Tesla undersøger brand i endnu en bil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla undersøger brand i endnu en bil

En Tesla model S er brudt i brand i Canada, mens den var parkeret i en garage. Bilen havde kort forinden været ude at køre, men var ikke sat til at lade op, skriver Bloomberg.

»S-modellen er fortsat den mest sikre på markedet. I dette specifikke tilfælde kender vi endnu ikke til den præcise årsag, men vi har helt sikkert udelukket, at branden startede i batteriet, ladesystemet, adapteren eller ladestikket, da disse var helt uberørte af branden,« skriver Tesla ifølge Bloomberg i en udtalelse.

Sidste år måtte Tesla opdatere ladesoftware til sin model S, efter at en bil brød i brand under ladning i en garage i Californien. I det tilfælde vurderede selskabet dog selv, at branden var forårsaget af husets elektriske installationer. Brandvæsenet var enig, men udpegede også ladekablet til bilen som en mulig synder.

To amerikanske S-modeller er desuden brændt, fordi genstande var hvirvlet op fra vejen og havde punkteret bilernes lithium-ion-batterier.

Læs også: Tesla S bryder i brand for tredje gang på halvanden måned

Kilde Bloomberg
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Idag havde ingeniøren også en artikel om problemer med tunge nøglebunder i Chevrolet biler. Her var der dels tale om produktion fra 2005 og dels 6 døde. Hvis det alene er nyhedsværdi så virker det helt ude af proportion at bringe denne om brand i en Tesla S og meget sent at bringe nyheden om problemer med tændingslåsen i visse modeller af Chevrolet efter 6 dødsfald. Jeg har da heller ikke set artikelen om Tesla branden refereret nogen andre steder. Men måske er kriteriet slet ikke relevans, men kravet om at der bringes artikler, hvor man scanner alle slags udenlandske medier for at finde noget. Er redaktionen måske aflønnet efter spaltemillimeter?

  • 0
  • 1

Sikke noget sludder, der bryder brand i 185.000 biler hvert år i U.S.A. - hvornår har du sidst set det beskrevet i avisen!!
Det er kun fordi, det er en elbil og det er i den grad proportionsforvrængning.

185.000 biler i brand pr år - er du venlig at dokumentere dette. Forholdsmæssigt skulle der så bryde ca. 3000 biler i brand om året i Danmark! Det tvivler jeg på der gør, og jeg regner da heller ikke med at amerikanernes biler er mere brandfarlige end danske biler er.

  • 1
  • 4

185.000 biler i brand pr år - er du venlig at dokumentere dette. Forholdsmæssigt skulle der så bryde ca. 3000 biler i brand om året i Danmark! Det tvivler jeg på der gør, og jeg regner da heller ikke med at amerikanernes biler er mere brandfarlige end danske biler er.

Det er faktisk brand i flere tusinde biler årligt i Danmark: http://www.dbi-net.dk/undersoegelse_af_koe...

Hvert år opstår der alene i Danmark større eller mindre brande i flere tusinde biler.

Der står godt nok at de fleste er ældre biler, men nyere biler kan også bryde i brand af forskellige årsager.

  • 3
  • 0

Derfor er det skræmmende at en bil uden brændstof som benzin, diesel og gas, så ofte er ude for at bryde i brand


@Carsten,
Nu må du stoppe - du bliver taget med bukserne nede og det har du svært ved at erkende - men det gør det ikke bedre at du fremkommer med nye FORKERTE udsagn.
Rent statistisk så ligger antallet af "brande" i Teslaerne på under 1/3 af benzinbilerne i USA og heller ikke denne gang vil jeg dokumentere det, det er rimeligt nemt at finde oplysningerne.
Så stryg dine fordomme, undersøg sagen og kom så med konstruktive indlæg.

  • 8
  • 0

Sikke noget sludder, der bryder brand i 185.000 biler hvert år i U.S.A. - hvornår har du sidst set det beskrevet i avisen!!
Det er kun fordi, det er en elbil og det er i den grad proportionsforvrængning.

Vrøvl - hvis man ser på antallet af elbiler i forhold til antallet af andre biler - og inddrager bilernes alder, der faktisk er en væsentlig risikokilde - så stikker elbilerne pludselig næsen frem med en stor brandrisiko. For der er jo ikke så mange gamle elbiler, vel?

Når man samtidig udnævner sig selv som mere sikker end andre biler, så får man en på tuden.

Så nemt er det.

  • 0
  • 6

Så nemt er det.

Nej, det er det ikke.

De 3 første brande været ulykker ved kollision med en genstand ved høj hastighed, og kan betegnes som voldsomme for bilen, og er af en type der ville have (og har) medført tab af menneskeliv ved perforering af bunden af bilen. Det har intet med alder at gøre.

Ingen af bilerne er brudt i brand ad sig selv eller pga. fabrikationsfejl. Når bilen endelig brænder, har man tid til at komme ud, fordi batteriet brænder langsomt og i segmenter.

  • 8
  • 0

De 3 første brande været ulykker ved kollision med en genstand ved høj hastighed

Nej vi har haft fem brande:

Første brand var en kollision med en genstand, der trængte ind i batteriet og fik det til at kortslutte.

Anden brand var en fuld mand der kørte ind i en mur. Der er en rimelig chance for at en anden bil også kunne have selvantændt i en sådan situation. Han var vist heldig at komme derfra i live, men branden udgjorde ikke nogen fare for ham.

Tredie brand var ligesom den første brand.

Fjerde brand var ikke en brand i bilen, men en dårligt designet lader kombineret med en formodet ulovlig elinstallation. Myndighederne har konkluderet at branden startede uden for bilen. Tesla har udskiftet alle ladere af denne type.

Femte brand er af endnu ukendte årsager, men hverken lader eller batteri er brændt, så det er noget andet end de foregående brande. Lige nu er det muligt at ejeren har efterladt noget i bilen, som er brændt - vi ved det ikke.

Og uanset hvad troldene ovenfor råber op om, så er fire-fem brande af helt forskellige årsager simpelthen ikke statistisk signifikant. Det er umuligt at sige noget om at Tesla skulle være særligt udsat for brande eller ej på dette grundlag.

Og for elbiler generelt er det bare rendyrket sludder at de skulle være særligt udsatte for brande. Der blev solgt næsten 100.000 elbiler sidste år. Vi hører om det hvis en af dem lukker bare den mindste smule røg ud, og alligevel har vi ikke hørt noget om en masse brande.

  • 9
  • 0

Nej, der er ikke tale om nogen form for komplot. Men din henvisning beskriver måske meget godt problemstillingen. Man kunne spørge hvorfor Ing.dk ikke netop havde denne historie, men historien om Teslaen i Canada, som det eneste medie jeg umiddelbart har kunne finde. Men hvad er relevansen af en brand i Canada? SN dækker jo blot lokalstof, der er vedkommende for de forskellige områder. Mens Ing.dk måske skulle sætte sig lidt andre mål.

  • 2
  • 0