Tesla truck: 32 ton med 100 km/t på 20 sekunder
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla truck: 32 ton med 100 km/t på 20 sekunder

Tesla Semi blev lanceret i Los Angeles i morgentimerne dansk tid. (Foto: Tesla) Foto: Tesla

Tesla præsenterede torsdag sit første tunge køretøj - Tesla Semi. Og i lastrummet gemte sig en overraskelse - den nye Tesla Roadster.

Lastbilen - en såkaldt klasse 8-lastbil - er tiltænkt det amerikanske marked.

»Vi vil have et køretøj, der accelererer som intet andet,« sagde Elon Musk og præsenterede så en 0-100-tid på blot fem sekunder.

Højeste vægt på køretøjet er 32,2 ton, og fuldt lastet er 0-100-tiden på 20 sekunder.

Læs også: Selvkørende lastbiler testes allerede næste år i øvrige skandinaviske lande

Acceleration i sig selv er sandsynligvis mest en ‘bivirkning’ af, at fartøjet er elektrisk drevet og har fire motorer - en til hvert baghjul.

Fuldt lastet skal lastbilen kunne holde en fart på 105 km/t ved en stigning på 5 grader.

800 kilometer rækkevidde fuldt lastet

Rækkevidden er 800 kilometer ved maksimalvægt og motorvejshastighed.

Læs også: Nu skal lastbiler også være elektriske

»I værste fald«, siger Musk og hævder dermed, at rækkevidden i de allerfleste tilfælde vil være højere end dette.

Men det vil afhænge af typen af lastbilen. Tesla vil nemlig også lancere en udgave med en rækkevidde på 480 kilometer.

Lastbilen har en luftmodstandskoefficient på 0,36, som ifølge Musk er lavere end for superbilen Bugatti Chiron, som har 0,38. Lastbilen opnår dette, blandt andet fordi undersiden er helt flad.

Energiforbruget skal være mindre end 2 kilowatttimer pr. mile, altså mindre end 1,24 kilowatttimer pr. kilometer.

Lastbilen får egne ladestationer, kaldet Megachargers. Disse skal kunne lade lastbilen til en rækkevidde på 640 kilometer på en halv time. Dermed vil der i realiteten ikke være nogen ventetid på opladning, eftersom dette kan gøres, mens chaufføren har pause. Tesla garanterer en strømpris på 7 cent pr. kilowatttime

‘Som at køre en Model S’

Køreoplevelsen skal være ulig noget andet, som eksisterer i dag, hævdes det. Musk sammenligner det med at køre en Model S, blandt andet fordi man her ikke har noget gear, man skal forholde sig til.

Chaufføren er placeret midt i kabinen, lidt som i en racerbil. Dermed er der kun plads til en person foran i kabinen. Der er dog et passagersæde bag førersædet.

Lastbilen skal udstyres med Teslas Autopilot-teknologi, som skal være med til at gøre kørslen mere tryg. Lastbilen har automatisk nødbremse, vejbaneassistent og kollisionsvarsling.

Udskridning skulle angiveligt være umuligt med denne lastbil, ifølge Musk. Eftersom hvert baghjul har sin egen motor, skulle bilen være i stand til at undgå dette fuldstændigt, idet den effektivt kan bruge motorerne til at holde bilens retning.

Tesla garanterer, at lastbilen ikke kommer til at opgive ævred ved en million miles, altså 1,6 millioner kilometer. For selv hvis to af motorerne skulle bryde sammen, vil bilen stadig have fremdrift.

Også bremserne skulle være praktisk talt vedligeholdelsesfri, fordi lastbilen benytter ‘regenerativ opbremsning’, der ifølge Musk vil give bremserne ‘kvasi-uendelig’ levetid.

Lastbilen har også ‘atombombesikkert glas’, som Musk kalder det. Det er selvfølgelig en spøg, men pointen er, at der skal enorme kræfter til for at knuse ruderne. Det er en vigtig detalje, hævder Musk og henviser til amerikanske regler, som gør det ulovligt at køre i tunge køretøjer med revner i forruden. Og med Tesla Semi skal man altså ikke være bekymret for det.

Angiveligt billigere end diesellastbil

Økonomisk skulle det også være fordelagtigt med en Tesla-lastbil. Tesla hævder, at en diesellastbil koster 1,51 dollars pr. mile (1,6 km), og at det vil koste 20 procent mindre at eje Tesla Semi - 1,25 dollars pr. mile.

En Tesla-lastbil alene slår diesel. Men hvis man har en konvoj, er en diesellastbil over dobbelt så dyr, hævder Musk. Han siger, prisen bliver lavere end godstransport på jernbane.

I en konvoj kan en eller flere Tesla-lastbiler autonomt følge den første bil. Dermed opnås der såkaldt platooning, hvor bilerne ligger tæt for at udnytte den reduktion i luftmodstand, som dette giver. Det er en fremgangsmåde, som Tesla imidlertid ikke er alene om.

Lastbilen kan allerede nu reserveres, Så Tesla lægger op til samme fremgangsmåde som med Tesla Model 3. Det koster 5.000 dollars at reservere Tesla Semi, som vil komme i produktion i 2019.

Hvad prisen for selve bilen ender med at blive, er ikke meldt ud endnu.

Ikke alene

Tesla får ikke lastbilmarkedet for sig selv. En række lastbilproducenter har allerede fremvist kommende produkter.

Den største direkte konkurrent bliver efter al sandsynlighed amerikanske Cummins og deres Aeos, der er en klasse 7-trækker på 12-15 ton med 140 kilowatttimers batteri. Den skulle komme på markedet i 2019 - men har til gengæld langt kortere rækkevidde; 160 kilometer.

Også i Europa er der gang i markedet for tunge køretøjer. Mercedes udvikler en såkaldt ‘Urban e-Truck' - en lastbil, som skal have en rækkevidde på 200 kilometer og en totalvægt på 26 ton.

Det var vigtigt for Tesla at skabe entusiasme omkring lanceringen for at generere noget hype, så de kan sikre sig nye indtægter i fremtiden, skriver Bloomberg.

»Elons evner som showman forbliver intakte, selv når hans kunders tålmodighed, hvad angår leveringen af Model 3, er ved at aftage,« siger Karl Brauer, publisher i Kelley Blue Book og Autotrader, til Bloomberg.

Brauer mener, at specifikationerne for lastbilen gør, at den vil nå til tops i sit segment, forudsat at den kan produceres og sælges som en del af et bæredygtigt forretningsgrundlag - noget, Tesla ikke helt har kunnet levere på det seneste, mener Brauer.

Se videoen med Elon Musk, der præsenterer både den nye truck og den nye roadster fra fabrikken:

Artiklen er oprindeligt bragt på tu.no

Hvis man har kørt stor bil, så ved man godt at føreren er placeret således i forhold til venstre side
af køretøjet ,at en linie der passerer langs venstre side, stort set ser ud til at gå gennem venstre knæ.

Hvis føreren sidder i midten af bilen, passer denne orientering ikke længere.

Det betyder at hvis man kommer fra en anden lastbil, så placerer man Teslaen for langt til venstre, og selv om man kontrollerer placeringen på vejen med spejlene/skærmene , så kommer der til at gå tid før det passer med førererens rumfornemmelse.

Muligt det ikke betyder alverden i USA, men i Europa skal der nok blive smadret nogle spejle og det der er værre på den konto -

mvh Jens

  • 4
  • 11

En lavere placering af førerhuset kunne forhindre højresvingsulykker. Der er f.eks. stort set ingen højresvingsulykker med bybusser, på trods af at de kører i stort antal netop der hvor der er cykler.

På den anden side kan jeg godt forstå at de trods alt lader lastbilen ligne en normal lastbil, bare bedre. Biler lignede også hestevogne i mange år, folk skal vænne sig til udseendet.

  • 8
  • 1

Föraren i mitten gör det lika besvärligt att backa vänster som det nu är att backa höger.
Blir godset lyckligare med en sådan acceleration? "Højeste vægt på køretøjet er 32,2 ton, og fuldt lastet er 0-100-tiden på 20 sekunder".

  • 2
  • 0