købe min egen ladeboks, er det ganske let at slutte den til.

I øvrigt betalte jeg nul kr. for det hele, da bilforhandleren påtog sig opstartsudgiften til Clever. Så jeg er ret godt tilfreds.

  • 1
  • 1

En husejer er vel ikke en virksomhed der tjener penge på at opkræve ublu priser fra nogle kunder for at give lave priser til andre.

Ordningen giver da lavere priser til nogle varmepumpekunder i modsætning til andre - betalt af dine skattekroner. Så hvorfor synes du ikke, prisene er ublu for dem, der ikke kan få tilskuddet - jeg tvivler på, at sådan et tilskud ligefrem gør varmepumper billigere.

Pesonligt er jeg da i øvrigt glad for gratis lynladning i Danmark og Sydsverige. I Nordtyskland er det kun gratis hurtigladning - men under alle omstændigheder: Tak for dit bidrag.

  • 0
  • 3

Men ladeboksen er kun til låns. ;-) Og hvad er så bindingsperioden?

Ja, det er ingen hemmelighed. Til gengæld er der gratis service på den og "uendelig" garanti, hvis det skulle blive nødvendigt - og de facto har den være gratis for mig.

Du kan også leje en ladeboks andre steder for et månedligt beløb. Hvis du vil have elafgiften retur er leje den ene løsning og en fast "service"aftale mod betaling den anden, i fald du selv vil eje boksen. Privatpersoner med egen leadeboks kan ikke bare få afgiften retur, så der skal nogle krumspring til.

  • 0
  • 0

Når du kan vente 2 min. på at lade op. så kan du vel også vente 5-10 min ekstrra på mortorvejen på at komme på job? Så kan vi spare milliarder i nye vejudvidelser.. Enten har man travlt eller ej..

  • 0
  • 6

E.ON Home Lite; (installation + boks ca 13 kkr.)

Du ejer boksen og betaler 79,-/md og får refusion 1,12 kr/kWh; Du ejer boksen og betaler 0,-/md og får ingen refusion

Ja, præcist hvad jeg skrev - hvis du vil eje boksen, koster det en månedlig betaling at få refusion. Og installation på 13.000 er jo ret meget selv set over 10 år i forhold til bilens elforbrug.

Eller hvordan tolker du: "og en fast "service"aftale mod betaling den anden, i fald du selv vil eje boksen."

Jeg ejer ikke boksen selv. Til gengæld skulle jeg ikke betale 13.000 for at komme i gang. Jeg betaler de facto (refusionen er større end min elpris) 650 kr. pr måned for ubegrænset strøm, og så er der gratis lyn, hurtig og normalladning på farten.

Den enkelte må ud fra sine egne behov beslutte sig for, hvad der er bedst. Der er ingen "bedste løsning" for alle. Antal årlige kilometer og behov for ladning på farten er afgørende.

  • 3
  • 0

Når du kan vente 2 min. på at lade op. så kan du vel også vente 5-10 min ekstrra på mortorvejen på at komme på job? Så kan vi spare milliarder i nye vejudvidelser.. Enten har man travlt eller ej..

God idé.

Ganske vist er ventetiden på motorvejen hver arbejdsdag, og det er opladningen ikke. Opladningen kan man også planlægge, så de to minutter er mindre generende - og man kan tilbringe dem et sted, hvor man kan købe ind, mens bilen lader op.

Men ellers da en rigtig god idé.

  • 1
  • 0

Jamen, så e Tesla jo bare et dyrt valg.

Arh den halvtreller klarede jeg nok. Men det betyder bare at break even mellem min nuværende ordning og Clever rykker til 38000 km årligt, så det er stadig ikke aktuelt.

Altså hvis ikke er kommer Corona igen. I 2020 kørte jeg kun 7000 km, så der havde Clever været ca. 500 kr ud af vinduet pr måned. Så kan der være nok så meget "gratis" strøm ude og hjemme.

  • 5
  • 0

Elprisen er så uden afgift og transport - går jeg ud fra. ;-)

Næ, jeg får mere tilbage pr. kWh fra Clever, end jeg betaler på elregningen. Pt. 1,86 pr. kWh, hvor jeg i sidste kvartal betalte cirka 1,62 pr. kWh ved opladning om natten, når de faste dele af prisen - som jeg jo skal betale alligevel - er trukket fra. Hvis man anskaffer sig en varmepumpe og får billig strøm, bliver fordelen endnu større.

At andre selskaber så kun refunderer elafgiften, er en helt anden sag, som du bare må sætte dig ind i.

  • 0
  • 0

Vi kan derfor også sammenligne to abonnementstyper. Jeg har selv EVSE.dk og giver 75 kr/måned og får 1,03 kr/kWh retur. Altså også et abonnement og en refusion. Break even mellem disse to bliver (725 - 75) / (1,86 - 1,03) = 783 kWh. Altså ca. 42000 km årligt hvis du kan holde dig til ren hjemmeladning.

Jeg har også et EVSE abonnement, som jeg er glad for. Når jeg regner på break even prisen ifht. “All you Can eat abonnement” og EVSE regner jeg mig også frem til at man skal køre >40.000 km/år før “all you Can eat” betaler sig. Også selvom jeg har 10% ladning ude i byen til 3,5 kr/kWh.

Men stadig… det nemmeste ville være hvis elafgiften blev sat ned…

  • 3
  • 0

Men hvis man som jeg kører ca. 20.000 km/år så skal jeg skrue super super meget på forudsætningerne

Prøv med at skulle hente 200 kWh svarende til måske 1.000 - 1.200 km på offentlige ladestandere (helst lynladere til 5 kr. pr. kWh, man skal jo videre) om måneden. Det vil koste dig 600-1.000 kr. om måneden. Så bliver et abonnement til 750 kr, hvor du også lader gratis hjemme og får ladeinstallationen til en lav pris pludselig ret attraktivt.

Det hele afhænger af kørselsmønster og andre forudsætninger. Der er ingen bedste løsning for alle - og dermed heller ingen dårligste løsning for alle.

  • 2
  • 0

Altså hvis ikke er kommer Corona igen. I 2020 kørte jeg kun 7000 km, så der havde Clever været ca. 500 kr ud af vinduet pr måned. Så kan der være nok så meget "gratis" strøm ude og hjemme.

Ja, så havde det da været dumt med et abonnement. Men dit specialtilfælde udelukker jo ikke, at det kan være klogt for andre specialtilfælde.

Clever har i øvrigt intet mod, at man har solceller og/eller varmepumpe - det har de fleste andre ordninger. Det er da også en lille luksus at tænde for aircon eller varme, før man kører - uden at skulle ærgre sig over forbruget til det.

  • 1
  • 0

Andre er måske glade for - og vil gerne betale lidt ekstra for - en intelligent og fjernaflæst ladeboks, så man slipper for at tage billeder og sende data ind. Hvor man kan følge forbruget ude og hjemme daglig på en app, som også kan bruges til at fjernstyre boksen.

Det er der masser af ladebokse på markedet, der gør - altså naturligvis bortset fra det med at følge forbruget ude.

Så vidt jeg kan se i de elbil-grupper, jeg frekventerer, er Easee-ladeboksen nok den absolut mest solgte ladeboks til brug under et afgiftsrefusionsabonnement. Den kan disse ting. Og der er flere refusionsabonnement-udbydere, der tilbyder at fjernaflæse den.

EVSE, som blev nævnt, sælger ikke Easee-boksen, men de sælger så til gengæld en Go-e boks, som ser ud til at kunne de samme ting. Om de fjernaflæser den, aner jeg dog intet om.

  • 0
  • 0

Det er der masser af ladebokse på markedet, der gør - altså naturligvis bortset fra det med at følge forbruget ude

Ja, ja - det ved vi vel allesammen.

Den kan disse ting. Og der er flere refusionsabonnement-udbydere, der tilbyder at fjernaflæse den.

Ja, det ved vi også alle sammen.

Du mener ikke, at det er dækket af: "Andre er måske glade for - og vil gerne betale lidt ekstra for - en intelligent og fjernaflæst ladeboks, så man slipper for at tage billeder og sende data ind. Jeg kommenterede sådan set bare på, hvorfor jeg næppe ville vælge EVSE.

  • 1
  • 0

Jeg synes, at diskussionen om Clever er røget lidt af sporet. Den er blevet til en diskussion om, hvorvidt Clever kan betale sig. Men det var jo egentlig ikke det, der blev spurgt om.

Jan Heisterberg spurgte i #16 om, hvordan det kunne betale sig for Clever at tilbyde flat rate.

Daniel Trads besvarede dette i #20. Et yderst udmærket svar, der viste, at kunden får break-even [1] på det månedlige regnskab ved et forbrug, der er langt lavere end det forbrug, hvor kunden begynder at give Clever et negativt dækningsbidrag. Og i spændet mellem disse to forbrug er begge parter glade.

Man kan så begynde at opstille alle mulige forudsætninger, der flytter kundens break-even-punkt. F.eks. en stor mængde udeladning eller en lidt anden abonnementspris, fordi man har fået abonnementet med ved køb af bilen. Men også i disse tilfælde vil Daniel Trads' pointe holde.

Lad os f.eks. tage et helt simpelt eksempel, hvor jeg udelukkende vil lade ude og nu skal vælge, om jeg skal have Clever-abonnement med frit forbrug uden egen ladeboks. Dette abonnement koster 625 kr/måned hos Clever (hvis man får det med ved køb af bilen).

Hvis jeg skulle betale pr. kWh for at lade på en Clever-stander uden nogen specialrabatter, ville det koste mig 3,5-5 kr/kWh, afhængigt af standertype. Det vil sige, at jeg kun skal lade 125-178 kWh/måned, før abonnementet betaler sig for mig.

Lad os så se regnskabet fra Clevers side. Jeg regner i priser uden moms, men det ændrer ikke ved break-even-punktet. Clever får 500 kr/måned excl. moms i abonnementsbetaling. Elprisen ekskl. moms og elafgift ligger typisk på 0,50-1,00 kr/kWh. Det vil sige, at kunden kan lade mellem 500 og 1000 kWh/måned, før kunden giver Clever et negativt dækningsbidrag.

Så igen er der et meget stort spænd mellem det forbrug, hvor kunden har underskud på ordningen, og det forbrug, hvor Clever har underskud på ordningen. Og i dette spænd er begge parter glade.

[1]: Altså break-even i forhold til ikke at have noget abonnement overhovedet. Som også nævnt i tråden, ligger break-even ofte ved et højere forbrug, hvis man i stedet sammenligner Clever med et rent afgiftsrefusions-abonnement.

  • 2
  • 1

Prøv med at skulle hente 200 kWh svarende til måske 1.000 - 1.200 km på offentlige ladestandere (helst lynladere til 5 kr. pr. kWh, man skal jo videre) om måneden. Det vil koste dig 600-1.000 kr. om måneden. Så bliver et abonnement til 750 kr, hvor du også lader gratis hjemme og får ladeinstallationen til en lav pris pludselig ret attraktivt.

Rigtigt. Det ville med dit forbrug nok blive 3-400 kr dyrere om måneden end med en billig refusionsboks. Men det er jo en kunstig skabt forskel, som Clever selv skaber, da der tages ågerpriser på 5 kr/kWh uden abonnement. Prøv at genberegne med FDM-beregneren, hvor udeladning "kun" koster 2,20 kr/kWh (stadig 3x indkøbspris). Så nærmer det sig.

Dansk Elbil Alliance trænger til at blive godt og grundigt disrupted og det håber jeg Tesla kan hjælpe med. Og nu er vi tilbage det artiklen handler om.

  1. Register din bils VIN, samt kreditkort i Tesla-app'en.
  2. Kun biler med Plug-And-Charge understøttes.
  3. Find nærmeste SuperCharger (Teslas lynlader) eller Destination Charger (Teslas normalladere ved fx hoteller) i app'en.

Så er Tesla klar til næste game changer, som er deres Wall Connector gen3 (Teslas egen ladeboks med Wifi), som også understøtter plug-and-charge og load balancing over wifi (jaja, det er en fugl på taget endnu). Firmaer/boligforeninger/campingpladser/sommerhusejere kan let sætte et par Wall Connectors op, registrere dem, vælge en pris pr. kWh, og Tesla kunne tage en lille bid af den kage også. Til kun 4000 kr er det også en af de billigste ladebokse på markedet. Det er faktisk mere brugbart end endnu en lynlade-udbyder.

  • 3
  • 0

Hvis og hvis - vi lever i et land med fri prisddannelse...

Og det at Clever, E.ON og Ionity er med i Elbil Alliancen, og tager næsten det samme i adhoc lynladning er der ikke noget underligt i? Samtidig med at de får tildelt ladepladser, får støttekroner og har aftaler med stort set alle bilforhandlere?

Ikke forstået! Mener du ikke billigere? Eller er der et "end" for meget?

Har brugt disse settings på https://fdm.dk/beregnere/ladeloesning 32000 km årligt, 75% hjemme/25% ude (ca 150 kWh/måned ude), strømpris hjemme 1,86, strømpris ude 2,20 kr/kWh, refusion 1,12 kr/kWh, servicegebyr 80 kr, bilens forbrug 4,5 km/kWh (222 Wh/km).

Begge lander på 800 kr.

Der er iøvrigt masser af udbydere med refusionsbokse. Her er anden type beregner: https://ladepris.dk/

Der er også et link i siden til Trustpilot. Der er f. eks. 2 udbydere som af en eller anden grund ligger helt i bund...

  • 3
  • 0

Har brugt disse settings

Stadig ikke forstået.

Mit udsagn var: "Så bliver et abonnement til 750 kr, hvor du også lader gratis hjemme og får ladeinstallationen til en lav pris pludselig ret attraktivt."

Du svarer så "Rigtigt" - det opfatter jeg, som at med mit forbrug giver du mig ret i, at abonnementet er attraktivt for mig.

Så fortsætter du: "Det ville med dit forbrug nok blive 3-400 kr dyrere om måneden end med en billig refusionsboks."

Det lyder jo som om, du mener abonnementet nu er dyrere end en billig resusionsboks - hvordan kan det så samtidig være attraktivt?

  • 0
  • 1

Der er også et link i siden til Trustpilot. Der er f. eks. 2 udbydere som af en eller anden grund ligger helt i bund...

Tja, for det første passer stjernene hos ladepriser.dk ikke med stjernerne på Trustpilot, hvor der er 1 stjerne mere.

For det andet er nogle af de kritikpunkter, der fremføres, at der kan være kø ved en ladestander, og at der er for få ladestandere i Nordjylland. Det første er forventeligt en gang i mellem, det andet kunne man jo bare have undersøgt på forhånd.

En del af den lader til at være drevet af det samme Cleverhad, som ses så tydeligt herinde - en gang i mellem kommer man til at tænke på, om det måske i virkeligheden er misundelse.

For det tredje har alt virket perfekt for mig i flere år - jeg har ikke engang oplevet kø ved lynladerne. Så jeg har intet at være utilfreds med.

  • 0
  • 1

Her skal vi huske på at Tesla bliver underlagt kravet om at opladning skal kunne ske ad hoc uden at køberen indgår en kontrakt. De skal også som minimum understøtte alle biler med CCS stik. Det ser jeg ikke helt at ovenstående opfylder.

Hov hov. Lad os lige få fakta på plads. Tesla understøtter som den eneste alle elementer af CCS standarden både i bilerne og i deres ladenetværk. Det rummer også at aflæse bilens VIN via stikket via CCS standarden så de kan lave plug and charge

Det var VW der i sin tid insisterede at plug and charge med aflæsning af VIN kom med i CCS standarden. Det var nok fordi de ikke ville stå tilbage for Tesla der havde plug and charge i deres Supercharger netværk.

At VW og de andre tyske mærker senere har fortrudt og ikke implementeret Oluf and charge i hverken bilerne eller i deres Ionity ladenetværk er vel ikke Teslas problem.

Tesla har en betalingsmodel der er efter CCS standarden. Det er de europæiske fabrikanter der ikke følger standarden.

  • 5
  • 0

Hov hov. Lad os lige få fakta på plads. Tesla understøtter som den eneste alle elementer af CCS standarden både i bilerne og i deres ladenetværk. Det rummer også at aflæse bilens VIN via stikket via CCS standarden så de kan lave plug and charge

Måske men så er det en valgfri del af standarden. Bilen opfylder CCS standarden også selvom den ikke implementere alle valgfrie dele af en standard. Der er ikke nogen valid teknisk årsag til at Tesla skal kræve at en bil implementere VIN overførsel. Det er helt trivielt for dem at give en alternativ metode til at identificere ladestanderen for dem der ikke har VIN overførsel. Det kan være så simpelt som at skrive et serienummer på standeren, som brugeren indtaster i app'en, at brugeren scanner en QR kode eller brug af et RFID tag.

Men derudover er der også et problem med at registrering i Teslas App ikke er ad hoc opladning uden kontrakt og det kan også være i strid med GDPR. Ad hoc opladning betyder at jeg kan låne en bil og lade den op inden jeg afleverer den tilbage. At jeg kan lade uden at Tesla kan spore mine opladninger. Så dur det ikke at betaling skal være knyttet til VIN nummer. Det er også et problem med Teslas supercharger netværk som det er i dag.

Det udelukker ikke at Tesla kan fortsætte med VIN de skal bare også tilbyde et alternativ. Jeg ser ikke hvad de vinder ved at kæmpe imod dette.

  • 2
  • 1

Det udelukker ikke at Tesla kan fortsætte med VIN de skal bare også tilbyde et alternativ. Jeg ser ikke hvad de vinder ved at kæmpe imod dette.

Jeg tvivler i det hele taget på, at de vil kæmpe imod et alternativ til VIN.

Afhængigheden af VIN ser ud til at være opstået i hovederne på Tesla-fans, som føler behov for at kunne påvise en teknisk årsag til, at Tesla ikke tillader fremmede bilmærker at lade på deres superchargere.

  • 3
  • 4

Mener du ikke billigere? Eller er der et "end" for meget?

Argh jo, der er et "end" for meget.

En del af den lader til at være drevet af det samme Cleverhad, som ses så tydeligt herinde

De mest sure ser ud til at være eksisterende eller nye kunder, der har mere end almindelig svært ved at få fat i kundeservice. Og når de endelig får fat i kundeservice sker der ikke intet. Det er for let bare at slå det hen som "cleverhad".

Du må ind og gi dem 5 stjerner. De skal jo også vide når det bare spiller.

  • 6
  • 0

Du må ind og gi dem 5 stjerner. De skal jo også vide når det bare spiller.

Jeg kunne aldrig finde på at bruge noget så plat som trustpilot. Det minder for meget om at skrive til ekstrabladet, når man selv har lavet en fejl for at lave lidt afpresning. Hvis kundeservice ikke giver mig ret og penge tilbage på højst 24 timer, skal jeg komme efter dem, skal jeg.

Jeg har brugt kundeservice hos Clever via telefon tre gang. Længste ventetid var cirka 5 minutter, og jeg fik tilfredsstillende svar. Det kunne mange andre såmænd lære af.

  • 0
  • 6

Det er da altid noget, du selv kan se det, anden gang jeg gør dig opmærksom på det.

Nu du har du så brugt 3 indlæg på en slåfejl. En ret tydelig slåfejl, for du havde vel ikke regnet med at det blev 300 kroner billigere med refusionsboks når du skulle lade 150 kWh i måneden til en femmer pr stk? Jeg tror også bare vi stopper her.

Hvis kundeservice ikke giver mig ret og penge tilbage på højst 24 timer, skal jeg komme efter dem, skal jeg.

Du har slet ikke læst anmeldelserne vel?

  • 5
  • 0

Nu begynder nordmændene også at blive træt af apps og brikker:

https://www.nrk.no/norge/krever-at-det-ma-...

Det kan være det er dem der kommer først med en fornuftig løsning.

Man kan jo håbe at det ender med en fornuftig løsning hvor man kan betale for forbrug med betalingskort ved standeren. Det vil i hvert fald være med til at gøre livet med en elbil lidt nemmere for almindelige mennesker. Jeg kan stadig huske første gang jeg skulle bruge en Ionity lader (da det stadig kostede 80kr for en session) det tog faktisk længere tid at få betalingen til at gå igennem og aktivere laderen end det gjorde at lade bilen op. Sådanne oplevelser er jo ikke ligefrem med til at give elbiler et bedre rygte.

  • 4
  • 0

Hvad betaler tesla-ejere for at lade på SC?

Bortset fra dem der har ubegrænset gratis opladning, så er vi ikke blevet lovet noget. I dag koster det cirka 3 kr/kWh men Tesla kan ændre prisen som de vil. Der er også stationer hvor du må holde i 40 minutter og derefter kommer der ekstra takst.

Jeg kender ikke til at der findes regler, der forhindrer Tesla i at forskelsbehandle. De må godt give Tesla ejere en fordel. Men hvis formålet er at tjene penge på andre mærker, så skal de sætte prisen og betingelserne, så at det er attraktivt at lade der.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten